Bandenspanning Federal RSR 595

Dit is ons algemene autoforum.
Anko
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 mei 2014, 13:46

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Anko » 23 mei 2014, 09:32

Hielke schreef:Zei iemand scheurvorming?
Scheurvorming Scheurvorming Scheurvorming!

:tooth:

Marten
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 aug 2014, 15:00
Locatie: Tjerkgaast (Frl)

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Marten » 21 aug 2014, 15:16

Scheurvorming...
Had (ondanks waarschuwingen op diverse fora) de RSR 595R onder m'n circuit M3 laten leggen. Een flink aantal middagen met veel plezier gebruikt en met mijn beperkte racetalent ruim voldoende grip. (op ca 2 bar koud trouwens) De M3 dit t voorjaar verkocht, maar t kriebelde toch weer zullen jullie snappen :-)
Dusss.. Er staat sinds kort een '87 BMW e30 in de schuur met...: Federal 595R banden in 195/50-15 DOT 4511 (= 2011 toch?)
Gister de wagen op de brug gehad, en wat bleek...: alle 4 (!) de banden hadden van die dwars scheuren.
De banden hebben nog 5mm profiel en zijn dus zeker nog niet op volgens mij.

Vanmiddag gebeld met de importeur en daar kreeg ik een flauw verhaal over "te lang gestaan" en "andere merken hebben dat ook" en zo. Kortom: pech gehad..
Nou "mijnheer Federal": ik loop al 56 jaar rond en heb zoiets nog nooit gezien!
Geef verd*@$%^gewoon toe dat het productiefouten zijn!

Voor mij geen Federal meer zul je begrijpen. (Dit moest ik even kwijt..)
Laatst gewijzigd door Marten op 21 aug 2014, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Tim N » 21 aug 2014, 15:40

Hielke zijn wachtwoord kwijt :goodnight:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Hielke » 21 aug 2014, 16:54

Wat lees ik, weer een stel Federals met scheurvorming?

Mijn dag is weer helemaal goed :tooth:

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Joost » 21 aug 2014, 17:09

Ik heb sinds dat er onder mijn Clio Federals zaten (DOT 2010/2011) die dezelfde scheuren vertoonden nog heel wat Federals (DOT 2012/2013/2014) onder verschillende auto's tot aan het canvas opgereden. Allemaal zonder scheurvorming.

Lijkt er toch echt op dat er iets mis was met de 2010 en 2011 RSR-en.

Marten
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 aug 2014, 15:00
Locatie: Tjerkgaast (Frl)

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Marten » 21 aug 2014, 17:13

Wat me bezighoud:
Is DOT 4511 (2011 toch?) nou echt zo oud voor een band??

@Joost:
Dat zou iets kunnen verklaren! Deze set dus van 2011 maar die op de M3 van 2012 geloof ik.
Met de M3 (17inch - 215 -v & 235-a ) ook nooit problemen gehad.

Het is wel jammer, want de prijs van die Federals past me anders wel...

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Joost » 21 aug 2014, 18:03

Ik heb ze nu onder een E92 M3 zitten (255 voor, 285 achter), en zelfs onder deze auto hebben ze me positief verrast.

Prijs kwaliteit verhouding (voor een sportieve straatband, want dat is wat het is) is gewoon erg goed.

Komt (kwam) geen enkele andere band bij in de buurt een paar jaar geleden. Ondanks de horror verhalen (onder meer in dit draadje) ben ik er mee door blijven rijden en er nog steeds zeer tevreden mee.

Hoe het nu zit weet ik niet precies. Zijn wel een aantal alternatieven bijgekomen. Nankang heeft een zeer betaalbare semi slick band. Maxsport heeft een zeer betaalbare semi slick band. En zo zijn er nog wel een paar. Probleem is alleen dat de beschikbare maten vrij beperkt zijn. 225 breed, en heel soms 235, maar dan heb je het wel gehad.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3804
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Paskal » 21 aug 2014, 19:08

Wat een toeval..... die band zit ook onder mijn Clio RS ;) Net na aankoop aan de voorzijde verse gemonteerd (DOT weet ik ff niet uit mijn hoofd) die ik van de verkoper kado had gekregen. Aardige jongen die verkoper ;). Tot op heden op geen enkele van de vier banden scheurvorming te zien.

