Het rijden in andermans auto's!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Andre

Het rijden in andermans auto's!

Bericht door Andre » 03 sep 2014, 13:26

We hadden gisteren een mooie discussie over het rijden in andermans auto's en de afterparty risico's die daardoor kunnen onstaan.

Ik laat wel eens mensen in mijn nieuwe auto's rijden maar je staat niet altijd stil bij de risico's. Bij mij zijn er 2 soorten auto's. Auto die ik als werkpaard/daily heb en een auto die ik als liefhebber heb.

Ik sta er als volgt in.

Stel ik laat iemand in mijn daily rijden en er gebeurt wat en de auto heeft een behoorlijke schade. Dan is het verzekerd en is het jammer gewoon repareren en klaar. Tuurlijk balen, want je bent ook Noclaim kwijt.

Maar zou deze situatie zich voordoen met mijn liefhebbers auto sta ik er even anders in. Degene die op dat moment stuurt zal zeggen hij is verzekerd toch. Jazeker de schade word betaald. Maar jij zit op dat moment wel met een schade auto en een stuk emotie van de auto zou voor mij met de noorderzon verdwenen zijn. Ik zou de auto zo snel mogelijk willen inruilen en vervangen door een nieuwe.

De mensen die jou schade hebben gereden zullen in 9 van 10 gevallen zeggen ik sta niet financieel voor de inruil van een nieuwe. Daar kan ik inkomen maar die mensen laat ik dus niet in mijn auto's rijden waar ik emotie mee heb.

Het zou eerst heel verstandig zijn om eerst eens gesprek met iemand aan te gaan hoe hij er financieel instaat op het moment dat er iets mis gaat. Vaak worden dit soort dingen door een Roze bril bekeken en men denkt het loopt wel los.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe anderen hier over denken.

Tom

Re: Het rijden in andermans auto's!

Bericht door Tom » 03 sep 2014, 13:42

Brokken is dokken.
Bij kleine schades (velgen oid) de kosten daarvan, en bij verzekeringswerk de misgelopen no-claim.
Inruil voor een nieuwe kan ik (als liefhebber) begrijpen dat je dat wilt, maar verhalen op de veroorzaker vind ik onzin. Dan moet je iemand er inderdaad helemaal niet mee laten rijden.

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 03 sep 2014, 13:49

Verhalen zou nog wel kunnen maar dan moet je op een goede manier kunnen bepalen wat de restwaarde is van de auto zonder schade (of de staat waarin ie was voor de gemaakte schade) en de nieuwe waarde met de gerepareerde schade, het verschil daartussen zou de te vergoeden som kunnen zijn.

Lijkt me overigens een vrij ondoenlijk verhaal waar ook eigenaar en veroorzaker heel verschillend in kunnen zitten qua prijsbeleving, wordt dan toch een handjeklap verhaal tussen een koper en verkoper situatie.

Peric

Bericht door Peric » 03 sep 2014, 14:03

Daarom zal ik ook nooit in iemand anders z'n auto gaan vegen. Puur vanwege bovenstaand verhaal..
Kijk, stukkie rijden en beetje gasgeven is ander verhaal..

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 03 sep 2014, 16:19

Niemand rijdt in mijn Viper behalve ik, maar voor andere autos ben ik ook wat makkelijker.

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 03 sep 2014, 18:35

Ik ben altijd wel wat huiverig wat betreft het rijden in andermans auto, zeker bij dure/snelle wagens. Maar ik had gistermiddag toevallig wel een leuk voorbeeld. Ik moest even met de directeur meerijden want hij moest z'n audi ergens ophalen. Die gingen we dus ophalen in z'n 997 carrera 4s. Daar aangekomen zegt ie, jij neemt de porsche, ik de audi. Druk maar op de sportknop en gassen met dat ding, wel hem wel even horen. Tja, dat moet dan maar he :D

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 03 sep 2014, 19:37

Lijkt me redelijk duidelijk dat je niet maximum attack gaat in de auto van een ander. Soort ongeschreven regel imo.

