Toyo R1R
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:36
Toyo R1R
Iemand ervaring met deze banden op de Nurburgring?
Hoe verhouden ze zich met straatbanden en met de R888 of Falken RT615?
Gr. Tinus
Hoe verhouden ze zich met straatbanden en met de R888 of Falken RT615?
Gr. Tinus
- Tristan
- Berichten: 13336
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Toyo R1R
Ik heb ze onder mijn straat M3 en ze zijn van dezelfde compount als de R888 maar dan met meer profiel. Geen ervaring mee op de Ring maar op straatgebruik met beetje temp. in de banden plakken ze aardig en komen in de buurt van de R888. Uiteraard zijn de R1R's meer geschikt voor de regen en/of dagelijks gebruik.
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Toyo R1R
Hoe was dat nou ook alweer Tristan. Hebben die R1R's ook stijve wangen?
- Tristan
- Berichten: 13336
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Toyo R1R
Ik vind ze redelijk stijf maar of ze zo stijf zijn als de R888's durf ik niet te zeggen. Maar ik vond het een transformatie tov de Avon's die er eerst onder zaten. Dacht altijd dat er iets weeks in de besturing zat maar bleek dus gewoon aan de banden te liggen.Hielke schreef:Hoe was dat nou ook alweer Tristan. Hebben die R1R's ook stijve wangen?
- Mark 320iS
- Berichten: 2714
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Toyo R1R
Ik heb ze zo'n 6 jaar geleden ook gereden op mijn 320iS. Wat mij bijstaat is dat het compound heel zacht is, veel zachter dan een R888. Veel grip in de regen, ook op droog, maar voor een trackday ofzo zou ik bang zijn dat ze snel gaan smeren. Maar goed, mijn ervaringen stammen uit 2008 ofzo.Tristan schreef:Ik heb ze onder mijn straat M3 en ze zijn van dezelfde compount als de R888 maar dan met meer profiel. Geen ervaring mee op de Ring maar op straatgebruik met beetje temp. in de banden plakken ze aardig en komen in de buurt van de R888. Uiteraard zijn de R1R's meer geschikt voor de regen en/of dagelijks gebruik.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:36
Re: Toyo R1R
De Federal 595 RS-r is wel een echte semi met stugge wangen nietwaar? Hebben hier mensen goede of slechte ervaringen hiermee?
- Paskal
- Berichten: 3686
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Toyo R1R
De 595 RSR is net als R1R geen echte semi. Zoek eens op dit forum en jezult er genoeg over vinden.......
Rij zelf ook met de 595 op mijn Clio. Qua prijs-kwaliteit zijn ze onovertroffen maar ze hebben toch wel een stuk minder grip als een echte semi zoals bv de Kuhmo V70a.
Rij zelf ook met de 595 op mijn Clio. Qua prijs-kwaliteit zijn ze onovertroffen maar ze hebben toch wel een stuk minder grip als een echte semi zoals bv de Kuhmo V70a.
- Alexander
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
- Locatie: Nürburgring 1700+ laps
Re: Toyo R1R
Fijne banden, echter na 2-3 rondjes knallen smeren ze in mijn ervaring.
- Bart Eykens
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 29 jul 2011, 22:40
Re: Toyo R1R
Had de R1R's onder m'n civic zitten. Voor op straat echt een fijne band, een stuk minder afrolgeluid dan een R888, en veel grip met regen. Op de Ring bevielen ze goed, stuk meer grip dan een normale straatband.
De R1R's zijn meer bedoeld voor auto's van 1000kg of minder. Ze worden ook vaak gebruikt op mazda mx5's, lotus elise en honda civic/crx. Het compound van de band is idd zacht en zullen op zwaardere auto's waarschijnlijk sneller gaan smeren.
De R1R's zijn meer bedoeld voor auto's van 1000kg of minder. Ze worden ook vaak gebruikt op mazda mx5's, lotus elise en honda civic/crx. Het compound van de band is idd zacht en zullen op zwaardere auto's waarschijnlijk sneller gaan smeren.
