M1
- Macboy
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Je leest niet goed:Hielke schreef:Willen ze nog een keer die zware 3.2 motor van stal halen voor de 1-serie?
Jammer. Een gemiste kans. De 1-serie verdient beter. Met een geblazen 2 liter motor hadden ze een pareltje van een auto kunnen maken.
The new engine under development heralds from a new magnesium block evolved from the engine of the previous BMW M3 and the current BMW Z4M Coupe and Roadster.
As the engine does not incorporate areas of technology BMW are keen to utilise in their "Efficient Dynamics" programme. Basically it is technology that was not considered when that engine was first conceived in the mid nineties.
The Old engine effectively gets a rebuild to utilise modern energy management technology and achieve stringent emission targets.
- Peter Tunissen
Nog even over die M1 naam.
Heeft iemand al geklaagd over de Alfa 159?
Dat is wel wat even wat anders dan een geflopte semi-Lamborghini sportwagen.
Dit is een 159, misschien wel een van de meest dominante F1 auto's ooit (in een tijd zonder concurrentie, toegegeven), de eerste auto die het wereldkampioenschap F1 won (ik tel de 158 voor het gemak mee als dezelfde auto) en de auto die, toen hij voor het eerst verslagen werd, klopt kreeg van een of ander klein Italiaans merkje met een paard, gestart door een ex-werknemer.
[img:450:304]http://www.ennstal-classic.at/rennwagenshow/159.gif[/img]
Dit is een suffe loodzware auto voor leaselullen:
[img:567:378]http://users.belgacom.net/bn647098/pics ... 2006-2.jpg[/img]
Toch heten ze allebei hetzelfde, lekker boeiend, ik denk niet dat veel mensen ze door elkaar zullen halen.

Dit is een 159, misschien wel een van de meest dominante F1 auto's ooit (in een tijd zonder concurrentie, toegegeven), de eerste auto die het wereldkampioenschap F1 won (ik tel de 158 voor het gemak mee als dezelfde auto) en de auto die, toen hij voor het eerst verslagen werd, klopt kreeg van een of ander klein Italiaans merkje met een paard, gestart door een ex-werknemer.
Toch heten ze allebei hetzelfde, lekker boeiend, ik denk niet dat veel mensen ze door elkaar zullen halen.
Ik stond vandaag nog in de file achter een 159.
Wauw, de F1 auto uit 1951?
Weet ik niet, maar het was in ieder geval een 1.9JTD!

- Brava
Groot gelijk. En waar denk je dat de naam Alfetta vandaan kwam? Dat was de bijnaam van de 158/159 Grand Prix wagen.Peter Tunissen schreef:Nog even over die M1 naam.
Toch heten ze allebei hetzelfde, lekker boeiend, ik denk niet dat veel mensen ze door elkaar zullen halen.Ik stond vandaag nog in de file achter een 159.
Wauw, de F1 auto uit 1951?
Weet ik niet, maar het was in ieder geval een 1.9JTD!
De Ferrari Mondial was vernoemd naar de 500 Mondial...
[img:848:429]http://jbbassibey.free.fr/ferrari%20500%20mondiale.jpg[/img]
En zo zijn er vele voorbeelden te bedenken.
- Peter Tunissen
Ja, bij Alfa zelf ook, de 33 als reïncarnatie van de typo 33 Targa Florio winnaar, de GTA als afgestofte type-aanduiding etc. etc.
Is van alle tijden en eigenlijk doet BMW het ook al 20 jaar met de M3's die niks meer met een E30 M3 te maken hebben, maar toch hetzelfde heten.
Niemand trouwens klachten over de CSL?
Was ook niet de eerste auto die zo heette hoor.
Is van alle tijden en eigenlijk doet BMW het ook al 20 jaar met de M3's die niks meer met een E30 M3 te maken hebben, maar toch hetzelfde heten.

