Het rijden in andermans auto's!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Re: Het rijden in andermans auto's!

Bericht door RVV » 04 sep 2014, 18:29

:mrgreen:

Luca

Bericht door Luca » 04 sep 2014, 18:39

Er is maar 1 oplossing en die hanteer ik: "ik laat nooit iemand rijden in mijn auto"

Zelfs mijn vrouw (bijna) niet :blink:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 sep 2014, 18:55

Alles op basis van vertrouwen, dat houdt dat er alleen mensen in mogen rijden waarvan je vooraf weet dat ze niet als een waanzinnige gaan knallen en zelf geen idee hebben van hun eigen kunnen. De rest is risico, wat je wel of niet wil nemen....

Hielke

Bericht door Hielke » 04 sep 2014, 19:29

Niels schreef:Alles op basis van vertrouwen, dat houdt dat er alleen mensen in mogen rijden waarvan je vooraf weet dat ze niet als een waanzinnige gaan knallen en zelf geen idee hebben van hun eigen kunnen. De rest is risico, wat je wel of niet wil nemen....
De spaarzame keren dat ik anderen in mijn meest recente auto's heb laten rijden (Punto en MX-5) is dat JUIST gebeurd om ze te laten knallen (Richard op Assen, Andre op een polderweggetje). Autorijden staat voor mij en de mensen die ik zou laten rijden synoniem met sportief rijden. De gastrijders zijn net als mij geïnteresseerd in de capaciteiten van de auto op of tegen de grens. Om dan van zo'n persoon te gaan verwachten dat ie gaat trutten gaat tegen elke logica in. Mij een ritje aanbieden en dan verwachten dat ik met het verkeer meehobbel is not my cup of tea. Het is gassen of passen. Met deze verkondiging zal het eerder het laatste worden schat ik in :lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 sep 2014, 19:35

Passen dus idd :tooth:

Het betekent niet dat je niet mag "proeven" hoor maar dat is wat anders dan de limieten opzoeken.

Hielke

Bericht door Hielke » 04 sep 2014, 19:38

Niels schreef:Passen dus idd :tooth:

Het betekent niet dat je niet mag "proeven" hoor maar dat is wat anders dan de limieten opzoeken.
Ik proef wel in de showroom van de dealer.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 sep 2014, 06:51

Het zal allemaal een beetje aan de auto liggen.

Toen ik mijn E36 M3 kocht was ik zelf net 22 jaar, dan is het heel wat en die auto's kostten toen nog een smak geld. Dan ben je er heel voorzichtig mee. Nu is het een auto met een dagwaarde van 4-5K en dan is het een ander verhaal.

Heb je een GTR/Ferrari/911 turbo of whatever op het pad staan met een waarde van 100K dan zal iedereen er anders over denken als wanneer het om een auto van 5K gaat.

Mijn vriendin kreeg het 3 weken geleden voor elkaar om een sideskirt van mijn Mazda af te rijden. Zij bijna in tranen. Ik zeg tegen haar breng maar naar Mazda en laat ze het maar fixen. 150 euro schade lekker belangrijk. En als ze hem afschrijft dan is het verzekerd. Het is maar een Mazda, een 105 PK truttenschudder bij wijze van spreken.

Bij een auto als een M3 of een 911 of een Viper zoals bij Kees. Dan vind ik dat er nog iets anders speelt. Je stuurt niet iemand met een auto weg met 400-500 PK als hun enige referentiekader een 100 PK truttenschudder is. Vooral niet als het types zijn die wel van een beetje gasgeven houden. Maar dat is puur omdat je met dat soort vermogens in een hele korte tijd heel veel snelheid ontwikkelen kan en dat is in sommige gevallen gewoon vragen om ongelukken.

2000USA

Bericht door 2000USA » 05 sep 2014, 10:28

Dat dus, weet wie je uitleent, en als er dan wat gebeurt hoop je dat personen zich ook kwetsbaar/berouwvol opstellen.
Ik leen via mijn werk nogal eens auto's uit (WA, allrisk te duur), en heb al meermaals mogen meemaken dat er schades zijn. Volgens contract is er een eigen risico van ongeveer 2200 euro, maar in de regel wordt deze niet ingehouden, ten eerste omdat we zelf het eigen risico niet geheel reeel vinden en het in de (hele)kleine lettertjes staat, anderzijds omdat het ons risico is om de auto's WA te verzekeren.

Ga je dan echter kijken naar hoe de berijder omgaat met de situatie als er schade is, dan is er nogal een verschil tussen deze en gene..... wel/niet melden, schouders ophalen, of juist weer zeer gegeneerd. Maakt de keuze doorbelasten ja of nee af en toe erg subjectief.

RVV

Bericht door RVV » 05 sep 2014, 11:21

Hielke schreef:
Niels schreef:Passen dus idd :tooth:

Ik proef wel in de showroom van de dealer.

Gewoon lekker diep in de huig toch? :lol:

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 05 sep 2014, 20:51

Mijn hobby auto leen ik aan niemand uit.

De dagelijkse boot hangt het uitlenen er vanaf wie ermee rijd en ook in mijn geval geldt brokken = dokken.
Ditzelfde geld als ik met de auto van een ander rijd. Althans, dat is hoe ik erin sta en een ander hoeft er niet slechter van te worden als er buiten zijn/haar schuld schade aan de auto komt.

JP

Bericht door JP » 05 sep 2014, 20:53

Luca schreef:Er is maar 1 oplossing en die hanteer ik: "ik laat nooit iemand rijden in mijn auto"

Mijn vriendin wil en durft nog niet eens in mijn auto te rijden...... :lol: houden zo ! :nana:

DennisvdB

Bericht door DennisvdB » 05 sep 2014, 22:20

Ik leen mijn auto's aan niemand uit behalve m'n vader. Kwestie van wederzijds vertrouwen (plus de daily heeft 500pk dus die is wel wat gewend).

Laatst liet ik mijn vriendin een keer rijden in 1 van m'n auto's (Porsche 912) omdat ze dat graag een keer wou, maar de rit was verre van comfortabel. Niet omdat ze niet kan rijden, integendeel, het ging heel goed (schakelen met zo'n oud beestje uit '68 vergt toch wat gewenning). Maar ik zat er echt niet gerust langs ivm een keer mis schakelen, of schade rijden door de primitieve werking van stuur en remmen...

Luco

Bericht door Luco » 05 sep 2014, 22:32

JP schreef:
Luca schreef:Er is maar 1 oplossing en die hanteer ik: "ik laat nooit iemand rijden in mijn auto"

Mijn vriendin wil en durft nog niet eens in mijn auto te rijden...... :lol: houden zo ! :nana:
Daarom duurt de Alpine zo lang, Jolanda wil er in rijden :tooth: :lol:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 sep 2014, 00:21

Buurjongen van 18 laatst in de BoxsterS laten rijden. Ik ga zelf wel mee maar verder is het voor hem geen risico. Mijn auto's zijn verzekerd en als ik geen risico wil lopen dan moet ik niemand erin laten rijden. Ik ben daar vrij gemakkelijk in. Uitlenen van bepaalde auto's is wat anders, dat doe ik liever niet.

Plaats reactie