Vervaldatum APK is x.
Heb ik dan nog tijd tot x + 2 maanden voor de volgende keuring? Of moet hij op x echt gekeurd zijn?

Kostte me via google exact: (0,41 seconden)Twee maanden stil staan op openbare weg
Door bepaalde omstandigheden kan het gebeuren dat een voertuig niet op tijd APK-goedgekeurd is. Artikel 11 van het Besluit voertuigen is ingesteld om ruimte te geven alsnog aan de APK-keuringsplicht te voldoen. Dit geldt voor een gekentekend motorrijtuig of aanhangwagen waarvoor de APK-keuringsplicht (artikel 72 van de Wegenverkeerswet 1994) van toepassing is.
Het voertuig mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn. In het laatste geval mag het voertuig niet op de openbare weg staan.
Behalve als je een schriftelijke bevestiging van het autobedrijf waar je op dat moment naar toe rijdt voor een APK keuring toch?Joy schreef:Het probleem met te laat keuren is niet zo zeer of je wel of niet een boete krijgt maar meer het feit dat je onverzekerd rond rijdt. Een autoverzekering is alleen geldig voor APK-gekeurde voertuigen, dus zonder keuring een ongeval krijgen geeft een probleem.
Alleen als de auto geschorst is, dan mag je met een geschorste auto zonder APK naar het keuringsstation rijden. Als de auto niet geschorst is moet de auto gewoon op (of voor) de APK vervaldatum gekeurd worden. Je mag de auto 2 maanden van te voren laten keuren, dan is je APK geldig tot de oude APK vervaldatum + 1/2/... jaar.Robin Hartog schreef:Behalve als je een schriftelijke bevestiging van het autobedrijf waar je op dat moment naar toe rijdt voor een APK keuring toch?Joy schreef:Het probleem met te laat keuren is niet zo zeer of je wel of niet een boete krijgt maar meer het feit dat je onverzekerd rond rijdt. Een autoverzekering is alleen geldig voor APK-gekeurde voertuigen, dus zonder keuring een ongeval krijgen geeft een probleem.
Ah ja, geschorst idd. Never mind.Joël D. schreef:Alleen als de auto geschorst is, dan mag je met een geschorste auto zonder APK naar het keuringsstation rijden. Als de auto niet geschorst is moet de auto gewoon op (of voor) de APK vervaldatum gekeurd worden. Je mag de auto 2 maanden van te voren laten keuren, dan is je APK geldig tot de oude APK vervaldatum + 1/2/... jaar.Robin Hartog schreef:Behalve als je een schriftelijke bevestiging van het autobedrijf waar je op dat moment naar toe rijdt voor een APK keuring toch?Joy schreef:Het probleem met te laat keuren is niet zo zeer of je wel of niet een boete krijgt maar meer het feit dat je onverzekerd rond rijdt. Een autoverzekering is alleen geldig voor APK-gekeurde voertuigen, dus zonder keuring een ongeval krijgen geeft een probleem.
Ook zonder schorsing mag ie tot 2 maanden na de APK vervaldatum gekeurd worden en op straat staan. Enige wat je moet doen is even je verzekering bellen wanneer je met de auto over de weg naar de garage wil en zorgen dat je een afspraakbevestiging bij je hebt.Joël D. schreef:Alleen als de auto geschorst is, dan mag je met een geschorste auto zonder APK naar het keuringsstation rijden. Als de auto niet geschorst is moet de auto gewoon op (of voor) de APK vervaldatum gekeurd worden. Je mag de auto 2 maanden van te voren laten keuren, dan is je APK geldig tot de oude APK vervaldatum + 1/2/... jaar.Robin Hartog schreef:Behalve als je een schriftelijke bevestiging van het autobedrijf waar je op dat moment naar toe rijdt voor een APK keuring toch?Joy schreef:Het probleem met te laat keuren is niet zo zeer of je wel of niet een boete krijgt maar meer het feit dat je onverzekerd rond rijdt. Een autoverzekering is alleen geldig voor APK-gekeurde voertuigen, dus zonder keuring een ongeval krijgen geeft een probleem.
