Niels schreef:Nee van meer RPM.

Niels schreef:Nee van meer RPM.
Was iemand van onze groene buren, Patrick Savalle:WJ schreef:Iemand van DF heeft hier ooit toch eens een "essay" over geschreven, dat niemand die nog gelinked heeft.
X koppel.......Niels schreef:Nee van meer RPM.Petrolhead Tom schreef:Maar het hogere vermogen is toch het resultaat van meer koppel?
Meer koppel bij hetzelfde toerental betekend automatisch meer vermogen bij datzelfde toerental.Petrolhead Tom schreef:Maar het hogere vermogen is toch het resultaat van meer koppel?
Dit.TLRS schreef:Meer koppel bij hetzelfde toerental betekend automatisch meer vermogen bij datzelfde toerental.Petrolhead Tom schreef:Maar het hogere vermogen is toch het resultaat van meer koppel?
Definieer 'sneller'. Ik neem aan dat je bedoelt qua acceleratie, want voor topsnelheid gaat dit niet op natuurlijk.PD power schreef: is koppel aan de wielen het geen wat telt, en dan over het hele snelheids verloop, dan kan dus een motor met een vlakker koppel, met minder piek vermogen(nm x toerental) ook sneller zijn dan een motor met piekvermogen.
Petrolhead Tom schreef:
Als ik het goed begrijp zijn PK's een resultaat van meer koppel bij meer toeren. Toch?
Heb je helemaal gelijk in. Ik bedoelde ook niet dat topsnelheid ligt bij max motorvermogen. Topsnelheid ligt meestal juist een eindje verder (zie ook de grafiek die ik postte, de daling van de vermogenskromme is al ingezet, maar de auto versnelt nog wel degelijk).Niels schreef:Ook voor topsnelheid gaat dat tegenwoordig wel op Joost. "vroeger" haalde je topsnelheid bij Max. Vermogen@ rpm waar dat vermogen vrij komt met een eindoverbrenging van 1:1. Nu zie je dat auto's topsnelheid bereiken bij een iets langere eindoverbrenging. Dat betekent dat ze die niet halen bij Max. Motorvermogen maar wel kunnen halen vanwege een vlakke koppelkromme. Het vermogen aan de wielen kan daardoor bij een lager motor toerental toch gelijk of wellicht hoger zijn dan @max.vermogen toerental vd motor.
Ik denk dat je mij bedoelt...Woppa schreef:Haha, dan heb ik niets gezegd.. Ik haal even 2 personen door elkaar. Er is hier nog iemand op het forum met een 335d, alleen die heeft geen standaard turbo's.
14 seconden met de standaard turbo's is wel heel erg sterk inderdaad.
Tijd voor koffie...
Goed verhaal. Ik heb één opmerking. Het vermogen vermeld in de brochure is altijd het piekvermogen. Wat echt telt is het totaal afgegeven vermogen (aan de wielen) over een bepaalde periode. Zo kan het totaal afgegeven vermogen van een turbo diesel van 350pk (piekvermogen) gedurende 15 seconden substantieel hoger zijn dan het totaal afgegeven vermogen van een benzine motor met 420pk piekvermogen gedurende dezelfde periode. De koppel-curve (= vermogenscurve) speelt bij accelaratie de belangrijkste rol. Het piekvermogen is slechts een marketing uiting.///Joost schreef:Zo grappig al die verschillende meningen en uiteenzettingen met klokken en klepels.
..... Een diesel kan dan wel degelijk sneller zijn bij 'lagere' toerentallen, maar de auto met het hoogste verhogen zal altijd sneller zijn bij gelijke weerstanden en hogere toerentallen (en dus ook topsnelheid).
V10 M5 en M550d zijn beide even snel van 0-100 onder ideale omstandigheden (droog wegdek). 4,7 seconden om precies te zijn. Dat is volgens de specificatie van BMW zelf. Dat de M5 de diesel dan vanaf 50km/u tot gehakt verpulverd is dus gewoon onzin en feitelijk onmogelijk. De M5 is aangetoond tot 100km/u niet sneller dan de diesel. En waarschijnlijk ver daarboven nog steeds niet. Ik denk eerder dat pas rond de 160/170km/u de M5 (misschien) iets begint uit te lopen.Robin schreef: De 507pk V10 M5 maakt wel zó gehakt van de M550d als we 't hebben tussen 50-250. Daar ga je ook weer van janken:)
Nogmaals veel koppel is heerlijk. Vertel mij wat.
Veel pks nog even wat belangrijker om sneller te gaan.
Nogmaals, dit is bewezen onzin. De M5 kan niet sneller zijn dan de M550d vanaf 50km/u omdat beide autos over de sprint van 0-100km/u 4,7 seconden doen. Of je moet denken dat de M5 van 0-50km/u hopeloos achter de diesel blijft en pas daarna een snelle sprint maakt. Bedoel je dat? Hoe dan ook, ze rijden bij 100km/u naast elkaar en waarschijnlijk bij 150km/u nog steeds.Robin schreef:Nogmaals M550d heeft vanuit stilstand enorm tractievoordeel tov F10/E60 M5. Maar vanaf 50/60kmh is 't de groeten als tractie 't toelaat:)
Gebruikers op dit forum: mark123 en 7 gasten