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Toyo R1R
Dus stugge wang en zacht compound.
In de MAX5 cup rijden ze al jaren op die R1R's. Op autobandenmarkt gaan ze nu voor 72 euro per stuk. Niet duur .
In de MAX5 cup rijden ze al jaren op die R1R's. Op autobandenmarkt gaan ze nu voor 72 euro per stuk. Niet duur .
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:36
Re: Toyo R1R
Ze moeten op een 190E 2.3 16V waar alleen mee op de Nurburgring wordt gereden. De auto zal ongeveer 1100 kg. wegen dadelijk. Onderstel is een H&R cup kit en de standaard remmen van een 16V.
Ik denk om te starten dat de Federal 595 RS-R niet te kort zal schieten. Nietwaar?
Ik denk om te starten dat de Federal 595 RS-R niet te kort zal schieten. Nietwaar?
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Toyo R1R
Wat kosten de verschillende banden in jouw maat?
En wat kost bijvoorbeeld een Michelin Pilot Sport 2 (PS2) in die maat? Deze Michelin doet het ook als trackday band geweldig.
En wat kost bijvoorbeeld een Michelin Pilot Sport 2 (PS2) in die maat? Deze Michelin doet het ook als trackday band geweldig.
- Paskal
- Berichten: 3686
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Toyo R1R
Hoe is het gesteld met je Ringervaring? Indien die nihil is zou ik gewoon voor een net-niet-semi als de RSR gaan. Eerst maar eens wat rondes ervaring opdoen en dan verder kijken zou mijn insteek zijn.
Ik zie dat je met standaard remmerij wilt gaan rijden. Ik zou mijn Euro's steken in een remupgrade ipv semi's want die standaard remmerij gaat niet genoeg zijn.
Ik zie dat je met standaard remmerij wilt gaan rijden. Ik zou mijn Euro's steken in een remupgrade ipv semi's want die standaard remmerij gaat niet genoeg zijn.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:36
Re: Toyo R1R
Ervaring is nihil, qua keuze heb je gelijk. Echter is de remmerij van een 16V standaard meer dan voldoende, dit heb ik vernomen van ervaringsdeskundigen. (al heb ik een 330mm. set van een W203 sport klaarliggen.. volgende stap).
Van oorsprong kom ik uit de motorfiets wereld en heb daar op aanzienlijk niveau competitie gereden. Auto rijden kan ik maar niet als met de motor en de opgedane ervaring daaruit. Ik ben aangestoken door de mensen om mij heen en heb vaak meegereden en zelf 1x de ring gereden. Rede genoeg om een auto te bouwen.
Ik weet het maar het is niet anders, de 190 is niet de meest ideale basis, maar ik heb nu eenmaal het MB virus en vind het leuk om uit te vinden, te maken en te verbeteren. Bijna alles in huis om wat dan ook te kunnen maken, dus waarom niet. Ik ben technisch, dus wanneer iets gesteld wordt door iemand zal hij/zij dat moeten onderbouwen, anders trek ik zelf een conclusie.
Al met al.. De Federal 595 RS-R 205/45/16 komt op een 12 loch 8x16 ET34 van een facelift R129 SL roadster. Foto's volgen..
Bedankt!
Tinus
Van oorsprong kom ik uit de motorfiets wereld en heb daar op aanzienlijk niveau competitie gereden. Auto rijden kan ik maar niet als met de motor en de opgedane ervaring daaruit. Ik ben aangestoken door de mensen om mij heen en heb vaak meegereden en zelf 1x de ring gereden. Rede genoeg om een auto te bouwen.
Ik weet het maar het is niet anders, de 190 is niet de meest ideale basis, maar ik heb nu eenmaal het MB virus en vind het leuk om uit te vinden, te maken en te verbeteren. Bijna alles in huis om wat dan ook te kunnen maken, dus waarom niet. Ik ben technisch, dus wanneer iets gesteld wordt door iemand zal hij/zij dat moeten onderbouwen, anders trek ik zelf een conclusie.
