Ford Focus MK3 Zetec S - jaartje verder

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
ErikS

Re: Seat ST FR -> hij staat voor de deur PICS

Bericht door ErikS » 06 jun 2014, 16:00

Ik zou toch de pookhoes en handremhoes ook in Alcantara doen......

Sander

Bericht door Sander » 06 jun 2014, 18:30

Eens! Ook de pook en handrem in alcantara doen! Lijkt veel mooier. Bij de pook ziet het er nu een beetje goedkoop uit imho.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 jun 2014, 19:42

Veel beter Zo'n zwart stuur!

Reind

Re: Seat ST FR -> 7.000Km verder -> review

Bericht door Reind » 01 aug 2014, 17:19

Met inmiddels alweer een kleine 13.000km op de klok is het tijd voor een eerste review van de Seat 2.0tdi (150pk) ST FR.

Looks
Het blijft natuurlijk een persoonlijke kwestie, dat uiterlijk. Wel kan ik na 2 maanden zeggen dat de auto erg goed word ontvangen door de medemens. Het valt gewoon op dat veel mensen de auto van A tot Z bekijken. In de file, bij het stoplicht of geparkeerd, iedereen is nieuwsgierig. Dat was in de 3 serie toch heel anders, hoewel ik dat een mooiere auto vind. Zelf vind ik het in deze combinatie een mooie auto en betrap mezelf erop dat ik altijd even achterom kijk als ik bij de auto weg loop, voor mij een automatische herinnering dat het wel goed zit met de looks. Ik heb de FR (Formula Racing) versie die t.o.v. de andere uitvoeringen wat extra sportieve accenten heeft. Bij dit model hadden ze wat mij betreft wel iets meer mogen uitpakken. Met name de voor een achterbumper hadden wel wat dikker gemogen. Hij lijkt in mijn ogen teveel op de normale versie.

Interieur en opties
Het interieur is van een hogere standaard dan het vorige model maar redt het niet t.o.v. Audi en VW. Toch is het goed vertoeven in de Seat. Mijn Seat heeft sportstoelen die je niet in alle kanten op kan stellen maar waar je wel meteen goed je zit in kan vinden. Ook kun je het stuur lekker dicht naar je toe trekken wat ik heel belangrijk vind. De first edition die ik heb zit vol met opties. De navi is een VAG exemplaar die ik niet helemaal je van het vind. Hij is niet snel en het beeldscherm is ook niet echt (HD) scherp. Ik heb laatst met een Octavia gereden waar een grootbeeld versie in zat, dat was toch wel een veel betere versie. Jammer dat die niet op de Leon leverbaar is. Maar buiten dat het er niet 2014 uitziet is het wel een heel fijn systeem.
Mijn auto heeft ook lane en distance controle. Met sensoren houdt hij de auto gepaste afstand naar de voorligger en zorgt ervoor dat hij niet over de lijnen gaat. Het zijn opties waar je eerst erg aan moeten wennen en niet meteen als natuurlijk aanvoelen. Maar na 13.000km is het een heerlijke optie die ik eigenlijk altijd en overal gebruik. Echt een aanrader voor iemand die veel kilometers maakt.

Motor
De 2.0tdi levert 150pk/320Nm en is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het vermogen lijkt niet zoveel voor een station van dit formaat (hij is namelijk groter dan een e91 3 serie) maar in de strijd om aan de nieuwe CO2 eisen te voldoen is de Leon ST met een gewicht van 1250Kg verassend licht. Dit zet het vermogen in een ander perspectief en hij voelt dan ook vlot aan. Voor iemand die uit een 14% ding komt is het echt een groot verschil. Hij loopt met gemakt door de 200 en ik heb al 225 op de klok zien staan. Kom je echter net uit een GTI zal je er weer niet warm van lopen. Maar overall is het gewoon een vlotte auto waarmee je flink kan doorrijden.
Vooral bij tussensprints in 2de en 3de versnelling komt hij lekker agressief over en voel je dat je in een lichte auto zit met een potente dieselmotor. Wel heeft de diesel in de 1ste versnelling een aan/uit karakter. De 1ste versnelling is (te) kort en het koppel klapt er in een keer in met wielspin als gevolg. Heb je de ASR uitgeschakeld en beginnen de voorwielen te spinnen, gaat het hele dashboard klapperen, iets wat niet hoort bij een nieuwe auto en ook (bijna) niet door gasmodulatie is te vermijden. Daar is het gewoon te indirect voor. Hou je de ASR aan komt je zonder wielspin weg maar echt gang komt er dan niet in de auto. Kortom, lekker sprinten moet je niet teveel doen in de Leon. Ook is de gaspedaal respons niet spot on waardoor je bij opschakelen even moet wachten voordat de turbo weer opspoelt. Verder zijn de 5de en 6de versnelling veel te lang. Leuk voor het brandstof verbruik maar minder prettig als je op de snelweg vlot wilt inhalen. Dan moet je eigenlijk altijd terug naar de 4de versnelling!!! Iets wat niet hoort bij een diesel denk ik dan meteen. Kortom, de motor heeft voor de sportieve rijder meer nadelen dan voordelen waarbij het indirecte karakter en te lange versnellingen de echte boosdoeners zijn. Wellicht transformeert de auto met een goede chip maar out of the box is hij niet echt spannend genoeg.
Het verbruik is bij mij overigens 1:18,5.

