Bye bye Megane RS, Hello Seat Leon Cupra

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bye bye Megane RS, Hello Seat Leon Cupra

Bericht door sitechris » 16 aug 2014, 15:39

Breaking news.

1) De Megane RS is verkocht (staat nu al online al te koop bij VKV Groep)
2) De BMW dealer in Amsterdam heb ik teleurgesteld achtergelaten (LOL).
3) Ik heb vandaag mijn handtekening gezet onder koopcontract van een Seat Leon Cupra.

Over puntje 1:
De Megane RS is de beste auto die ik ooit heb gereden, maar ik heb mijn bucketlist afgevinkt. Alles ermee gedaan wat ik wilde. Geweldige ritten gemaakt. Maar in NL heb je niet zo veel stuurmanswegen waar de auto echt tot zijn recht komt. En het comfort is een issue. Is onvoldoende bij normaal gebruik. Met andere woorden, het was mooi (lees: prachtig!) geweest.

Dan puntje 2: de teleurgestelde BMW dealer in Amsterdam. Ik had een BMW Z4 sDrive 35is op het oog. Vandaag gereden met de Z4 sDrive 35is. Bouwjaar 2010, 42k op de teller en 2 jaar garantie. De staat van binnen en buiten vlekkeloos. Ik had afgelopen woensdag al een akkoord over de prijs. Was een kwestie van een proefritje en krabbelen. Vriendin was ook mee. Ik had eigenlijk verwacht dat dit hem ging worden. Lekker snel weer een auto, voor het eerst een roadster. Kan ik hem nog even meenemen op vakantie. Dikke prima. Ik had recent al gereden in de Z4 18i en dat vond ik een verrassend fijne auto. Geen ultieme sportauto, maar wel eentje met een mooi onderstel, fijne besturing en een hoge feelgood factor. Een 8-. Dan zou je verwachten dat de 35is beter zou bevallen. En dat viel nogal tegen.

Overigens niet motorisch. De twinturbo zescilinder is echt een juweel van een blok. Klinkt prachtig, bloedsnel, veel koppel maar ramt ook met groot plezier door naar de 7000 RPM. Een van de beste blokken die ik ooit gereden heb. Daar zat het probleem niet. Dat zit in het onderstel. De sDrive 35is is nog eens 10mm verlaagd tov andere Z4's met M-pakket. En daar gaat het mis. De vooras is te stug, de achteras te week. De balans klopte niet. Bij de 18i klopte dat beter. De besturing (net als de 18i) mist scherpte en gevoel. Ga je harder, dan moet je altijd corrigeren in de bocht. De auto voelde ook zwaar aan (is hij ook met 1600 kg). En dat stoorde me. Als cruiser is hij gaaf, maar als sporter onvoldoende. En daar ga ik me vanzelf een keer aan storen.

Ik heb wel enorm gelachen om de verkoper. Hij kon gewoon niet geloven dat ik de auto op rij-eigenschappen niet wilde hebben. Net zoals hij niet kon geloven dat een voorwielaangedreven auto zoals de Megane RS en Leon Cupra lekker rijden. Dat wilde hij niet van me aannemen. Hij bood nog als alternatief een 135i aan, maar die auto is van het vorige modeljaar en vind ik wat outdated. Hij snapte oprecht niet dat ik een Seat Leon Cupra boven een BMW verkoos. Ik snap dat wel, dus verliet het pand.

Dan de Seat Leon Cupra. Eerder mee kennisgemaakt. Een 8+ auto. Vooral een alleskunner. Je kunt er comfortabel mee cruisen, lekker mee rammen op de Autobahn maar ook lekker mee hoeken (dankzij sper!). Hij mist het laatste beetje scherpte van de Megane RS, maar dat vind ik geen ramp bij een allrounder. Grote minpunt vond ik het geluid. Echt heel slecht. Maar dat los ik wel op met een goede aftermarket uitlaat. Ik heb er vandaag weer een keer in gereden, want ik heb ook nog de keus om even te wachten. Occassions genoeg waar ik uit kan kiezen. Maar dat is niet meer nodig. De Cupra overtuigde me deze rit. Gewoon een fijne en capabele hothatch. Lichtvoetig. En perfecte value for money. En prima stoelen. Het voordeel van het inruilen van de Megane bij mijn vorige Renault dealer is dat ik een leuke korting heb kunnen bedingen bij de aanschaf en ik kan hem in januari op kenteken zetten (is weer gunstig bij evt inruil).

