Toyota Celica 1.8 VVTL-i T Sport
- Knot
Toyota Celica 1.8 VVTL-i T Sport
[img:800:600]http://www.solorina.lt/galery/_solorina ... _800_m.jpg[/img]
Naast de Civic Type-R ben ik ook eens gaan kijken naar een Celica VVTL-i, de 192pk versie dus. Het model is apart, degelijkheid van Toyota, helemaal compleet uitgevoerd.
Is dit dan "de" lekkere combinatie tussen dagelijks rijden en afentoe een trackday meepakken?
De prijzen voor een 2001/2002 met nog geen 100.000km hangen zo rond de 15.000 euro, dealers vragen 17 a 18k maar vragen is heel wat anders dan vangen.
TopFuel heeft (had) een 143pk Celica 7nd gen maar ben benieuwd of mensen (rij)ervaringen hebben met de 192pk uitvoering.
Naast de Civic Type-R ben ik ook eens gaan kijken naar een Celica VVTL-i, de 192pk versie dus. Het model is apart, degelijkheid van Toyota, helemaal compleet uitgevoerd.
Is dit dan "de" lekkere combinatie tussen dagelijks rijden en afentoe een trackday meepakken?
De prijzen voor een 2001/2002 met nog geen 100.000km hangen zo rond de 15.000 euro, dealers vragen 17 a 18k maar vragen is heel wat anders dan vangen.
TopFuel heeft (had) een 143pk Celica 7nd gen maar ben benieuwd of mensen (rij)ervaringen hebben met de 192pk uitvoering.
-
- Auto: M3P, 130i
Heb eens kennis gemaakt met dezelfde motor in een Corolla, introductie Raamsdonksveer, en een echte toerenmachine. Vermogensopbouw is geleidelijk, zodoende gaat de motor dan ook steeds harder trekken. Kick is om steeds naar de Redline door te trekken voor een fantastisch gejank!
Celica schijnt goed te rijden, zelf geen ervaring mee, maargoed, onderstel is simpel te verbeteren. Lijkt me een leuk auto voor je, alleen geen rwd

Celica schijnt goed te rijden, zelf geen ervaring mee, maargoed, onderstel is simpel te verbeteren. Lijkt me een leuk auto voor je, alleen geen rwd

- Knot
- Knot
Nah, niet uit beeld, maar ik lees veel problemen met hoog olieverbruik van de CTR. De Celica is iets goedkoper, en smoelt ook niet verkeerd vind ik.
Zit alweer lekker te zoeken naar filmpjes
http://www.youtube.com/watch?v=Qr_ObyNoo8M
http://www.youtube.com/watch?v=DD3fzZFzwoo
Monza:
http://www.youtube.com/watch?v=EAi6D9FPgaM
Op 3:51... die had ik allang in het midden gescoord
Varano:
http://www.youtube.com/watch?v=YHOV2SGVokw
Zit alweer lekker te zoeken naar filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=Qr_ObyNoo8M
http://www.youtube.com/watch?v=DD3fzZFzwoo
Monza:
http://www.youtube.com/watch?v=EAi6D9FPgaM
Op 3:51... die had ik allang in het midden gescoord