Met 100€ stuk in 215 breed, formaat 17" denk ik dat er inderaad weinig qua prijs-kwaliteit in de buurt komt. De R1R van Toyo gaat al naar 150€ stuk om over echte semi's zoals de R888 en de Direzza's al helemaal niet te praten respectievelijk a 205 en 250€/stuk. Bijkomend voordeel is dat die Federal's ook nog eens heeel lang mee gaan.

Wil eigenlijk in het voorjaar overstappen op echte semi's, maar gezien de prijsverschillen begin ik me steed meer af te vragen of ik dat wel wil :hmmm:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Hielke » 21 aug 2014, 20:46

Los van die scheurvorming (en ik wil best geloven dat het nu is opgelost) heeft de Federal nog een ander nadeel tov de gerenommeerde merken dat ik niet onverlet wil laten. De band is ontzettend zwaar! Vooral in vergelijk met bijv. een Michelin cup in dezelfde maat is dat verschil gigantisch. Niet 10 of 20% zwaarder, nee, eerder 50 of 70%!

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Joost » 21 aug 2014, 21:38

Zal wel een hoop rubber aan zitten! Vandaar dat ze ook zo lang meegaan.

Zal ze van de week eens op de weegschaal zetten en kijken wat het verschil is met een R888 in dezelfde maat.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Jesper » 21 aug 2014, 21:40

Maar gelukkig zijn de meesten hier geen professionele coureurs en rijden we vooral voor de hobby. Dus dat beetje extra gewicht nemen we wel voor lief, gezien het prijsverschil. Als ik in de ochtend niet goed heb kunnen poepen, te veel heb ontbeten of héél lang niet naar de kapper ben geweest is het gewicht ook zwaarder.

Wij hebben de federals ook nog eens geprobeerd. Dot waarde van 2014 en er is geen scheurvorming te zien, in tegenstelling tot het vorige setje dat we hebben gehad.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Bert ///M3 » 22 aug 2014, 06:20

Klopt. Maar Hielke heeft wel een punt. Als je er mee over de gewone weg rijd dan merk je het gewicht in die Federal banden wel. De auto is een stuk oncomfortabeler op oneffenheden doordat de vering wat trager is met reageren.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door daNpy » 22 aug 2014, 08:36

Bert ///M3 schreef:Klopt. Maar Hielke heeft wel een punt. Als je er mee over de gewone weg rijd dan merk je het gewicht in die Federal banden wel. De auto is een stuk oncomfortabeler op oneffenheden doordat de vering wat trager is met reageren.
Dat is toch juist de wens van de sjappies die met deze banden op straat rijden? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Joost » 22 aug 2014, 11:14

Bert ///M3 schreef:
Klopt. Maar Hielke heeft wel een punt. Als je er mee over de gewone weg rijd dan merk je het gewicht in die Federal banden wel. De auto is een stuk oncomfortabeler op oneffenheden doordat de vering wat trager is met reageren.
Merk je dat alleen op de openbare weg dan? En niet op het circuit?


Deze 'sjappie' is er nog steeds blij mee :D .

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3804
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Paskal » 22 aug 2014, 11:44

Jij zult het ongetwijfeld merken Bert, maar ik geloof niet dat de gemiddelde DF-er hier dat verschil gaat merken. Ik merk in ieder geval geen enkel verschil in veergedrag of ik nu met Federail's of met ContiSports onder de Clio rij. Maar wellicht heeft dat dan ook weer met de AST-set te maken die eronder zit aangezien.