Al met al.. De Federal 595 RS-R 205/45/16 komt op een 12 loch 8x16 ET34 van een facelift R129 SL roadster. Foto's volgen..
Bedankt!
Tinus
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Toyo R1R
Als je niet van plan bent je ronden op een natte baan te rijden dan zullen die Federals het prima doen. Het is niet een echte semi slick, en ook geen high tech band (hij is relatief erg zwaar), maar de grip is goed en de slijtage gering.
- Luco
- Berichten: 28006
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Toyo R1R
Als je wat meer wilt weten over MB en onderstel/remmen/afstelling of wat dan ook wat met racen of trackdays te maken heeft zou ik eens contact opnemen met Henk Vuik.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:36
Re: Toyo R1R
Goede Tip! Dat zeiden die lui van Biesheuvel ook al. Vuik schijnt met vaste B12 sets goede ervaringen te hebben.
- Marsnel
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
- Auto: Civic B18c | E91 335D
- Locatie: Waddinxveen
Re: Toyo R1R
Ik weet niet of je echte trackdays of touristenfahrten gaat doen. Maar hou er rekening mee dat semi's (in mijn geval Yokohama A048) weinig grip hebben als ze koud zijn en echt even nodig hebben op goed op temperatuur te komen.
Ook met de wisselende weersomstandigheden op de ring zou ik eerder voor een R1R gaan.
Ook met de wisselende weersomstandigheden op de ring zou ik eerder voor een R1R gaan.
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
- Locatie: Beverwijk
Re: Toyo R1R
Valt me nog op dat ik nergens de term UHP voorbij zie komen?
Je hebt namelijk:
-Straatbanden (gewoon normaal)
-Ultra High Performance (UHP), (Vaak iets stuggere wang en soms ook wat temperatuur nodig).
-Semi Slicks (opgesneden profiel, stugge wang, temperatuur nodig)
-Slicks (geen profiel, stugge wang, temperatuur nodig)
Slicks, ja dat kennen we wel, kale banden harde wangen en enorm veel grip, snel door naar de semi's
De Advan A048r's zijn echte semi's, net als de R888, vaak koud minder grip en warm enorm veel met een zachtwordend profiel. Regen is vaak niet tof vanwege de enorme afkoeling van het profiel. Ook nog een leuk detail: door de hoge grip (=hoge wrijving) gaat je topselheid ook flink omlaag. Reken rustig 185-190 waar je normaal wel over de 200 kwam.
Neem je de 595 RSR, die hebben n matige wang en wel wat temperatuur nodig, in de regen dus ook vaak mindere grip, al is het beter dan de echte semi's. Dit is een UHP-band die meer naar de semi-kant neigt. (net als Advan NeovaAD08r's en zo zijn er nog wel wat te noemen).
De R1R is weer een UHP-band die meer naar de straatband neigt, deze band is ook ontwikkeld voor de Autoslalom in Amerika, dus gewoon korte stints en meteen maximale grip. Door het enorm zachte profiel smeren die banden echt als een gek als je ze flink op hun flikker geeft. Je slijt letterlijk de profiel blokken allemaal schuin af en je kan zo'n band echt in een uurtje geheel aan flarden rijden. Nog gevoeliger als een knappe straatband!
Wel fijne band in de regen, totdat het profiel onder de 3 [mm] komt, dan gaat die omgekeerde V in het profiel tegenwerken en krijgen ze snel last van aquaplanning.
Ik heb er wel aardig wat ringrondes mee gedaan op een Clio1, ging best prima tot je serieuze tijden wil gaan rijden, dan begin je die dingen echt te slopen. Ik vond ze wel fijn voor de leercurve en ook in het nat was t fijn rijden (tot ze onder die 3 mm komen)
Zoals Paskal al terecht aanhaalt, bij de ring draait het gewoon om baankennis en dan kun je maar beter een paar goeie straatbanden of lichte UHPs nemen om gewoon lekker je rondes te kunnen draaien.
