Algemene C02 topic (opsplitsing)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Pascal

Bericht door Pascal » 07 jan 2008, 20:25

Pokken hebben ze inderdaad nog op 3 plekken;het(DNA)virus heet ''Variola Major'' ; ''India-1'' was de code van de pokken-slagstam van de voormalige USSR.

Miltvuur(=bacterieel):Baccillus Anthracis ;de USSR had de meest aggressieve miltvuur-slagstam ter wereld: ''code 836'' ,aggressiever zelfs dan de beruchte ''Ames'' stam uit de VS.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 jan 2008, 20:35

En maar hopen dat zo`n terrorist er niet aan komt........................

En maar hopen dat ze goed achter slot en grendel zitten

Anders; and now, the end is near...................we did it our way................................f.ck that way :shock:

Pascal

Bericht door Pascal » 07 jan 2008, 20:40

Precies!

Tom

Bericht door Tom » 22 jan 2008, 10:34

Macboy

Bericht door Macboy » 31 jan 2008, 11:39

Met 110gram CO2 uitstoot auto rijdt iemand 50.000km per jaar = 5500 kilo uitstoot.
Met 192gram CO2 uitstoot auto rijdt iemand 10.000km per jaar = 1920 kilo uitstoot

5500kilo uitstoot = 14% bijtelling
1920kilo uitstoot = 25% bijtelling

Logisch toch ?

:twisted: :?

JP

Re: Algemene C02 topic (opsplitsing)

Bericht door JP » 03 sep 2014, 21:37

Voorbeeld;

Een Auwdi A1 en een A3, allebei met dezelfde 140pk CoD motor. De iets kleinere en lichtere A1 stoot zelfs 1 gram minder uit dan zijn wat grotere broer, de A3. (A1: 109g / A3: 110g) Verbruik op papier is gelijk voor beide.

Hoe kan het dan dat een A1 een B label heeft, en de A3 een A label ?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 sep 2014, 21:43

Kan dit er mooi bij;

http://nos.nl/artikel/694337-systeem-au ... schop.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Prinsjesdag wordt er een om nooit te vergeten waarschijnlijk..................ja het gaat echt beter in dit land, echt waar hoor................

Luco

Bericht door Luco » 03 sep 2014, 21:59

JP schreef:Voorbeeld;

Een Auwdi A1 en een A3, allebei met dezelfde 140pk CoD motor. De iets kleinere en lichtere A1 stoot zelfs 1 gram minder uit dan zijn wat grotere broer, de A3. (A1: 109g / A3: 110g) Verbruik op papier is gelijk voor beide.

Hoe kan het dan dat een A1 een B label heeft, en de A3 een A label ?

Omdat men kijkt naar de klasse waar de auto in valt
een A1 valt in een andere klasse dan een A3, dus de A1 is kleiner en verbruikt net zoveel als de A3, dus is die in principe minder zuinig.

Snap je hem nog :lol:

Joy

Bericht door Joy » 03 sep 2014, 22:33

romo schreef:Kan dit er mooi bij;

http://nos.nl/artikel/694337-systeem-au ... schop.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Prinsjesdag wordt er een om nooit te vergeten waarschijnlijk..................ja het gaat echt beter in dit land, echt waar hoor................
Ze gaan al het verlies van de kleine zuinige auto's volledig goed maken. Ongekend dat ze ieder jaar weer wat aanpassen. De autobranche staat al met z'n rug tegen de muur. Kortzichtig regeren heet dat.

Dat er grote veranderingen van de autobelastingen aan zitten te komen is geen verrassing, tot Prinsjesdag is alleen spannend: welke keuzes gaat de overheid maken? Via de NOS lekken nu de eerste dingen naar buiten. Wat we hieruit kunnen halen: minder BPM-korting voor zuinige auto's en minder variatie in de fiscale bijtelling.

Het is inmiddels bijna traditie: vlak voordat er grote veranderingen van de autobelastingen aan zitten te komen lekker de plannen gedeeltelijk uit via grote media. Zo kan het publiek vast een beetje worden voorbereid op wat er komen gaat. De NOS is dit jaar de eerste en meldt dat er veel gaat veranderen: "bezitters van bepaalde vervuilende auto's gaan meer belasting betalen. Ook verandert het systeem van bijtelling voor auto's van de zaak."

