[Snel wagenziek] andere veren, dempers of onderstel?
- Arthur
- Auto: Nr.51
[Snel wagenziek] andere veren, dempers of onderstel?
M'n vrouw en m'n oudste dochter hebben snel last van wagenziekte. Nu hebben beide dat ook redelijk vlot in onze BMW (F31 320d), iig de neiging er toe wel... Ze vinden de auto wat te zacht, zweverig "of zoiets".
Waar zou ik naar kunnen kijken? Compleet onderstel (bv M-onderstel) alleen andere veren of alleen andere dempers? Auto hoeft niet lager, mag gerust zo blijven.
Waar zou ik naar kunnen kijken? Compleet onderstel (bv M-onderstel) alleen andere veren of alleen andere dempers? Auto hoeft niet lager, mag gerust zo blijven.
- Hielke
Re: [BMW F31,320d] Vraag: andere veren, dempers of onderstel
Je moet in rechte lijn niet zo aan dat stuur zwengelen Arthur.
- Arthur

Wel een goedkope oplossing, scheelt behoorlijk in het bukken

- Petrolhead Tom
- Arthur
Die heeft ze net, alleen dan mat grafietzwart. Dus helaas, Tom 

- Joy
Re: [Snel wagenziek] andere veren, dempers of onderstel?
In een E46 kreeg ik ook altijd snel een onbestemd gevoel in mijn maag. Weet niet waar dat aan lag. Had zelf het idee dat de airco er ook voor een deel mee te maken had.
- Arthur
Dat heb/had ikzelf idd ik ook, soms wat "licht" in het hoofd maar ik heb nu de airco (ook) uit staan...
-
Dat licht in het hoofd worden heb ik juist als de airco uit staat en er niet genoeg lucht door het systeem komt. Wat dat betreft was de E46 een rampending.
Airco in de E39 op 18 graden en verder in de automatische stand was heerlijk.
Wellicht eens proberen om de airco aan te zetten, de temperatuur iets lager dan je gewend bent en eventueel ook de ventilator wat sneller laten draaien.
Airco in de E39 op 18 graden en verder in de automatische stand was heerlijk.
Wellicht eens proberen om de airco aan te zetten, de temperatuur iets lager dan je gewend bent en eventueel ook de ventilator wat sneller laten draaien.
- GTRene
weet zo niet waar het aan kan liggen, soms een combo van.
wat je wel kan doen is bv eens kijken hoe het met je interieur filters is...zijn die al eens vervangen onlangs?
of bv je airco systeem schoon laten maken, desinfecteren oid met van 1 of ander spul (of pro laten doen)
dat zijn de goedkopere zaken, you never know, heb je dat in elk geval fris.
verder neem ik aan dat het onder de motorkap allemaal goed afsluit qua bv uitlaat gassen en wellicht heb je zo'n roet verbrander er op zitten of komen er luchtjes van onder de kap naar binnen, sommige kunne vrij reukloos zijn maar je kan er wel beroerd van worden of eerder, helemaal met meerdere in de auto (ademen e.d.)
wat je wel kan doen is bv eens kijken hoe het met je interieur filters is...zijn die al eens vervangen onlangs?
of bv je airco systeem schoon laten maken, desinfecteren oid met van 1 of ander spul (of pro laten doen)
dat zijn de goedkopere zaken, you never know, heb je dat in elk geval fris.
verder neem ik aan dat het onder de motorkap allemaal goed afsluit qua bv uitlaat gassen en wellicht heb je zo'n roet verbrander er op zitten of komen er luchtjes van onder de kap naar binnen, sommige kunne vrij reukloos zijn maar je kan er wel beroerd van worden of eerder, helemaal met meerdere in de auto (ademen e.d.)
-
OnlineFabian
Inruilen Arthur, inruilen.....en dan eerst een lange proefrit met de opvolger maken met vrouw en kind erbij! 

- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Bij mijn vriendin hebben andere banden (op een Toyota Camry) het probleem opgelost. De veroorzakende banden waren toen overigens van het 'spoorzoekende' soort.
- Arthur
@Allen: ga ik proberen
Deze auto start altijd in de "ecopro" stand en die regelt zelf allerlei systemen ,waaronder de ventilatie, om zo optimaal mogelijk (lees zuinig) te rijden.
@GTRene: auto is nieuw.
@Fabian: meteen maar bij jou zeker?
Ze zijn mee geweest voor een proefrit, dealer had dezelfde als demo. Maar ja, geen halve dag op stap geweest natuurlijk...
@Spijkerhard: wie weet. Hier zitten nieuwe CSC-5's onder in 18" RFT. Ga straks in de winter naar 17" Pirelli SotoZero.

@GTRene: auto is nieuw.
@Fabian: meteen maar bij jou zeker?

