Autokampioen schreef: ESP straks verplicht op nieuwe auto’s
10-05-2007
Als het aan de Europese overheid ligt wordt ESP, net zoals ABS, verplicht. Dat kan geconcludeerd worden na afloop van de internationale campagnedag ‘Kies ESP!’ die onlangs in Rome werd gehouden. De dag was een initiatief van de FIA (de Internationale Automobiel Federatie). ESP is een systeem dat ervoor zorgt dat een auto bijna niet meer in de slip raakt. Op dit moment wordt het alleen op dure auto’s standaard geleverd. Het is nu nog even wachten op het formuleren van een nieuwe wetgeving.
ESP – voluit Elektronisch Stabiliteits Systeem - is een elektronisch actief veiligheidssysteem dat ervoor zorgt dat een auto nog maar heel moeilijk in de slip raakt. Als het aan de Europese overheid en aan de ANWB met zijn Europese zusterclubs ligt, moet dit systeem zo snel mogelijk standaard verplicht worden op alle nieuw te produceren auto’s. Volgens Max Mosley, president van de FIA, is ESP zelfs de belangrijkste veiligheidsontwikkeling sinds de veiligheidsgordel. Maar het systeem is nog veel te weinig bekend bij automobilisten, zo stellen internationale veiligheidsexperts.
Nederland blijft achter
Nederland scoort ten opzichte van andere Europese landen matig als het gaat om auto’s die standaard zijn voorzien van ESP. EuroNCAP, de organisatie die de botsveiligheid van auto’s test, trekt aan de bel omdat slechts 56 procent van de auto’s in de Nederlandse prijslijst standaard met ESP is uitgerust. EuroNCAP maakt zich ook zorgen over het aantal auto’s dat zelfs niet van de elektronische beschermengel kán worden voorzien, zelfs niet tegen meerprijs; in Nederland is dat 22 procent. Een exquise merk als Lotus levert zijn sportauto’s nooit met ESP, maar populaire kleine auto’s als de Kia Picanto, Ford Ka en Hyundai Atos ontberen de veiligheidsvoorziening volgens EuroNCAP eveneens. Duurdere merken als BMW, Volvo en Jaguar – smart staat als relatief ‘goedkoop’ merk opvallend genoeg ook in de lijst! – verkopen daarentegen geen enkel model zonder ESP.
Belastingvoordeel
ESP is een Europese uitvinding, maar gek genoeg lopen de Verenigde Staten nu voorop in de wetgeving rond het systeem. In 2012 moet elke nieuwe auto in de VS ESP aan boord hebben. Europa heeft vooralsnog geen wetgeving en blijft enigszins achter. Veel autofabrikanten breiden het modelaanbod steeds verder uit met ESP als optie of standaardmontage. Maar met een relatief klein belastingvoordeel van honderd euro zal ESP in de meeste gevallen zonder meerprijs geleverd kunnen worden.
Meer informatie over het 'Choose ESC'-initiatief vindt u op www.chooseESC.eu.
ESP straks verplicht op nieuwe auto’s
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
ESP straks verplicht op nieuwe auto’s
Zolang het af en toe ook helemaal uit kan, vind ik het een goed initiatief:
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
De rest van het artikel en een aantal ESP-filmpjes
Autokampioen schreef: Hoe werkt ESP?
ESP is een elektronische module die samenwerkt met het Anti Blokkeer Systeem (ABS) van de auto. Bij het begin van een slip wordt elk van de vier wielen automatisch afzonderlijk afgeremd om de auto weer in het rechte spoor te krijgen. Dit verhoogt de actieve veiligheid zodanig, dat er wereldwijd vele duizenden doden en honderdduizenden gewonden minder in het verkeer zouden zijn te betreuren als elke auto ESP had. Op dit moment is het bij veel auto’s alleen nog als optie of in een duur pakket bij te bestellen. Alleen grote, luxueuze auto’s zijn standaard uitgerust met dit systeem.
De filmpjes!
Zoals beloofd in Autokampioen 11 laten we hier wat filmpjes zien van de werking van ESP. Let vooral op de lichten bovenop de testauto's die aangeven welk wiel er wordt afgeremd!
Een 'lane change' met en zonder ESP
Nogmaals een 'lane change'
De slalom. En inderdaad: eerst met ESP, dan zonder...
Uitwijkmanoeuvre volgens 'Amerikaans' voorschrift
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Slechte maatregel. ESP zorgt voor meer doden en gewonden bij de jeugd is mijn mening. Door alle hulpjes zullen zij overmoedig raken en vertrouwen op de techniek. Ze zullen stuiteren tussen de vangrails en bochtige dijken afvliegen met 160 km/u.
Er moet juist een regelgeving komen voor auto's met zo min mogelijk technische snufjes. Mensen leren rijden en weten hun auto te respecteren want na een stuurfout volgt onherroepelijk een afstraffing! Het milieu wordt minder belast omdat auto's zonder technische snufjes lichter zijn waardoor zij minder brandstof zullen verbruiken. Er zijn tevens veel minder afvalstoffen omdat er simpelweg minder gefabriceerd hoeft te worden.
Wanneer er niets meer te ontwikkelen valt zullen er geen werknemers meer heen en weer hoeven te pendelen in hun auto's en zijn er minder ontwikkelingsbedrijven nodig wat ook weer gas, electra en water bespaard!
Er moet juist een regelgeving komen voor auto's met zo min mogelijk technische snufjes. Mensen leren rijden en weten hun auto te respecteren want na een stuurfout volgt onherroepelijk een afstraffing! Het milieu wordt minder belast omdat auto's zonder technische snufjes lichter zijn waardoor zij minder brandstof zullen verbruiken. Er zijn tevens veel minder afvalstoffen omdat er simpelweg minder gefabriceerd hoeft te worden.
Wanneer er niets meer te ontwikkelen valt zullen er geen werknemers meer heen en weer hoeven te pendelen in hun auto's en zijn er minder ontwikkelingsbedrijven nodig wat ook weer gas, electra en water bespaard!
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
-
- Berichten: 9423
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
- Kasteel
- Berichten: 5441
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Aan de ene kant een goede en aan de andere kant idd een hele slechte ontwikkeling. Ik rijd vaak zat in auto's waarbij ik het systeem absoluut overbodig vind, maar ik heb het idee dat sommige mensen de systemen erop knallen, om hunzelf werk te besparen qua onderstel; atm zijn er namelijk ook echt auto's zonder voor geen meter zouden rijden, terwijl het model ervoor geen problemen had.
Het blijft overigens zo dat net als ABS het alleen voor de massaproductie gaat, volgens mij is er een bepaalde eis van x-aantal auto's voor abs en zo ook een x-aantal auto's voor botstproeven ed. Theoretisch moet het dan wel nog steeds verdedigbaar zijn (ook auto's zonder botstproeven moeten kreukelzone/rolkooi ed hebben).
Het blijft overigens zo dat net als ABS het alleen voor de massaproductie gaat, volgens mij is er een bepaalde eis van x-aantal auto's voor abs en zo ook een x-aantal auto's voor botstproeven ed. Theoretisch moet het dan wel nog steeds verdedigbaar zijn (ook auto's zonder botstproeven moeten kreukelzone/rolkooi ed hebben).
- Dennis van der Schoot
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
- Locatie: Tilburg
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Hielke en 2 gasten