Ben wel benieuwd naar het verschil in gewicht Joost! Enne, gooi die dikke M3 eens even in je avatar ;)

Verder eens met Jesper. Ik rij voor de lol op de Ring en die paar secondes door die "loodzware" Federal's kan me gestolen worden. Zodra ik zelf 10 kg afgetraind ben, rondkachel met plastic deuren, macrolon ramen, een gestript interieur en zonder airco kan het wellicht ooit eens een rol spelen. Zo lang ik rondkachel met vloerkleed, hemelbekleding, deurpanelen, airco, el.spiegels etc geloof ik die paar gram eigenlijk wel :)

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2886
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Mark 320iS » 22 aug 2014, 11:56

Jesper schreef:Maar gelukkig zijn de meesten hier geen professionele coureurs en rijden we vooral voor de hobby. Dus dat beetje extra gewicht nemen we wel voor lief, gezien het prijsverschil. Als ik in de ochtend niet goed heb kunnen poepen, te veel heb ontbeten of héél lang niet naar de kapper ben geweest is het gewicht ook hoger.

Wij hebben de federals ook nog eens geprobeerd. Dot waarde van 2014 en er is geen scheurvorming te zien, in tegenstelling tot het vorige setje dat we hebben gehad.
Precies. Het zijn gewoon prima banden voor het geld. Wij rijden er op Zolder gewoon vrij gemakkelijk een 1.57 mee, op zandvoort een 2.04 / 2.05 en op Spa een 2.56. En dat met een vrij standaard 328i op een setje Bilstein B16. Laat ons op R888's 1 á 2 seconden sneller zijn, lekker boeiend, aan het einde de dag krijgen we dan geen trofee mee ofzo. Daarentegen houden we wel 400 euro in onze zak die we aan benzine of inschrijfgeld kunnen spenderen.

Dan nog 1 keer over die scheuren... wij hadden ze op onze oude set na een halve dag op een nat Spa erin, maar hebben de banden volledig kunnen op rijden. Wij hebben de scheuren toen continue gemonitored zijn ze zijn nooit groter geworden na die eerste dag. Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind het schandalig dat die scheuren erin komen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Bert ///M3 » 22 aug 2014, 13:50

Joost schreef:
Bert ///M3 schreef:
Klopt. Maar Hielke heeft wel een punt. Als je er mee over de gewone weg rijd dan merk je het gewicht in die Federal banden wel. De auto is een stuk oncomfortabeler op oneffenheden doordat de vering wat trager is met reageren.
Merk je dat alleen op de openbare weg dan? En niet op het circuit?


Deze 'sjappie' is er nog steeds blij mee :D .
Ik heb ze alleen op een gewone auto zitten Joost :)

Een circuit is doorgaans gladder dus dan zal je er wat minder last van hebben.

Groot deel van het gewicht zit ook in de wangen bij die banden. Ik haalde de laatste keer na 3 maanden mijn M3 op bij mijn ouders en ik vond hem voor geen meter rijden. Even bandenspanning kijken en hij bleek rechtsvoor en linksachter gewoon 0 bar te hebben, maar aan het karkas zag je niks, die banden blijven gewoon hun vorm houden. Ze werden alleen wel wat warm op weg naar huis :mrgreen:

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Joost » 22 aug 2014, 15:03

Wat ik ervaar is dat inderdaad de wangen van de Federal RSR zeer stijf zijn.

Ik heb op de Clio 1 keer Toyo R888 geprobeerd. Vond ik zelf niet lekker rijden. Auto rolde veel meer over de wangen dan bij de Federals.

Ik heb nu op de E92 M3 een nieuwe set R888 zitten. Set kost bijna het driedubbelle van een set RSR-en! Eens kijken hoe dat bevalt.

Zal mijn ervaringen hier posten.

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Joost » 22 aug 2014, 15:08

Twee weken geleden op de Ring trouwens voor het eerst in bijna 10 jaar circuitrijden een 'lekke' (zacht uitgedrukt) band met de M3. Een Federal RSR, rechtsvoor.

