E36: Dorpels "volpurren" Do or Don't?
- 328Ti
E36: Dorpels "volpurren" Do or Don't?
Sinds een aantal maanden tuf ik lekker rond met mijn 320IA Touring. Perfecte wegligging en lekker contact met de weg zoals het een E36 betaamt.
Maar... De Touring is aardig luidruchtig door enerzijds zijn uitvoering en anderzijds het model wat alweer 23 op de kaart staat. Verder is het mijn "daily" waarbij comfort toch wel fijn is. Kortom ik wil de koets iets minder luidruchtiger. Ik zit met de gedachte te spelen om de dorpels vol te spuiten met PUR. De E36 geeft veel geluid door via deze dorpels (haal de 4 plastic ronde krikpuntbollen er maar eens af, groot verschil in geluid-doorlating). Uiteraard behandel ik vooraf de bodemplaat zodat ik de 1e jaren niet hoef te lassen en in de PUR zit te roeren.
Verdere aanpak om te "isoleren":
- deurrubbers vervangen
- schuifkanteldak rubber vervangen
- hoge persing vlokkenschuim tegen deurwand plakken (gedeelte achter elektrisch raamscharnier)
Gr Jans
Maar... De Touring is aardig luidruchtig door enerzijds zijn uitvoering en anderzijds het model wat alweer 23 op de kaart staat. Verder is het mijn "daily" waarbij comfort toch wel fijn is. Kortom ik wil de koets iets minder luidruchtiger. Ik zit met de gedachte te spelen om de dorpels vol te spuiten met PUR. De E36 geeft veel geluid door via deze dorpels (haal de 4 plastic ronde krikpuntbollen er maar eens af, groot verschil in geluid-doorlating). Uiteraard behandel ik vooraf de bodemplaat zodat ik de 1e jaren niet hoef te lassen en in de PUR zit te roeren.
Verdere aanpak om te "isoleren":
- deurrubbers vervangen
- schuifkanteldak rubber vervangen
- hoge persing vlokkenschuim tegen deurwand plakken (gedeelte achter elektrisch raamscharnier)
Gr Jans
- Tim N
Re: E36: Dorpels "volpurren" Do or Don't?
Pur zou ik niet doen, vocht wat daarin gevangen wordt kan dan in alle rust je dorpel opeten.
En als je dan moet gaan lassen ben je echt niet blij. (behalve als je de auto rijd tot hij roesttechnisch niet door de apk komt dan zeg ik pur op die handel)
En als je dan moet gaan lassen ben je echt niet blij. (behalve als je de auto rijd tot hij roesttechnisch niet door de apk komt dan zeg ik pur op die handel)
- GTRene
dan kun je speciale carrosserie pur spul halen voor de auto industrie, met dichte cel of hoe dat ook heet, die neemt bv geen water op en versterkt ook nog eens het chassis.
weet zo geen namen meer,
edit, zoiets>

weet zo geen namen meer,
edit, zoiets>
- MParallel
- Auto: BMW
Of van dat "Dynamat" onder het tapijt leggen/langs die dorpels?
- Jesper
- Auto: BMW M135i
Dan zou ik idd eerst met dynamat aan de haal gaan voordat ik vanalles vol zou gaan spuiten met een spuitbusje. Met die matjes kun je al behoorlijk wat winnen denk ik.
- D20VT
Pur is idd een no go ivm vocht.
Persoonlijk zou ik eerder met anti dreunplaat, dynamat e.d. aan de gang gaan.
Carrosserieschuim is een vrij prijzig goedje, vaak ook niet zo verpakt dat je er een complete dorpel mee kan vullen.
Mocht je idd ooit roest issues krijgen is lassen ook niet makkelijk meer ivm schuim.
Persoonlijk zou ik eerder met anti dreunplaat, dynamat e.d. aan de gang gaan.
Carrosserieschuim is een vrij prijzig goedje, vaak ook niet zo verpakt dat je er een complete dorpel mee kan vullen.
Mocht je idd ooit roest issues krijgen is lassen ook niet makkelijk meer ivm schuim.
- 328Ti
Dat vocht geeft inderdaad te denken. Dat dynamat gebeuren is leuk maar n.v.t. met de dorpels. Je kan alles gaan vol behangen met dynamat: het contactgeluid blijft doorgang vinden via de dorpels ( ja ja net zelf een acoustische maar neer geplempt, buurman red.)D20VT schreef:Pur is idd een no go ivm vocht.
- 328Ti
Afgezien van mijn vorige post: welke "vlakken" in de E36 zijn effectief om te behandelen? Ter voorkoming dat ik straks +50kg aan bitumen permanent meezeulJesper schreef:Dan zou ik idd eerst met dynamat aan de haal gaan voordat ik vanalles vol zou gaan spuiten met een spuitbusje. Met die matjes kun je al behoorlijk wat winnen denk ik.

