Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door Tristan » 21 jul 2014, 11:09

KoenM schreef: De F31 is niet voor niks een stuk comfortabeler geworden, dat wil het merendeel van de klanten gewoon.
Met variabele sturing of hoe het ook heet, is sturen ook zo licht dat je niet echt door hebt hoe je wielen nou staan...
Heeft niks met de 'Sport Steering' te maken. In comfort stand stuurt hij net zo zwaar/licht als de normale besturing. Alleen in Sport stand stuurt hij zwaarder en wat directer. Dat het minder gevoel heeft is helaas een nadeel van elektrische besturing. Maar altijd nog 10x beter dan een Audi.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4881
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door sitechris » 21 jul 2014, 11:34

De BMW stuurt zeker fijner als de Audi, maar de E90/E92 wint het qua stuurgevoel van de F30.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door Tristan » 21 jul 2014, 11:48

sitechris schreef:De BMW stuurt zeker fijner als de Audi, maar de E90/E92 wint het qua stuurgevoel van de F30.
Ja, hydraulische stuurbekrachtiging. :wink: Vind onze 130i ook lekkerder sturen.

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1985
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: KIA
Locatie: Flevoland

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door Hitz » 22 jul 2014, 14:26

En een Mercedes-Benz C-Klasse dan? :hungry:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door veejay » 22 jul 2014, 16:25

Ik wilde als opvolger van de Skoda heel graag Premium dus Audi uiteraard. Helaas kon geen enkele proefrit de afgelopen periode (Audi A6, Audi A4 Sedan, A5 sportback) mij een glimlach bezorgen.

Toen maar van ellende bij BMW wezen buurten.... De rest is geschiedenis :-)

Mijn zwager heeft 2 jaar een C klasse 2011 gehad, hij rijdt nu weer BMW. Ik heb zelf zijn C klasse destijds gereden en het had geen bijzondere indruk achterlaten, vandaar dat ik niet meer bij Mercedes ben gaan kijken.

Gebruikersavatar
JWdrive
Berichten: 261
Lid geworden op: 05 jun 2013, 15:38
Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door JWdrive » 22 jul 2014, 17:35

Verschil tussen A4 en A5, maar vooral wel/niet S-line (sportonderstel) is een wereld van verschil. Heb ze intussen allemaal gereden.

Eerste proefrit was in een A5 zonder S-line, grote afknapper in verhouding met het onderstel van mijn toenmalige BMW E87. Daarna facelift A5 1.8 TFSI Proline S genomen (dus met S-line onderstel)... perfecte balans tussen strakke wegligging, blijft goed horizontaal, maar ook comfortabel genoeg om 1.500 km op een dag te rijden.

Enorm veel grip met 245/18" rondom, hoogte bochtensnelheden en geen overhellen. Bij regen heeft de FWD duidelijk tekortkomingen. Veel wielspin en in combinatie met abrupt koppel moeilijk snel wegrijden. Bij droog en semi-droog gewoon plankgas lanceren met een 'leuk' bandenpiepje bij 3.000 tpm. Moet nog een keer de 0-100 tijden klokken, maar zit duidelijk sub 8 seconden. Meeste dyno's laten ook tegen de 200 pk zien in stock configuratie.

In tegenstelling tot de 2.0 TFSI geen olieverbruik, na 70.000 km nog nooit hoeven bijvullen. Top op heden 2 storingen gehad:
  • Softwarebug die leidde tot uitval van 1 xenon lamp, heeft vrijwel iedereen gehad en is binnen no-time opgelost met software-update
  • Stuurproblemen/rasterlenken. Komt min of meer bij iedereen voor maar niet iedereen vind het een probleem. Audi in ieder geval een beetje. Meerdere software-updates gehad om het probleem op te lossen. Het lijkt nu aardig goed. Lekker zwaar sturen, redelijk precies insturen en vrijwel geen dood punt rond middenstand. Dit is een behoorlijk goed compromis tussen Nurburgring en comfortabel cruisen. Echter blijft elektronische stuurbekrachtiging minder puur dan mechanische. Dit hebben Porsche (nieuwe 911) en BMW (F30/F31) ook laten zien.
Verschil A4 en A5 is ook goed merkbaar. Beide gebaseerd op het MLB platform (net zoals de A6, A7, A8, Porsche Macan), en grofweg dezelfde maten, maar verschillen in wielbasis, rijhoogte, demping, spoorbreedte,etc leveren veel voordeel op voor de A5.