Mocht er dan alsnog wat misgaan door de bestuurder: Slopen is kopen. ;-)

Knot

Bericht door Knot » 03 sep 2014, 19:48

Het allermooiste is, proefritje laten doen en dat iemand dan de ASC en DTC etc als 1e uitzet..... :)

Ik heb de E36 echt aan veel mensen meegegeven, ook wanneer ik er zelf niet bij was, maak het niet te gek, sloop je wat vervang je het, leg je m op zn dak dan kost het een symbolische 5000 euro. Bedoel ik leg ook burnouts in hun auto's een paar weken later als is die mee heb.

Voor fun ritjes in wat prijziger spul (boven de 10k) is het heel simpel, hebben Markk en ik ook steeds gezegd, brokken is dokken, gewoon de prijs van de auto dus, zonder de verzekeringsmaatschappij erbij te halen. Sloop ik zijn 130i dan leg ik gewoon de prijs op tafel, sloopt hij mijn Z4 legt hij die prijs op tafel, dat lijkt me ook het meest eerlijke. Of iemand dat echt heeft ga ik uit van de eerlijkheid van de mens, het zijn immers geen wildvreemden die je laat sturen.

JP

Bericht door JP » 03 sep 2014, 19:50

Natuurlijk makkelijk om te zeggen vooraf, dat als je crasht, je ook betaalt, maar als uiteindelijk de spreekwoordelijke stront de ventilator raakt, ben ik benieuwd hoeveel dan nog woord houden........ :ongeveer als:

Daarom hoef ik niet persé in andermans auto te rijden.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 sep 2014, 19:54

moet je dat wel vooraf zo afspreken en of op papier zetten, als je niks afspreekt dan is het verzekerings werk of niks, hoe zuur ook, als je wat extra's afspreekt vooraf dan ist wat anders.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 sep 2014, 19:58

Rody, wat doe je als tijdens een gezellig DF auto-uitstapje iemand je de sleutels van een Laferrari in handen duwt en zegt "stuur maar even"?

Luco

Bericht door Luco » 03 sep 2014, 20:00

Ik vind het een lastige, ik laat ook niet zomaar iedereen in mijn auto's rijden.

Doe je het wel moet je je inderdaad beseffen dat er wat mis kan gaan, en slopen is dokken is zoals Andre zegt wel makkelijk gezegd, maar emotionele binding is niet in geld uit te drukken en eigenaar en de rijder die ff mocht rijden zullen daar in 99% van de gevallen anders instaan.
Dan is het ook nog een verschil of het wel zijn schuld was, een ander kan ook een foutje maken.

Maar toch heb ik wel anderen in mijn autos laten rijden, gelukkig is het nooit fout gegaan, ook niet als ik in andermans auto mocht rijden.

Ik zou me iig heel erg schuldig voelen (buiten het financiële gedeelte om)

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 03 sep 2014, 20:00

Mijn grootste huivering zit niet zozeer in de verzekering en schades als wel in mogelijke verkeersovertredingen. Zeker als mensen in je auto gaan rijden die weinig tot geen ervaring met snelle auto's hebben. Die op een 80 weg het gas opentrekken en zo genieten dat ze al snel 180 rijden. Wat als ze geflitst worden en ik 2 maanden later verhaal kom halen? Wat als ze dan opeens ontkennen? Ik ben voor mijn werk afhankelijk van mijn rijbewijs, dus dat is voor mij echt heel belangrijk. Ik loop uiteindelijk het risico.