Over de opties en uitrusting heb ik nog wel even moeten nadenken. Ik wil in principe voor DSG gaan. Ik ben groot fan van een handbak, maar voor de variatie is een automaatje wel leuk. En in rechte lijn ben je wat sneller en dat is van belang aangezien ik de auto nog wel naar JD wil sturen voor wat meer pepers.
Wel heb ik nog even als voorbehoud dat ik wil weten welke bak het beste bestand is tegen wat chiptuning geweld. Ik begreep dat de DSG bakken tegenwoordig het vermogen aardig kwijt kunnen? Ik heb nog wel even om dit evt aan te passen in de configuratie.

De specs:
Standaard o.m.:
- Full LED verlichting
- Adaptief chassis (onderstel, besturing, gasrespons en sper seperaat in te stellen)
- 19 inch wielen
- Sperdifferentieel
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Licht & Zichtpakket (inc regen- en lichtsensor)
- Sportstoelen met alcantara bekleding
- Zwarte dakhemel

Bijgevinkte opties
- 5 deurs
- Kleur zwart
- Navigatie
- PDC v+a
- Audio upgrade
- DAB
- Safety pack (alarm)
- Winterpack (verwarmbare stoelen en ruitenvloeistof incl koplampreinigingsinstallatie)
- Chroompakketje interieur (wat chromen randjes langs de knopjes etc)
- Elektr schuif-kanteldak

Niet aangevinkt:
- Performance pack (belangrijkste optie zijn grotere remschijven)
- Kuipstoelen

De reden is simpel. Ik ben met deze auto niet van plan om het circuit of Ring mee op te gaan. Dus heb de grotere remmen en kuipstoelen niet nodig. De extra power van de chip moet ik ook met de gewone remmen wel kunnen beteugelen. 2400 euro vind ik teveel geld voor Performance Pack.

Verdere punten op de to do list:
- Chip bij JD (hopelijk tzt OBD, maar de externe tuning accepteer ik ook)
- Uitlaat (ook via JD, Milltek oid prima)

En zo gaat de auto dus eruit zien (heb even wat willekeurige foto's van Google geript):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu begint het lange wachten. Levering in januari (op mijn eigen verzoek)
Laatst gewijzigd door sitechris op 16 aug 2014, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: Bye bye Megane RS, Hello Seat Leon Cupra

Bericht door Bram » 16 aug 2014, 15:45

Daar ga je niet mee voor joker rijden. Prachtig man, succes met wachten :thumbup:

Wat voor vermogen verwacht je ermee te hebben na de JD kuur?

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 16 aug 2014, 15:53

NIce ride :thumbup:

Maar ik was toch voor de Z4 gegaan en had daar gewoon een ander onderstel onder geschroefd. Mogelijk dat een ander setje veren al voldoende is. Zo niet ander setje dempers erbij en problem met de balans solved lijkt mij :)

ErikS

Bericht door ErikS » 16 aug 2014, 16:17

Paskal schreef:NIce ride :thumbup:

Maar ik was toch voor de Z4 gegaan en had daar gewoon een ander onderstel onder geschroefd. Mogelijk dat een ander setje veren al voldoende is. Zo niet ander setje dempers erbij en problem met de balans solved lijkt mij :)
Helemaal mee eens.
De zware R6 op de vooras nekt de 35i dus in deze, tov de Z4 18?!

Shakes

Bericht door Shakes » 16 aug 2014, 17:53

DF zal nooit meer hetzelfde zijn!

