Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/specials

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Roy RS

Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/specials

Bericht door Roy RS » 25 jun 2014, 16:50

Wat gaan de prijzen van speciale auto's doen op de korte en lange termijn, dat is een onderwerp wat regelmatig naar boven komt op feestjes en uitjes met autogekken...

Als je ziet wat een e30 M3 gestegen is in een paar jaar..blijft dat zo stabiel, stijgt het door of is het overpriced en zakt het straks als een pudding in elkaar. Luchtgekoelde Porsches gaan sky high sinds een paar jaar en veel investeerders kopen speciale classics, maar ook youngtimers en zelfs nieuwe auto's om te bewaren...en marge erop te pakken.

Maar blijft deze stijgende lijn zich voortzetten voorlopig en wat gebeurd er op de lange termijn, straks is de benzine op...wordt het dan oud ijzer?
Of wat als de investeerders dadelijk de garage vol hebben staan en de vraag op de markt slinkt, zakken/ stabiliseren de prijzen dan weer?

Ik zal de aftrap geven, ik denk dat veel auto's nu voor te veel geld van de hand gaan, de vraag is momenteel groot doordat mensen het bezuinigen beu zijn, de spaarrekening gevuld is en mensen ipv slechte rente/renderende aandelen maar kiezen voor auto's waar ze tenminste nog plezier van beleven mocht het niet renderen!
Ik denk dat deze vergrote vraag binnen 2 jaar weer terug op normaal niveau is en dat prijzen weer iets teruglopen om vervolgens weer normaal met de inflatie mee te groeien.

(voorbeeld, een voor mij bekende e30 M3 stond 4 jaar geleden voor 14500 te koop en was duur en is recent voor 32500 verkocht en was daarmee normaal geprijsd)

Tristan

Re: Borreltopic; waardeontwikkeling van auto's/classics/spec

Bericht door Tristan » 25 jun 2014, 16:59

Ondanks dat ik een E30 M3 bezit, gaan de prijzen soms nergens over. Ik heb de auto niet als object/belegging gekocht maar voor de fun (en zal ik ook gebruiken). Dat hij nu 2x zoveel waard is dan toen ik hem kocht is meegenomen. Maar als ik zie dat een Sport Evo paar jaar geleden tussen de 35-50K van de hand ging en nu 175K voor gevraagd wordt, dan heb ik niet het gevoel dat deze over een tijd ineens 250-300K waard worden. Bedoel, voor dat geld ga je kijken naar klassieke Ferrari's (250-330 serie) en niet naar M3's. Denk daarom dat over een tijd de prijzen zullen stagneren en zeker niet meer zo hard stijgen als nu. Zeker niet als huizen, beurs, vastgoed, commodities etc. weer interessant is om te beleggen. Dan is de aandacht op klassieke auto's weer een stuk minder.
Laatst gewijzigd door Tristan op 25 jun 2014, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

martll

Bericht door martll » 25 jun 2014, 17:05

Ik zie het ook met Clio V6'en. Ik volg de prijzen/aanbod al jaren waarbij de prijs steeds daalde. Ineens afgelopen jaar zijn de prijzen flink gestegen. Een V6 die ik vorige jaar heb proefgereden wordt nu al zo'n 50% meer voor gevraagd.

WJ

Bericht door WJ » 25 jun 2014, 18:04

Ik denk dat de waarde van oude meuk nu zo omhoog gaat om dat men door begint te krijgen dat autorijden, as we know it, gaat veranderen. Brullende (benzine) motoren zijn straks verleden tijd, dus willen we het puurste wat er te krijgen is/was.

KoenM

Bericht door KoenM » 25 jun 2014, 18:18

Leuk topic!

Aan de ene kant denk ik dat de prijzen zullen gaan stagneren, wanneer andere investeringen weer aantrekkelijker worden.
Bij een hoge rente/inflatie, zal geld op de bank zetten of in bonds beleggen weer aantrekkelijker worden, en het vast hebben zitten in auto's weer minder.
Echter, de beurs (bijv sp500) staat al lang weer op een hoog niveau, en dus zou je daar al lang weer ingestapt moeten hebben.
Wellicht dat je het meer moet vergelijken met vastgoed. Bij beiden koop je echt een object, waar je eventueel iets aan kunt hebben. Wanneer die markt weer gaat stijgen, zullen mensen wellicht een deel van de auto's van de hand doen.