En Michelin Pilot Sport of Continental sportcontact is bijvoorbeeld best het overwegen waard, doen het goed met de wisselende weersomstandigheden en je kan er fijn mee naar huis rijden. De Pirelli Zero Nero was vroeger ook een geliefde band bijv.
Ook de veelgemaakte fout is snel semi's kopen en door de overload aan grip, totaal verkeerde lijnen rijden omdat je toch op alle manier hard denkt te kunnen gaan. Zeker op de ring niet handig.
Paar geupgrade remblokken zijn wel altijd verstandig omdat banden beginnen te smeren, wat je kan zien als waarschuwing en geleidelijk opkomt, remmen die beginnen te faden is echt een omslagpunt wat vaak meer plotseling is en echt gevaarlijk kan zijn. Neem een lichte upgrade als DS2500 van ferrodo, die gaan namelijk niet zomaar faden maar je merkt wel als je ze te heet stookt.
Dan kun je eens nadenken over je remtechniek, want daar valt vaak ook nog een hoop mee te behalen
Zo genoeg de wijze papegaai uitgehangen, gaaf dat er weer een 2.3-16v naar z'n oergronden terugkeert
Je hebt namelijk:
-Straatbanden (gewoon normaal)
-Ultra High Performance (UHP), (Vaak iets stuggere wang en soms ook wat temperatuur nodig).
-Semi Slicks (opgesneden profiel, stugge wang, temperatuur nodig)
-Slicks (geen profiel, stugge wang, temperatuur nodig)
Slicks, ja dat kennen we wel, kale banden harde wangen en enorm veel grip, snel door naar de semi's
De Advan A048r's zijn echte semi's, net als de R888, vaak koud minder grip en warm enorm veel met een zachtwordend profiel. Regen is vaak niet tof vanwege de enorme afkoeling van het profiel. Ook nog een leuk detail: door de hoge grip (=hoge wrijving) gaat je topselheid ook flink omlaag. Reken rustig 185-190 waar je normaal wel over de 200 kwam.
Neem je de 595 RSR, die hebben n matige wang en wel wat temperatuur nodig, in de regen dus ook vaak mindere grip, al is het beter dan de echte semi's. Dit is een UHP-band die meer naar de semi-kant neigt. (net als Advan NeovaAD08r's en zo zijn er nog wel wat te noemen).
De R1R is weer een UHP-band die meer naar de straatband neigt, deze band is ook ontwikkeld voor de Autoslalom in Amerika, dus gewoon korte stints en meteen maximale grip. Door het enorm zachte profiel smeren die banden echt als een gek als je ze flink op hun flikker geeft. Je slijt letterlijk de profiel blokken allemaal schuin af en je kan zo'n band echt in een uurtje geheel aan flarden rijden. Nog gevoeliger als een knappe straatband!
Wel fijne band in de regen, totdat het profiel onder de 3 [mm] komt, dan gaat die omgekeerde V in het profiel tegenwerken en krijgen ze snel last van aquaplanning.
Ik heb er wel aardig wat ringrondes mee gedaan op een Clio1, ging best prima tot je serieuze tijden wil gaan rijden, dan begin je die dingen echt te slopen. Ik vond ze wel fijn voor de leercurve en ook in het nat was t fijn rijden (tot ze onder die 3 mm komen)
Zoals Paskal al terecht aanhaalt, bij de ring draait het gewoon om baankennis en dan kun je maar beter een paar goeie straatbanden of lichte UHPs nemen om gewoon lekker je rondes te kunnen draaien.
En Michelin Pilot Sport of Continental sportcontact is bijvoorbeeld best het overwegen waard, doen het goed met de wisselende weersomstandigheden en je kan er fijn mee naar huis rijden. De Pirelli Zero Nero was vroeger ook een geliefde band bijv.
