Bericht
door JWdrive » 24 jul 2014, 17:02
Tussen de 1.8 TFSI 160 en 170 pk zit veel verschil. Blok is opnieuw opgebouwd en heeft veel meer koppel. Op papier ook veel zuiniger, praktijk weet ik niet. Ik ken de 160 pk motor verder niet, nooit mee gereden.
Met betrekking tot de stuurbekrachtigingdiscussie. De 160 pk versie (dus pre-facelift) heeft mechanische stuurbekrachtiging en de 170 pk (dus post-facelift) heeft elektronische stuurbekrachtiging. Facelift is het makkelijkst te herkennen aan de koplampen en achterlichten.
De elektrische stuurbekrachtiging heeft Audi als eerst in de A4/A5 gezet, en daarna volgde A6, A3, Golf etc. Tegenwoordig staat dynamic steering als optie in de prijslijst, en die was in 2012 (en volgens mij ook 2013) een standaard optie. Deze optie heeft een uitwerking die veel mensen niet verwachten, of juist als hinderlijk ervaren. Met name licht sturen bij lage snelheid en zwaar bij hoge snelheid, automatische correctie bij zijwind, spoorvorming zijn een paar voorbeelden.
De afstelling hierin had Audi in het begin duidelijk niet goed voor elkaar. Met de laatste software-update is het behoorlijk goed, maar sommigen zweren nog steeds bij old-school mechanische stuurbekrachtiging.
Helaas gaat die nooit meer terugkomen, aangezien de nieuwe elektronische stuurbekrachtiging een haast fictieve reductie in brandstofconsumptie en CO2 uitstoot realiseert, welke uitvergroot wordt in de vaststelling van de CO2 uitstoot en dus BPM in Nederland. Zelfde geldt voor start/stop systemen, on-demand dynamo's, eco-airco's en meer.
Leuk voor op papier, maar in de praktijk vrijwel niet zuiniger. Interessante vergelijking hierover is uitgevoerd door AMS met een BMW F10 530i en 528i.
Mocht je eens willen rijden in de facelift A5, kun je wel eens een blok om gummen met die van mij.