Bandenspanning Federal RSR 595
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Bandenspanning Federal RSR 595
Ik ben er op doorgereden tot ze bijna versleten waren en er stukjes rubber uit vielen, waardoor je het canvas te zien kreeg.
- Bert ///M3
Re: Bandenspanning Federal RSR 595
Kan heel goed.Hielke schreef:Je hebt scheurvorming en SKEURvorming![]()
Ga ervan uit dat het goed is afgelopen. Moet wel schrikken geweest zijn.
Die Federals hebben inderdaad stijve wangen. Persoonlijk vind ik dat heerlijk vanwege het extra stuurgevoel. Misschien bestaat er wel een directe relatie tussen wangstijfheid en gewicht. Op m'n MX-5 heb ik stijve Pirelli's door zachte Dunlop's laten vervangen. De Dunlop is qua grip en goedmoedigheid de betere band, maar qua stuurgevoel en beleving is de auto er iets op achteruit gegaan. Een ander merkt het verschil waarschijnlijk niet eens.
Vaak is het sowieso de hele combinatie, velg band en spanning. Als je een iets bredere velg gebruikt bijvoorbeeld zodat de banden licht getrokken staan als het ware dan blijft het karkas ook beter in model en heb je meer stuurpreciesie.
Kijk bijvoorbeeld maar op veel sportwagens zoals een GT3, Ferrari of een M3 CSL die op Mischelin PSC geleverd worden. Je ziet dan haast altijd een lage zijwang, vrij brede velg en banden die of iets getrokken zitten of recht om de velg als het ware.
Dit heeft overigens ook iets met de balans van de auto van doen. Niet elke band heeft dezelfde breedte ook al staat er 215 op of 225 of whatever. Die Federals vallen bijvoorbeeld vrij breed. Vooral als je met verschillende maten voor en achter rijd dan kan je een balansverschil merken, bijvoorbeeld je swapt een ander merk banden op dezelfde wielen en ineens heeft de auto onderstuur omdat de bredere voorband wat meer over de wang rolt als zijn voorganger.
Verder is het ook nog eens zo dat hoe stijver de vering van de auto is, hoe harder de zijwang moet zijn. Tijdje terug reed ik een dagje op Kuhmo V70A, en dat was ook even zoeken naar de juiste spanning. Bleek ook minimaal 2,5 bar warm te moeten hebben anders was het geen rijden. De auto gaat dan over de wangen rollen, en ook met aanremmen heb je een hoop onrust omdat de voorbanden vervormen. Zo heb ik ook wel eens aan de hand gehad dat dezelfde 235 slick op een 8J wiel 0,3 bar meer nodig had als op een 9J wiel.