14% verdwijnt

Dit is ons algemene autoforum.
MarkS

Re: 14% verdwijnt

Bericht door MarkS » 10 sep 2014, 19:00

KoenM schreef:
MarkS schreef:
Knot schreef:40k * 25% / 12 * 52% = 433 netto, vind ik nog steeds geld voor een zakelijke auto.
Grappig, kijk er iets anders tegenaan. Je kunt zuiver prive (aanschaf) nooit een nieuwe auto van 40K rijden voor slechts 433 euro in de maand. Maar las dat ze mogelijk de bijtelling naar aantal gereden prive kilometers willen gaan berekenen. Dus dan wordt het echte prive voordeel ook mogelijk minder interessant.
Dan zou je dus weer precies bij moeten gaan houden welke kilometers werkgerelateerd zijn, en welke niet..
Hoop gedoe erbij, tenzij je 'verplicht' een kastje krijgt om het bij te houden.
Dat klopt. Zit er zelf ook totaal niet op te wachten. Is ook het meest omstreden onderdeel van de (verwachte) wijzigingen in de bijtellingsplannen. Aan de andere kant, de kastjes zijn er al, worden ook al gebruikt en veel leasemaatschappijen en werkgevers denken serieus na over het installeren van dit soort kastjes in hun wagenpark. Als het maar niet wordt aangegrepen om de hoogste categorie van 25% nog verder op te hogen.

WJ

Bericht door WJ » 10 sep 2014, 19:42

Ik heb geen lease auto of iets en ben voor een eerlijkere vorm van belasting (gebruik ipv aanschaf), maar toch word ik hier een beetje droef van. Hoe verschrikkelijk ze blijven graaien, en hoe onbetaalbaar auto rijden word/is..

:(

dvh

Bericht door dvh » 10 sep 2014, 19:46

Des te meer ik gewoon van m'n occasiontjes geniet..

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 10 sep 2014, 20:24

WJ schreef:Ik heb geen lease auto of iets en ben voor een eerlijkere vorm van belasting (gebruik ipv aanschaf), maar toch word ik hier een beetje droef van. Hoe verschrikkelijk ze blijven graaien, en hoe onbetaalbaar auto rijden word/is..

:(
Tja, ik rijd dan wel zo'n 14% ecohok maar ook ik ben meer voor het betalen voor het gebruik dan voor het bezit van een auto. Eenvoudig te verwerken in de brandstofprijzen, zonder allerlei lastige (fiscale) regels.
Maarja, onze brandstofprijzen zitten ook al bij de hoogste van Europa. :stom:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 10 sep 2014, 20:31

Het boeit me werkelijk niets meer..............als ik het kan dokken, dan dok ik het, ik rijd langer niet dan wel.......

Voor de rest, Rene had al mooi in beeld; SCHIJT

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 10 sep 2014, 21:48

Betaal jij bijtelling voor één van je auto's Romo? Zal er dan ook lekker inhakken met een 1M en een Cayman. :)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 10 sep 2014, 21:53

1M prive
GTS zakelijk, dus bijtelling, maar ook zakelijke afschrijving en alle kosten ten laste zaak, kijk, daar kan je idd privé nooit voor rijden..........

Dus ik dok, en ik zeur d`r niet meer over

Joy

Bericht door Joy » 10 sep 2014, 22:12

Als zelfstandige heb je dan nog het voordeel dat de bijtelling nooit meer is dan de daadwerkelijke kosten van de auto in dat jaar, tot een maximum van het bijbehorende bijtellingspercentage.
Werknemersmet een zakelijke auto in dienst van een baas hebben dat voordeel niet en zitten vast aan die vaste percentages.

Luco

Bericht door Luco » 10 sep 2014, 22:36

Lekker km bijhouden en 0% bijtelling :lol:
Als die 15 jaar is betaal ik wel 35% over 3000 euro :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Kan ik ook met de bmw van tanken :tooth:

Bombadil

Bericht door Bombadil » 10 sep 2014, 22:39

Tom schreef:Laatste jaren was er wel een trend gaande dat die ecohokken steeds lagere bijtelling kregen terwijl onzuinige auto's steeds harder gestraft werden met co2 taxen. Vond het niet meer in verhouding staan, belastingtechnisch gezien. Het valt allemaal niet uit te leggen aan de belastingbetaler.:
Het viel ook niet rond te rekenen als je keek wat een ton co2 uitstoot-recht kost op de industriële markt. Pakte je een auto en de co2-uitstoot maal, zeg 350.000 km dan was dat veel hoger..
Laatst gewijzigd door Bombadil op 10 sep 2014, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 10 sep 2014, 23:00

Wouter81 schreef:Betaal jij bijtelling voor één van je auto's Romo? Zal er dan ook lekker inhakken met een 1M en een Cayman. :)
Tja, de vraag is of jij in jouw geval de Volvo ook had gekocht als er geen financieel voordeel aan vast zou zitten?
Romo moet betalen, maar zolang dat voor hem financieel is op te hoesten geniet hij wel maximaal van het budget voor z'n auto's.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 11 sep 2014, 00:52

