BMW is zoooooooo goed

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door PD power » 24 aug 2014, 16:55

Luco schreef:atmo benzine met turbodiesel vergelijken is appels met peren.
Ik snap je uitspraak Luco, die klopt ook.

Alleen als je zou willen kun je alles vergelijken, is juist interessante materie, of het zinvol is het 2e, maarja ons leven bestaat wel uit meer zinloze dingen.

Het is ook leuk om van elkaar te leren.

Ik heb er een sport van gemaakt om voor bepaalde koppelkromme's bakken te berekenen, dan met name voor bepaalde VAG platforms, dit is gewoon zeer interessante materie, maar het klopt ook nog in de praktijk, dat is het leuke.

Je hebt trouwens wel een koppel meting nodig van een "goede"dynamische bank nodig, statische metingen, zijn met name bij turbo motoren waardeloos en nietszeggend.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16598
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Bram » 24 aug 2014, 18:03

Luco schreef:Pk's bepalen hoe hard je de muur raakt.
Koppel bepaalt hoever je de muur opschuift

:tooth: :mrgreen: :shithappens:
:mrgreen:

Daarnaast heeft een 4WD toch veel aandrijfverliezen, wat zich als ik me niet vergis met name begint te wreken op hogere snelheid?

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door dvh » 25 aug 2014, 09:33

Maar ok. Conclusie is duidelijk.
BMW is goed.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door ///Joost » 25 aug 2014, 10:05

Zo grappig al die verschillende meningen en uiteenzettingen met klokken en klepels.

Het is zoals gezegd duidelijk dat Vermogen niets meer is dan het product van Koppel en Toerental. Zonder n geen P en zonder M geen P. Vermogen is dus ook niet te meten. De term vermogensbank is dus eigenlijk ook fout, want je meet het koppel. Met behulp van het bijbehorende toerental reken je dat om naar vermogen.

Voor een snelle acceleratie heb je een groot koppel nodig, voor een hoge topsnelheid heb je hoog vermogen nodig. Beweringen als 'een benzine auto is sneller dan een diesel' of andersom slaan dan ook nergens op. Dit betekent pas iets wanneer je zoals Robin aangaf een sectie aangeeft (0-100 km/h, 50-250 km/h, etc.). Een diesel kan dan wel degelijk sneller zijn bij 'lagere' toerentallen, maar de auto met het hoogste verhogen zal altijd sneller zijn bij gelijke weerstanden en hogere toerentallen (en dus ook topsnelheid).

Topsnelheid wordt bereikt wanneer de grafiek van het vemogen tov toerental zich kruist met de grafiek van de totale rijweerstanden (Cw, rolweerstand, luchtweerstand, aandrijfverliezen indien van motorvermogen wordt uitgegaan).

Min of meer dit plaatje. Plaatje is van Internet, dus let niet op de spelvaut of benaming. :tooth:
Afbeelding

Tot zover deze aflevering van de cursus aandrijflijnen.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Erik K. » 25 aug 2014, 10:59

0-200 in 14s vind ik trouwens wel bijzonder snel voor een 335d met zo'n 380pk/740Nm.

De 335d Touring waar ik tegen tegen reed had gemeten op een betrouwbare bank 320pk en 680Nm.
En dat koppelverloop was ook nog eens mooi uitgesmeerd.
Deze touring hield mij overduidelijk niet bij op de sprint van 100 - >250.
Mijn auto zal 0-200 in zo'n 20s kunnen doen, wellicht iets sneller. Mijn eigen meting via GPS kwam op 18s uit wat ik zelf wel erg snel vond.

Ik kan me niet voorstellen dan een vrijwel zelfde auto die iets lichter zal zijn met 60pk/60Nm meer dan zovéél sneller is.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door RVV » 25 aug 2014, 11:03

Is ook onzin die 0-200 tijd in 14 seconden

Woppa
Berichten: 327
Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
Auto: AR 3.0BIT/ A4 1.8TQ/ GTE

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Woppa » 25 aug 2014, 11:35

Het is snel, maar of het onzin is?

De standaard turbo's op een 335d/535d zijn mijns inziens niet optimaal.. zeker bovenin mis je al heel snel vermogen. De hybrids die op deze 335d zitten geven veel sneller maximaal vermogen en houden dat ook veel langer vast. Dat ding loopt dan echt als een idioot.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Tristan » 25 aug 2014, 11:47



Even uit losse pols, 17 sec van 0-200.