Voor de hele lange termijn: voor jongeren zijn auto's veel minder belangrijk dan vroeger.
Een net afgestudeerde gaat nu in een (lease) polo rijden, zal hij later dan wel veel geld willen vastleggen in oud blik?
Net als postzegels, over een aantal jaar zijn alle ouderen die deze verzamelden overleden, en is de vraag een stuk lager.

Om er nog maar even een algemene term tegen aan te gooien..
Bij een sterke stijging zal er altijd weer een correctie plaats moeten vinden.

Wat het overigens nog extra lastig maakt, is dat de markt natuurlijk niet transparant is. Zolang auto's niet op veilingen worden verkocht, weet je niet wat er daadwerkelijk voor betaald is.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 25 jun 2014, 22:01

Dat laatste denk ik ook vaak...wat is t nu echt waard in termen van wat levert t op. Speciale dingen kun je echht giga op afdingen is mijn ervaring! Ik heb bij mijn speciale auto's tot wel een kwart onder de vraagprijs transacties gehad...
Dat gaat bij de zeer gezochte auto's misschien wat minder op( denk aan gt3mk1) maar ik ben weer bezig met vipers en daar kun je echt stevig onderhandelen. Ik ben ook bij n corvette z06 geweest, die stond voor 50 en ik bood ongezien 35, tegenbod was dat ik voor 38 de eigenaar werd...dat is ook zo'n 25%. (Ik ben overigens gaan kijken en ik vind een viper toch echt een stuk dikker, dus maar iets meer uitgeven dan)

jacobt

Bericht door jacobt » 25 jun 2014, 22:46

Goed dat je hem geopend hebt Roy :clap:

Persoonlijk denk ik dat de wel bekende motor sport auto's als e30m3 , 996 gt3 mk1, m3 csl, 190E 2.5 evo enz...... nog wel even doorstijgen.
Daar achteraan profiteren ook allerlei andere modellen die meestijgen, de Clio V6, Audi rs4, e39m5 enz....

Mocht er een moment komen van stagnatie, en eventuele daling zoals in de jaren 70/80 zal de daling mijns inziens alleen gebeuren met de wagens die geen motorsport verleden hebben, of hoge productie aantallen.

Wat gaat meewerken in het voordeel van de sport auto's in onze periode, is dat het de laatsten zijn met handbak en atmosferische motor. Dat wordt zeldzaam en dus duur als de vraag blijft (toenemen), het aanbod wordt iig minder.

Verder geloof ik minder van de stelling dat de jeugd van tegenwoordig wel in een Polo wil rijden, ze moeten het noodgedwongen denk ik door studieschulden. Als deze mannen straks geld hebben zoeken ze ook hun idool die ze vroeger niet konden betalen, net als wij toch?

Ik ben benieuwd naar de nieuwe wereld economie China, daar mogen ze straks ook onze oude 911 gaan rijden op de openbare weg. ( tenminste dat kan ik me herinneren uit verhalen, corrigeer me als ik onvolledig of incorrect ben aub).
Mocht dit kloppen zal er heel veel vraag komen naar de klassiekers zoals hierboven genoemd, zonder dat het aanbod veranderd.

Het blijft speculeren, wil je iets zeggen over de lange termijn zal je iig de stijging van de afgelopen jaren nauwkeurig moeten bijhouden. Alleen dan kun je m.i. de eventuele kentering aan zien komen.

Ik hou zelf de 996 gt3 markt nauwkeurig in de peiling, en die stijgt nog steeds.
Vandaag weer een nieuwe originele 996 gt3 op de markt gekomen, bij 1999, 62000km, dealer onderhouden en origineel NL. Vrprijs 62950,- :shock:

RVV

Bericht door RVV » 25 jun 2014, 23:55

Vraagprijzen, vraagprijzen.. Je kunt alles vragen.. Maar vraagprijzen zijn niet automatisch marktconforme prijzen. Zodra het zeldzaam is (of begint te worden) denkt de handel gelijk opprijzen. Maak je de kop niet gek. Hoe hard gaan de verkopen eigenlijk van "speciale" auto's ? Het is voor de handel wachten op die ene spreekwoordelijke gek. Tristan ziet het goed. Gewoon genieten van wat je hebt. Door de handel opgeprijsde Museumstukken zijn zonde om in te rijden.