@Spijkerhard: wie weet. Hier zitten nieuwe CSC-5's onder in 18" RFT. Ga straks in de winter naar 17" Pirelli SotoZero.
- GTRene
ow nieuw...dan heb ik niks gezegd
kan het zijn dat die nwe lucht een beetje to much is? bedoel, misschien dan na heel wat luchten en ramen wat open met rijden oid, het nwe soms gecamoufleerde luchtje of chemicaliën van stoffen/materialen e.d. wat verdwijnen?
je hebt er toch niet zo'n luchtding inhangen? zo'n denneboom geur ding? dat kan ook overheersend werken...of te veel parfum
ik roep maar wat.

kan het zijn dat die nwe lucht een beetje to much is? bedoel, misschien dan na heel wat luchten en ramen wat open met rijden oid, het nwe soms gecamoufleerde luchtje of chemicaliën van stoffen/materialen e.d. wat verdwijnen?
je hebt er toch niet zo'n luchtding inhangen? zo'n denneboom geur ding? dat kan ook overheersend werken...of te veel parfum

ik roep maar wat.
- Riceaux
Goeie smoes voor een fatsoenlijk onderstel. 

- Niels
- Auto: Prius+
Eerst de winterbanden proberen, wie weet brengt dat nieuwe inzichten.
- Arthur
Al een mooi aantal tips, thnx. Maar de technische kant dan? Stel ik wil de auto straks toch wat stugger maken als andere dingen niet helpen, wat is dan de beste optie? Buiten het inruilen @Fabian 

- Joy
Te harde auto's kunnen ook dit soort klachten geven. Ik lees bijvoorbeeld dat een BMW X1 door het constant bewegen van de koets over oneffenheden ook dit effect gaf op passagiers.
Mocht er een weeïg gevoel in het onderstel zitten dan zit 'm dat waarschijnlijk in de schokdempers. Maar dan begin je gelijk al met een investering in iets wat geen zekerheid geeft.
Mocht er een weeïg gevoel in het onderstel zitten dan zit 'm dat waarschijnlijk in de schokdempers. Maar dan begin je gelijk al met een investering in iets wat geen zekerheid geeft.
- Bert ///M3
Bij jou omschrijving van een weke auto krijg ik een beetje het gevoel dat de koets te veel op de veren danst, te slappe uitgaande slag in de dempers. Als dit het geval is dan krijg je een soort van langzame golfbeweging op wat hogere snelheden (zeg normale snelheid op de snelweg)
Oplossen is op papier makkelijk, demper met iets meer rebound maar in de praktijk lastiger omdat sport dempers meestal zowel uitgaand als ingaand strakker zijn.
Zou je inderdaad op kunnen lossen het bijvoorbeeld M sport dempers, maar die zullen ingaand ook wel strakker zijn. Dan krijg je wel een oncomfortabelere auto over drempels etc. Maar ik heb geen idee hoe de sport dempers zich verhouden tov standaard.
Oplossen is op papier makkelijk, demper met iets meer rebound maar in de praktijk lastiger omdat sport dempers meestal zowel uitgaand als ingaand strakker zijn.
Zou je inderdaad op kunnen lossen het bijvoorbeeld M sport dempers, maar die zullen ingaand ook wel strakker zijn. Dan krijg je wel een oncomfortabelere auto over drempels etc. Maar ik heb geen idee hoe de sport dempers zich verhouden tov standaard.
- Arthur
Thnx. Nu heb ik hier in de omgeving niet veel last van drempels dus dat hoeft dan niet perse een nadeel te zijn.
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Of richting Bilstein dempers kijken?
Zijn er in diverse smaken te krijgen en blijven ondanks dat ze stugger zijn (net wat je kiest) nog altijd comfortabel
Zijn er in diverse smaken te krijgen en blijven ondanks dat ze stugger zijn (net wat je kiest) nog altijd comfortabel
- GTRene
ik vind het wat raar
om het bij een splinternieuwe auto in de vering te zoeken
ik snap de beredenering maar wel vreemd, neem aan dat die nieuw goed afveert en niet deint of na hobbelt, dus het daar bijna niet kan zitten, althans niet de hoofdzaak.
misschien hebben ze wat met een speciaal goedje ingesmeerd lekker glimmen de nwe kar, maar wordt je er beroerd van tijdens lange ritten als het warm is oid, of werkt iets niet goed...of dode vogel/muis oid in de ventilatie
die laatste zal je dan wel geroken hebben 

ik snap de beredenering maar wel vreemd, neem aan dat die nieuw goed afveert en niet deint of na hobbelt, dus het daar bijna niet kan zitten, althans niet de hoofdzaak.
misschien hebben ze wat met een speciaal goedje ingesmeerd lekker glimmen de nwe kar, maar wordt je er beroerd van tijdens lange ritten als het warm is oid, of werkt iets niet goed...of dode vogel/muis oid in de ventilatie

-
Er zijn ook therapieën tegen wagenziekte, misschien ook een oplossing 

- HJ2
Misschien raar, maar wat dacht je van zo'n strip plaatsen om statische electriciteit af te voeren?
Die dingen zijn / waren er toch ook om wagenziekte te verminderen?
Die dingen zijn / waren er toch ook om wagenziekte te verminderen?
- Tristan
Zou dan setje Bilstein's doen (B6 ofzo) icm Eibach veren. Iets strakker maar toch nog comfortabel.
-
.
Laatst gewijzigd door Walter op 10 dec 2015, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.