Het is nog wat gissen wat er precies gaat veranderen, omdat de NOS termen als zuinig en schoon door elkaar haalt. We kunnen hier evenwel uit herleiden dat er zeer waarschijnlijk vele minder BPM-korting komt op zuinige auto's en dat de lage bijtellingvarianten grotendeels geschrapt worden. De NOS heeft het over vervuilende auto's, maar hier worden 'minder zuinige' auto's bedoeld. Als reden wordt opgegeven dat autofabrikanten de meetcyclus beinvloeden, waardoor auto's minder zuinig zijn dan beloofd. Op zijn zachtst gezegd vrij naïef, maar dat is de spin die dit kabinet er blijkbaar aan probeert te geven. Hier speelt duidelijk het onverwachte succes van modellen als de Outlander PHEV en de Volvo V60 Plug-in mee, welke de overheid miljoenen hebben gekost aan belastinggeld. De NOS spreekt overigens van 'bezitters'. Als dit klopt zou dit een differentiatie van de MRB betekenen. In dat geval zijn bezitters van oude grote auto's aan de beurt. Het is echter ook mogelijk dat de NOS bedoelt kopers van een nieuwe auto, wat duidt op een verhoging van de BPM. Gezien de problemen die de rekenkamer eerder heeft aangekaart zit men vooral met het feit dat BPM-vrije auto's in praktijk niet zo zuinig zijn. Met vervuilende auto's worden waarschijnlijk die modellen bedoeld, niet grote onzuinige SUV´s. Die worden immers al nauwelijks meer verkocht in Nederland.

Het idee dat 'vervuilende' (lees 'onzuinige' ) auto's harder gestraft gaan worden zoals de NOS meldt is onzinnig: auto' s als een WRX Sti zijn al onbetaalbaar en worden daardoor helemaal niet verkocht. Ze nog duurder maken heeft dus geen enkel effect. Het gaat hier om het aanpakken van modellen die niet zo zuinig zijn als beloofd maar wel veel belastingkorting incasseren. De steek naar fabrikanten die vuil spel spelen tijdens de meetcyclus is duidelijk de spin die het kabinet eraan geeft. "Het is de schuld van de autofabrikanten, wij hadden een mooi systeem bedacht." Dat men dit zelf heeft gecreëerd wordt gemakshalve even vergeten. De reden van het invoeren van 0 procent bijtelling voor de Outlander PHEV's van deze wereld kun je hier teruglezen.

Bijtelling

"Het systeem van bijtelling, de belasting die je betaalt voor een auto van de zaak, gaat ook veranderen. Er zijn nu te veel tarieven voor verschillende soorten zuinige auto's. In de praktijk zijn die auto's vaak minder zuinig dan de fabrikant belooft, terwijl er wel veel belastingkorting op wordt gegeven. Er komt een veel strenger systeem van bijtelling voor in de plaats", lezen we verder.

Hieruit kunnen we opmaken dat de lagere tarieven waarschijnlijk komen te vervallen. Dit zou aansluiten bij de lobby van Bovag en RAI, die graag een algemeen tarief van 20 procent willen. De vraag is of ze dat zo laag kunnen krijgen, het was ooit immers 22 en zelfs 25 procent voor de differentiatie werd ingevoerd. De vraag is wel of er een lager tarief blijft bestaan voor auto's met stekker, al dan niet vol elektrisch. Als dat niet het geval is, zou dat per direct de doodsteek voor dit soort auto's in Nederland.

Het nieuws tot op heden laat dus vrij veel vragen onbeantwoord. Onze voorspelling met de beperkte informatie die we tot op heden hebben:

-De verschillende tarieven van bijtelling maken plaats voor één algemeen tarief, mogelijk met een uitzondering voor elektrische auto's. De hoogte van dat algemene tarief komt tussen de 20 en 25 procent te liggen.

- De BPM zal minder 'schuin' lopen met een hoger basistarief voor zuinige auto's. Dat kan bijvoorbeeld door te zeggen: elke auto 1500 euro BPM plus een bedrag x aan CO2-heffing. Zo voorkomen je dat er tienduizenden a-segmenters die markt in worden gezet zonder dat er BPM over is betaald. Dat kost de overheid nu miljoenen en levert de miljoenen op als het stopt. Deze auto's worden immers daadwerkelijk verkocht.