- 328Ti
Ik weet het niet..... het blijft een klankkast...(holle ruimte gevuld met lawaai)MParallel schreef:Of van dat "Dynamat" onder het tapijt leggen/langs die dorpels?
- 328Ti
Thnx René. Soudal heeft ook iets wat voor de automotive werkt (geeft Soudal zelf aan) en is een A merk op PUR gebied. Het heet Soudal Fill & Fix FoamGTRene schreef:dan kun je speciale carrosserie pur spul halen voor de auto industrie, met dichte cel of hoe dat ook heet, die neemt bv geen water op en versterkt ook nog eens het chassis.
Specs:
Base Polyurethane
Consistency Stable foam
Drying time Dust free after 20-25 min. at 68°F
Curing rate 1,5 h for a 1,8 in. bead (68°F/65% R.H.)
Shrink None
Fire Class (DIN 4102 part2) B3
Insulation Factor 33 mW/mK
Water Absorption (DIN53429) 1% Vol.
Acoustic Rating RST,W= 58dB
Even gekeken op de NL site en deze types hebben ook een fijncellige structuur met <1 vochtdoorlating met uitzondering van bouwschuim, die heeft iets mindere specs
Link:
http://www.soudal.com/soudalweb/product ... &p=63&g=14
- GTRene
ik weet niet, to be sure zou ik dan liever voor en echte autofoam kiezen...
zie bv wat foto's hier qua verschil
https://forum.lowyat.net/topic/1474994/all" onclick="window.open(this.href);return false;

links autofoam en rechts niet
https://forum.lowyat.net/topic/1474994/all" onclick="window.open(this.href);return false;

- 328Ti
Tja, een beetje marketing sausje als je het mij vraagt: wat doet "normale" PUR als je dit in een mal doet en er daarna uit tikt.GTRene schreef:ik weet niet, to be sure zou ik dan liever voor en echte autofoam kiezen...
Wat kost trouwens zo,n autofoam busje? Kan het nergens vinden en kom bij allemaal carclean achtige zeepdispensers

- GTRene
ik had wat linkjes, ooit eens naar op zoek geweest, maar nooit wat gekoot, te bang dat ik bv wat gaten zou vergeten af te dichten en dat dan overal dat schuim op komt, bv bekleding oid
dacht hm, nee toch maar niet doen, maar was wel benieuwd naar carros verstevigend e.d. weegt bijna niks maar kan de stijfheid enorm verbeteren.
anyway, die linkjes kan ik niet weer vinden, kwam wel dit tegen, dat kon nog wel eens zijn wat jij kan gebruiken>
http://www.auto-lak.nl/antidreunplaten/ ... 200ml.html" onclick="window.open(this.href);return false;
zomaar een linkje met een prijs, wellicht elders goedkoper of course
hier een pdf blad info
http://deweb02.henkel.com/technologies% ... penElement" onclick="window.open(this.href);return false;
ik geloof dat als je hele sterke verbindingen (stijf chassis) wilt dan gebruiken ze dacht ik 2 componenten (nog te mixen) foam, magoed ik zou denk die bovengenoemde handig in 1 bus al goed genoeg vinden, pakt alles een beetje mee maar bovenal jou geluids demping vraag.
edit, zie dat in die spuitbus ook een soort 2K dus 2 componenten is

dacht hm, nee toch maar niet doen, maar was wel benieuwd naar carros verstevigend e.d. weegt bijna niks maar kan de stijfheid enorm verbeteren.
anyway, die linkjes kan ik niet weer vinden, kwam wel dit tegen, dat kon nog wel eens zijn wat jij kan gebruiken>
http://www.auto-lak.nl/antidreunplaten/ ... 200ml.html" onclick="window.open(this.href);return false;
zomaar een linkje met een prijs, wellicht elders goedkoper of course
http://www.henkel.nl/cps/rde/xchg/SID-8 ... 000000QTJI" onclick="window.open(this.href);return false;Terofoam 2k akoestisch schuim 200ml Teroson Terofoam A-, B- C-stijlen, deurdorpels, framestructuren Lijmen en afdichten van beschermplaten en bumpers bij het monteren van de chassis. Uw voordelen: ■Verhindert het doorlaten van luchtgeluid in holle ruimten ■Vullend schuim ■Voorkomt geluid en trillingen en verhoogt de sterkte ■Verschaft een afsluiting tegen water en stof Technische gegevens: ■Productbasis: Terofoam – Geluidsdempend schuim ■Hechting: Zelfhechtend/schuimend ■Kleur: Grijs ■Verpakking: Spuitbus 200 ml
hier een pdf blad info
http://deweb02.henkel.com/technologies% ... penElement" onclick="window.open(this.href);return false;
ik geloof dat als je hele sterke verbindingen (stijf chassis) wilt dan gebruiken ze dacht ik 2 componenten (nog te mixen) foam, magoed ik zou denk die bovengenoemde handig in 1 bus al goed genoeg vinden, pakt alles een beetje mee maar bovenal jou geluids demping vraag.
edit, zie dat in die spuitbus ook een soort 2K dus 2 componenten is