De ForTwo is niet in de lengte (2,69 meter) of hoogte (1,55 meter) gegroeid. Alleen in de breedte kwam er tien centimeter bij, waardoor hij nu 1,66 meter breed is. De compacte stadsauto weet een indrukwekkend kleine draaicirkel van 6,95 meter (kerb-to-kerb) neer te zetten. De vierzits ForFour is uiteraard ietsje groter maar alleen in de lengte. Die komt uit op 3,49 meter terwijl de hoogte en breedte gelijk zijn aan die van zijn kortere broertje. De draaicirkel van de ForFour komt uit op 8,65 meter (kerb-to-kerb).
De nieuwe Smarts krijgen de beschikking over twee driecilindermotoren. De eerste is 1,0 liter atmosferische krachtbron die goed is voor 71 pk en een maximumkoppel van 91 Nm bij 2.850 tpm. Daarnaast is er een 0,9 liter motor met een turbo die 91 pk levert en zijn maximumkoppel van 135 Nm bij 2.500 tpm haalt. Een automatisch stop-start-systeem draagt bij aan een laag verbruik van dit volledig aluminium blok.
De koper kan kiezen tussen twee transmissievarianten: een handgeschakelde bak met vijf verzetten of een twinamic zesversnellingsbak met dubbele koppeling.
Bron: http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... los__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Prijzen, prijzen.....prijzen.....!!!!!
Bron; http://www.autoweek.nl/nieuws/29351/sma ... wo-forfour" onclick="window.open(this.href);return false;De nieuwe Fortwo staat vanaf 10.795 euro in de prijslijst. Voor dat geld krijg je een 999 cc grote en 71 pk sterke driecilinder onder de kap. De Forfour mag mee vanaf 11.995 euro. Achterin ligt dan eveneens de 71 pk sterke driepitter. Voorlopig moet je het met deze motor doen, want pas in december komt de krachtiger 90 pk-turboversie - overigens met 898 cc - de gelederen versterken.
Standaard beschikt zowel de Fortwo als Forfour over cruisecontrol en elektrisch bedienbare zijruiten. De Forfour krijgt als extraatje ten opzichte van zijn kleinere broertje Dynamic Steering mee.
Drie keuzes
Smart heeft naast de basisversie drie uitrustingsniveaus bedacht: Passion, Prime en Proxy. De meerprijs van de Passion bedraagt 1.413 euro voor de Fortwo en 999 euro voor de Forfour. Voor dat geld kun je het interieur in zwart-oranje of zwart-wit laten uitvoeren. Ook een multifunctioneel, met leer bekleed stuurwiel en een 3,5-inch TFT-kleurenscherm zijn dan van de partij.
De Prime-modellen krijgen leer op de stoelen en de pookknop. Ook Dynamic Steering, een spoorassistent en stoelverwarming vinden hun weg naar de Smart. Voor de Fortwo kost de Prime-uitvoering 2.020 euro extra, voor de Forfour ligt dat bedrag op 1.799 euro.
Boven aan de uitrustingsladder staat de Proxy. Naast bovengenoemde zaken krijg je een panoramadak en het Cool & Audio-pakket mee, dat onder andere bestaat uit een uitgebreider entertainmentsysteem. Ook 16-inch lichtmetaal maakt deel uit van het Proxy-pakket. De meerprijs bedraagt voor de Fortwo 3.447 euro en voor de Forfour 3.100 euro.
Edition#1
De komst van de Smartjes wordt gevierd met speciale Edition#1-modellen. De Tridion-veiligheidskooi wordt dan Lave Orange gespoten, de panelen krijgen op de Fortwo een witte laklaag mee en bij de Forfour worden ze grijs gespoten. 16-inch lichtmetaal en een sportonderstel - waarmee zowel de Fortwo als de Forfour een centimeter dichter boven het asfalt komt te liggen - zijn aanwezig. Vanbinnen worden de nieuwelingen afgeladen met opties. De Fortwo Edition#1 gaat 13.942 euro kosten, de Forfour Edition#1 moet 15.074 euro opbrengen.
Vanaf 11 augustus zijn de nieuwe stadsrakkers te bestellen. 22 november moeten de eerste exemplaren in de showrooms te vinden zijn.