jacobt

Bericht door jacobt » 26 jun 2014, 07:37

RVV schreef:Vraagprijzen, vraagprijzen.. Je kunt alles vragen.. Maar vraagprijzen zijn niet automatisch marktconforme prijzen. Zodra het zeldzaam is (of begint te worden) denkt de handel gelijk opprijzen. Maak je de kop niet gek. Hoe hard gaan de verkopen eigenlijk van "speciale" auto's ? Het is voor de handel wachten op die ene spreekwoordelijke gek. Tristan ziet het goed. Gewoon genieten van wat je hebt. Door de handel opgeprijsde Museumstukken zijn zonde om in te rijden.
Voor de 996 gt3 kan ik zeggen dat het gemiddeld 4 tot 8 week duurt voordat hij verkocht is.
Zeker bij Wolbert staat een gt3 meestal maar een week of 2.
Bij asn was een gt3 mk1 binnen een dag weg.
De laatste 2 bij Wolbert waren al weg voordat de echte info op het net stond.

Er blijven wel een paar gt3's wat langer staan, maar die hebben eigenlijk allemaal een verhaal van schade of andere gekke dingen.

Ik heb geen idee of er nog e30's m3 van eigenaar wisselen.

Tristan

Bericht door Tristan » 26 jun 2014, 08:58

Ik hou de prijzen van de GT3's ook op de voet maar deze volgen een normale stijgende lijn, deze zijn niet in de afgelopen 5 jaar verdubbeld in waarde. Gelukkig maar, want GT3's zijn om te rijden en geen 'garage queen's' (hetzelfde geld voor E30 M3's, 190 16v etc) en hoop binnen aantal jaren een GT3 naast de M3 te zetten. Ik ben een autoliefhebber en dit soort auto's horen bereden te worden en niet te verstoffen in verzamelingen van vermogende mensen als beleggingsobject, maar dat is mijn mening. :wink: Altijd fijn als auto's in waarde toenemen maar dat weegt niet op tegen de fun die je met zo'n auto kan hebben. Homologatie specials zullen altijd een bepaalde waarde houden, logisch, want dit is een uitstervend ras. Maar zou fijn zijn als ze nog bereikbaar blijven voor de gewone man en zo nog op de weg kunnen tegenkomen.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 26 jun 2014, 12:54

jacobt schreef:
RVV schreef:Vraagprijzen, vraagprijzen.. Je kunt alles vragen.. Maar vraagprijzen zijn niet automatisch marktconforme prijzen. Zodra het zeldzaam is (of begint te worden) denkt de handel gelijk opprijzen. Maak je de kop niet gek. Hoe hard gaan de verkopen eigenlijk van "speciale" auto's ? Het is voor de handel wachten op die ene spreekwoordelijke gek. Tristan ziet het goed. Gewoon genieten van wat je hebt. Door de handel opgeprijsde Museumstukken zijn zonde om in te rijden.
Voor de 996 gt3 kan ik zeggen dat het gemiddeld 4 tot 8 week duurt voordat hij verkocht is.

Er blijven wel een paar gt3's wat langer staan, maar die hebben eigenlijk allemaal een verhaal van schade of andere gekke dingen.

Wat is er mis, behalve de prijs, met de gt3 mk 1 van leitner...voor mij geeft dat aan dat ze boven de 50 niet verkocht worden. Die van Asn was snel weg, maar was clubsport en maar 45 vraagprijs...verder 2 dealers met gt3's blijven er beide mee zitten met hun hoge vraagprijzen.

Voor mijn gevoel wachten die alle 3 toch echt op die ene gek

jacobt

Bericht door jacobt » 26 jun 2014, 13:00

Roy RS schreef:
jacobt schreef:

Wat is er mis, behalve de prijs, met de gt3 mk 1 van leitner...voor mij geeft dat aan dat ze boven de 50 niet verkocht worden. Die van Asn was snel weg, maar was clubsport en maar 45 vraagprijs...verder 2 dealers met gt3's blijven er beide mee zitten met hun hoge vraagprijzen.

Voor mijn gevoel wachten die alle 3 toch echt op die ene gek

En die gaat komen, dat is zeker.......

Roy RS

Bericht door Roy RS » 26 jun 2014, 13:12

dat denk ik ook, maar wat gaat die dan betalen uiteindelijk, wellicht is er na 3 maanden geen verkoop toch lekker te onderhandelen en gaan die ook voor 50...