Samen met de top looks, de lage en brede verschijning een echt mooie wagen om te zien. Niet voor de Ring, wel voor de Autobahn. :thumbup:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door Knot » 22 jul 2014, 17:56

Je wil dus altijd Pro Line S of iig S-line... en dan vragen ze vaak meteen de hoofdprijs :(

Gebruikersavatar
JWdrive
Berichten: 261
Lid geworden op: 05 jun 2013, 15:38
Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door JWdrive » 22 jul 2014, 18:13

Knot schreef:Je wil dus altijd Pro Line S of iig S-line... en dan vragen ze vaak meteen de hoofdprijs :(
Ja inderdaad. Pro Line S, S Edition of S-Line onderstel als optie. Analoog aan de M variant van BMW voor onderstel dus. M-pakket was bij de E9x reeks echter standaard 17", met groter als optie. Vanaf F3x wel 18" standaard.

Wat me ook opviel was dat de bandenslijtage bij BMW (RWD, niet al teveel pk's, N/A karakter) best gelijkmatig over de 4 wielen was. Bij Audi (FWD met redelijk veel pk, turbo karakter, aardig gewicht) wordt het rubber aan de voorzijde maximaal benut ( :peace: ).

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4881
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door sitechris » 22 jul 2014, 21:09

Ik vind de A5 bij normaal gebruik (bv op de snelweg) verder ok sturen. Het is met name als je gaat pushen dat de auto wat door de mand valt. Een Golf GTI stuurt fijner. Ik snap niet waarom Audi dan niet even bij broertje VW leentje-pik doet.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34226
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door JP » 22 jul 2014, 21:13

De A5 zal toch 35cm langer zijn, en een 100-150kg zwaarder zijn dan de GTi. Zal allemaal meespelen.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4881
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door sitechris » 22 jul 2014, 21:15

Heeft dat zoveel te doen met hoe de elektronische stuurbekrachting is afgesteld? Is dat niet gewoon eens goed in de software duiken? Dat je met de A5 minder fijn kunt smijten gezien gewicht en lengte lijkt me evident inderdaad.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door veejay » 22 jul 2014, 22:29

LOL, naast motor en dsg tuning ontkom je straks bij VAG niet meer aan stuur tuning om het allemaal dragelijk te maken ;-)

KoenM
Berichten: 1832
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door KoenM » 23 jul 2014, 20:41

Ik heb er verder geen verstand van hoor :tong: maar is een directere besturing niet evident aan een meer onrustige besturing op de snelweg?
Dat gewoon lekker rechtdoor rijden vermoeiender is met een directe besturing? Of heeft dat niks met elkaar te maken?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door Niels » 23 jul 2014, 23:56

Gevoelloos heeft niets met direct/indirect sturen te maken. :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door Knot » 24 jul 2014, 10:31

Dit zou m dan moeten worden....

http://www.autowereld.nl/audi/a5/1-8-tf ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dingen staan wel voor teveel geld tekoop, als je gewoon even de ANWB koers erbij pakt bijvoorbeeld:

Kopen bij merkdealer met garantie€ 21.700
Kopen bij Bovag autobedrijf met garantie€ 20.900
Inruil bij autobedrijf€ 17.750
Verkoop tussen particulieren€ 18.250
Meeneemprijs € 19.550

En even kort door de bocht, dingen waren 48k nieuw, standaard gangbare auto schrijft een auto 50% af in 4 jaar, dan zit je op 24k maar deze zou je toch maximaal 20k moeten geven.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door Knot » 24 jul 2014, 10:47

Of als je je toch aan de 2.0tfsi wil wagen (de 1.8tfsi is verstandiger, mbt olieverbruik etc)

http://www.vanrijswijkautos.nl/occasion ... ct=7606115" onclick="window.open(this.href);return false;

Staat ook voor 22k tekoop, zelfde prijs, dikkere motor, 3k hogere nieuweprijs.