Van de week voor de zekerhed de linkerband en achterbanden grondig gecontroleerd. Niets raars te zien.
Bijlagen
foto.JPG
foto.JPG (512.99 KiB) 1298 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Hielke » 22 aug 2014, 15:49

Je hebt scheurvorming en SKEURvorming :tooth:

Ga ervan uit dat het goed is afgelopen. Moet wel schrikken geweest zijn.

Die Federals hebben inderdaad stijve wangen. Persoonlijk vind ik dat heerlijk vanwege het extra stuurgevoel. Misschien bestaat er wel een directe relatie tussen wangstijfheid en gewicht. Op m'n MX-5 heb ik stijve Pirelli's door zachte Dunlop's laten vervangen. De Dunlop is qua grip en goedmoedigheid de betere band, maar qua stuurgevoel en beleving is de auto er iets op achteruit gegaan. Een ander merkt het verschil waarschijnlijk niet eens.

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Joost » 22 aug 2014, 17:12

Dat was wel even schrikken ja. Helemaal omdat ik twee bochten ervoor met ongeveer 270 km/h over de Dottinger Hohe reed. Gaat ie daar lek dan had ik een groter probleem gehad denk ik.

Ik ben dus ook duidelijk een fan van banden met zeer stijve wangen. Stuurt inderdaad een stuk scherper. Daarom vielen mij de Toyo R888 ook zo tegen denk ik.

Met de Clio reed ik altijd met RSR 215/40 banden. Nagenoeg geen rol in de wang. De R888 die ik toen had was een 215/45 band (niet verkrijgbaar in 40 hoog). Dus en een hogere band en een minder stijve wang. Verschil was dag en nacht. Met de RSR stuurde de auto vele malen beter vond ik.

De M3 met RSR's heeft ook nagenoeg geen rol over de wang van de band. Ben erg benieuwd hoe dat met de R888 zal zijn.
Laatst gewijzigd door Joost op 23 aug 2014, 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Joost » 22 aug 2014, 17:32

Zo beter Paskal?
Bijlagen
fotom3.JPG
fotom3.JPG (122.39 KiB) 1278 keer bekeken

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3804
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Paskal » 22 aug 2014, 17:54

Zeker :) Zowel in real life als op de foto een dik apparaat :thumbup:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Spijkerhard » 22 aug 2014, 20:09

Idd loodzware banden, ook last van scheurvorming gehad - over dwars overigens, de foto hierboven kan verwarrend zijn- qua afrolcomfort op de openbare weg zeeeer matig, maar bijna niet te verslijten op de diverse circuits.

Dus onder mijn E46 komen gewoon weer Federals. Wel een apart setje voor op straat en circuit. Qua (afrol-) comfort gewoon fijner.!

Marten
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 aug 2014, 15:00
Locatie: Tjerkgaast (Frl)

Re: Bandenspanning Federal RSR 595

Bericht door Marten » 23 aug 2014, 08:30

Tsjonge, ik heb als nieuwkomer een wat oudere discussie weer aardig leven in geblazen zie ik...

Eerlijkgezegd ook weer andere inzichten gekregen en het ligt dus wat genuanceerder dan in mijn eerste posting geloof ik.
Ik sta nu voor de keuze welk nieuw setje circuitrubber te bestellen.
Zoals anderen ook schrijven is de prijs van de Federals natuurlijk erg aantrekkelijk in verhouding tot bv Toyo en Yokohama.
Bovendien ben ik geen snelle coureur dus omschreven verschillen zal ik niet merken denk ik.
Kan ik er van uit gaan dat die (dwarse) scheuren op het loopvlak dus alleen op de DOT 2010/2011 voorkwamen? Zo lees ik het wel tenminste.

In dat geval zou ik dus gewoon de Ferderal 595RS-R weer kunnen bestellen?
Doorrijden op 4 (alle 4 ja!) van die banden met een dwarse scheur in het profiel..? Beter niet lijkt me?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], e30touring1990, KoenM en 5 gasten