Eigen verkeersblunders.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Hielke

Eigen verkeersblunders.

Bericht door Hielke » 11 sep 2014, 18:46

Mea maxima culpa.

Durf je het aan om je meest recente fout in het verkeer hier neer te schrijven? Die van mij was dusdanig dat ik besloten heb 'm hier met jullie te delen. Ter leering ende vermaeck moet je maar denken. Liefst vooral lering.

Heerenveen, gisteravond om een uur of half negen. Op weg naar de Gamma voor een spaarlamp (in m'n eco Punto) bleek dat bij oprijden van de parkeerplaats van de doe het zelver de motor aan het regenereren was geslagen. Dat doet eens in de pakweg 300 kilometer, en als ik het doorheb dan blijf ik rijden totdat het schoonbranden van de kat klaar is. Zo nu dus ook. Ik draaide bij De Beier (nagenoeg buren van De Gamma) links af richting de kleine rotonde direct achter een 1-serie aan. De bestuurder van de 1-serie nam de rotonde vlot en ik zag dat als een reden om even achter 'm aan te sporten (ja, u leest het goed, ik probeer wel eens sportief te rijden met een eco truttenschudder). We gingen de Nije Fjildwei op richting Oudehaske. Dit is de B weg die parallel aan de A7 tussen Joure en Heerenveen loopt. De weg loopt naar de afslag Oudehaske en heeft een tweetal schitterende hogesnelheidsbochten. Vanuit Heerenveen is de eerste bocht een flauwe linker. Net voor die bocht ging ik grandioos de fout in.
De 1-serie had het gas niet volledig open gedraaid waardoor ik er met de Punto weer achter kon komen. Een paar honderd meter voor de linker ging ie zelfs weer van het gas af hetgeen mij triggerde een inhaalactie in te zetten. Bijna naast de auto dook ineens vanuit de bocht in tegenovergestelde richting een snel rijdende auto op. Voor mijn gevoel uit het niets. Ik schatte in dat ik de inhaalactie niet met een noodstop terug naar rechts zou hoeven afbreken en dit bleek ook zo te zijn. Ik zit hier immers het relaas op te schrijven. Maar mooi moet het er niet hebben uitgezien. Claxons en grootlichten werden mijn deel. Zo'n remactie is niet mannelijk, verstandiger was het misschien wel geweest. Let wel, het kon allemaal, ik hoefde de BMW niet van de weg te rijden en de tegenligger kon ook op het verharde blijven, maar de marges stelden niks voor. Een bocht later was de 1-serie rijder weer van de partij en hing claxonerend en seinend met de lichten half achter en naast me. Ik zag een matpartij al aankomen. Ik was de afslagen op het viaduct aan de A7 voorbij gereden en nog steeds volgde hij me. Normaliter volgt bijna nooit iemand deze route. Op het moment dat ik van het gas ging om de Punto aan de weg te zetten (ik wilde mijn excuses aanbieden) sloeg ie af een boerenweggetje in.
Hoe kon me dit nou overkomen? Mij? Waarschijnlijk door een stel inschattingsfouten die ieder op zich geen probleem waren geweest, maar gecombineerd gisteravond welzeker. 1. Door een lichte mist had ik niet door dat ik al zo dicht bij de ingang van de bocht was. 2. Ik had niet verwacht dat de BMW (die niet overdreven hard reed) al van het gas zou gaan. 3. En dit is mijn grootste inschattingsfout, ik had niet verwacht dat het overzicht over de bocht door een veld van graan (of maïs, rogge, of een ander hoog gewas) geblindeerd zou zijn. Normaliter staan op dat stuk veld niet van die hoge gewassen. Geen lichten vanaf de andere kant betekende altijd "geen tegenligger". 4. De snelheid waarmee de tegenligger uit de bocht kwam. Had ik eigenlijk ook moeten weten, want ik had het zelf kunnen zijn.

Op een weg waarvan ik niet gedacht zou hebben die te kennen, was ik nooit aan de inhaalactie begonnen. De weg moet dan dusdanig goed verlicht zijn, of de lichten van de tegenligger dusdanig ver weg, dat ik me überhaupt aan een inhaalmanoeuvre zou wagen. Gisteravond was het bijna een gevalletje "hoogmoed komt voor de val". Het heeft in ieder geval indruk bij me achter gelaten. De situatie staat in mijn top 5 van close calls. En de andere 4 gevallen (allemaal in mijn eerste jaren van autorijden) staan me nog duidelijk voor ogen.

RVV

Re: Eigen verkeersblunders.

Bericht door RVV » 11 sep 2014, 19:01

Ik zeg niks meer aan doen slotje op topic en sticky zetten. :D

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 sep 2014, 19:03

:mrgreen: @Rico

Tja, blunder, blunder... Vast wel een aantal waarvan ik nu niet denk; het was er eentje :) Wel een blunder in de zin van; dom :tooth:
Gisteren op het dooie akkertje van werk naar huis maar wel stelselmatig 15km/u te hard op de cc. Een langzamere voorganger had net de afslag genomen (100km/u weg) en ik zie vervolgens een leuke zwarte Transit-connect in de berm staan. Geef nog ff gas bij en zet de cc op 115 :tooth: F#ck!! Dat is natuurlijk een flitser denk ik nog, te laat... Dus blunder? Ja! Maar niet eentje met de staart tussen de benen :wink: Wel een dure vermoed ik :(

Joost H.