Kopen bij merkdealer met garantie€ 23.250
Kopen bij Bovag autobedrijf met garantie€ 22.350
Inruil bij autobedrijf€ 19.150
Verkoop tussen particulieren€ 19.650
Meeneemprijs € 21.050

Zitten veel vage handelaren in Veen maar ben al eerder bij van rijswijk geweest, toen een nette focus ti-vct weggehaald, prijs was bespreekbaar, auto stond er netjes bij uit de lease... maar heb ook audi's rondom op wanli's zien staan dus wel uitkijken.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door GTRene » 24 jul 2014, 10:49

mooi ding :D

naam van dat bedrijf zullen al de nodige grapjes over gemaakt zijn denk :mrgreen:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door Knot » 24 jul 2014, 12:08

Ja, dat zal best... ze hebben veel staan zie ik op hun site

http://www.autoroest.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is FWD, 4 cilinder maar toch vind ik het een prachtig lijnenspel van een A5 zo als S-Edition.... ben bang dat ik er niet moet gaan kijken.

Tom
Berichten: 22251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door Tom » 24 jul 2014, 12:27

Wat moet je nou met een audi rody.
Mafkees :)
Niks voor jou.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door ErikS » 24 jul 2014, 12:32

Tom schreef:Wat moet je nou met een audi rody.
Mafkees :)
Niks voor jou.
Idd. Ik rij een audi en heb één advies;

Koop er geen! :beer:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door alt » 24 jul 2014, 12:48

Voor een paar duizend meer heb je mijn Audi S5 met 4.2 V8 met nog geen 90.000 km.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door Knot » 24 jul 2014, 12:54

Wilde deze eigenlijk voor 19 a 20k meenemen.. zit toch nog wel een verschilletje in alt. En de S5 is 3 jaar ouder.
Laatst gewijzigd door Knot op 24 jul 2014, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door k33z » 24 jul 2014, 12:59

Haal voor die 20k een E90/E92 330i of 335i.

Ik weet zeker dat die A5 je in alles tegen gaat vallen, behalve het uiterlijk. Ik heb het 3 maanden volgehouden met die meuk.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door GTRene » 24 jul 2014, 13:38

Knot schreef:Ja, dat zal best... ze hebben veel staan zie ik op hun site

http://www.autoroest.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is FWD, 4 cilinder maar toch vind ik het een prachtig lijnenspel van een A5 zo als S-Edition.... ben bang dat ik er niet moet gaan kijken.
ow...das al wat minder (FWD en 4 cill), maar als gewoon degelijke auto voor familie en A naar B is het wel een mooi ding qua looks in elk geval, stoelen lijken ook lekker te zitten...
voor DF :df: schijnbaar wat minder, magoed je bent al een 7-serie gewend met rustig rijden...wellicht past deze daar wel voor in de plaats.

je kan met zo'n kar wel ergens aan komen zetten :D

best moeilijk, zoiets moet je dus echt een aardig stukje mee rijden en je goed bedenken, waarvoor deze?

en anders een leuke beemert uitzoeken, er is een groot aanbod en dus kan je redelijk shoppen lijkt me.
Laatst gewijzigd door GTRene op 24 jul 2014, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Audi A5 1.8 TFSI Coupé

Bericht door Knot » 24 jul 2014, 13:38

Ik weet het, geen RWD, geen 6 in lijn, geen V8, geen sper....

Maar uiterlijk en interieur vind ik echt prachtig. De 1.8tfsi kan gechipt worden van 120/160/170 naar 210pk/340nm en is ook nog eens vrij zuinig.

BMW geniet wel de voorkeur idd, maar als ik moet kiezen een 320i of een A5 1.8 dan heeft een BMW met 4 pitter ook vrij weinig te bieden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten