Robin schreef:Joy schreef:Deze week iedere dag met wisselend 2 tot 3 ton aanhangergewicht gereden. Dan is een dieselmotor gewoon heerlijk. Het trekt relatief makkelijk zoveel gewicht op gang (totaal 5 ton). Grote benzine V8 motoren doen hetzelfde maar dan met een 2 x zo hoog verbruik. Iedere motor heeft zo zijn voordeel en doelgroep.
Inderdaad. Ze zouden dieselmotoren in de transportwereld moeten introduceren.
Verder zie ik 'n dieselmotor binnen nu en 10 jaar geen 6000 ipv 5000rpm draaien.

Haha Robin, heb ik nieuws voor je, dat gebeurd nu al
Diesel en benzine motoren komen qua techniek steeds dichter bij elkaar te liggen, je ziet ook dat benzine motoren bij een steeds lager toerental hun vermogen halen, dit heeft ook maar 1 reden rendement.
Kan me het begin van het 1M topic nog herinneren, werd die motor vergruisd, want het ding draaide te weinig toeren, en turbo was kloten, terwijl ik daar wel enthousiast over was (kun je controleren) , nu wordt de motor door de meeste tegenstanders ook aanbeden.
Zo zie je maar, iets met "onbekend maakt onbemind"
Ontwikkeling gaat door, en uiteindelijk willen we ook niet meer terug.