Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Re: ---
Ja ruilblokken zijn wel te vinden. Heb nog een andere offerte van €1250. Ik denk dat dat ook de oplossing is.
Ik heb gisteren echter met MX-5 Freaks contact gehad en toen werd er gezegd dat ze geen 1.8 blokken meer hebben liggen. Wel een revisieblok, maar zoiets moet ook weer €1800 kosten.
Ik heb gisteren echter met MX-5 Freaks contact gehad en toen werd er gezegd dat ze geen 1.8 blokken meer hebben liggen. Wel een revisieblok, maar zoiets moet ook weer €1800 kosten.
- GTRene
wat zijn er nog meer voor leuke mogelijkheden qua motoren in zo'n ding, als je toch een andere er in stopt dan kan je ook meteen denken aan een upgrade van iets?
heb je denk ook meer 'fun' van de extra performance...
past er bv niet 1 of andere 2 liter in? of duratec/zetec, (ja V8 ook maar daar zal ik niet over beginnen...ow. )
of van Mazda iets leuks?
of misschien een 5ciil oid, zo'n blokje zit dacht ik in de lengte richting? kan je leuke dingen doen...moet natuurlijk wel binnen budget blijven.
heb je denk ook meer 'fun' van de extra performance...
past er bv niet 1 of andere 2 liter in? of duratec/zetec, (ja V8 ook maar daar zal ik niet over beginnen...ow. )
of van Mazda iets leuks?
of misschien een 5ciil oid, zo'n blokje zit dacht ik in de lengte richting? kan je leuke dingen doen...moet natuurlijk wel binnen budget blijven.
- matthyssie
Ja ik zat te denken aan de 2.5 KLZE V6 van Mazda zelf. 200 pk en lichter dan de 4 cyl die er nu in zit. Maar brengt hoop werk met zich mee. Inlaat moet anders. (inlaatpoort komt anders tegen schutbord). Daarnaast motorsteunen en aansluiting op de bak ed.
Verder heeft Mazda niet veel bijzonders wat er in past. Dit is al het dikste blok van de MX-5.
Verder heeft Mazda niet veel bijzonders wat er in past. Dit is al het dikste blok van de MX-5.
-
Op Locostbuilders zijn al meerdere mensen bezig met de V6 swap:
http://locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=161146
Claire de blonde dame daarzo is degene die aan het pionieren is en iedereen met raad en daad(...) bijstaat.
http://locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=161146
Claire de blonde dame daarzo is degene die aan het pionieren is en iedereen met raad en daad(...) bijstaat.
- matthyssie
Ja staan nog wel betere filmpjes van op:
Is niks anders van de 2.5 versie van de 1.8 V6 die ik in de MX-3 had. Super blokjes zijn het. Maar ik ben niet zo handig dat ik even wat nieuwe motorsteunen las ed. Nieuwe inlaatspruitstuk of itb's moet ook gebeuren.
Ik heb wel eens wat gehoord over conversion kits maar nooit wat kunnen vinden. Is niet zo populair ivm het vele werk wat er moet gebeuren.
Is niks anders van de 2.5 versie van de 1.8 V6 die ik in de MX-3 had. Super blokjes zijn het. Maar ik ben niet zo handig dat ik even wat nieuwe motorsteunen las ed. Nieuwe inlaatspruitstuk of itb's moet ook gebeuren.
Ik heb wel eens wat gehoord over conversion kits maar nooit wat kunnen vinden. Is niet zo populair ivm het vele werk wat er moet gebeuren.
- GTRene
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
best nog wat werk dan...
las net ook wat over>
las net ook wat over>
weet niet of zoiets een easy fix is?SR20DET - seems like the sensible choice, lots around, been done before, anyone who fits it will have done loads of swaps into S13s so there shouldn't be many "issues" during installation.
- matthyssie
Andere krukas voor mijn blok kan ook. ICM andere zuigers haal je 2.1L inhoud. 200+ pk aan de wielen is te halen dan. Maar ook erg duur!