Ook de veelgemaakte fout is snel semi's kopen en door de overload aan grip, totaal verkeerde lijnen rijden omdat je toch op alle manier hard denkt te kunnen gaan. Zeker op de ring niet handig.
Paar geupgrade remblokken zijn wel altijd verstandig omdat banden beginnen te smeren, wat je kan zien als waarschuwing en geleidelijk opkomt, remmen die beginnen te faden is echt een omslagpunt wat vaak meer plotseling is en echt gevaarlijk kan zijn. Neem een lichte upgrade als DS2500 van ferrodo, die gaan namelijk niet zomaar faden maar je merkt wel als je ze te heet stookt.
Dan kun je eens nadenken over je remtechniek, want daar valt vaak ook nog een hoop mee te behalen
Zo genoeg de wijze papegaai uitgehangen, gaaf dat er weer een 2.3-16v naar z'n oergronden terugkeert
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Toyo R1R
E-volve, je hebt mooi wat kennis van banden zie ik.
Zijn er ook "15 sportieve straatbanden met een stijve wang? Ik rij nu met Dunlop Blue Responses onder een MX-5. Goede grip, goedmoedig, fantastisch in de regen, maar met een zachte wang. Mijn oude Pirelli Drago 5000's die ik er daarvoor op had, hadden stijve wangen en meer stuurresponse. Misschien een mindere band, maar wel met meer beleving.
Zijn er ook "15 sportieve straatbanden met een stijve wang? Ik rij nu met Dunlop Blue Responses onder een MX-5. Goede grip, goedmoedig, fantastisch in de regen, maar met een zachte wang. Mijn oude Pirelli Drago 5000's die ik er daarvoor op had, hadden stijve wangen en meer stuurresponse. Misschien een mindere band, maar wel met meer beleving.
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: Toyo R1R
Ik rij ook het liefst met Conti cs5 op de ring, heerlijke band op nat en droog, rij meestal met flink wat bandendruk, band is ook nog eens licht.
Michelin Pilot sport vond ik op nat iets minder dan de Cs5.
Op andere circuits rij ik toch het liefst met 888 ( toch redelijk snel grip), heb 1 setje R1R ooit gehad, maar zoals hierboven omschreven, is het beste er met een paar ronden al af, smeerden als een gek, onder licht vochtige omstandigheden, dat met een auto van 1260 kg..
Michelin Pilot sport vond ik op nat iets minder dan de Cs5.
Op andere circuits rij ik toch het liefst met 888 ( toch redelijk snel grip), heb 1 setje R1R ooit gehad, maar zoals hierboven omschreven, is het beste er met een paar ronden al af, smeerden als een gek, onder licht vochtige omstandigheden, dat met een auto van 1260 kg..
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Toyo R1R
https://www.youtube.com/watch?v=stQ7WqEh2tY" onclick="window.open(this.href);return false;
Leuke test van die Yokohama AD08R. Niet duur en met een stijve wang voor veel stuurprecisie. Kan bijna niet geloven dat het verschil met de Michelin zo groot is.
Leuke test van die Yokohama AD08R. Niet duur en met een stijve wang voor veel stuurprecisie. Kan bijna niet geloven dat het verschil met de Michelin zo groot is.
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
- Locatie: Beverwijk
Re: Toyo R1R
Ja de AD08R is een mooie UHP, mits niet te oud..
Al vind ik de vergelijking met een smallere/kleinere Michelin Primacy echt een van appels en peren...
Al vind ik de vergelijking met een smallere/kleinere Michelin Primacy echt een van appels en peren...
- Luco
- Berichten: 28006
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Toyo R1R
Ik zou Federals nemen Hielke
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Toyo R1R
Maar was daar niet iets mee?Luco schreef:Ik zou Federals nemen Hielke
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], KoenM en 2 gasten