Speling steekassen e46 m3?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Sjef

Speling steekassen e46 m3?

Bericht door Sjef » 18 sep 2014, 11:19

Hoeveel speling mag een e46 M3 steekas hebben alvorens je hem preventief zou moeten vervangen?

Bekend probleem bij de race/rallyautos met redelijk wat power zijn de problemen met de steekassen (verhalen genoeg dat je klaar bent omdat er een as knapte). Dit kan gebeuren door een abrupte klap in combinatie met vermogen (bijvoorbeeld drempel of steen) maar preventief onderhoud lijkt me toch ook van invloed

In mijn geval merk ik dat de linker steekas wat meer speling heeft dan de rechteras aan de wielzijde. Beetje speling kan geen kwaad en de e46 m3 assen zijn zelfs flexibel maar ik merk dat als ik de as stilzet en ik beweeg aan de remschijf deze bijna een cm kan bewegen. De assen hadden altijd wat speling maar er staan nu zon 500 wedstrijdkilometers extra op de assen.

Veel voorkomende kwestie maar kan weinig vinden over hoeveel speling tolereerbaar is. Iemand met ervaring hiermee?

Knot

Re: Speling steekassen e46 m3?

Bericht door Knot » 18 sep 2014, 11:41

Wat zijn de kosten om te vervangen voor beide kanten?

Sjef

Bericht door Sjef » 18 sep 2014, 16:00

ongeveer € 500 voor één steekas. Het gaat me in dit verhaal niet direct om de kosten of te besparen daarop maar meer hoeveel speling zulke steekassen hebben en kunnen verdragen.
Ik heb enkele 2de handse op reserve dus ga vd week zowieso eens wisselen om te kijken of het iets uitmaakt.

Jurrian

Bericht door Jurrian » 19 sep 2014, 10:45

Hoe meer speling, des te harder zullen de klappen zijn op het gedeelte dat de speling heeft. Ik zou beginnen met de linker as te vervangen, deze heeft het meest te verduren onder het standaard sper. Heb je ook een idee waar de speling zit?

Sjef

Bericht door Sjef » 19 sep 2014, 11:25

Ja ga ze zowieso wisselen. Is geen standaard sper. 75% sper met korte overbrenging. Ook sequentieel helpt niet echt mee aan de levensduur ;). Speling zit vooral op de buitenste homokineet.

Plaats reactie