Bericht door Joost H. » 11 sep 2014, 19:03

Ik denk altijd maar zo... Als iemand nog de tijd heeft om te claxoneren / groot licht op te zetten is er niets aan de hand :tooth:

JP

Bericht door JP » 11 sep 2014, 19:17

Tsja........vroeger eens een vlucht gemaakt met de Mini...... :tooth:

Ik was sleutelhouder van de supermarkt, en ik ging op weg naar mijn werk. Rij langs de supermarkt, maar er stond nog geen medewerker te wachten. We moesten altijd met zijn 2en of meer openen, en ik dacht, dan rij ik nog even een blokkie om......dan in het midden van nergens (donker) , een bekende haakse bocht....ik remmen, maar de auto bleef in bepaalde mate gas vasthouden. WTF, sh*t, köt...etc...... lig je dan onderstuurd in de greppel en dan kom je er pas achter dat je de choke nog vol uitgetrokken had...... :mrgreen:

Was nog een tijd zonder mobieltjes, dus maar snel naar een boerderij gerend, daar een lift geregeld en toen snel naar de winkel. Staan 6 man je op te wachten.......... :lollerdelol:

Binnen meteen pa opgebeld, of hij tijd had de auto met de kraanwagen uit de greppel te vissen. Kun je dan eens gaan verklaren wat je daar deed, in het donker, 5 km van huis, terwijl het woon-werk maar 2 km was.......

Schade aan de Mini,? build though blijkbaar.....alleen maar een barstje in de kunststof wheel arch en een deuk in mijn ego..... :bag:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 11 sep 2014, 19:30

Jaar of 10 geleden had ik een oogje op een Suzuki GSX-R600 motor. Stond te koop ergens in de provincie Groningen, in de middle of nowhere bij een particulier. Op een avond daarheen om die motor te bekijken en proef te rijden. Hij zei nog: brokken = dokken. Natuurlijk, dat begrijp ik. Gaat niet gebeuren, zal voorzichtig zijn.

In de avonduren even een klein proefritje maken buiten dat dorpje was de bedoeling. Normaal altijd motorpak aan maar voor dat kleine blokje om natuurlijk niet. Spijkerbroek, gewone schoenen en motorjas. In het donker proefrijden, onbekende weggetjes buiten dat dorp. Rij ik op een landweggetje vlak buiten dat dorp met een kilometertje of 70 per uur. Wil ik een bocht naar links insturen, blijkt de hele weg bezaaid te liggen met grind wat ik in het donker niet zag. Gelijk onderuit natuurlijk, met 70 over het asfalt glijden in de spijkerbroek (die het gelukkig hield dus geen verwondingen). Motor gleed rechtdoor, echt precies (paar cm speling aan beide kanten) tussen 2 bomen door. Zo naar beneden bij een steile wal. Motor blijft gelukkig met het stuur hangen in de aarden wal, alleen de laatste 10 cm van het kontje hing in de sloot.

Met behulp van wat passerende auto's en een sleepkabel de motor weer omhoog gesleept. Gelukkig alleen wat schuifschade. Meer geluk dan wijsheid dat die motor niet compleet de sloot in gleed. Mijn woord gehouden, de motor gekocht (met de door mijzelf veroorzaakte schade dus). Maandje later haal ik het gereedschapssetje eens onder het duo-zitje uit. Maak het open en er kwam nog een straal bruin slootwater uitlopen. :)

Resumé: nooit proefrijden op een onbekende motor in het donker op een onbekende weg zonder goede motorkleding. :bag: Voelde me knap l*llig om de eigenaar te moeten melden dat ik zijn motor onderuit had gereden. :ken ik jou: Niet echt een moment of fame zeg maar.

Anderhalf jaar daarna dezelfde motor bij afslag Tjalleberd helemaal total loss gereden maar dat is weer een ander verhaal. :hmmm: :)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 sep 2014, 19:35

Hielke wilde toch recente verhalen horen? :)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 11 sep 2014, 20:12

Arthur schreef:Hielke wilde toch recente verhalen horen? :)
Dit is mijn meest recente. :mrgreen:

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 11 sep 2014, 20:29

Verkeersblunders? Dat ik tijdens het rijden toch steeds weer die telefoon pak en ga appen/Facebook checken ed... :hammer:
Laatst gewijzigd door Mnrk op 11 sep 2014, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 sep 2014, 20:34

lol @Sjoke verhaal JP :mrgreen:

en Hielke, pff was ff hartkloppingen denk :D

Luco

Bericht door Luco » 11 sep 2014, 21:57

De mooiste blunder was met mijn eerste auto

Taunus 2.0 6 cilinder automaat.