Wegligging
De FR heeft t.o.v. de standaard uitvoering een verlaagd en harder onderstel. Ondanks dat voelt hij niet echt hard aan en is eigenlijk redelijk comfortabel. Tevens zit er teveel rol in de koets en de demping is te soft en niet verfijnd genoeg. De veren zijn waarschijnlijk wel wat progressiever maar de wegligging is altijd een combinatie tussen veren en dempers.
De auto heeft dan wel weer een hele mooie balans en onderstuur is hem vreemd. Dit maakt het een heerlijk auto om lange doordraaiers op hoge snelheid te pakken. Door de grote hoeveelheid grip heb je meteen veel vertrouwen in de auto en je kunt er ondanks het mindere onderstel echt mee blokken. Ook kun je in lange doordraaiers met de neus sturen met het gaspedaal. Daar is het softere onderstel wel fijn omdat je beter met het wagengewicht kunt spelen.
Wat ook beter kan is de rechtuit stabiliteit. Je moet toch veel corrigeren om de auto in het rechte spoor te houden. Ik heb een Skoda Octavia mee gehad en die had het beter voor elkaar.
Met aangepast onderstel heb je een perfect sturende FWD auto maar net als de motor is hij out of the box niet heel spannend.

Conclusie
Mooie auto die je nog niet veel ziet rijden. De combinatie motor onderstel maakt het een leuke auto om mee te rijden maar echt speciaal is hij niet. Hij doet weinig dingen fout wat hem misschien te weinig karakter geeft. Ga je shoppen voor een sportieve zuinige station van ronde 30K is het wel DE auto die je moet hebben.
Laatst gewijzigd door Reind op 01 aug 2014, 17:32, 2 keer totaal gewijzigd.

ErikS

Re: Seat ST FR -> 13.000Km verder -> review

Bericht door ErikS » 01 aug 2014, 17:31

Ik blijf 'm prachtig vinden.
Ik vind 30K alleen zo golf GTI klinken.... Maarja, dat is geen station....

Had ook gekeken, omdat ik de Up! en audi weg wil doen, maar word mij toch wat te gortig...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 aug 2014, 22:21

Mooie review!

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 01 aug 2014, 22:38

Mooie review, heel herkenbaar. Alleen deze 2 punten zie ik anders.

1) De rechtuitstabiliteit vind ik tot de 200 km/h goed. Daarboven vind ik de auto wat zoekerig. De 184 pk versie rijdt strakker
2) Ik vind de trekkracht echt meevallen in versnelling 5 en 6. Nooit wat te klagen.

En nog een toevoeging. De prijs-kwaliteit is top!

Hier tref je mijn review:
http://www.driveaholic.nl/rijtest-seat- ... -tdi-2013/" onclick="window.open(this.href);return false;

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 02 aug 2014, 22:50

Leuke review Reind. Zit zelf nu op de 19kkm en zou eigenlijk een vergelijkbare review kunnen schrijven. Ben zelf ook nog erg gecharmeerd van de look, maar ook de omgeving en wildvreemden geeft duidelijk te kennen dat het een plezierige auto is voor het oog. Als ik hem naast de vele BM Golfjes zie staan moet ik altijd even glimlachen. Mijn 1.6 TDI heeft zelfs de 217km/h al laten zien, wat mij toch niet tegen valt.

De matige navi en kwaliteit van het dashboard zijn tot nu toe mijn enige ergernissen, soms zijn er wat kraakjes te vinden. Ook ben ik een grote muziek liefhebber, wat de deurpanelen en dashboard niet als gezamenlijke passie hebben.

Reind

Bericht door Reind » 04 aug 2014, 15:31

@sitechris
De prijs kwaliteit is ook top. Maar in dit segment is het eigenlijk allemaal top. Ze concurreren er flink op los, met als resultaat hele goede auto's.

Bij de meeste reviews komt de Seat er minder goed vanaf dan de VW en Skoda, waarbij het belangrijkste argument ruimte is. Nu vind ik de rijdynamiek en looks belangrijker en zou altijd de Seat boven die andere kiezen.

@Steven
Ik vind de muziek installatie eigenlijk heel goed. Ik heb zelfs een subwoofer achterin liggen waardoor het volume op petjes hoogte kan :kikker: Eigenlijk geen last van dashboard e.d. Maar ik heb hem nooit zo hard staan.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 04 aug 2014, 19:29

Dat heb ik ook. Ik kies ook voor rijdynamiek boven een mooier interieur en/of meer ruimte.

Erminio

Bericht door Erminio » 04 aug 2014, 22:39

sitechris schreef:Dat heb ik ook. Ik kies ook voor rijdynamiek boven een mooier interieur en/of meer ruimte.
Helemaal mee eens :thumbup:

Reind

Bericht door Reind » 05 aug 2014, 10:14

@Erminio

Heb jij je voorbumper gewrapt? Ik wil dat ook zwart maken. Dan schreeuwt de auto wat meer.