Ander punt waar ik een hekel aan heb ik aggressief weggedrag van anderen in mijn auto. Bumperkleven, onnodig hard rijden op plaatsen waar het niet kan. In principe leen ik alleen mijn auto aan familie uit en aan andere eigenaars van snelle auto's die mij ook in hun auto laten rijden. Met die mensen heb ik ook nooit problemen gehad in mijn auto. Die weten hoe het werkt.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 sep 2014, 20:05

Hoe werkt het dan Sitechris als die bekende door omstandigheden (vogelpoep, onkunde) die bekende jouw auto op het dak legt en volledig afschrijft? Definieer aub "hoe het werkt".

allen

Bericht door allen » 03 sep 2014, 20:10

Knot schreef:Sloop ik zijn 130i dan leg ik gewoon de prijs op tafel, sloopt hij mijn Z4 legt hij die prijs op tafel, dat lijkt me ook het meest eerlijke. Of iemand dat echt heeft ga ik uit van de eerlijkheid van de mens, het zijn immers geen wildvreemden die je laat sturen.
En daarna krijg je met pech nog de discussie wat de echte waarde van de auto zou moeten zijn op dat moment. Hoeveel onderhoud mag de ander nog in de vervangende auto steken?
Ben het verder overigens wel eens dat je de wagen moet aftikken, maar eigenlijk is dat nog m'n minste probleem. Ik weet niet hoe lang het zou duren voor ik zelf over het feit heen ben dat ik iemands auto heb afgeschreven.
Om die reden rijd ik niet vaak in andermans auto en als dat toch gebeurd dan is dat rustig.
Voor het vlottere werk zit ik er liever naast.
De Defender en Caterham zou ik zelf overigens niet snel uitlenen. De band die ik met die wagens heb kun je met geld toch niet goedmaken.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 03 sep 2014, 20:33

Luco schreef:Ik zou me iig heel erg schuldig voelen (buiten het financiële gedeelte om)
Dat dus.
Ik doe het ook niet vaak.
En als mensen aandringen kan ik er niet eens van genieten omdat ik op eieren loop (ie zit)
Verder dan een keer leuk accelereren op het rechte stuk, en dan alleen als het droog is kom ik niet.
Ik kan meer genieten van het meerijden dan zelf rijden.

dvh

Bericht door dvh » 03 sep 2014, 20:38

Heel simpel.
Iedereen is verzekerd. Als dat niet voldoende voor je is na een eventuele schade.. Niet uitlenen.

Knot

Bericht door Knot » 03 sep 2014, 21:03

allen schreef: En daarna krijg je met pech nog de discussie wat de echte waarde van de auto zou moeten zijn op dat moment. Hoeveel onderhoud mag de ander nog in de vervangende auto steken?
Ben het verder overigens wel eens dat je de wagen moet aftikken, maar eigenlijk is dat nog m'n minste probleem. Ik weet niet hoe lang het zou duren voor ik zelf over het feit heen ben dat ik iemands auto heb afgeschreven.
Dat gebeurt 1x in je leven, dus als die auto dan zeg 15k waard is en diegene vind m door goed onderhoud en uitmuntende staat 18k waard tik ik dat gewoon af, die paar duizend boeien me dan ook niet. Natuurlijk niet het verhaal ophouden dat het een one-off auto is van dubbele waarde, moet wel een beetje reeel blijven.

Zelfde voor Molenaar huurauto's, wil hij ook 5k voor hebben bij koprollen, ik vind dat prima, dingen zijn soms nog geen 2k waard maar de kans dat ik ze rol is ook minimaal.

Andre

Bericht door Andre » 03 sep 2014, 21:05

dvh schreef:Heel simpel.
Iedereen is verzekerd. Als dat niet voldoende voor je is na een eventuele schade.. Niet uitlenen.

Dat klopt als het een test auto is van een dealer. Geen emotie hij wil gewoon verkopen.

Maar hoeveel van jullie hebben wel eens mensen laten rijden in hun auto en denken als het fout gaat word het wel netjes opgelost! Zoals Rody aangeeft. Ik denk namelijk dat brokken is dokken de meeste niet thuis zijn maar wel de risico nemen om in te stappen.