Volgens mij ook. Je krijgt alleen geen automatische bekeuring binnen die 2 maanden, omdat ze pas daarna gaan controleren. Maar als ze je op de weg zien rijden met een verlopen APK krijg je gewoon een bekeuring. Tenzij dat je kan bewijzen dat je tijdens een schorsing, of na afkeuring weer naar het keuringsstation rijdt om te laten keuren.Emiel schreef: HJ2 : Volgens mij is het geen 2 maanden, bij afkeur ( incl.melding in rdw systeem ) heb je 2 maanden om het in orde te maken.
Dat zeg ik.Joël D. schreef:Volgens mij ook. Je krijgt alleen geen automatische bekeuring binnen die 2 maanden, omdat ze pas daarna gaan controleren. Maar als ze je op de weg zien rijden met een verlopen APK krijg je gewoon een bekeuring. Tenzij dat je kan bewijzen dat je tijdens een schorsing, of na afkeuring weer naar het keuringsstation rijdt om te laten keuren.Emiel schreef: HJ2 : Volgens mij is het geen 2 maanden, bij afkeur ( incl.melding in rdw systeem ) heb je 2 maanden om het in orde te maken.
Niet waar. Ik heb die vraag een paar maanden nog expliciet voorgelegd bij mijn verzekeraar en die heeft me bevestigd (na interne raadpleging van collega's) dat ik dan wel verzekerd was. Ik was alleen niet verzekerd in het geval dat ik een ongeluk zou veroorzaken en aantoonbaar was dat het ongeluk veroorzaakt was door een technisch mankement aan mijn auto.Joy schreef:Het probleem met te laat keuren is niet zo zeer of je wel of niet een boete krijgt maar meer het feit dat je onverzekerd rond rijdt. Een autoverzekering is alleen geldig voor APK-gekeurde voertuigen, dus zonder keuring een ongeval krijgen geeft een probleem.
Kies je er toch voor om met een niet gekeurde of afgekeurde auto op de openbare weg te rijden dan kan dit hele vervelende consequenties hebben, met name als je betrokken raakt bij een ongeval. In veel gevallen keert een verzekeraar namelijk niet uit wanneer je auto niet blijkt te voldoen aan de APK-vereisten. Soms wordt schade die word veroorzaakt met een auto die niet aan de APKvereisten voldoet echter wel door verzekeraars gedekt. Of dat het geval is heeft te maken met een aantal punten. Ten eerste verschillen de voorwaarden per verzekeraar. Sommige verzekeraars keren consequent niet uit wanneer een auto niet voldoet aan de eisen. Andere verzekeraars keren niet uit wanneer het ongeval is veroorzaakt door gebreken aan de auto die bij een Algemene Periodieke Keuring zouden zijn opgemerkt. De verzekeraar beroept zich in dat geval op de ontbindende voorwaarden uit de polis. Denk bij dergelijke mankementen aan bijvoorbeeld ondeugdelijke remmen of gladde banden. Wanneer het ongeval niets te maken heeft met mankementen aan de auto keren de verzekeraars in sommige gevallen wel uit.
Je zal in dat geval wel zelf aan moeten tonen dat jouw schadeclaim niet te maken heeft met de verlopen APK. Kortom, in sommige gevallen blijf je verzekerd wanneer je auto niet APK is gekeurd. Het risico dat je loopt is echter zo groot dat het zeker is af te raden om met een niet APKgekeurde auto de weg op te gaan.
Speling kan een adviespunt zijn. Scheuren in ashoezen en kapotte lagers zijn afkeur, weet ik uit ervaring.HJ2 schreef:Zeer informatief allen!
Maandag dan toch maar eens laten keuren, en bij afkeur (lijkt me eigenlijk niet, de Elan is perfect) zien we wel weer verder.
Alleen de wiellagers hebben wat speling, maar uit de APK handboeken word ik niet echt wijs wat afkeur is. Wielen lopen overigens mooi, zonder bijgeluiden, maar bij flink verticaal wrikken aan de band is, net, wat speling te voelen. (verticaal, dus niet de stuurkogels)