Bij Arkel heb je een mooie spoorweg, maar dat is een soort bultje, lekker vol gas eroverheen, ging iets te hard dus kwam redelijk los en bij het neerkomen vlogen de vonken overal heen en lag de uitlaat vanaf het spruitstuk ergens in de berm :lol: :lol: :lol:

Wel gaaf geluid zon 6 cilinder zonder uitlaat :blink:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 11 sep 2014, 22:06

Wij Brabo's maken geen blunders... :ken ik jou:

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 12 sep 2014, 06:36

indobesar schreef:Wij Brabo's maken geen blunders... :ken ik jou:
Jullie zijn de blunder! :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 12 sep 2014, 09:35

Hielke, kan gebeuren hoor, altijd dik claxoneren etc daarna terwijl ze zelf ook vreemd rijden door te remmen etc.

Voor mij een reden om altijd met ongeveer 200pk onderweg te zijn.

ErikS

Bericht door ErikS » 12 sep 2014, 10:13

Zegt de man die naar slome einsers kijkt..... :bag: :mrgreen:

Hielke

Bericht door Hielke » 12 sep 2014, 10:18

Knot schreef:Hielke, kan gebeuren hoor, altijd dik claxoneren etc daarna terwijl ze zelf ook vreemd rijden door te remmen etc.

Voor mij een reden om altijd met ongeveer 200pk onderweg te zijn.
Het zijn natuurlijk allemaal opgewonden standjes die BMW rijders. :tooth:

Knot

Bericht door Knot » 12 sep 2014, 12:43

ErikS schreef:Zegt de man die naar slome einsers kijkt..... :bag: :mrgreen:
Daarom liefst een 170pk monster..

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 13 sep 2014, 01:14

Blunder/inschattingsfout/overmoedigheid, whatever.
Afgelopen week was ik een leuk stukje aan het sturen in de MX-5. Lekker wat landweggetjes meenemen. Leuk tempo, maar niet onverantwoord hard. Bochtje naar rechts, netjes aanremmen, versnelling terug en insturen. Gaat lekker, totdat halverwege de bocht de weg opeens sterke verkanting naar links krijgt. Mazda'tje wordt licht en de achterkant breekt vol uit. Tijd om na te denken was er niet. Ik uit alle macht tegensturen, maar daarbij was ik te laat om de 'tankslapper' te kunnen voorkomen. De kont glijdt nu de andere kant om en ik ben de macht over het stuur kwijt. Overdwars glijd ik met de achterwielen over de weg en met de voorwielen door de berm. Uit m'n rechter zijraam kijkende zie ik een boom vlot op me afkomen. Eventjes gingen er pijnlijke beelden door m'n hoofd. Om uiteindelijk op een dikke meter voor de boom tot stilstand te komen...

Ik achteruit de weg weer op draaien en een 500m verderop even gestopt. Even wat modder van m'n velg afgehaald en even diep adem gehaald. De MX-5 beet even terug. Spannendste automomentje uit m'n nog karige ervaringenverzameling.

dvh

Bericht door dvh » 13 sep 2014, 11:01

http://youtu.be/gxJKvf32KCU?list=UUgKj2 ... IwmHoTwTgw" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier nog een blunder van mij.. Met filmpje..
Een hand aan het stuur. Telefoon in de andere hand. Filmpje maken. Ik kwam net uit een bocht en geef wat gas en de kont breekt uit. Eerst naar links.. Zie de mevrouw nog voor me die op me af kwam .. ze keek ongeveer zo :shock:
Toen met een ruk de kont naar rechts.. Rechts langs de weg stonden allemaal houten paaltjes.. En ik hoor : 'tok tok tok tok '....
Fuuuuuuuuuuuuu.................. Heel de auto in elkaar.. Dacht ik even snel... 100 meter verder de auto stil gezet.. Even gekeken. Bleek het geluid te komen van de banden die over de tegen de paaltjes omhoogstekende stoeptegels roffelde..

Pffrrrtt...
Auto gelijk teruggebracht.. Was er klaar mee....

Dat leek echt een moment te duren.. Als je het filmpje zo terugkijkt lijkt het iets van niks.. Maar ik schrok behoorlijk kan ik je vertellen :-) Rillingen over m'n rug..

Riceaux

Bericht door Riceaux » 13 sep 2014, 16:23

Grootste blunder is van paar jaar terug. Toenmalige Mitsubishi Colt op de zijkant geparkeerd door het iets onderschatten van de scherpte van een afslag van de autobahn. :tooth: Schoof met de linkerkant onderstuurd het gras in, vervolgens gespind en we gleden rustig zijdelings tegen een stoeprand aan. Omvallen van de auto ging verbazingwekkend langzaam. Auto vervolgens met 4 man weer rechtop gezet en rustig naar huis gereden. Schade laten bekijken, achter ophanging volledig ontwricht. Verzekeringsgeld gevangen en de auto verkocht aan een opkoper. Auto rijdt nu wel weer rond. :tooth:

Plaats reactie