- Joop
De M3 is nog steeds een M3 namelijk een M-versie van de 3er. Echter de eerste M3 was een homolatiemodel en de overige versies (E36, E46 en E92 niet)Peter Tunissen schreef:Ja, bij Alfa zelf ook, de 33 als reïncarnatie van de typo 33 Targa Florio winnaar, de GTA als afgestofte type-aanduiding etc. etc.
Wat betreft die CSL......

Leuk hè, zo kan dit draadje nog pagina's doorgaan als we alle merken aflopen.
- Peter Tunissen
- Hielke
Ik lees uit die regels vooral dat de "marketing boys" hun uiterste best doen de keuze te rechtvaardigen. Maar als puntje bij paaltje komt zal die 3.2 liter motor nog steeds een stuk zwaarder zijn dan de moderne 3 liter motor. Dynamisch is de 120d een heerlijke auto. Vandaar dat ik graag een geblazen 2 liter 4 cilinder benzine (of iets dergelijks) in die auto gezien.romo schreef:Je leest niet goed:Hielke schreef:Willen ze nog een keer die zware 3.2 motor van stal halen voor de 1-serie?
Jammer. Een gemiste kans. De 1-serie verdient beter. Met een geblazen 2 liter motor hadden ze een pareltje van een auto kunnen maken.
The new engine under development heralds from a new magnesium block evolved from the engine of the previous BMW M3 and the current BMW Z4M Coupe and Roadster.
As the engine does not incorporate areas of technology BMW are keen to utilise in their "Efficient Dynamics" programme. Basically it is technology that was not considered when that engine was first conceived in the mid nineties.
The Old engine effectively gets a rebuild to utilise modern energy management technology and achieve stringent emission targets.
- Hielke
Te weinig voor een M1? De oer M3 had ook maar 195 pk. Voor puristen meer dan genoeg. Wil je een TGV voorbij suizen dan zul je met minimaal een Veyron voor de dag moeten komen. Dan helpen 345 pk je ook niet meer.romo schreef:Das mooi, maar idd te weinig voor een M1Andre schreef:een 4cil turbo komt
ook alleen niet in de m1.
Wel in de 1 serie.
krijgt ca. 230pk.
Romo, het mooie van dit autoforum is nou juist dat we gezamenlijk veel van de materie afweten en ons niet door simpele jan doedels van marketingafdelingen met totale nonsense iets op de mouw hoeven te laten spelden. We beoordelen auto's uiteindelijk op hun kwaliteiten en niet wat in de persmap of in de folder staat. Dat je BMW minded bent, zo zij het. Zelf heb ik ook wel wat een zwak voor hun producten. Maar als je je continue op die letter M blindstaart en zegt dat Porsche je niks doet, dan doe je jezelf als autoliefhebber zwaar tekort. Of je surft volledig op de golven van de door marketing afdelingen gecreëerde status van welke zij willen dat die om bepaalde auto's heen hangt. In dat geval kunnen wij vwb beleving van de automobiel niet verder uit elkaar staan. Is ook helemaal niet erg. Verduidelijkt dan alleen maar waarom we andere meningen zijn toegedaan