Ik denk dat ik het bij een standaard blokje laat. Wellicht een lichter vliegwiel oid, als ik er toch bij kan. Misschien nieuwe uitlaat van motor tot eindstuk, sportkat er tussen wellicht? Kost wel allemaal weer extra geld. Nieuwe uitlaat moet ik sowieso van kat tot en met einddemper. Kat zal niet veel meer zijn aangezien daar ook best wat oliezooi ingekomen is vermoed ik.
Ik denk dat ik het bij een standaard blokje laat. Wellicht een lichter vliegwiel oid, als ik er toch bij kan. Misschien nieuwe uitlaat van motor tot eindstuk, sportkat er tussen wellicht? Kost wel allemaal weer extra geld. Nieuwe uitlaat moet ik sowieso van kat tot en met einddemper. Kat zal niet veel meer zijn aangezien daar ook best wat oliezooi ingekomen is vermoed ik.
- Tim N
Beledigend? Mag jij vinden, gelukkig ben jij dat nooit.Hielke schreef:Wat een rare beledigende opmerking Tim.
Misschien is Matthysie wel wat voorbarig in z'n aanname geweest dat het onderblok aan reparatie/revisie toe is. Er heeft nog helemaal geen diagnose door een garagebedrijf plaatsgevonden.

Ik was van mening dat het nogal vragen opgooide om de openingspost te wissen door de TS.
Misschien kon Mathijs het wel uitleggen dan was daarmee ook de kous af. Vandaar het vraagteken en dat ik het dubieus vond.
Dat was dus ook mijn idee. Niet geheel raar toch dat ik het niet als iets positiefs zag?Paskal schreef:Is inderdaad een niet al te positieve gedachte van Tim, maar als je dit bericht van een moderator op een ander forum leest waar ook de openingspost weg is en het topic gesloten is....![]()
"TS had bij nader inzien liever niet dat het online stond."
Maar goed De MX wordt gemaakt dus zal iig het kenteken uit mijn post halen Mathijs.

-
Is't weer kom niet aan een Fries tijd, Hielke?!Hielke schreef:Wat een rare beledigende opmerking Tim.
Misschien is Matthysie wel wat voorbarig in z'n aanname geweest dat het onderblok aan reparatie/revisie toe is. Er heeft nog helemaal geen diagnose door een garagebedrijf plaatsgevonden.
- GTRene
wellicht dat dat het makkelijkst is, ouderwets tunen/versterken als je er toch bij moet, maar ook duur idd, hm...matthyssie schreef:Andere krukas voor mijn blok kan ook. ICM andere zuigers haal je 2.1L inhoud. 200+ pk aan de wielen is te halen dan. Maar ook erg duur!
misschien toch een swap dan...lastig

wat voor blok opties zijn er voor een pasklare swap, is dat alleen zo'n zelfde soort blok?
misschien is er zoiets (pas klaar blok(deel)) te koop wat al aangepakt is?
- Hielke
Nee Erik. Het is gewoon zoals ik het hierboven heb opgeschreven. Ik vind die insinuaties vreemd. Anderen klaarblijkelijk niet.
-
Nee. Het is nu toch duidelijk dat er wat mis mee is.
Maken + de uitslag lijkt me beter dsn deze smet op de auto.
ookal is er nog niet duidelijk wat er is. Indien wat simpels is er niks aan de hand, toch?!
Geen rede om t weer te verwijderen.
Maken + de uitslag lijkt me beter dsn deze smet op de auto.
ookal is er nog niet duidelijk wat er is. Indien wat simpels is er niks aan de hand, toch?!
Geen rede om t weer te verwijderen.
- matthyssie
Het punt is dat dit blok al het meest getunede blok is (door Mazda zelf). Enige stap die nog zou kunnen is de S-VT motor. Deze heeft Variabele kleptiming en levert 6 pk meer. Ook iets ander karakter.GTRene schreef: wellicht dat dat het makkelijkst is, ouderwets tunen/versterken als je er toch bij moet, maar ook duur idd, hm...
misschien toch een swap dan...lastig![]()
wat voor blok opties zijn er voor een pasklare swap, is dat alleen zo'n zelfde soort blok?
misschien is er zoiets (pas klaar blok(deel)) te koop wat al aangepakt is?