-Dat de MRB-gedifferentieerd wordt op basis van CO2 is nog onzeker, al circuleert het plan al jaren. Het zou een forse stap zijn omdat je dan mensen treft die al een auto hebben en dat niet konden weten toen ze de auto kochten. Iets wat met BPM heffing niet het geval is. Bovag en RAI zouden het graag zien omdat dit de mogelijkheid biedt de BPM volledig te schrappen. Maar daar is in het uitgelekte stuk duidelijk geen sprake van. Tot het tegendeel bewezen is denken we daarom dat de MRB niet verandert.

Peric

Bericht door Peric » 03 sep 2014, 22:48

Dat zou wat zijn als de MRB zou gaan veranderen.. Hoe willen ze dat verantwoorden? De schalen zijn per gewicht ingedeeld. En het is sowieso al belachelijk dat je voor een auto op gas meer MRB betaald dan op benzine. Om over diesel maar helemaal niet te beginnen..

We gaan het meemaken. Maar dat de melkkoe verder uitgeknepen moet worden is zeker.
Stel je voor dat je 's gaat proberen écht te bezuinigen.. :bag:

GTRene

Bericht door GTRene » 03 sep 2014, 23:16

op diesel en op lpg zit ook minder belasting of hoe heet dat ook al weer, op ten opzichte van benzine dacht ik, scheelt behoorlijk denk.

ze kunnen het wel eerlijker maken, gewoon weer op gewicht en de rest betaal je aan de pomp op verbruik zeg maar, en overal dezelfde accijns percentage (ah dat woord zocht ik in mijn kop)
dan kunnen de mensen zelf kiezen of ze op diesel dan wel benzine/lpg goedkoper kunnen rijden?

dvh

Bericht door dvh » 04 sep 2014, 00:11

Dit wordt weer een feest...

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 04 sep 2014, 06:23

'hang in there!'

Het zat er wel aan te komen natuurlijk maar de vraag is in hoeverre nu de hele linie wordt opgeschoven, want dat filter ik er een beetje uit. Best case is dat meer mensen weer een auto gaan kopen die ze daadwerkelijk willen kopen in plaats van de auto die de portomonnee voorschrijft. Worse case is dat de nu al onbetaalbare auto je persoonlijk faillisement kan worden. Time will tell.

Offtopic: ik ben ook wel benieuwd naar hoeveel miljoen defensie er bij gaat krijgen, ik zou echt van mijn stoel vallen als dat budget niet omhoog gaat.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re:

Bericht door Robin » 04 sep 2014, 08:39

Even over die bijtellingverandering wat ik lees hierboven.
?
Het hebben van een vervuilender voertuig(relatief) in de 25% categorie zoals ik nu heb kan door een eventuele algemenisering van 'alle voertuigen' naar bijv 20% voor 'mij' dus gunstig uitpakken eventueel? Dat lees ik toch goed?

Want tuurlijk erger ik me bont en blauw aan de huidige maatregel.Duh.

De staat dwingt vele schraapgerechtigden om dat soort nonsense koffiemolens aan te schaffen en ik geef hunt centenkwestietechnisch natuurlijk geen ongelijk, maar de 'eigen keuze' in deze doordrukdemocratie(aka dictatuur aangaande dit punt) is er eigenlijk niet meer....

Wat Macboy al zei, 6 jaar terug. Ik rij (uitgerekend) nog geen 14k per jaar met dat ding gvd:)

Macboy schreef:Met 110gram CO2 uitstoot auto rijdt iemand 50.000km per jaar = 5500 kilo uitstoot.
Met 192gram CO2 uitstoot auto rijdt iemand 10.000km per jaar = 1920 kilo uitstoot

5500kilo uitstoot = 14% bijtelling
1920kilo uitstoot = 25% bijtelling

Logisch toch ?

:twisted: :?
Dit klopt toch nog steeds, de basisberekening? Ik rij 14k , de halve vertegenwoordigerswereld die ik ken rijdt van Golfs/Jettas/Volvos/Octavias met 'n lagere bijtelling tussen de 50000km en 100000 per jaar...

De vervuiler betaalt, maar de grotere vervuiler meer, familie roverheid...

Plaats reactie