Of misschien wat meer dan vroeger, prima!

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 16 aug 2014, 18:08

Gefeliciteerd! Gave Leon!

(Kleurstelling had van mij wat spannender gemogen. :kikker: )

JeroenT

Bericht door JeroenT » 16 aug 2014, 18:33

Leuke kar, maar toch snap ik je keuze niet helemaal.
Per januari heb je dan 2x een Leon voor de deur.

Kon(kan) je dan niet beter 1 auto gaan rijden?
Door extra bij te lappen voor een hoger leasebudget of op km-vergoeding gaan rijden?

sitechris

Bericht door sitechris » 16 aug 2014, 18:40

Bram schreef:Daar ga je niet mee voor joker rijden. Prachtig man, succes met wachten :thumbup:

Wat voor vermogen verwacht je ermee te hebben na de JD kuur?
340/350 pk. Rond de 450 nm. In combinatie van een gewicht van 1300 kg voldoende power :)
Laatst gewijzigd door sitechris op 16 aug 2014, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.

sitechris

Bericht door sitechris » 16 aug 2014, 18:43

JeroenT schreef:Leuke kar, maar toch snap ik je keuze niet helemaal.
Per januari heb je dan 2x een Leon voor de deur.

Kon(kan) je dan niet beter 1 auto gaan rijden?
Door extra bij te lappen voor een hoger leasebudget of op km-vergoeding gaan rijden?
Die andere Leon is halverwege volgend jaar alweer einde contract. Wat ik dan met de leaseauto doe zie ik dan wel weer (Leon is dan overigens weer kanshebber). Dat er twee dezelfde auto's voor de deur staan boeit me verder niet. Het verschil tussen een Cupra en FR is navenant. En wat betreft leasen van een Cupra. Ik rijd ruim 60k zakelijk en 20k privé. 80.000 kilometer in een Cupra is qua tarief niet te doen.

sitechris

Bericht door sitechris » 16 aug 2014, 18:44

Paskal schreef:NIce ride :thumbup:

Ik hou niet zo van speculeren dat met wat aanpassingen iets goed kan komen. Is niet altijd het geval. Een auto moet gewoon goed zijn als je hem koopt. Anders neem ik het risico niet. Ik vind de Leon gewoon fijner rijden.

dvh

Bericht door dvh » 16 aug 2014, 18:56

Mooi zo in het zwart. Die led-koplampen komen zo heerlijk uit.
Goede keuze denk ik!

sitechris

Bericht door sitechris » 16 aug 2014, 19:02

Tempo zit er bij de stockversie best aardig in (sprintje in 4e versnelling van 80 naar 180).

https://www.youtube.com/watch?v=z9qHhoU5IeU" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 aug 2014, 19:29

Onbegrijpelijk zoals een paar al aangeven :lol: Het is jouw keus en have fun met naar het schijnt een heel erg goede hothatch :df:

Sla de DSG over tenzij je met garantie rijdt, koppeling en mechatronica komen standaard voorbij bij de laatste generatie.

sitechris

Bericht door sitechris » 16 aug 2014, 19:40

Ik ga even bij JD navragen of ik het best de handbak of DSG kan nemen.

Tom

Bericht door Tom » 16 aug 2014, 19:43

Snap je keus voor een Leon ook niet.. maar gefeliciteerd!

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 aug 2014, 19:51

Mijn broer heeft de 3 deurs variant, ......................echt een mooie kar, een goed rijdende kar.......

Standaard 19" smoelen erg goed en dik !!
Koplampen met dat rare hoekje moet ik nog steeds aan wennen, achterkant vind ik subliem.................

Kan ook nog een sport pakket op als ik het goed heb begrepen €2.500,-- met dikke Brembo`s en nog wat geneuzel.............

sitechris

Bericht door sitechris » 16 aug 2014, 20:01

Ik lach me kapot als ik kijk naar de prijslijst van de Leon. Wil ik een gelijkwaardig uitgeruste BMW Einser kopen (inc alle zaken die bij mij standaard zijn, zoals bijv adaptief onderstel) dan kom ik uit op een handgeschakelde 114i.