Wouter81 schreef:Wat ik wel vind is dat het algehele tarief naar beneden moet. 25% is echt veel te hoog. Maak daar 15% oid. van, dan wordt het weer leuk om te shoppen bij duurdere auto's en de staat pakt z'n inkomsten dan wel via BPM en BTW bij de aanschaf.
We kunnen er een polletje tegenaan gooien, maar ik gok op % dat erg dicht tegen de 25 aan gaat zitten wat het nieuwe enkelvoudige tarief wordt. :coffee:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 11 sep 2014, 10:45

allen schreef:
Wouter81 schreef:Betaal jij bijtelling voor één van je auto's Romo? Zal er dan ook lekker inhakken met een 1M en een Cayman. :)
Tja, de vraag is of jij in jouw geval de Volvo ook had gekocht als er geen financieel voordeel aan vast zou zitten?
Romo moet betalen, maar zolang dat voor hem financieel is op te hoesten geniet hij wel maximaal van het budget voor z'n auto's.
Dit dus inderdaad. Die Volvo was belastingtechnisch de 'voordelige keus' in dat segment toch? Maar niet bepaald een of andere jongensdroom ofzo:)

Simely, ik hoop van niet , alles naar <20% graag. En de BTW in 't algemeen ook omlaag aub. Idioten daar in Den Haag, maar ze krijg 't nog wel op hun bord, stuk voor stuk:)

RVV

Bericht door RVV » 11 sep 2014, 10:55

Ik was al heel lang klaar met bijtelling betalen. Leuke auto gewoon prive rijden. Klaar.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 11 sep 2014, 10:57

RVV schreef:Ik was al heel lang klaar met bijtelling betalen. Leuke auto gewoon prive rijden. Klaar.
Jij fietst toch alleen maar... :tooth:

Robin

Bericht door Robin » 11 sep 2014, 10:59

Op de zaak heeft, als eigen ondernemer(wat Joy ook zegt) duidelijke voordelen, en 'leuke auto' is voor iedereen anders natuurlijk:)

RVV

Bericht door RVV » 11 sep 2014, 11:00

Haha idd die gebaksdoos op de zaak word ook nog maar weinig gebruikt. Maar over dat fietsen gesproken.. ik kan dus gewoon 19 cent de kilometer declareren met de woon werk fietsritten. Ik word dus gewoon daarvoor betaald. #profstatus# :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 11 sep 2014, 11:37

Voor mij is zo'n Volvo, Mitsubishi of nog duurdere Tesla ergens ook gewoon jezelf voor de gek houden. Als je onderaan de streep echt geld wilt overhouden ben je beter af met een Aygo.
En als je de belastingdienst het vooral niet gunt om naar je geld te graaien is een carriere in de bijstand iets om te overwegen.
Ik ben niet rijk, auto's blijven een passie van me. De wagen kost me een hoop geld, maar is nog altijd goedkoper te rijden dan dat ik deze privé moet aanschaffen en onderhouden. Dank u wel overheid. :thumbup:

dvh

Bericht door dvh » 11 sep 2014, 11:41

Ik overweeg ook weer een Aygotje op de zaak ofzo. Maar voor prive blijft het gewoon een prive occasion. Kan wel wat leukers bedenken ( en ik vind veel dingen leuk ) met m'n centen dan geld wegooien aan afschrijving en bijtelling.

allen

Bericht door allen » 11 sep 2014, 12:00

dvh schreef:...m'n centen dan geld wegooien aan afschrijving en bijtelling.
Typische gedachtengang van iemand die geen passie voor auto's heeft, anders had je het over wat je zou kunnen rijden voor het geld. :tooth:

RVV

Bericht door RVV » 11 sep 2014, 12:11

dvh schreef:Ik overweeg ook weer een Aygotje op de zaak ofzo. Maar voor prive blijft het gewoon een prive occasion. Kan wel wat leukers bedenken ( en ik vind veel dingen leuk ) met m'n centen dan geld wegooien aan afschrijving en bijtelling.

plus 1.. ik ben er al jaren klaar mee. Ik snap de gedachtegang ook niet.. "ja ik laat me niet mijn autopassie afpakken, daarom blijf ik maar vrijwillig elk jaar duizenden euro's aan de belastingdienst betalen in de vorm van bijtelling, want ik kan het" ieder zijn ding natuurlijk maar EXTRA belasting betalen valt bij mij in de categorie geld verbranden/doorspoelen/weggooien, dat zelfde geld waar je nota bene je de ballen uit de broek voor moet werken.

De laatste auto waar ik serieus bijtelling voor wilde betalen was de 130i in 2005, daarna vond ik het genoeg. Ben al genoeg aan het werk voor steun trekkend Nederland.

Passie voor auto's heeft niks met passie voor de belastingdienst* te maken :bag:

*disclaimer , dit verhaal gaat voornamelijk op voor de zelfstandigen/ondernemers.. die betalen in mijn ogen namelijk dubbel EN voor aanschaf EN voor bijtelling. Mensen in loondienst betalen uiteraard alleen voor bijtelling. Zo goedkoop kun je prive dan weer niet rijden.