Snipe

Bericht door Snipe » 26 jun 2014, 13:35

Roy RS schreef:ik denk dat veel auto's nu voor te veel geld van de hand gaan
Het zijn met name nieuwe auto's die voor te veel geld van de hand gaan, met dank aan BPM en slurptax ;-)

Oude(re) auto's kunnen nooit voor een te hoge prijs verkocht worden; als de auto verkocht wordt, is dat het bedrag dat de markt ervoor over heeft. Je zou de prijs alleen te hoog kunnen noemen als de auto níet verkocht wordt.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 26 jun 2014, 14:25

Snipe schreef:
Het zijn met name nieuwe auto's die voor te veel geld van de hand gaan, met dank aan BPM en slurptax ;-)

Oude(re) auto's kunnen nooit voor een te hoge prijs verkocht worden; als de auto verkocht wordt, is dat het bedrag dat de markt ervoor over heeft. Je zou de prijs alleen te hoog kunnen noemen als de auto níet verkocht wordt.

dat is echt de mooiste waarheid die ik vandaag gehoord heb...die houdt ik in mijn achterhoofd.

Echter bedoelde ik met die opmerking, dat als je nu voor dat geld (wat je er dan nu welliswaar voor over hebt) een auto koopt, die een jaar later misschien veel minder waard is, als het echt een bubble betreft...

ErikS

Bericht door ErikS » 26 jun 2014, 14:28

Roy RS schreef:
Snipe schreef:

dat is echt de mooiste waarheid die ik vandaag gehoord heb...die houdt ik in mijn achterhoofd.

Echter bedoelde ik met die opmerking, dat als je nu voor dat geld (wat je er dan nu welliswaar voor over hebt) een auto koopt, die een jaar later misschien veel minder waard is, als het echt een bubble betreft...
Tja, risico van het vak.
Op het moment dat je hem gekocht heb was hij niet te duur in ieder geval!

Zwager van een klant van me heeft een goed jaar terug 5 F40's gekocht.
Geweldige investering geweest in ieder geval........ :shock:

Met geld maak je geld..... :bag:

Snipe

Bericht door Snipe » 26 jun 2014, 14:58

Roy RS schreef:Echter bedoelde ik met die opmerking, dat als je nu voor dat geld (wat je er dan nu welliswaar voor over hebt) een auto koopt, die een jaar later misschien veel minder waard is, als het echt een bubble betreft...
Als je je er echt in verdiept kun je wel aardig beredeneren welke auto's in waarde zullen stijgen. Vincent van der Vinne heeft er kortgeleden een boek over uitgebracht: De auto als belegging. Als een heel boek lezen je te ver gaat, kun je natuurlijk ook het artikel lezen dat ik deze maand voor klassiekermagazine Het Automobiel heb geschreven. Daarin geven Douwe Leitner (Auto Leitner), Anton van Dijke (Classic Park) en Dennis Rietveld (taxateur) hun mening erover.

///Joost

Bericht door ///Joost » 26 jun 2014, 15:21

ErikS schreef:[

Zwager van een klant van me heeft een goed jaar terug 5 F40's gekocht.
Geweldige investering geweest in ieder geval........ :shock:

Met geld maak je geld..... :bag:
Perfect voorbeeld. In het segment waar wij (even een aanname, want ik kan natuurlijk niet in ieders portemonnee kijken) shoppen, zul je niet snel een bubble auto kopen. Een E30 M3 wordt dat niet. Daar zijn ze niet schaars, danwel duur genoeg voor. Die ene Sport evo is dus geen maatstaf voor alle M3's he...Je moet dan al snel naar het segment van de luxemerken en 'echte' klassiekers als Ferrari, Lambo, Maserati, Bentley. Maar ook daar verwacht ik dat de prijs ooit ergens stagneert en gelijk zal blijven. Auto's zijn er al meer dan 100 jaar. Even een serieuze vraag: Welk model in de historie kan gezien worden als een bubble model? Ik kan er zo geen bedenken. Maar misschien weet ik daarvoor wel te weinig over klassiekers.

Daarentegen zullen youngtimers van nu niet extreem duur worden a la Ferrari GTO, Bentley, Dusenberg, AC Cobra. Heel misschien als ze echt ergens in een schuur staan met een sub 20.000 km stand. Youngtimers van nu zijn gemaakt door robots in een consumptiemaatschappij. Zelfs auto's uit de jaren 80 zijn nog te modern qua techniek en bouw, omdat er steeds betere materialen gebruikt worden. Het probleem is een beetje de verbindingen a la plastic clipjes, lijm die loslaat, vinyl dat vaal wordt of krimpt, rubber dat uitdroogt...dat soort zaken. De koets, het dash, de stoelen en het blok blijft allemaal wel netjes, ook bij beperkt onderhoud. Iets dat bij 'echte' klassiekers nog wel eens te wensen overliet, waardoor veel modellen, ook in het luxe segment, wegsublimeerden waar je bij stond. Hierdoor werden de vertroetelde exemplaren juist extra veel waard.