Lastige keus :lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 aug 2014, 20:05

Of een gebruikte Z4 .35i :tooth:

sitechris

Bericht door sitechris » 16 aug 2014, 20:17

En ook die legt het af qua rijplezier :df:

Tijden op DF veranderen idd ha ha ;). Overigens heb ik wel medelijden met de BMW verkoper die heel meewarig deed over voorwielaandrijving. Hij mag ze binnenkort gaan verkopen in de BMW showroom.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 16 aug 2014, 20:26

Mooi! :thumbup:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 aug 2014, 20:52

Voor het geld onwaarschijnlijk veel auto, ook qua opties...................

BobTheFish

Bericht door BobTheFish » 16 aug 2014, 20:54

sitechris schreef:En ook die legt het af qua rijplezier :df:

Tijden op DF veranderen idd ha ha ;). Overigens heb ik wel medelijden met de BMW verkoper die heel meewarig deed over voorwielaandrijving. Hij mag ze binnenkort gaan verkopen in de BMW showroom.
Gefeliciteerd met je aankoop. Hele mooie auto en als de st versie als cupra uitvoering komt weet ik al waar ik de auris op ga inruilen over een jaartje of wat.

De z4 35iS die je bekeken had was mijn ex, en ik deel je mening geheel. Een fantastische cruiser, maar net iets te gevoelloos en zwaar voor een echte sporter. Heb nooit in een e89 18i gereden, maar heb nooit het gevoel van onbalans ervaren. Ook niet op CPZ. De Sport+ stand zet de adaptieve dempers voor mijn gevoel precies goed, maar je blijft merken dat je met bijna 1600 kg onderweg bent. Zal waarschijnlijk te maken hebben met de kwaliteiten (of het gebrek van) als rijder dat ik geen last had van de genoemde onbalans.

Persoonlijk vind ik de Z (zeker de e89) een veel mooiere auto dan welke hatchback dan ook.

Als ik geen ruimte gebrek had in de Z door de komst van ons tweede kindje, dan was ie echt niet weg gegaan.

Veel plezier straks met jouw mooie auto, want dat is echt een geweldige bak.

P.s. Was de BMW verkoper toevallig Jeroen?
Laatst gewijzigd door BobTheFish op 16 aug 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Tristan

Bericht door Tristan » 16 aug 2014, 20:55

Gefeliciteerd! Snap de keuze wel maar alleen als daily en niet als 2e fun auto. Voor dat geld had ik iets anders gekocht. Porsche Boxster of Cayman om zomaar de straatje te noemen. 2 dezelfde auto's voor de deur vind ik zonde. Desalniettemin veel plezier, ik vind de Leon Cupra ook een gave auto.

sitechris

Bericht door sitechris » 16 aug 2014, 21:23

BobTheFish schreef:

Idd, aardige kerel trouwens. Aan hem heeft het niet gelegen. Prima verkoopproces doorlopen. Geen bullshit bij onderhandelen, proefrit netjes geregeld. Dikke prima. Alleen moet hij zijn kennis over FWD auto's even bijspijkeren ha ha ;).

ps....was die Z4 soms van jou? Bouwjaar 2010, 42k op teller. Grijs met bruin leer?

BobTheFish

Bericht door BobTheFish » 16 aug 2014, 21:26

sitechris schreef:
BobTheFish schreef:

Idd, aardige kerel trouwens. Aan hem heeft het niet gelegen. Prima verkoopproces doorlopen. Geen bullshit bij onderhandelen, proefrit netjes geregeld. Dikke prima. Alleen moet hij zijn kennis over FWD auto's even bijspijkeren ha ha ;).

ps....was die Z4 soms van jou? Bouwjaar 2010, 42k op teller. Grijs met bruin leer?
Yup die heb ik ingeruild op mijn M135i.

Plaats reactie