
Passat eruit, ID.4 erin.
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: BMW M3 sedan: cabrio terug van onderhoud
Mooi werk, weer goed voor lekkere open km's 

- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: cabrio terug van onderhoud
De cabrio moest afgelopen week voor APK. Benzineslangetje was matig en 2 voorbanden waren niet best meer. Die zijn gelijk vervangen ivm afkeur. CO lag ook te hoog en daarom moest de auto even goed warm worden gereden alvorens de meting te verrichten. Kan iets te maken hebben met die gare toestand met spruitstuk naar katalysator. Ook maar eens achteraan binnenkort.
Begin augustus gaat ie 2 dagen logeren bij een bedrijf wat nieuwe kappen monteert. Gelijk maar even goed doen na alle ellende van de afgelopen jaren, ook bij Erik. Er komt nieuwe Haartz Twillfast stof overheen en het hele mechaniek krijgt een grote onderhoudsbeurt om weer als nieuw te functioneren.
M3 staat vrij veel stil momenteel, lekker binnen dus wat dat betreft geen probleem. Blijft ook gewoon erg betrouwbaar. Binnenkort een APK en remvloeistof verversen ivm > 1 jaar.
De 316i compact blijft verbazen om zijn betrouwbaarheid. Ding heeft letterlijk nooit iets. 136k op de teller inmiddels.
Begin augustus gaat ie 2 dagen logeren bij een bedrijf wat nieuwe kappen monteert. Gelijk maar even goed doen na alle ellende van de afgelopen jaren, ook bij Erik. Er komt nieuwe Haartz Twillfast stof overheen en het hele mechaniek krijgt een grote onderhoudsbeurt om weer als nieuw te functioneren.
M3 staat vrij veel stil momenteel, lekker binnen dus wat dat betreft geen probleem. Blijft ook gewoon erg betrouwbaar. Binnenkort een APK en remvloeistof verversen ivm > 1 jaar.
De 316i compact blijft verbazen om zijn betrouwbaarheid. Ding heeft letterlijk nooit iets. 136k op de teller inmiddels.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: BMW M3 sedan: cabrio APK + afspraak kap vervangen
Die E36'ers worden maar goed vertroetelt in Zeeland. 

-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: BMW M3 sedan: cabrio APK + afspraak kap vervangen
Ik zat van de week de foto's nog weer eens door te bladeren.........
Mooi dat de laatste puntjes nu gaan kloppen.

Mooi dat de laatste puntjes nu gaan kloppen.

- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: cabrio APK + afspraak kap vervangen
De M3 heeft afgelopen week zijn APK gehad. Geen opmerkingen. Airco opnieuw afgevuld want die was ermee gestopt. Veel stil staan is blijkbaar niet zo goed voor het koudemiddel. Vanwege het verstrijken van een jaar ook de remvloeistof laten verversen. Morgen weer eens een toerritje maken, is alweer even geleden.
De 328i cabrio heeft een nieuw dak gekregen. Nieuwe stof oogt gelijk zoveel beter. Spanbanden en allerlei touwtjes en clipjes zijn vernieuwd. Achterruit glashelder, ook erg prettig.
De gebroken kabels hadden ze niet op voorraad dus die hebben we zelf aangeschaft. Gelijk wat andere spulletjes gekocht die kapot waren of ontbraken (kriksteunen bijv.).

Vandaag begonnen met de rubberen balg van de luchtmassameter naar het gasklephuis te vernieuwen. Deze had scheurvorming door uitdroging dus potentieel een vacuümlek. Ook de vacuümslang vanuit de onderkant van deze balg vernieuwd. Daar bleek ook een slangklem te ontbreken. Dat ook gelijk opgelost.