Da's een beetje mijn visie.

Tristan

Bericht door Tristan » 26 jun 2014, 15:23

Auto als belegging is prima, als ze maar ook gebruikt worden. :df: Een GT3, E30 M3, Lancia Delta Integrale etc. zijn toch geen 'garage queens'? Probleem is dat de waarde zo hard omhoog gaat dat straks niemand er mee wilt of durft te rijden ivm. km's = waarde vermindering, kans op schade/diefstal etc. Dat is toch ook zonde? Of is mijn liefhebbershart te groot? :hmmm:
Laatst gewijzigd door Tristan op 26 jun 2014, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS

Bericht door ErikS » 26 jun 2014, 15:24

Wat is rijden? Van 2000 km per jaar word een auto niet minder waard....... Toch?!

Snipe

Bericht door Snipe » 26 jun 2014, 15:27

Tristan schreef:Auto als belegging is prima, als ze maar ook gebruikt worden. :df: Een GT3, E30 M3, Lancia Delta Integrale etc. zijn toch geen 'garage queens'? Probleem is dat de waarde zo hard omhoog gaat dat straks niemand er mee wilt of durft te rijden ivm. km's = waarde vermindering, kans op schade/diefstal etc. Dat is toch ook zonde? Of is mijn liefhebbershart te groot? :hmmm:
Ik kan je tientallen auto's noemen die niet als garage queens ontworpen zijn, maar dat inmiddels wel zijn. Wat dacht je van een 250 GTO of een Miura, om eens wat te noemen?

Tristan

Bericht door Tristan » 26 jun 2014, 15:29

@Snipe: Klopt, soms gaat het nou eenmaal zo. Maar ik ben gewoon een voorstander van om auto's te rijden. Mijn handen jeuken als ik zo'n ding in een museum zie staan. :mrgreen:

///Joost

Bericht door ///Joost » 26 jun 2014, 15:31

Snipe schreef:
Tristan schreef:Auto als belegging is prima, als ze maar ook gebruikt worden. :df: Een GT3, E30 M3, Lancia Delta Integrale etc. zijn toch geen 'garage queens'? Probleem is dat de waarde zo hard omhoog gaat dat straks niemand er mee wilt of durft te rijden ivm. km's = waarde vermindering, kans op schade/diefstal etc. Dat is toch ook zonde? Of is mijn liefhebbershart te groot? :hmmm:
Ik kan je tientallen auto's noemen die niet als garage queens ontworpen zijn, maar dat inmiddels wel zijn. Wat dacht je van een 250 GTO of een Miura, om eens wat te noemen?
Die auto's zijn nooit betaalbaar geweest voor plebejers en een E30 M3 of Lancia wel. Dit bevestigt mijn betoog van eerder.

Tristan

Bericht door Tristan » 26 jun 2014, 15:33

Oja, onze BMW M3 GT4 is de laatst gebouwde van de 25 stuks. Misschien maar niet meer mee racen....

@Joost: correct, zie mijn eerdere betoog.

Snipe

Bericht door Snipe » 26 jun 2014, 15:38

Tristan schreef:@Snipe: Klopt, soms gaat het nou eenmaal zo. Maar ik ben gewoon een voorstander van om auto's te rijden. Mijn handen jeuken als ik zo'n ding in een museum zie staan. :mrgreen:
Ik kan het me voorstellen, hoor. Dat vind ik ook heel tof aan het Louwman Museum bijvoorbeeld: je wéét dat vrijwel alles wat daar staat kan rijden. Heel anders dan veel andere musea, waar de auto's wel gepoetst worden maar technisch volstrekt verwaarloosd zijn; een soort glimmende wrakken, zeg maar.

@Joost: in het meest recente nummer van Octane staat een ingezonden brief van Dick Schornagel, waarin hij vertelt hoe hij voor 30.000 gulden een 250 GTO ophaalde bij een Zwitser. Ik zal niet gelijk zeggen dat dat sigarettengeld is, maar onbetaalbaar is het ook niet, toch?

Plaats reactie