Robin

Bericht door Robin » 11 sep 2014, 12:41

M'n auto is maar 'n klein bestanddeel van het geheel en een 'hobby', maar die kán voordeliger. Vandaar mijn verhaal. Ik woon al 'gratis' in 'n eigen pand met weinig hypotheek:)

Het niet willen, maar wel kunnen betalen(niet van harte) is totaal iets anders dan gewoon niet kunnen betalen. Hobbies kosten geld, en hoezeer ik ook baal van die bedragen voor m'n kar, puntje bij paaltje pas ik ervoor om me 'n nieuwe 'hobby' te laten aanpraten bij gebrek aan centen voor wat mijn 'hart' zegt, ofzo. Maar een ieder het zijne natuurlijk:)

allen

Bericht door allen » 11 sep 2014, 13:09

Rico, je hebt nog een passie voor een bepaalde wagen en je kunt deze aanschaffen en onderhouden. Je kiest ervoor om dit vooral niet te doen en je heil te zoeken in de fiets en een paar hardloopschoenen zodat je in jouw beleving vooral niet van achteren gepakt kan worden door de overheid.
Aan het einde van de rit sta je met 2 miljoen euro voor de poort tegenover Petrus.
Jij hebt je leven lang lopen zwoegen, de rente was ten opzichte van de inflatie ruk en omdat je er niets aan hebt gooit Petrus het geld naar beneden.
Je kinderen vangen het op en mogen bukken voor de overheid omdat papa zo egoïstisch was om zich niet voor hun op te offeren.
Durf te leven, flikker je loopschoenen weg en koop je droomwagen! :tooth:

RVV

Bericht door RVV » 11 sep 2014, 13:15

Robin volgens mij lees je mijn post niet goed.

Dit gaat niet over hypo's/goedkoop wonen dure/goedkope hobby's whatever..

Ik schrijf niet dat hobby's geen geld mogen kosten. Ook niet dat je een andere hobby moet nemen omdat de hobby die je nu hebt te duur is. Ik weiger alleen (nu ongeveer een jaar of 9) om als hobby de belastingdienst te sponsoren door middel van het betalen van dikke bijtelling (duizenden euro's op jaarbasis). Dat is voor mij gewoon een principe kwestie. Ik zie ook niet wat het verband is tussen het genieten van een auto hobby en het betalen van onnodig veel belasting.

Iemand die in privé tussen de 20 en 50 duizend euro stuk slaat op een hobbyauto betaald daar ook geen bijtelling over. Geniet die dan minder van zijn autohobby? Je kunt voor 25000 euro aan treintjes op zolder hebben staan. Zelfs zakelijk gekocht en die hobby betaal je 0 procent bijtelling over. Een hobby betaal ik geen belasting over (behalve van de gebruikelijke BTW die in de bedragen zit). Als ik morgen bijtelling moet gaan betalen voor mijn ander dure hobby's horloges, dan verkoop ik ze overmorgen allemaal. (bij wijze van spreken). Belasting betaling is geen hobby, nu niet, straks niet nooit niet :bag:

Robin

Bericht door Robin » 11 sep 2014, 13:19

allen schreef:Rico, je hebt nog een passie voor een bepaalde wagen en je kunt deze aanschaffen en onderhouden. Je kiest ervoor om dit vooral niet te doen en je heil te zoeken in de fiets en een paar hardloopschoenen zodat je in jouw beleving vooral niet van achteren gepakt kan worden door de overheid.
Aan het einde van de rit sta je met 2 miljoen euro voor de poort tegenover Petrus.
Jij hebt je leven lang lopen zwoegen, de rente was ten opzichte van de inflatie ruk en omdat je er niets aan hebt gooit Petrus het geld naar beneden.
Je kinderen vangen het op en mogen bukken voor de overheid omdat papa zo egoïstisch was om zich niet voor hun op te offeren.
Durf te leven, flikker je loopschoenen weg en koop je droomwagen! :tooth:

Goed verhaal, al ben ik bang dat in deze hypothese het 'met 2 miljoen voor Petrus staan' in Nederland met 'n kleine onderneming en een aantal opgroeiende kids( ik heb er zelf 'maar' 2:)))niet helemaal opgaat, maar de stelling is überduidelijk. :thumbup:

Ik herinner me nog na 't overlijden van m'n ma 5 jaar terug en mijn successie die ik moest betalen aan de roverheid. Ook typisch Nederland. Ben je eerste bloedlijn(zoon/dochter van) bij 't overlijden van pa/ma, krijg je die ratten nog 'op bezoek' ook, op zo'n triest moment ... dan betaal ik 'graag' m'n autootje op dat moment.

Een mens wordt door de belastingdienst al genoeg genaaid, ook zonder auto op/van de zaak:)

Rico ik begrijp je post 100%. Vandaar....we kennen mekaar na wat jaren wel 'n beetje he....

Plaats reactie