Helaas zag ik dat aan de kant van het luchtfilterhuis 1 klem niet goed kan afsluiten vanwege een stukje afgebroken plastic. Hierdoor kan 1 kant van de luchtmassameter niet goed worden aangetrokken tegen de behuizing. Daar moet ik dus nog een andere voor vinden.
Kriksteunen aan de achterkant van de auto waren verdwenen. Even 2 nieuwe in geklikt. Het afdekdopje van de gordelhouder op de vloer was ook weg, die ook erop geklikt. Ook 2 nieuwe ruitenwissers (Bosch flatblades) gemonteerd.
Beide steunen onderop het deksel die het dak opbergt waren kapot. Ook die vernieuwd.
Dan het klusje waar het echt om ging. Een tijdje terug wilde het dak niet meer dicht. Halverwege het sluiten stopte het dak ineens met functioneren. Hierdoor stond m'n zusje met een dak in 60% van de sluitingsfase op de parking van haar werk. Ik ben er toen even langs gereden en heb aan de noodbediening onder de achterbank getrokken waardoor de elektromotoren van dak en klep ontkoppelt worden. Hierna kon het dak in ieder geval geheel opgevouwen worden. Thuis even de hardtop erop gezet als tijdelijke oplossing.
Later bleek de linkerkabel van het deksel van het opbergcompartiment gebroken te zijn.


Hierdoor ontstaat een storing waardoor het systeem weigert. Handmatig openen en sluiten is geen probleem maar het laatste gedeelte kun je niet omzeilen. De elektromotor die in het voorste deel van het dak verwerkt zit te moet je handmatig draaien met een inbussleutel. Deze motor zorgt tevens voor het vasthaken in de raamstijl, dus er is geen snellere manier. Dit raak je snel zat.
Na inspectie bleek de andere kabel (rechts) ook al te rafelen dus daar ook een nieuwe voor besteld.

De kabels lopen vanuit het opbergcompartiment door het tussenschot van de kofferbak naar het bedieningsmechanisme wat links achter de bekleding verstopt zit. Hier moeten de kabels eerst los gemaakt worden omdat het uiteinde aan de andere zijde niet door het tussenschot past.

Vervolgens in tegengestelde richting de nieuwe kabels weer vastzetten aan de slotvangers van de afdekklep en terug naar de kofferbak voeren. Rechts zie je 1 van de 2 ontkoppelde elektromotoren los hangen. Door deze terug omhoog te klikken zitten ze weer zoals het hoort.

Nu moet ik alleen nog het systeem zien te resetten. Het was al laat dus nu nog even met de hardtop rond rijden tot ik onderstaande procedure even op m'n gemakje kan doorlopen.
http://www.eabjr.com/Synchronize-e36-Co ... le-Top.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Al met al viel het me niet tegen en ergens is het ook wel interessant om de werking van zo een systeem uit te pluizen.
Zo heeft de auto toch veel puntjes die niet op orde zijn. Maar goed, zo blijf je lekker sleutelen.
Wordt vervolgd!
De 328i cabrio heeft een nieuw dak gekregen. Nieuwe stof oogt gelijk zoveel beter. Spanbanden en allerlei touwtjes en clipjes zijn vernieuwd. Achterruit glashelder, ook erg prettig.
De gebroken kabels hadden ze niet op voorraad dus die hebben we zelf aangeschaft. Gelijk wat andere spulletjes gekocht die kapot waren of ontbraken (kriksteunen bijv.).
Vandaag begonnen met de rubberen balg van de luchtmassameter naar het gasklephuis te vernieuwen. Deze had scheurvorming door uitdroging dus potentieel een vacuümlek. Ook de vacuümslang vanuit de onderkant van deze balg vernieuwd. Daar bleek ook een slangklem te ontbreken. Dat ook gelijk opgelost.
Helaas zag ik dat aan de kant van het luchtfilterhuis 1 klem niet goed kan afsluiten vanwege een stukje afgebroken plastic. Hierdoor kan 1 kant van de luchtmassameter niet goed worden aangetrokken tegen de behuizing. Daar moet ik dus nog een andere voor vinden.
Kriksteunen aan de achterkant van de auto waren verdwenen. Even 2 nieuwe in geklikt. Het afdekdopje van de gordelhouder op de vloer was ook weg, die ook erop geklikt. Ook 2 nieuwe ruitenwissers (Bosch flatblades) gemonteerd.
Beide steunen onderop het deksel die het dak opbergt waren kapot. Ook die vernieuwd.
Dan het klusje waar het echt om ging. Een tijdje terug wilde het dak niet meer dicht. Halverwege het sluiten stopte het dak ineens met functioneren. Hierdoor stond m'n zusje met een dak in 60% van de sluitingsfase op de parking van haar werk. Ik ben er toen even langs gereden en heb aan de noodbediening onder de achterbank getrokken waardoor de elektromotoren van dak en klep ontkoppelt worden. Hierna kon het dak in ieder geval geheel opgevouwen worden. Thuis even de hardtop erop gezet als tijdelijke oplossing.
Later bleek de linkerkabel van het deksel van het opbergcompartiment gebroken te zijn.
Hierdoor ontstaat een storing waardoor het systeem weigert. Handmatig openen en sluiten is geen probleem maar het laatste gedeelte kun je niet omzeilen. De elektromotor die in het voorste deel van het dak verwerkt zit te moet je handmatig draaien met een inbussleutel. Deze motor zorgt tevens voor het vasthaken in de raamstijl, dus er is geen snellere manier. Dit raak je snel zat.
Na inspectie bleek de andere kabel (rechts) ook al te rafelen dus daar ook een nieuwe voor besteld.
De kabels lopen vanuit het opbergcompartiment door het tussenschot van de kofferbak naar het bedieningsmechanisme wat links achter de bekleding verstopt zit. Hier moeten de kabels eerst los gemaakt worden omdat het uiteinde aan de andere zijde niet door het tussenschot past.
Vervolgens in tegengestelde richting de nieuwe kabels weer vastzetten aan de slotvangers van de afdekklep en terug naar de kofferbak voeren. Rechts zie je 1 van de 2 ontkoppelde elektromotoren los hangen. Door deze terug omhoog te klikken zitten ze weer zoals het hoort.
Nu moet ik alleen nog het systeem zien te resetten. Het was al laat dus nu nog even met de hardtop rond rijden tot ik onderstaande procedure even op m'n gemakje kan doorlopen.
http://www.eabjr.com/Synchronize-e36-Co ... le-Top.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Al met al viel het me niet tegen en ergens is het ook wel interessant om de werking van zo een systeem uit te pluizen.
Zo heeft de auto toch veel puntjes die niet op orde zijn. Maar goed, zo blijf je lekker sleutelen.
Wordt vervolgd!

