Wat vinden jullie van banden van 8 jaar oud?
- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Re: Wat vinden jullie van banden van 8 jaar oud?
enkele weken geleden ook de oude michelins op de vooras (5-6 jaar oud) van de e30 vervangen voor nieuwe banden en het is echt een wereld van verschil, voornamelijk qua grip en afrolgeluid! Banden is niet iets om op te besparen als je er een beetje mee wilt hoeken.
- MarcH
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Maar goed dat ik dat met mijn cabrio niet doe dan. 16 jaar geleden gekocht en tot op heden nooit de achterbanden vervangen.e30touring1990 schreef:Banden is niet iets om op te besparen als je er een beetje mee wilt hoeken.

- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Da's ook zonde dan. Wij hebben zojuist ook de banden van onze SL vervangen (die waren nog van de vorige eeuw). Wat een verschil. Auto is veel comfortabeler, en heeft ook veel meer grip. Echt zonde dat we dat niet eerder hebben gedaan.
- ///Joost
Sorry, maar dit is gewoon dom. Niet slim voor jezelf en ook niet voor je medeweggebruikers.MarcH schreef:Maar goed dat ik dat met mijn cabrio niet doe dan. 16 jaar geleden gekocht en tot op heden nooit de achterbanden vervangen.e30touring1990 schreef:Banden is niet iets om op te besparen als je er een beetje mee wilt hoeken.
- Joy
Op mijn 1e auto (316i E30) zaten nog de originele banden van 12 jaar oud. Op droog wegdek ging het nog wel maar op nat wegdek was het levensgevaarlijk. Na een keer onverwachts achterstevoren te hebben gestaan in de Philip Morrisbocht bij Bergen op Zoom heb ik ze gelijk eraf gegooid. Ain't worth it.
- ///Joost
Joy schreef:Op mijn 1e auto (316i E30) zaten nog de originele banden van 12 jaar oud. Op droog wegdek ging het nog wel maar op nat wegdek was het levensgevaarlijk. Na een keer onverwachts achterstevoren te hebben gestaan in de Philip Morrisbocht bij Bergen op Zoom heb ik ze gelijk eraf gegooid. Ain't worth it.

- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
M'n MX-3 had banden van 2003, 11 jaar oud dus. Waren Fulda Carat Extremo's. Heb ze inmiddels vervangen door nieuwe Conti's, maar ik kan niet zeggen dat deze meer grip hebben oid. Ze zijn wel stiller, maar dat is het dan ook wel. In het nat ook nooit problemen gehad met de Fulda's...
-
Het verbaast me dat er hier mensen zijn die 8 jaar met een setje banden kunnen doen, dat is mij nog nooit gelukt. De helft zelfs nog niet!!! Rijden jullie wel met die auto's? 

- MarcH
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Misschien wel te weinig ja. In 16 jaar iets van 30.000 km mee gereden. Maar deze auto staat dan ook gemiddeld 7 maanden per jaar stil (geschorst).hanske schreef:Rijden jullie wel met die auto's?
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
De SL 3.000 km in 3 jaar ofzo, echt gekocht van de eerste eigenaar die de laatste jaren ook weinig heeft gereden. En de 456 heeft na 14 jaar 37.000 km op de teller, dus daar wordt ook niet veel mee gereden.hanske schreef:Het verbaast me dat er hier mensen zijn die 8 jaar met een setje banden kunnen doen, dat is mij nog nooit gelukt. De helft zelfs nog niet!!! Rijden jullie wel met die auto's?

- ///Joost
Het is te begrijpen dat de 'troetelauto's' onder ons weinig km's maken, maar om dan de originele banden eronder te laten liggen getuigt van verkeerde zuinigheid. Of laten jullie ook allemaal de olie 10 jaar erin zitten?
Het is misschien tegen het gevoel in om banden met veel profiel weg te gooien, en op droog zal het wellicht wel loslopen bij het cruisen langs de boulevard. Maar het is algemeen bekend dat rubber hard wordt en zeker onder natte omstandigheden de grip ernstig afneemt.
Verder vraag ik me af of je verzekering er iets mee zou doen bij een ongeval.