Wel is exact dit blok ook geleverd in turboconfiguratie. Dit als Mazdaspeed MX-5. Aangezien hier maar een handjevol van geleverd zijn en sowieso niet in de EU is hier veel te moeilijk aan te komen.
Met de luchtinlaat is nog wel wat pk'tjes te winnen. Ik kan alleen geen passend (4-2-1 oid) spruitstuk vinden waar ook nog een Kat achter kan. Ik heb namelijk geen zin om elke keer voor de APK m'n uitlaat te moeten wisselen. Inlaat + uitlaat moet wel een pk'tje of 10 winnen. Lichter vliegwiel voor verbeterde acceleratie en fellere gasrespons. Denk dat ik dan al een merkbaar verschil heb tov nu.
- Riceaux
Anderen vinden het inderdaad niet vreemd, omdat het niet vreemd is. Thys weet zelf ook wel dat het niet slim was om z'n originele post te verwijderen. Je mede-fries beschermen is niet nodig.Hielke schreef:Nee Erik. Het is gewoon zoals ik het hierboven heb opgeschreven. Ik vind die insinuaties vreemd. Anderen klaarblijkelijk niet.

- MX5T
Moeilijk om in dit geval een positief klinkende reaktie neer te typen. Maar op 140 pk ga je 10 pk extra niet echt merken (die 10 pk zit dan waarschijnlijk nog in een beperkt toerengebied bovenin.) Het lichtere vliegwiel is alleen echt merkbaar in de 1e en 2e en al een stuk minder in de 3e versnelling en zal de acceleratie niet meetbaar verbeteren.matthyssie schreef: Inlaat + uitlaat moet wel een pk'tje of 10 winnen. Lichter vliegwiel voor verbeterde acceleratie en fellere gasrespons. Denk dat ik dan al een merkbaar verschil heb tov nu.
De wijzigingen die je opnoemt zijn niet echt goedkoop.
Zoals erwin20vt al aangaf is het waarschijnlijk dat de vorige eigenaar (en) niet zo zorgzaam met je auto zijn omgegaan.
De blauwe rook had bij de aankoopproefrit toch op moeten vallen of is het probleem daarna ontstaan ?
Waarschijnlijk zitten de zuigerveren vast door kool en kunnen daardoor niet meer voldoende bewegen in de richtingen die door de constructeurs zijn voorzien en is daardoor de zuigerveer en/of zuigerwand afgesleten met olieverbruik tot gevolg.
Gebruikt blok heeft natuurlijk ook zo zijn risiko's als de voorgeschiedenis niet bekend is tenzij de verkoper garantie geeft dat het blok goed is. Een gebruikt blok is mi. de goedkoopste oplossing.
- matthyssie
Ik heb bij de proefrit niks gemerkt, anders had ik hem uiteraard niet gekocht.
Gebruikt blok koop ik alleen met garantie.
Als ik niks ga merken hoef ik dus ook geen extra geld uit te geven aan dergelijke upgrades.
Ik zie het voor me om een ruilblok te halen, en hierop te vernieuwen:
- Koppakking
- Kleppendekselpakking
- In- en uitlaatspruitstukpakking
- Waterpomp
- Thermostaat
- Distributie incl V-snaren
- Bougies (kabels heb ik, zijn 4 weken oud)
- Koppeling
- Klepseals
- Oliekeerringen vd krukas en nokkenassen (Is dit nodig?)
- (kleppen laten stellen?)
Uiteraard ook olie en filter ed.
Any thoughts?
Als ik niks ga merken hoef ik dus ook geen extra geld uit te geven aan dergelijke upgrades.