Woppa
Berichten: 327
Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
Auto: AR 3.0BIT/ A4 1.8TQ/ GTE

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Woppa » 25 aug 2014, 11:55

Met standaard turbo's inderdaad.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Tristan » 25 aug 2014, 11:56

Woppa schreef:Met standaard turbo's inderdaad.
Staat bij 385pk en 745 Nm.

Woppa
Berichten: 327
Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
Auto: AR 3.0BIT/ A4 1.8TQ/ GTE

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Woppa » 25 aug 2014, 12:16

Klopt, en dat is ook wel mogelijk met standaard turbo's.. echter zie je aan het verloop van het vermogen dat hij bovenin gewoon minder grote stappen maakt.

Voorbeeld:
Mijn a4 leverde met de standaard turbo en chip 197pk.. in sprintjes ging het gelijk op / stuivertje wisselen met een E46 328i. Toen ik startte met de ombouw van mijn auto heb ik een Garrett GT28 laten plaatsen. Op dat moment ontbraken er nog wat upgrades om met vol vermogen te gaan rijden dus is alles eerst afgesteld op een 205PK. Die 328i hield mij totaal niet meer bij, Ik had vanaf 2000 toeren zoveel meer vermogen dan standaard, ondanks dat mijn piekvermogen maar een pk'tje of 10 hoger was. De standaard turbo deed het leuk tussen de 1500 en 3500 toeren, maar nu had ik er met het plaatsen van een andere turbo ineens puf boven de 3500.

De Hybrids leveren dan wellicht ongeveer hetzelfde maximale vermogen, maar de manier waarop is compleet anders dan met de standaard turbo's in een x35d.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Tristan » 25 aug 2014, 12:24

Volgens mij heeft dieselpower standaard turbo's dus dan kan die 14 sec toch niet. Een SL55 AMG doet ook 14 sec naar 200, geloof niet dat een 335d met tuning dit bij kan houden.

Woppa
Berichten: 327
Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
Auto: AR 3.0BIT/ A4 1.8TQ/ GTE

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Woppa » 25 aug 2014, 12:26

Haha, dan heb ik niets gezegd.. Ik haal even 2 personen door elkaar. Er is hier nog iemand op het forum met een 335d, alleen die heeft geen standaard turbo's.

14 seconden met de standaard turbo's is wel heel erg sterk inderdaad.

Tijd voor koffie... :coffee:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Petrolhead Tom » 25 aug 2014, 16:13

Ook zonder al die berekeningen is het gewoon duidelijk dat krachtigere auto's gaan winnen op de lange duur. Autovisie heeft dat eigenlijk direct na het uitkomen van de 335d al getest met een RS4. Als de RS4 niet helemaal bij de les was was de 335d iets sneller maar als de RS4 in de goede versnelling zat was de 335d nergens. Volstrekt logisch ook als je kijkt naar het vermogensverschil. Wat blijft er dan over? Het koppel dat er voor zorgt dat de 335d in eerste instantie goed mee kan komen maar als dat ophoud dat gaat het piekvermogen tellen. Niets meer, niets minder.

Verder is 0-200 in 14 sec met standaar turbo's natuurlijk leuke borrelpraat op een verjaardag waar niemand enig idee waar je het over hebt maar op DF zijn er mensen die die cijfers volgens mij net niet halen met andere turbo's, injectoren en tuning op maat dus 0-200 in 14 sec met standaard turbo's? Clips or it didn't happen.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Erik K. » 25 aug 2014, 16:32

Standaard Turbo's of niet,

0-200 in 14s ga je niet zomaar redden.

De nieuwe niet trage F30 335d is getest op 22,3s.
Daar rij je echt niet zomaar 8s af.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Petrolhead Tom » 25 aug 2014, 16:38

Erik K. schreef:Standaard Turbo's of niet,

0-200 in 14s ga je niet zomaar redden.

De nieuwe niet trage F30 335d is getest op 22,3s.
Daar rij je echt niet zomaar 8s af.
Exact! Dus Diesel power: clips or it didn't happen. Voor mij part zet je hem op een heuvel dan red je het nog niet. :tooth:

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Robin » 25 aug 2014, 16:52

Zocht ik net op YouTube op Alpina D3 biturbo F30 0-200kmh

Video van dashboard en tellers. 0-200 circa 15 s.

Ik zie staan '410PS' en denk nog, zo'n diesel klinkt ook niet al te fraai.
Kijk nog eens: Ding jankt tot boven 6000rpm met 7k redline.

Kwartje viel nóg niet bij mij. :bag: :oops:

Was 't een B3 benzine ipv een D3 diesel. :P

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door PD power » 25 aug 2014, 16:56

Kijk het is heel makkelijk om mensen in groepsverband af te fikken, sommige mensen schreeuwen in hun enthousiasme soms wel eens wat onzinnige dingen.

