BMW 320 '78 (E21) met 3,5 liter V8

Tijd voor wat anders? Hier kun je je auto aanbieden!
Plaats reactie
FrankyFFF
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 aug 2013, 11:58

Re: BMW 320 '78 (E21) met 3,5 liter V8

Bericht door FrankyFFF » 24 feb 2014, 19:41

[*]
GTRene schreef:
Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die FrankyFFF;

Dat belooft een leuk project te worden. Ik heb trouwens ooit begrepen dat de 4,4- of 4,6-literversies vanwege het throttle-by-wiresysteem minder makkelijk met oudere modellen te combineren zijn. En ook met een vierliter is een E21 natuurlijk bepaald geen stakker....
eerste serie heeft dat niet, das gewoon met kabel, van half 1997 tot 08-1998 zoiets...die zijn ook enkel vanos, bovendien kun je daar de grotere gasklephuis op zetten van? M60 ofzo? weet niet meer precies :D

dus die zijn nog relatief 'simpel' :thumbup:

Relatief simpel... 4 liter V8 in een E21 lepelen hahaa het woord simpel is hier wel erg relatief he ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 320 '78 (E21) met 3,5 liter V8

Bericht door GTRene » 24 feb 2014, 19:54

lol, helemaal voor zo'n figuur als ik :lol:

kon idd beter zeggen, simpeler dan die latere types met meer elektronica :D

Dat soort dingen zijn voor mij een stap te groot, te veel ineens wat er dan op je af komt, bovendien zou je dan eigenlijk een brug moeten hebben en veel ruimte :mrgreen:
om over de elektronica aansluitingen maar niet te spreken :gek:

kleine zaken eventueel wat verbeteren of aanpassen oid dat gaat nog wel :duck:

maar een goeie 4.0 M60 eventueel ook nog wat aangepast of met een vrijer uitlaat systeem is ook niet mis.

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: BMW 320 '78 (E21) met 3,5 liter V8

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 27 feb 2014, 07:49

Ha, die GTRene;

Wat ik heb begrepen is dat je door het inlaatspruitstuk van een M62B44 (non-Vanos) op een M62TUB44 (Vanos) te gebruiken je ook wat extra power kunt lospeuteren. Nadeel van een M62 is daarentegen de simplex distributieketting (duplex bij de M60).

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 320 '78 (E21) met 3,5 liter V8

Bericht door GTRene » 27 feb 2014, 09:46

kan het ook zijn dat het zoiets was :D
dacht ooit ook iets te hebben gelezen over een gasklephuis van het ene en of andere typ, maar welke? :D

die extra ketting is alleen maar gewicht ;-)

daarbij heb je nog verschil in M60 en M62 qua Nikasil en Alusil oid?
iets met brandstof en of slijtage dacht ik, de latere (dacht Nikasil) is dan weer de 'betere' keus schijnbaar?

maar een goede M60 is idd ook niet mis :D

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3644
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW 320 '78 (E21) met 3,5 liter V8

Bericht door RJK » 27 feb 2014, 13:02

bovendien zou je dan eigenlijk een brug moeten hebben en veel ruimte :mrgreen:
om over de elektronica aansluitingen maar niet te spreken :gek:
Betreft eerste, is misschien maar wat je gewend bent. Ik heb de M60 in mijn Jag XJ6 ook gewoon ingebouwd in de garage thuis. Geen brug.

Betreft tweede, valt met de eerdere generatie M60 erg mee (zit geen EWS op), paar draadjes en hij loopt. Om de juiste draadjes te kennen, staat op e30.de allemaal duidelijk uitgelegd.

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: BMW 320 '78 (E21) met 3,5 liter V8

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 28 feb 2014, 00:24

Ha, die GTRene;

Duplex kettingen schijnen minder snel te breken of uit te rekken. Wie echt om gewicht maalt zal geen V8 in een E21 hangen, lijkt me.
Verder hebben ze allemaal de bekende minor issues met lostrillende oliepompen, klepdekselpakkingen en nog zo wat. Nikasil/alusilverhaal heeft zover ik weet vooral betrekking op de US; had te maken met het zwavelgehalte in de benzine en speelde in Europa niet of nauwelijks.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 320 '78 (E21) met 3,5 liter V8

Bericht door GTRene » 28 feb 2014, 00:31

dus voor de EU ook een goed blokje zo te lezen.

ja dat van die oliepompen (los trillen) ook wel eens wat over gelezen, die speciale Alpina pomp in de mijne is er ook een keer uit geweest omdat het carter er ff af moest, maar nu weet ik niet of ze die wel weer met loctite hebben geborgd :hmmm:
I hope so :D zal wel, toen niet aan gedacht om te vragen, neem aan dat als je ooit zo'n blok hebt en dat trilt los dat je dan wel wat geluiden te horen krijgt van die ketting e.d.? of oliedruk ofzo als warning?

verder nooit zo in verdiept.

FrankyFFF
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 aug 2013, 11:58

Re: BMW 320 '78 (E21) met 3,5 liter V8

Bericht door FrankyFFF » 14 mar 2014, 16:15

Hij gaat toch de deur uit...
Plek vrij maken voor iets anders, in mijn ogen leukers.. Daarover later meer..
Hier mag een slotje op..

Groete,
Frank

FrankyFFF
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 aug 2013, 11:58

Re: BMW 320 '78 (E21) met 3,5 liter V8

Bericht door FrankyFFF » 21 jul 2014, 13:31

SOLD

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW 320 '78 (E21) met 3,5 liter V8

Bericht door 328Ti » 22 jul 2014, 22:09

GTRene schreef:
Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die FrankyFFF;

Dat belooft een leuk project te worden. Ik heb trouwens ooit begrepen dat de 4,4- of 4,6-literversies vanwege het throttle-by-wiresysteem minder makkelijk met oudere modellen te combineren zijn. En ook met een vierliter is een E21 natuurlijk bepaald geen stakker....
eerste serie heeft dat niet, das gewoon met kabel, van half 1997 tot 08-1998 zoiets...die zijn ook enkel vanos, bovendien kun je daar de grotere gasklephuis op zetten van? M60 ofzo? weet niet meer precies :D

dus die zijn nog relatief 'simpel' :thumbup:
Als het even kan altijd een M60 pakken. De 4.4 M62 flikkert na 2,5dkm de gehele distributie van tijd omdat er een waardeloze "deflection rail" in het midden is gezet. Als dat flinterdunne stukje plastic op is, dan is ketting slap > van tijd > alle gevolgen van dien. M60 heeft nog een mooie gelagerde tandwiel in het midden én dubbele ketting. Die 40Nm minder (M60 vs M62) mag de pret niet drukken in een e21. 290pk @ 400Nm is zat!

P.s als je nog een M60 zoekt.... PM maar... M62 ook op de plank liggen maar goed, zie bovenstaande.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW 320 '78 (E21) met 3,5 liter V8

Bericht door 328Ti » 22 jul 2014, 22:11

Huh.... er was toch nog een 2e pagina van dit topic..


Excuus voor de vervuiling. Felici met de verkoop

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hitz en 8 gasten