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M3 sedan: M3 APK + cabrio onderhoud
aardig wat opgelost dus
remolie hoef je toch pas om de 2 jaar ofzo om het 'goed' te doen?

remolie hoef je toch pas om de 2 jaar ofzo om het 'goed' te doen?
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: M3 APK + cabrio onderhoud
DOT 5.1 moet ieder jaar ivm sterker hygroscopisch zijn.GTRene schreef:aardig wat opgelost dus![]()
remolie hoef je toch pas om de 2 jaar ofzo om het 'goed' te doen?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M3 sedan: M3 APK + cabrio onderhoud
ah, geen verstand van, ik gebruik altijd een goede Dot 4 racing iets.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW M3 sedan: M3 APK + cabrio onderhoud
Dus eigenlijk heeft Erik jullie maar een hok verkocht.. Tsss......


- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW M3 sedan: M3 APK + cabrio onderhoud
Mooie update hoor, nog een totaal plaatje met de nieuwe kap gemaakt?
- MParallel
- Berichten: 8733
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW M3 sedan: M3 APK + cabrio onderhoud
Mooi werk en komt me bekend voor.
Overigens is het noodmechanisme alleen bedoelt om het dak te kunnen sluiten, want je hebt een motor nodig om de klep van dak gesloten te houden bij dak open. Maar als je alleen dit motor weer terugklikt is dat te omzeilen.
Overigens is het noodmechanisme alleen bedoelt om het dak te kunnen sluiten, want je hebt een motor nodig om de klep van dak gesloten te houden bij dak open. Maar als je alleen dit motor weer terugklikt is dat te omzeilen.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: BMW M3 sedan: M3 APK + cabrio onderhoud
Hoe zit het met de onderdeelprijzen voor de gebreken so far? Ik zit ook wel eens met een schuin oog naar cabrio's met een falend dak te kijken maar het heeft potentie om hard op te lopen. Wat zijn jouw ervaringen so far?
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: M3 APK + cabrio onderhoud
Kabels van het dak kosten 36 euro per stuk. Nieuwe stof voor het dak € 1050,-, set spanbanden incl. montage € 200,- en nog wat klein materiaal. Binnenhemel oude dak (mits in goede staat) kan worden overgezet.
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: M3 APK + cabrio onderhoud
Vandaag weer wat gesleuteld aan de 328i. Na het aankoppelen van de dakmotoren volgde ik de resetaanwijzingen maar er gebeurde niks.
Het rood knipperende lampje in de bedieningsknop stopte na 10 seconden met knipperen maar ging na een paar tellen wederom knipperen zonder dat er iets was gebeurd.
Alles nog eens nagekeken maar ik zag nergens iets wat niet goed zat. Toen ging de verdenking naar de stroomtoevoer. En ja hoor, zekering 49 in de kofferruimte (zit op de accu) was doorgebrand. Even vervangen en nu werkte het resetten wel. Victory!
Die zekering was waarschijnlijk al doorgebrand bij het knappen van de kabel.
Verder beide deurpanelen losgehaald en voorzien van nieuwe klikkers. Ook een paar kunststof houders vastgelijmd die los waren gekomen van het karton (E36 issue).
Linksvoor kraakte de luidspreker al een tijdje. Bij het verwijderen van het paneel zag ik dat de conus gescheurd was. Even in een doos van de M3 gezocht naar oude speakers en die had ik nog liggen. Meteen gewisseld, dus die klinkt ook weer in orde.
Deze week wat raamrubbers bestellen vanwege lekkage. Dus volgend weekend wederom aan de klus.