Het is misschien tegen het gevoel in om banden met veel profiel weg te gooien, en op droog zal het wellicht wel loslopen bij het cruisen langs de boulevard. Maar het is algemeen bekend dat rubber hard wordt en zeker onder natte omstandigheden de grip ernstig afneemt.
Verder vraag ik me af of je verzekering er iets mee zou doen bij een ongeval.
- JP
Opel monteerde onder de nieuwe Astra (destijds in 2013) van mijn ouders gewoon affabriek banden van 4 jaar oud. Met een 10kkm per jaar, zullen zij ook straks rondrijden met banden van 8 jaar oud (en ± 40kkm gelopen)
- D20VT
Geloof niet dat die er wat mee doen, of het ongeval moet door een klapband zijn gekomen die duidelijk aan vervanging zijn.///Joost schreef: Verder vraag ik me af of je verzekering er iets mee zou doen bij een ongeval.
En dan nog, de gemiddelde verzekeringsnemer/chauffeur is leek en ziet het verschil niet tussen een band van 8 jaar oud met 5mm profiel of een band van 1 jaar oud met 5 mm profiel.
Dan zouden ze de merken zoals wanli, marangoni, nangkang,top, etc etc. Ook moeten verbieden, dat zijn nieuwe banden die ook niet optimaal presteren.
De meeste troetelautos hebben idd veel te oude banden, maar hoeveel oldtimer mensen ken je die elke 8 jaar alle banden vervangen.
Als we dan toch beginnen, ga je dan ook de 10 /15 jaar oude airbags vervangen van je youngtimer aangezien daar de werking ook niet eeuwig is.
- Peter Tunissen
Ik heb ooit in een 996 GT3 RS op Zandvoort gereden met banden van 8 of 9 jaar oud erop (gewoon de eerste banden, auto had pas 7000km op de teller) en dat was doodeng, het ding werd daar extreem snappy van in hoge snelheidsbochten, met name Bos Uit.
Maar als driftbanden is het dan weer perfect, dus daar zou ik ze gewoon voor bewaren (of verkopen met dat doel als je zelf niet drift).
Maar als driftbanden is het dan weer perfect, dus daar zou ik ze gewoon voor bewaren (of verkopen met dat doel als je zelf niet drift).
- ///Joost
Zouden ze idd ook moeten doen.D20VT schreef: Dan zouden ze de merken zoals wanli, marangoni, nangkang,top, etc etc. Ook moeten verbieden, dat zijn nieuwe banden die ook niet optimaal presteren.
Weinig, dan wel geen, maar dat is toch de hele discussie? Ik ben nog steeds van mening dat het verkeerde zuinigheid is. Daarentegen rijdt een échte oldtimer veelal met droog weer en in toerritten, dus dan wordt de kans van een ongeval al kleiner. Maar nog steeds is het niet slim voor die zeg vierhonderd euro per 8 (!) jaar (= 50 euro per jaarDe meeste troetelautos hebben idd veel te oude banden, maar hoeveel oldtimer mensen ken je die elke 8 jaar alle banden vervangen.

Nu ga je passieve met actieve veiligheid verwarren. Dat is appels met peren vergelijken natuurlijk.Als we dan toch beginnen, ga je dan ook de 10 /15 jaar oude airbags vervangen van je youngtimer aangezien daar de werking ook niet eeuwig is.

- 328Ti
Bron?D20VT schreef:Als we dan toch beginnen, ga je dan ook de 10 /15 jaar oude airbags vervangen van je youngtimer aangezien daar de werking ook niet eeuwig is.///Joost schreef: Verder vraag ik me af of je verzekering er iets mee zou doen bij een ongeval.
- 328Ti
Michelins op de achterzijde gemonteerd, compleet uitgehard maar genoeg profiel. Toch nog ontzettend veel grip op droog en nat..... Mochten ze springen dan gebeurd dat op de achterbrug, niet aan voorzijde... Niet gekeken wat de productiedatum is 
Ik ooit van Hanske zo goed als gratis banden gekregen en een paar leuke rondjes Zandvoort kado, maar die banden gingen allebei binnen 1000km naar de klote op de exact dezelfde manier. Compleet ingescheurd op de wange. Wat dat betreft gaat het niet zomaar fout. En als dat het geval is, gaat dat m.i binnen afzienbare tijd na montage (spanningen breukjes door montage/oud rubber).

Ik ooit van Hanske zo goed als gratis banden gekregen en een paar leuke rondjes Zandvoort kado, maar die banden gingen allebei binnen 1000km naar de klote op de exact dezelfde manier. Compleet ingescheurd op de wange. Wat dat betreft gaat het niet zomaar fout. En als dat het geval is, gaat dat m.i binnen afzienbare tijd na montage (spanningen breukjes door montage/oud rubber).
- D20VT
http://www.automotive-werkplaats.nl/com ... le-tijdbom" onclick="window.open(this.href);return false;328Ti schreef:Bron?D20VT schreef:Als we dan toch beginnen, ga je dan ook de 10 /15 jaar oude airbags vervangen van je youngtimer aangezien daar de werking ook niet eeuwig is.///Joost schreef: Verder vraag ik me af of je verzekering er iets mee zou doen bij een ongeval.
-
///Joost schreef:Zouden ze idd ook moeten doen.D20VT schreef: Dan zouden ze de merken zoals wanli, marangoni, nangkang,top, etc etc. Ook moeten verbieden, dat zijn nieuwe banden die ook niet optimaal presteren.
Weinig, dan wel geen, maar dat is toch de hele discussie? Ik ben nog steeds van mening dat het verkeerde zuinigheid is. Daarentegen rijdt een échte oldtimer veelal met droog weer en in toerritten, dus dan wordt de kans van een ongeval al kleiner. Maar nog steeds is het niet slim voor die zeg vierhonderd euro per 8 (!) jaar (= 50 euro per jaarDe meeste troetelautos hebben idd veel te oude banden, maar hoeveel oldtimer mensen ken je die elke 8 jaar alle banden vervangen.) met oud rubber rond te rijden.
Nu ga je passieve met actieve veiligheid verwarren. Dat is appels met peren vergelijken natuurlijk.Als we dan toch beginnen, ga je dan ook de 10 /15 jaar oude airbags vervangen van je youngtimer aangezien daar de werking ook niet eeuwig is.
Toen ik mijn auto kocht stonden deze op spiksplinternieuwe Hyfly banden, stukje service van de handelaar waar ik kocht. Toen ik de auto zag/kocht stond deze op hele slechte Michelins, voor afleverbeurt en APK nieuwe banden eronder.
Ik heb ze er na een maand onderuit gehaald, en het duurde nog zo lang omdat ik de swirlflap drama en mijn vakantie er tussen zat. Inmiddels overgestapt naar Dunlop Sport Maxx RT. Hoewel de Hyfly's niet echt tegenvielen op droog, best stil, mwah grip, was het op regen gewoon eng.