Maar Tom dat doe jij ook:
Voor de laatste keer: op koppel komt een diesel een heel eind maar uiteindelijk gaan die pk's tellen en legt je diesel het gewoon keihard af.
Dit getuigd iig ook niet van kennis.

Laten we elkaar nou in de waarde laten, en proberen elkaar op een positieve manier wat bij te brengen.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door veejay » 25 aug 2014, 18:01

Ik hou van koppel daarom heb ik nu een auto (2l 4 cylinder) die 350nm van 1250 tot bijna 5000 rpm vasthoudt zonder tuning. Altijd maar veel toeren maken voor wat vermogen is onrustig en dan moet je ook steeds terugschakelen.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Petrolhead Tom » 25 aug 2014, 20:07

PD power schreef:Kijk het is heel makkelijk om mensen in groepsverband af te fikken, sommige mensen schreeuwen in hun enthousiasme soms wel eens wat onzinnige dingen.

Maar Tom dat doe jij ook:
Voor de laatste keer: op koppel komt een diesel een heel eind maar uiteindelijk gaan die pk's tellen en legt je diesel het gewoon keihard af.
Dit getuigd iig ook niet van kennis.

Laten we elkaar nou in de waarde laten, en proberen elkaar op een positieve manier wat bij te brengen.
Vind je? Als ik die uitleg van Joost volg dan komt er bij mij uit dat een 420pk auto (RS4) uiteindelijk meer koppel genereert aan de hand waarvan de pk's berekend kunnen worden. Uiteindelijk is die 420 pk van de RS4 dus altijd sterker dan de 286 diesel pk van de BMW.

Als ik hier de plank volledig mis sla hoor ik dat graag. Daarbij fakkel ik niemand af maar als iemand beweerd dat zijn auto tot grootse zaken in staat is dan zie ik daar graag beelden van, omdat ik liefhebber ben.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Riceaux » 25 aug 2014, 20:11

Petrolhead Tom schreef:
PD power schreef:Kijk het is heel makkelijk om mensen in groepsverband af te fikken, sommige mensen schreeuwen in hun enthousiasme soms wel eens wat onzinnige dingen.

Maar Tom dat doe jij ook:
Voor de laatste keer: op koppel komt een diesel een heel eind maar uiteindelijk gaan die pk's tellen en legt je diesel het gewoon keihard af.
Dit getuigd iig ook niet van kennis.

Laten we elkaar nou in de waarde laten, en proberen elkaar op een positieve manier wat bij te brengen.
Vind je? Als ik die uitleg van Joost volg dan komt er bij mij uit dat een 420pk auto (RS4) uiteindelijk meer koppel genereert aan de hand waarvan de pk's berekend kunnen worden. Uiteindelijk is die 420 pk van de RS4 dus altijd sterker dan de 286 diesel pk van de BMW.


Als ik hier de plank volledig mis sla hoor ik dat graag. Daarbij fakkel ik niemand af maar als iemand beweerd dat zijn auto tot grootse zaken in staat is dan zie ik daar graag beelden van, omdat ik liefhebber ben.
Volgens mij moet je de formule dan nog een keer bekijken. Het koppel bij de rs4 wordt bij een hoger toerental gegenereerd. Niet meer koppel.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Petrolhead Tom » 25 aug 2014, 20:14

Maar het hogere vermogen is toch het resultaat van meer koppel?

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door PD power » 25 aug 2014, 20:33

Tom ga nu eerst zelf eens rustig alles beredeneren, voordat je wat zegt, zoals ik in eerdere posting heb pogen uit te leggen, is koppel aan de wielen het geen wat telt, en dan over het hele snelheids verloop, dan kan dus een motor met een vlakker koppel, met minder piek vermogen(nm x toerental) ook sneller zijn dan een motor met piekvermogen.
Maar daarnaast speelt gewicht/cw waarde/ overbrengingsverhoudingen en de bestuurder ook een rol, iig bij een handbak.

Trouwens een standaard rs4 heeft geen 420 pk, maar meestal ergens tussen de 360 en 400 pk

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door PD power » 25 aug 2014, 20:34

Petrolhead Tom schreef:Maar het hogere vermogen is toch het resultaat van meer koppel?
Dat hoeft dus niet.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Niels » 25 aug 2014, 20:34

Petrolhead Tom schreef:Maar het hogere vermogen is toch het resultaat van meer koppel?
Nee van meer RPM.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bombadil, Bram, L5S1, Mark 320iS, tim1981 en 36 gasten