Varano:
http://www.youtube.com/watch?v=YHOV2SGVokw
- Maik
- Knot
Tsja, dan blijft er weinig leuks over he, de 1.9cdti diesel uit de astra, die doet het prima zonder mankementen... 8)
Maar serieus, ik heb er nog niks over gevonden, wel dat de honda type-R motoren vaak olie zuipen, zelfs tot een liter op de 1500km!!! Dacht dat Toyota het beter zou doen eigenlijk.
Als iemand voorbeelden van probleempjes met de VVTL-i heeft hoor/zie ik het graag.
Maar serieus, ik heb er nog niks over gevonden, wel dat de honda type-R motoren vaak olie zuipen, zelfs tot een liter op de 1500km!!! Dacht dat Toyota het beter zou doen eigenlijk.
Als iemand voorbeelden van probleempjes met de VVTL-i heeft hoor/zie ik het graag.
- Kasteel
Zou dan 100% voor de CTR gaan, in mijn ogen niet alleen betrouwbaarder, maar ook beter voor je doel geschikt.
Vriend van me heeft er 1, ook al een keer het hele blok vervangen.
Belangrijkste voordelen
- toeren, ding kan er echt veel hebben
- zitpositie
- stuurgevoel
- schakelen
Belangrijkste nadelen
- niet zo betrouwbaar als je zou verwachten
- belachelijk weinig koppel
- te beperkt vermogen gebied (wat doe je als je een rotonde af gaat met 60, je moet dan nml nog wel ff w88 voor er vermogen is in de 2)
- niet echt geschikt voor track use (itt CTR)
- prijs, zeker gezien concurrentie
Vriend van me heeft er 1, ook al een keer het hele blok vervangen.
Belangrijkste voordelen
- toeren, ding kan er echt veel hebben
- zitpositie
- stuurgevoel
- schakelen
Belangrijkste nadelen
- niet zo betrouwbaar als je zou verwachten
- belachelijk weinig koppel
- te beperkt vermogen gebied (wat doe je als je een rotonde af gaat met 60, je moet dan nml nog wel ff w88 voor er vermogen is in de 2)
- niet echt geschikt voor track use (itt CTR)
- prijs, zeker gezien concurrentie
-
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Francisco
Hockenheim Shorttrack
Integra Type R (DC2) 1:21.1
Celica TS 1:21.2
Volgens mij doe je daar een prima aankoop mee. Een auto die minder gewild is dan de ITR en dus wat minder kost. Zijn ook vaker auto's die niet verneukt zijn door de pimpers. Gewoon goed chasis, goede motor, licht en verrekte snel.
om in perspectief te plaatsen Golf GTI (200hp) 1:21.8
Integra Type R (DC2) 1:21.1
Celica TS 1:21.2
Volgens mij doe je daar een prima aankoop mee. Een auto die minder gewild is dan de ITR en dus wat minder kost. Zijn ook vaker auto's die niet verneukt zijn door de pimpers. Gewoon goed chasis, goede motor, licht en verrekte snel.
om in perspectief te plaatsen Golf GTI (200hp) 1:21.8
- Sander S.
Rody,
Ik heb ongeveer een half jaar een zwarte Celica T-Sport gereden. Alleen voorzien van een dubbele middenuitlaat en een ander onderstel.
Ik vond het werkelijk waar een magnifieke wagen. Onderstuur was alleen in de regen te bespeuren, en zelfs dan nog weinig voor een FWD.
Power is gewoon meer als voldoende, topsnelheid rond de 240 ofzo. Stoelen zijn fantastisch.
Is een keer wat anders en over het algemeen erg betrouwbaar.
Gr
Ik heb ongeveer een half jaar een zwarte Celica T-Sport gereden. Alleen voorzien van een dubbele middenuitlaat en een ander onderstel.
Ik vond het werkelijk waar een magnifieke wagen. Onderstuur was alleen in de regen te bespeuren, en zelfs dan nog weinig voor een FWD.
Power is gewoon meer als voldoende, topsnelheid rond de 240 ofzo. Stoelen zijn fantastisch.
Is een keer wat anders en over het algemeen erg betrouwbaar.
Gr
- Jan Visser
Ik heb er ook wel eens in gereden, en ook serieus overwogen om er 1 te kopen. Die celica rijd gewoon goed. Klaar!
Het enige wat mij opviel is, dat je bij het overschakelen van 2 naar 3 je net buiten het soort vtec (geen idee hoe het bij Toyota heet) valt. Dat vond ik toch wel minder. Zeker omdat er een 6-bak in zit.
Verder schijnen er ook nogal eens wat kleppen in de motor krom te raken doordat er mis geschakeld word. De versnellingen liggen namelijk erg dicht bij elkaar en een foutje is zomaar gemaakt. Volgens mij is er een terugroep actie van geweest, en is het daarmee verholpen. Bij de latere versies van de Celica is het tijdens de productie al aangepast.
Het enige wat mij opviel is, dat je bij het overschakelen van 2 naar 3 je net buiten het soort vtec (geen idee hoe het bij Toyota heet) valt. Dat vond ik toch wel minder. Zeker omdat er een 6-bak in zit.
Verder schijnen er ook nogal eens wat kleppen in de motor krom te raken doordat er mis geschakeld word. De versnellingen liggen namelijk erg dicht bij elkaar en een foutje is zomaar gemaakt. Volgens mij is er een terugroep actie van geweest, en is het daarmee verholpen. Bij de latere versies van de Celica is het tijdens de productie al aangepast.
- Stéphane
Dat is in de Lotus dan. Problemen met de middenmotor en de koeling mogelijk. Ander probleem is mogelijk de rijstijl van de gemiddelde Elise-rijder, die wellicht ook iets pittiger is. Die combinatie levert dan problemen op.Maik schreef:ik hoorde uit de lotus-hoek dat de 192pk toyota blokje ook niet echt het oerdegelijke imago van toyota veel goeds doet. Die blokjes in elise's in ieder geval schijnen ook weleens mankementjes te hebben... Wel een stuk beter dan de oudere rover K motoren, maar ook niet zaligmakend dus
Jacco zal ongetwijfeld kunnen vertellen of ze Celica's met problemen hebben, maar ik verwacht dat die er weinig zijn.
Zelf vond ik de T-Sport ook wel een prettige auto. Ook nog overwogen, net zoals de MR-2 trouwens voordat die uit productie ging. MR-2 is overigens nooit als T-Sport geleverd, ook niet in Japan. Wel zijn er in Japan tuners die er een andere motor in hebben gelepeld