- Koppakking
- Kleppendekselpakking
- In- en uitlaatspruitstukpakking
- Waterpomp
- Thermostaat
- Distributie incl V-snaren
- Bougies (kabels heb ik, zijn 4 weken oud)
- Koppeling
- Klepseals
- Oliekeerringen vd krukas en nokkenassen (Is dit nodig?)
- (kleppen laten stellen?)
Any thoughts?
-
Als je de motor los hebt is dit idd een goede oplossing.
Over de pakkingen, bestel een compleet kopset hierin zitten alle pakkingen en klepsteelrubbers.
kopbouten vv
waterpomp,distributie set en thermostaat is altijd fijn om fris te hebben.
koppeling kan je bekijken hoe deze er aan toe is, maar als het toch los ligt denk ik dan....
Als je kleppen kunt stellen altijd doen.
als de kop eraf is dan meteen even kijken hoe het met de speling van de zuigers is.
nokkenaskeering zit bij in het kopset dus meteen mee vervangen.
Als je de distributie los hebt zal ik meteen krukaskeering mee vervangen aan beide zijden.
evt. carterpan even loshalen en alles netjes schoonmaken incl. oliezeef
Over de pakkingen, bestel een compleet kopset hierin zitten alle pakkingen en klepsteelrubbers.
kopbouten vv
waterpomp,distributie set en thermostaat is altijd fijn om fris te hebben.
koppeling kan je bekijken hoe deze er aan toe is, maar als het toch los ligt denk ik dan....
Als je kleppen kunt stellen altijd doen.
als de kop eraf is dan meteen even kijken hoe het met de speling van de zuigers is.
nokkenaskeering zit bij in het kopset dus meteen mee vervangen.
Als je de distributie los hebt zal ik meteen krukaskeering mee vervangen aan beide zijden.
evt. carterpan even loshalen en alles netjes schoonmaken incl. oliezeef
- MX5T
Als je een gebruikt blok koopt met garantie zou ik het zeker niet openschroeven, daar heb je namelijk de garantie voor. Als de krukaskeerrringen er nog droog uitzien zou ik enkel de vliegwielzijde-keerring vervangen.
Nieuwe bougies erin, olie en filter, Als de distributie minder dan 20k km is vervangen zou ik daar niets aan doen.
Koppelingsplaat; als de voering er nog goed uitziet en dik genoeg is weet je dat de koppeling onlangs vervangen is. Zoniet nieuwe plaat, drukgroep en druklager
koelsysteem van de motor (en radiateur ook de kachelradiateur) goed spoelen
Nieuwe bougies erin, olie en filter, Als de distributie minder dan 20k km is vervangen zou ik daar niets aan doen.
Koppelingsplaat; als de voering er nog goed uitziet en dik genoeg is weet je dat de koppeling onlangs vervangen is. Zoniet nieuwe plaat, drukgroep en druklager
- matthyssie
Bedankt voor de info heren.
-
+1 Als blok goed draait: afblijvenMX5T schreef:Als je een gebruikt blok koopt met garantie zou ik het zeker niet openschroeven, daar heb je namelijk de garantie voor. Als de krukaskeerrringen er nog droog uitzien zou ik enkel de vliegwielzijde-keerring vervangen.
- Hielke
Idd, ten behoeve van de garantie niet aankomen.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
matthyssie schreef:Ik heb bij de proefrit niks gemerkt, anders had ik hem uiteraard niet gekocht.
- Koppakking - nee
- Kleppendekselpakking - ja
- In- en uitlaatspruitstukpakking - nee
- Waterpomp - ja, of je moet weten dat ie recent vervangen is
- Thermostaat - ja
- Distributie incl V-snaren - ja, of je moet weten dat het recent vervangen is
- Bougies (kabels heb ik, zijn 4 weken oud) - ja
- Koppeling - alleen na inspectie van voering
- Klepseals - nee
- Oliekeerringen vd krukas en nokkenassen (Is dit nodig?) - if it ain't leaking don't fix it, maar anders wel
- (kleppen laten stellen?) - nee (kan ook niet)
- cas-seal
Any thoughts?