- RVV
Zucht die eeuwige discussie over marketing.... alsof het vieze spruitjes zijn.
Hielke als alle auto's met een 8 jaar oude Bravo koetswerk werden uitgevoerd, Ferrari, Lambo Smart roadster, GT3 1 serie WHATEVER... is het dan goed ?
Marketing is niet heilig, maar alles hangt aan elkaar vast, trek is een mooi pak aan en stap eens een Porsche dealerschap binnen voor een GT3.. dan word je pas misselijk van de marketing.
Hielke als alle auto's met een 8 jaar oude Bravo koetswerk werden uitgevoerd, Ferrari, Lambo Smart roadster, GT3 1 serie WHATEVER... is het dan goed ?
Marketing is niet heilig, maar alles hangt aan elkaar vast, trek is een mooi pak aan en stap eens een Porsche dealerschap binnen voor een GT3.. dan word je pas misselijk van de marketing.
- Mari Oh Oh!
Met de ca. 260 pk van de 130(en dan heb ik het nog niet eens over een 135i) kan BMW gewoon niet aankomen met een 2 liter turbo die misschien net de 300pk haalt. Het verschil was in de E30 tijd misschien verrekte klein, maar dat kwam juist door die homologatieregels. Bij de latere evoluties en zeker de E36 werd het verschil een stuk groter. Ik zie ook niet waarom we niet net als bij de E30 een M versie en een (320)is versie kunnen hebben. Alleen zou het motorische verschil nu niet alleen de inhoud zijn maar ook het aantal cilinders en de turbo. Zo houd je beide partijen tevreden. Ìk vind een 4 pits turbo een stap terug, maar waarom niet de diehards het alternatief bieden? Een opgeleukte versie van de 230pk motor zou toch ook wel over de 130i waarden kunnen momen. Kan makkelijk in het zelfde jasje.
En om nog even op de M1 terug te komen de M3 is 'gewoon' de M versie van zijn respectievelijke 3 serie. Is wat anders als een M1 die een serie op zich was(, is en zou moeten blijven).
En om nog even op de M1 terug te komen de M3 is 'gewoon' de M versie van zijn respectievelijke 3 serie. Is wat anders als een M1 die een serie op zich was(, is en zou moeten blijven).
- Macboy
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Mari Oh Oh! schreef:Met de ca. 260 pk van de 130(en dan heb ik het nog niet eens over een 135i) kan BMW gewoon niet aankomen met een 2 liter turbo die misschien net de 300pk haalt. Het verschil was in de E30 tijd misschien verrekte klein, maar dat kwam juist door die homologatieregels. Bij de latere evoluties en zeker de E36 werd het verschil een stuk groter. Ik zie ook niet waarom we niet net als bij de E30 een M versie en een (320)is versie kunnen hebben. Alleen zou het motorische verschil nu niet alleen de inhoud zijn maar ook het aantal cilinders en de turbo. Zo houd je beide partijen tevreden. Ìk vind een 4 pits turbo een stap terug, maar waarom niet de diehards het alternatief bieden? Een opgeleukte versie van de 230pk motor zou toch ook wel over de 130i waarden kunnen momen. Kan makkelijk in het zelfde jasje.
Das dus wat ik bedoel Hielke. Tuurlijk is het mooi speelgoed, maar past niet in de lijn.
En een 2 L Turbo met 230 paarden is ivm de concurent ook niet echt veel.
Marketing zijn we allemaal aan onderhevig, ik ook, en ja ik ben een BMW man, niet omdat dat de beste auto is, nee, omdat BMW het beste bij mij past.
- Macboy
Maar die M1 is nu juist bedoeld om driving-fun op nummer 1 te krijgen. Dat is immers wat BMW wil, anders heeft die M1 geen bestaansrecht.
De 130i, 135i zijn immers al redelijke beesten hoewel: de 130i heeft ook in testen verloren natuurlijk).
Hmm draai mijn verhaal bij. Ik wou zeggen dat BMW de ultieme rijdersauto wilde maken en daarom de M1 creeert, maar eigenlijk hebben ze die al wel met de 130i met M-pakket.
Dus 230pk met 4-cilinder kun je vergeten in M1. Wordt dus een 120si denk ik met 230pk.
Die zou wel vet zijn
De 130i, 135i zijn immers al redelijke beesten hoewel: de 130i heeft ook in testen verloren natuurlijk).
Hmm draai mijn verhaal bij. Ik wou zeggen dat BMW de ultieme rijdersauto wilde maken en daarom de M1 creeert, maar eigenlijk hebben ze die al wel met de 130i met M-pakket.
Dus 230pk met 4-cilinder kun je vergeten in M1. Wordt dus een 120si denk ik met 230pk.
Die zou wel vet zijn

- Joop
Daarom komen er ook geen turbo's in een M-model.Opa schreef:Turbomotoren zijn makkelijk te tunen.romo schreef:Das mooi, maar idd te weinig voor een M1Andre schreef:een 4cil turbo komt
ook alleen niet in de m1.
Wel in de 1 serie.
krijgt ca. 230pk.
Het niet voor niets masochisten op gebied van motortechniek, die worden niet warm of koud van een turbootje.