- Knot
Ja, dat zou aan moeten sluiten met schakelen, steeds in het juiste gebied terugvallen, zit bij de civic wel precies goed volgens mij.Jan Visser schreef: Het enige wat mij opviel is, dat je bij het overschakelen van 2 naar 3 je net buiten het soort vtec (geen idee hoe het bij Toyota heet) valt. Dat vond ik toch wel minder. Zeker omdat er een 6-bak in zit.
Lees meer over de bak trouwens, de syncromesh die stukgelopen zijn door verkeerd schakelen.
- Maik
Ah, oke, dan blijft bij knot alles wel heel ja 8)Stéphane schreef:Dat is in de Lotus dan. Problemen met de middenmotor en de koeling mogelijk. Ander probleem is mogelijk de rijstijl van de gemiddelde Elise-rijder, die wellicht ook iets pittiger is. Die combinatie levert dan problemen op.Maik schreef:ik hoorde uit de lotus-hoek dat de 192pk toyota blokje ook niet echt het oerdegelijke imago van toyota veel goeds doet. Die blokjes in elise's in ieder geval schijnen ook weleens mankementjes te hebben... Wel een stuk beter dan de oudere rover K motoren, maar ook niet zaligmakend dus
Jacco zal ongetwijfeld kunnen vertellen of ze Celica's met problemen hebben, maar ik verwacht dat die er weinig zijn.
Zelf vond ik de T-Sport ook wel een prettige auto. Ook nog overwogen, net zoals de MR-2 trouwens voordat die uit productie ging. MR-2 is overigens nooit als T-Sport geleverd, ook niet in Japan. Wel zijn er in Japan tuners die er een andere motor in hebben gelepeld

Ik wilde alleen even zeggen dat hij iets zwakker als de gemiddelde toyota motor is... Gemiddeld gezien waarschijnlijk nog best heel goed.
- duifjes.com
ja:
VVTi-L blok heeft een beveiliging bij koude motor, hij stopt dan bij 6500toeren *(wat dan nog best hoog is) betrouwbaarheid bij de T-Sport modellen is gewoon standaard degelijkheid al zul je iets meer slijtage hebben dan het standaard 1.8 VVT-i blok *(die moeiteloos tonnen draaien)
Lotus heeft idd. last van wat zaken zoals olielekkage maar vooral bij de Exige Compressor blokken waar die Engelsen weer met hun fikken aan hebben gezeten
Celica TS is idd. schaars maar hebben een lange statijd dus de dealer zal wel genegen zijn je een leuke korting te geven.
Ook hier hetzelfde blijf uit de buurt van louche bedrijven ook dan kan een TS slechts zijn.
VVTi-L blok heeft een beveiliging bij koude motor, hij stopt dan bij 6500toeren *(wat dan nog best hoog is) betrouwbaarheid bij de T-Sport modellen is gewoon standaard degelijkheid al zul je iets meer slijtage hebben dan het standaard 1.8 VVT-i blok *(die moeiteloos tonnen draaien)
Lotus heeft idd. last van wat zaken zoals olielekkage maar vooral bij de Exige Compressor blokken waar die Engelsen weer met hun fikken aan hebben gezeten

Celica TS is idd. schaars maar hebben een lange statijd dus de dealer zal wel genegen zijn je een leuke korting te geven.
Ook hier hetzelfde blijf uit de buurt van louche bedrijven ook dan kan een TS slechts zijn.
- Knot
Het zou beter zijn geweest als die beveiliging op 4500rpm stond, maargoed, sowieso apart dat het erop zit, ik heb het niet eerder gezien. Bij de E46 M3 branden er lampjes maar je kan wel verder als je dat wil.
Deze had ik op het oog, maar mag eigenlijk niet meer dan 15.000 kosten, dat is een dikke 2000 euro eraf als je afleverkosten etc meerekent wat ze ook nog eens proberen door te belasten.
http://www.autoweek.nl/occasiondata.php ... 6&cache=no
Deze had ik op het oog, maar mag eigenlijk niet meer dan 15.000 kosten, dat is een dikke 2000 euro eraf als je afleverkosten etc meerekent wat ze ook nog eens proberen door te belasten.
http://www.autoweek.nl/occasiondata.php ... 6&cache=no
- duifjes.com
-
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.