Alles nog eens nagekeken maar ik zag nergens iets wat niet goed zat. Toen ging de verdenking naar de stroomtoevoer. En ja hoor, zekering 49 in de kofferruimte (zit op de accu) was doorgebrand. Even vervangen en nu werkte het resetten wel. Victory!

Die zekering was waarschijnlijk al doorgebrand bij het knappen van de kabel.
Verder beide deurpanelen losgehaald en voorzien van nieuwe klikkers. Ook een paar kunststof houders vastgelijmd die los waren gekomen van het karton (E36 issue).
Linksvoor kraakte de luidspreker al een tijdje. Bij het verwijderen van het paneel zag ik dat de conus gescheurd was. Even in een doos van de M3 gezocht naar oude speakers en die had ik nog liggen. Meteen gewisseld, dus die klinkt ook weer in orde.
Deze week wat raamrubbers bestellen vanwege lekkage. Dus volgend weekend wederom aan de klus.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW M3 sedan: M3 APK + cabrio onderhoud
Jezus mag blij zijn met handige Harry in het weekend 

-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: BMW M3 sedan: M3 APK + cabrio onderhoud
Jezus.....
Heimwee.

Heimwee.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW M3 sedan: M3 APK + cabrio onderhoud
Jezus is vast blij.Tim N schreef:Jezus mag blij zijn met handige Harry in het weekend
Lekker bezig met het aanpakken van de probleempjes Joy!
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW M3 sedan: M3 APK + cabrio onderhoud

Mooie verslag ook!
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: M3 APK + cabrio onderhoud
Na al dat gesleutel vandaag maar even de poetstol over de cabriolet gehaald. Na het poetsen vielen de styling 32 een beetje uit de toon door hun vermoeide uiterlijk. Toch maar even de BBS CH's eronder gezet als probeersel.
En natuurlijk een rondje gereden door het Zeeuwse landschap.



En het plekje waar de M3 voor het eerst op de foto ging:


Ter vergelijk:


En natuurlijk een rondje gereden door het Zeeuwse landschap.
En het plekje waar de M3 voor het eerst op de foto ging:
Ter vergelijk:
- dvh
- Berichten: 17194
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: BMW M3 sedan: cabrio poets+pats
<3 E36 love.
Mooi hoor..
Mooi hoor..
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M3 sedan: cabrio poets+pats
nice ride, trouwens op deze foto lijkt het wel of je RA heel veel toe out hebt staan


- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: cabrio poets+pats
Lens van telefooncamera maakt een lichte vervorming van het beeld. Sporing is normaal gelukkig. 

-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: BMW M3 sedan: cabrio poets+pats
Ohhh......
Aghh......
Zoiets....
Aghh......
Zoiets....
- Martijn_bmw
- Berichten: 28540
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW M3 sedan: cabrio poets+pats
Mooie verzameling zo! Wielen staan ook goed onder de caab!
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW M3 sedan: cabrio poets+pats
Mooi hoor.. Pfieuw..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Alex, Amazon [Bot], Bjeffindividual, Fabian, ivo-b, Semrush [Bot] en 2 gasten