APK vervaldatum... euh..

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
HJ2

APK vervaldatum... euh..

Bericht door HJ2 » 15 aug 2014, 17:28

Mannuh! Een simpele vraag:

Vervaldatum APK is x.
Heb ik dan nog tijd tot x + 2 maanden voor de volgende keuring? Of moet hij op x echt gekeurd zijn?

:duck:

Fernando

Re: APK vervaldatum... euh..

Bericht door Fernando » 15 aug 2014, 17:31

Twee maanden stil staan op openbare weg
Door bepaalde omstandigheden kan het gebeuren dat een voertuig niet op tijd APK-goedgekeurd is. Artikel 11 van het Besluit voertuigen is ingesteld om ruimte te geven alsnog aan de APK-keuringsplicht te voldoen. Dit geldt voor een gekentekend motorrijtuig of aanhangwagen waarvoor de APK-keuringsplicht (artikel 72 van de Wegenverkeerswet 1994) van toepassing is.
Het voertuig mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn. In het laatste geval mag het voertuig niet op de openbare weg staan.
Kostte me via google exact: (0,41 seconden) :tooth:

Joy

Bericht door Joy » 15 aug 2014, 17:35

Het probleem met te laat keuren is niet zo zeer of je wel of niet een boete krijgt maar meer het feit dat je onverzekerd rond rijdt. Een autoverzekering is alleen geldig voor APK-gekeurde voertuigen, dus zonder keuring een ongeval krijgen geeft een probleem.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 15 aug 2014, 17:47

Joy schreef:Het probleem met te laat keuren is niet zo zeer of je wel of niet een boete krijgt maar meer het feit dat je onverzekerd rond rijdt. Een autoverzekering is alleen geldig voor APK-gekeurde voertuigen, dus zonder keuring een ongeval krijgen geeft een probleem.
Behalve als je een schriftelijke bevestiging van het autobedrijf waar je op dat moment naar toe rijdt voor een APK keuring toch?

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 15 aug 2014, 18:22

Robin Hartog schreef:
Joy schreef:Het probleem met te laat keuren is niet zo zeer of je wel of niet een boete krijgt maar meer het feit dat je onverzekerd rond rijdt. Een autoverzekering is alleen geldig voor APK-gekeurde voertuigen, dus zonder keuring een ongeval krijgen geeft een probleem.
Behalve als je een schriftelijke bevestiging van het autobedrijf waar je op dat moment naar toe rijdt voor een APK keuring toch?
Alleen als de auto geschorst is, dan mag je met een geschorste auto zonder APK naar het keuringsstation rijden. Als de auto niet geschorst is moet de auto gewoon op (of voor) de APK vervaldatum gekeurd worden. Je mag de auto 2 maanden van te voren laten keuren, dan is je APK geldig tot de oude APK vervaldatum + 1/2/... jaar.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 15 aug 2014, 18:38

Joël D. schreef:
Robin Hartog schreef:
Alleen als de auto geschorst is, dan mag je met een geschorste auto zonder APK naar het keuringsstation rijden. Als de auto niet geschorst is moet de auto gewoon op (of voor) de APK vervaldatum gekeurd worden. Je mag de auto 2 maanden van te voren laten keuren, dan is je APK geldig tot de oude APK vervaldatum + 1/2/... jaar.
Ah ja, geschorst idd. Never mind.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 15 aug 2014, 18:43

Joël D. schreef:
Robin Hartog schreef:
Ook zonder schorsing mag ie tot 2 maanden na de APK vervaldatum gekeurd worden en op straat staan. Enige wat je moet doen is even je verzekering bellen wanneer je met de auto over de weg naar de garage wil en zorgen dat je een afspraakbevestiging bij je hebt.

Emiel

Bericht door Emiel » 15 aug 2014, 20:09

Fijn om te weten want Dinsdag red ik nooit van mijn leven.

Nu met de nieuwe regels omtrent de remmen test is het zoeken naar een platenbank ipv een rollenbank. Auto is te laag.

Joy

Bericht door Joy » 15 aug 2014, 20:15

Emiel, ik dacht dat Bas Roos er zo één heeft aangeschaft.

Emiel

Bericht door Emiel » 15 aug 2014, 20:19

Zal die eens bellen.

Ging altijd bij vast adres, maar die heeft rollenbank. Reguliere garage staat niet te wachten op me.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 15 aug 2014, 20:47

Welke omgeving Emiel?

Emiel

Bericht door Emiel » 15 aug 2014, 21:00

Midden Limburg.