Dat een auto all-risk verzekerd is lijkt mij niet genoeg in de meeste gevallen. No claim kwijt wie gaat dat betalen.

Zolang het allemaal goed gaat hoor je niemand maar ik ken wel een paar verhalen waar kennissen vrienden het tot rechtszaken laten komen.

Je ziet op DF wel een trend dat men andere mensen in hun auto s laten rijden voor een mooi verhaaltje op DF. Maar als die mensen nu eerst een uitleg krijgen dat ze er van uitgaan dat de verzekering betaald mocht er wat gebeuren en dat er verder niemand thuis is. Hoeveel mensen gooien dan de sleutels nog naar een ander toe?

Fernando

Bericht door Fernando » 03 sep 2014, 21:05

dvh schreef:Heel simpel.
Dit...

Knot

Bericht door Knot » 03 sep 2014, 21:06

Hielke schreef:Rody, wat doe je als tijdens een gezellig DF auto-uitstapje iemand je de sleutels van een Laferrari in handen duwt en zegt "stuur maar even"?
Overtreft de autowaarde de bankreserves dan wil ik natuurlijk best een stukje sturen maar zal ik niet maximaal gaan, in een echte sportauto is dat natuurlijk sowieso niet verstandig, hoeveel ervaring je ook hebt.

Op papenburg ben ik ook wel in duurdere auto's gestapt, en vol dwars ermee gegaan, doe dat met 2 vingers in mn neus, enige wat ik niet ga doen is extreem rechte stuk pendelen en het gevaar opzoeken.

Andre

Bericht door Andre » 03 sep 2014, 21:10

Rody

Dick staat stil op papenburg en er knalt een auto in. Het kan altijd al ben je de beste coureur ter wereld.

Als je banksaldo de auto niet kan betalen moet je niet instappen niet op de weg en zeker niet op circuit. Tenzij de eigenaar zegt mijn verantwoording. Maar hoeveel mensen zijn dat.

Ik denk dat Michel schaap nog aan het afbetalen is toen ie met een Carrera gt de vangrail inging.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 sep 2014, 21:14

Knot schreef:
Hielke schreef:Rody, wat doe je als tijdens een gezellig DF auto-uitstapje iemand je de sleutels van een Laferrari in handen duwt en zegt "stuur maar even"?
Overtreft de autowaarde de bankreserves dan wil ik natuurlijk best een stukje sturen maar zal ik niet maximaal gaan, in een echte sportauto is dat natuurlijk sowieso niet verstandig, hoeveel ervaring je ook hebt.

Op papenburg ben ik ook wel in duurdere auto's gestapt, en vol dwars ermee gegaan, doe dat met 2 vingers in mn neus, enige wat ik niet ga doen is extreem rechte stuk pendelen en het gevaar opzoeken.
Ik zou ook niet maximaal gaan. Maar dit betekent niet dat je daarmee risico's uitsluit. Er kan olie op de weg liggen, iemand kan 'm terwijl je ergens voor een verkeerslicht staat met 60 km/h bij je naar binnen rijden. Die 500.000 (of wat kost zo'n ding) heb je niet liggen. Zo makkelijk als je het voorstelt is het niet.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 sep 2014, 21:17

Die Michel Schaap pakte toch zonder toestemming een exoot en parkeerde 'm in een onverzekerde situatie in de vangrail? Is wel wat anders dan een auto voor de openbare weg door een bekende laten rijden.

Joy

Bericht door Joy » 03 sep 2014, 21:17

Een stukje van de hobby vind ik het delen van het gevoel wat een auto je geeft. Meestal schat ik iemand aardig in en tot nu toe is het altijd plezierig verlopen. Vrijwel iedereen gebruikt zijn verstand en rijdt met respect.

Om diezelfde reden ben ik ook niet bang om in iemand anders zijn auto te rijden. En als er wel wat zou gebeuren dan is dat mijn pakkie an.

Plaats reactie