Erminio

Bericht door Erminio » 05 aug 2014, 13:09

Reind schreef:@Erminio

Heb jij je voorbumper gewrapt? Ik wil dat ook zwart maken. Dan schreeuwt de auto wat meer.
Yep, ik heb de grill en achter de kenteken plaat en het stripje aan de onderkant laten wrappen.
Zelfs onder de bumper moet je een stukje niet vergeten, anders zie je als je aan komt lopen toch een stukje rood (bij mij dan) eronder :roll:

Maakt hem net wat aggresiever...
Afbeelding

Bij Prowrap in Eindhoven btw :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 05 aug 2014, 13:19

Je hoeft niet altijd terug naar 4 op de snelweg hoor, gewoon aanloopje nemen en in 6 goed je inhaalactie plannen. Je bent gewoon teveel verwend ;)

Erminio

Bericht door Erminio » 05 aug 2014, 14:37

Chippie erin en probleem opgelost :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 05 aug 2014, 14:59

http://www.jdengineering.nl/2-0-tdi-cr-150pk/" onclick="window.open(this.href);return false;

420nm, lekker hoor!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 05 aug 2014, 15:10

Mooie review Reind. Ik zag je laatst rijden! Mooie kar! :D

Reind

Bericht door Reind » 05 aug 2014, 16:05

Thanks allemaal. Ben er ook erg content mee.

Voor een 3 touring met vergelijkbare opties betaal je zo 60K en die ook nog eens 25% bijtelling. Nu is de Seat zeker geen BMW. Maar kijkend naar de prijs is het (voor mij) zeker wel de beste keuze. Ofwel, BMW is gewoon (te) duur.

In de toekomst maar eens kijken naar financial lease op de zaak. Dan neem ik er een met de kop eraf en dan rij je ook redelijk voordelig.

Chippen doe ik niet aangezien het een lease auto is. Wil geen gezeik.

Wimo

Bericht door Wimo » 05 aug 2014, 17:25

Reind schreef:Thanks allemaal. Ben er ook erg content mee.

Voor een 3 touring met vergelijkbare opties betaal je zo 60K en die ook nog eens 25% bijtelling. Nu is de Seat zeker geen BMW. Maar kijkend naar de prijs is het (voor mij) zeker wel de beste keuze. Ofwel, BMW is gewoon (te) duur.

In de toekomst maar eens kijken naar financial lease op de zaak. Dan neem ik er een met de kop eraf en dan rij je ook redelijk voordelig.

Leuke wagen!

Sorry dat ik je topic kaap:
Het grootste voordeel van FL is toch toch de gespreide betaling? Doe je dit direct bij de dealer of via een tussenpartij (de 'lease boeren') ?

Erminio

Bericht door Erminio » 05 aug 2014, 22:19

Reind schreef:Thanks allemaal. Ben er ook erg content mee.
Als je een externe doos gebruikt kunnen ze nooit zien dat ie gechipped is geweest.
Mocht je problemen hebben met bijv. de motor kan je gewoon je externe doos er tussenuit halen :peace:

Wimo

Bericht door Wimo » 05 aug 2014, 22:57

Ik heb ook 40k gereden in een 2 0 tdi met powerbox. Meer vermogen en geen ellende met de lm.

Reind

Re: Seat ST FR -> 33.000Km verder

Bericht door Reind » 04 dec 2014, 11:50

Sinds mei 2014 in bezit en alweer 33.000 op de teller.

Ik kan er kort over zijn. Het is gewoon een super auto!! Op mijn dagelijkse woon werk route van 70km rij ik overigens met gemakt 1:20 en soms zelfs 1:22. En dan pas ik mijn rijstijl niet eens echt aan. Alleen niet doortrekken en laat de auto goed uitrollen. Niet slecht voor een 150pk 2.0 tdi

Hij heeft zijn eerste beurtje gehad en niks bijzonder.

Ik heb een paar maanden geleden er een setje eibach veren onder gezet. Daar kwam niet helemaal het gewenste resultaat uit. Voor is hij nu mooi laag maar achter lijkt er vrij weinig gebeurt te zijn. Moet er eigenlijk even mee terug maar heb daar nog niet de tijd voor gevonden.

Dus voor diegene die voor een dergelijke auto eibach veren besteld. Pas Op

Tristan

Bericht door Tristan » 04 dec 2014, 12:11

Geen last van met Eibach onder mijn ex-F30. Die stond gewoon keurig gelijk. Overigens had ik hetzelfde ooit met mijn Seat Leon qua rijhoogte. Dus ligt meer aan combi Seat en Eibach denk ik.

Knot

Bericht door Knot » 04 dec 2014, 12:25

Goed om te horen... ik haal de 1 op 20 gemiddeld (BC wel, via pomp/calculator niet) net niet, hebben de winterbanden ook schuld aan.

Ga je nog langs JD?

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 04 dec 2014, 12:36

Geen last van vocht in de koplampen? Vrijwel alle modellen die ik tegenkom hebben er last van.... :hmmm:

Plaats reactie