HJ2 : Volgens mij is het geen 2 maanden, bij afkeur ( incl.melding in rdw systeem ) heb je 2 maanden om het in orde te maken.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 15 aug 2014, 21:02

Emiel schreef: HJ2 : Volgens mij is het geen 2 maanden, bij afkeur ( incl.melding in rdw systeem ) heb je 2 maanden om het in orde te maken.
Volgens mij ook. Je krijgt alleen geen automatische bekeuring binnen die 2 maanden, omdat ze pas daarna gaan controleren. Maar als ze je op de weg zien rijden met een verlopen APK krijg je gewoon een bekeuring. Tenzij dat je kan bewijzen dat je tijdens een schorsing, of na afkeuring weer naar het keuringsstation rijdt om te laten keuren.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 15 aug 2014, 21:05

Joël D. schreef:
Emiel schreef: HJ2 : Volgens mij is het geen 2 maanden, bij afkeur ( incl.melding in rdw systeem ) heb je 2 maanden om het in orde te maken.
Volgens mij ook. Je krijgt alleen geen automatische bekeuring binnen die 2 maanden, omdat ze pas daarna gaan controleren. Maar als ze je op de weg zien rijden met een verlopen APK krijg je gewoon een bekeuring. Tenzij dat je kan bewijzen dat je tijdens een schorsing, of na afkeuring weer naar het keuringsstation rijdt om te laten keuren.
Dat zeg ik.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 15 aug 2014, 21:19

Niet waar. Ik heb die vraag een paar maanden nog expliciet voorgelegd bij mijn verzekeraar en die heeft me bevestigd (na interne raadpleging van collega's) dat ik dan wel verzekerd was. Ik was alleen niet verzekerd in het geval dat ik een ongeluk zou veroorzaken en aantoonbaar was dat het ongeluk veroorzaakt was door een technisch mankement aan mijn auto.

In ons geval moesten wij over de weg voor een trackday en het lukte ons niet meer een apk-keuring te regelen.

Joy

Bericht door Joy » 15 aug 2014, 21:25

Dat is per verzekeraar anders. Het risico niet waard imho.
Kies je er toch voor om met een niet gekeurde of afgekeurde auto op de openbare weg te rijden dan kan dit hele vervelende consequenties hebben, met name als je betrokken raakt bij een ongeval. In veel gevallen keert een verzekeraar namelijk niet uit wanneer je auto niet blijkt te voldoen aan de APK-vereisten. Soms wordt schade die word veroorzaakt met een auto die niet aan de APKvereisten voldoet echter wel door verzekeraars gedekt. Of dat het geval is heeft te maken met een aantal punten. Ten eerste verschillen de voorwaarden per verzekeraar. Sommige verzekeraars keren consequent niet uit wanneer een auto niet voldoet aan de eisen. Andere verzekeraars keren niet uit wanneer het ongeval is veroorzaakt door gebreken aan de auto die bij een Algemene Periodieke Keuring zouden zijn opgemerkt. De verzekeraar beroept zich in dat geval op de ontbindende voorwaarden uit de polis. Denk bij dergelijke mankementen aan bijvoorbeeld ondeugdelijke remmen of gladde banden. Wanneer het ongeval niets te maken heeft met mankementen aan de auto keren de verzekeraars in sommige gevallen wel uit.

Je zal in dat geval wel zelf aan moeten tonen dat jouw schadeclaim niet te maken heeft met de verlopen APK. Kortom, in sommige gevallen blijf je verzekerd wanneer je auto niet APK is gekeurd. Het risico dat je loopt is echter zo groot dat het zeker is af te raden om met een niet APKgekeurde auto de weg op te gaan.

HJ2

Bericht door HJ2 » 17 aug 2014, 16:45

Zeer informatief allen!

Maandag dan toch maar eens laten keuren, en bij afkeur (lijkt me eigenlijk niet, de Elan is perfect) zien we wel weer verder.
Alleen de wiellagers hebben wat speling, maar uit de APK handboeken word ik niet echt wijs wat afkeur is. Wielen lopen overigens mooi, zonder bijgeluiden, maar bij flink verticaal wrikken aan de band is, net, wat speling te voelen. (verticaal, dus niet de stuurkogels ;-) )

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 17 aug 2014, 17:26

HJ2 schreef:Zeer informatief allen!

Maandag dan toch maar eens laten keuren, en bij afkeur (lijkt me eigenlijk niet, de Elan is perfect) zien we wel weer verder.
Alleen de wiellagers hebben wat speling, maar uit de APK handboeken word ik niet echt wijs wat afkeur is. Wielen lopen overigens mooi, zonder bijgeluiden, maar bij flink verticaal wrikken aan de band is, net, wat speling te voelen. (verticaal, dus niet de stuurkogels ;-) )
Speling kan een adviespunt zijn. Scheuren in ashoezen en kapotte lagers zijn afkeur, weet ik uit ervaring.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 17 aug 2014, 17:41

regelgeving wiellagers

Even op Aanvullende permanente eisen klikken en het staat duidelijk omschreven.

HJ2

Bericht door HJ2 » 17 aug 2014, 17:55

Thanks Erwin,

Ik denk dat ik daar NET onder blijf :-)
Toch maar vast nieuwe lagertjes bestellen :df:

HJ2

Bericht door HJ2 » 18 aug 2014, 10:34

hmmmmmzzz...

Lekker heet blok, maar:

CO 0.84%