Keramische remblokken

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
rick-07

Keramische remblokken

Bericht door rick-07 » 30 jun 2014, 00:32

Hallo,

Ik heb Ate powerdisc's gekocht voor mijn e36 coupe. Nu wil ik graag meteen nieuwe blokken er bij monteren. Nu zie ik dat er van Ate ook keramische blokken te koop zijn. Mijn vraag is: gaan gewone schijven met keramische blokken goed samen? of kan ik beter voor de reguliere blokken gaan van Ate oid?

Zouden keramische blokken ook een nog kortere remweg genereren?

Alvast bedankt!

Gr, Rick

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Re: Keramische remblokken

Bericht door e30touring1990 » 01 jul 2014, 01:09

Was ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, heb ook net een nieuwe set ATE powerdiscs gekocht inclusief bijbehorende ATE ceramic remblokken. Ze zijn nog niet gemonteerd vanwege tijdsgebrek maar zodra ze eronder zitten zal ik wat ervaringen delen.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jul 2014, 10:33

hier een beetje in het kort het verschil tussen wat soorten, misschien een beetje handig.
ik kon het niet allemaal goed verstaan maar zo te horen qua stopping power maakt het niet veel uit, wel qua geluid en stof en remt aardig heet en of koud, klinkt toch redelijk positief, niet qua stop power welke tussen de eerste en 2de blokje liggen (schat ik) maar wel al de andere voordelen oid?

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jul 2014, 10:37

Why Ceramic Brake Pads?
We want our vehicle's brake system to offer smooth, quiet braking capabilities under a wide range of temperature and road conditions. We don't want brake-generated noise and dust annoying us during our daily driving.

To accommodate this, brake friction materials have evolved significantly over the years. They've gone from asbestos to organic to semi-metallic formulations. Each of these materials has proven to have advantages and disadvantages regarding environmental friendliness, wear, noise and stopping capability.

Asbestos pads caused health issues and organic compounds can't always meet a wide range of braking requirements. Unfortunately the steel strands used in semi-metallic pads to provide strength and conduct heat away from rotors also generate noise and are abrasive enough to increase rotor wear.

Since they were first used on a few original equipment applications in 1985, friction materials that contain ceramic formulations have become recognized for their desirable blend of traits. These pads use ceramic compounds and copper fibers in place of the semi-metallic pad's steel fibers. This allows the ceramic pads to handle high brake temperatures with less heat fade, provide faster recovery after the stop, and generate less dust and wear on both the pads and rotors. And from a comfort standpoint, ceramic compounds provide much quieter braking because the ceramic compound helps dampen noise by generating a frequency beyond the human hearing range.

Another characteristic that makes ceramic materials attractive is the absence of noticeable dust. All brake pads produce dust as they wear. The ingredients in ceramic compounds produce a light colored dust that is much less noticeable and less likely to stick to the wheels. Consequently, wheels and tires maintain a cleaner appearance longer.

Ceramic pads meet or exceed all original equipment standards for durability, stopping distance and noise. According to durability tests, ceramic compounds extend brake life compared to most other semi-metallic and organic materials and outlast other premium pad materials by a significant margin - with no sacrifice in noise control, pad life or braking performance.

This is quite an improvement over organic and semi-metallic brake materials that typically sacrifice pad life to reduce noise, or vice versa.

Ceramic brake pads are available at a cost that is only a little higher than conventional premium pads. Options are listed when you search by vehicle (shown as "Material: Ceramic" in search results).
klinkt aardig positief.

http://www.tirerack.com/brakes/tech/tec ... ?techid=88" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jul 2014, 10:54

ah, hier kun je ongeveer zien wat dat soort blokjes doen, ze scoren idd wat ik al dacht, iets minder qua stop power dan bv de meer track gerichte (scheelt schijnbaar niet veel)
maar hebben veel minder last van al het andere, daar scoren ze heel goed, zie de stipjes bij de blokjes van bepaalde merken.

zo is bv de hawk HP Plus (niet ceramic) track heel goed in remmen, max aantal punten zeg maar, maar scoort voor de rest het minimale, dus veel stof geven die ook nog eens agressief is en schijven opvretend en meer geluid makende.

dan kijk je bv naar de hawk performance ceramic en zie heel andere getallen.

http://www.tirerack.com/brakes/category ... egory=Pads" onclick="window.open(this.href);return false;

rick-07

Bericht door rick-07 » 01 jul 2014, 12:04

Klikt idd allemaal wel positief!

Als de remkracht van de keramische tov de andere blokken net iets minder is, zal ik mij daar niet zon zorgen om maken.
Minder snel last van fading, remstof, geluid is ook al een dik plus punt!

Tevens beweren ze dat de levensduur van je schijven langer zou moeten zijn : ''ceramic compounds extend brake life compared to most other semi-metallic and organic material''

rick-07

Bericht door rick-07 » 01 jul 2014, 13:55

http://www.tirerack.com/brakes/brakes.j ... ab=Reviews" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoewel sommige recencies niet al te best zijn....

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jul 2014, 19:07

zal wat aan de mix liggen wellicht, misschien beter iets van die voorbeelden ala Hawk performance? of PFC? e.d. proberen of testen van vinden?

rick-07

Bericht door rick-07 » 01 jul 2014, 21:02

Ja, die liggen vrij weer hoog in prijs. De keramische remblokken van Ate zijn relatief goedkoop op auto-onderdelen24.nl namelijk €70 voor een setje.

Echt recensies van de Ate keramische blokken kan ik niet vinden.

Plaats reactie