Toyota Celica 1.8 VVTL-i T Sport

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40415
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Toyota Celica 1.8 VVTL-i T Sport

Bericht door Knot » 15 mei 2007, 10:51

[img:800:600]http://www.solorina.lt/galery/_solorina ... _800_m.jpg[/img]

[img:800:600]http://www.solorina.lt/galery/_solorina ... _800_m.jpg[/img]

Naast de Civic Type-R ben ik ook eens gaan kijken naar een Celica VVTL-i, de 192pk versie dus. Het model is apart, degelijkheid van Toyota, helemaal compleet uitgevoerd.

Is dit dan "de" lekkere combinatie tussen dagelijks rijden en afentoe een trackday meepakken?

De prijzen voor een 2001/2002 met nog geen 100.000km hangen zo rond de 15.000 euro, dealers vragen 17 a 18k maar vragen is heel wat anders dan vangen.

TopFuel heeft (had) een 143pk Celica 7nd gen maar ben benieuwd of mensen (rij)ervaringen hebben met de 192pk uitvoering.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 15 mei 2007, 13:23

Heb eens kennis gemaakt met dezelfde motor in een Corolla, introductie Raamsdonksveer, en een echte toerenmachine. Vermogensopbouw is geleidelijk, zodoende gaat de motor dan ook steeds harder trekken. Kick is om steeds naar de Redline door te trekken voor een fantastisch gejank! :lol:
Celica schijnt goed te rijden, zelf geen ervaring mee, maargoed, onderstel is simpel te verbeteren. Lijkt me een leuk auto voor je, alleen geen rwd :wink:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 15 mei 2007, 13:23

Waarom dan geen MR2 met dezelfde motor,...beste van drie werelden, mid-engine, Revy engine en RWD! :lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40415
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 mei 2007, 13:34

indobesar schreef:Waarom dan geen MR2 met dezelfde motor,...beste van drie werelden, mid-engine, Revy engine en RWD! :lol:
Dat is een cabrio he, die wordt snel opengesneden, moeilijk(er) met verzekeren enz. En bovendien alleen in 140pk uitvoering.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 15 mei 2007, 13:41

Dacht toch zeker te weten dat er een MR2 T-sport was...Zeker niet in NL geleverd? :?

Maargoed, ga je er serieus naar op zoek? Maw, de CTR is al uit beeld?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40415
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 mei 2007, 13:57

Nah, niet uit beeld, maar ik lees veel problemen met hoog olieverbruik van de CTR. De Celica is iets goedkoper, en smoelt ook niet verkeerd vind ik.

Zit alweer lekker te zoeken naar filmpjes :)

http://www.youtube.com/watch?v=Qr_ObyNoo8M

http://www.youtube.com/watch?v=DD3fzZFzwoo

Monza:

http://www.youtube.com/watch?v=EAi6D9FPgaM

Op 3:51... die had ik allang in het midden gescoord :D

Varano:

http://www.youtube.com/watch?v=YHOV2SGVokw

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 15 mei 2007, 18:21

ik hoorde uit de lotus-hoek dat de 192pk toyota blokje ook niet echt het oerdegelijke imago van toyota veel goeds doet. Die blokjes in elise's in ieder geval schijnen ook weleens mankementjes te hebben... Wel een stuk beter dan de oudere rover K motoren, maar ook niet zaligmakend dus :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40415
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 mei 2007, 18:26

Tsja, dan blijft er weinig leuks over he, de 1.9cdti diesel uit de astra, die doet het prima zonder mankementen... 8)

Maar serieus, ik heb er nog niks over gevonden, wel dat de honda type-R motoren vaak olie zuipen, zelfs tot een liter op de 1500km!!! Dacht dat Toyota het beter zou doen eigenlijk.

Als iemand voorbeelden van probleempjes met de VVTL-i heeft hoor/zie ik het graag.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5450
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 15 mei 2007, 20:10

Zou dan 100% voor de CTR gaan, in mijn ogen niet alleen betrouwbaarder, maar ook beter voor je doel geschikt.
Vriend van me heeft er 1, ook al een keer het hele blok vervangen.

Belangrijkste voordelen
- toeren, ding kan er echt veel hebben
- zitpositie
- stuurgevoel
- schakelen

Belangrijkste nadelen
- niet zo betrouwbaar als je zou verwachten
- belachelijk weinig koppel
- te beperkt vermogen gebied (wat doe je als je een rotonde af gaat met 60, je moet dan nml nog wel ff w88 voor er vermogen is in de 2)
- niet echt geschikt voor track use (itt CTR)
- prijs, zeker gezien concurrentie

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 15 mei 2007, 20:11

Heb ook 1 gehad, probleemloze auto.
Enige nadeel vond ik net als bij vele andere Japanse auto's het goekope plastic interieur. Rammeltje een kraakje en een piepje moet je tegen kunnen.

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 15 mei 2007, 20:56

Hockenheim Shorttrack
Integra Type R (DC2) 1:21.1
Celica TS 1:21.2

Volgens mij doe je daar een prima aankoop mee. Een auto die minder gewild is dan de ITR en dus wat minder kost. Zijn ook vaker auto's die niet verneukt zijn door de pimpers. Gewoon goed chasis, goede motor, licht en verrekte snel.

om in perspectief te plaatsen Golf GTI (200hp) 1:21.8

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 15 mei 2007, 21:16

Rody,

Ik heb ongeveer een half jaar een zwarte Celica T-Sport gereden. Alleen voorzien van een dubbele middenuitlaat en een ander onderstel.

Ik vond het werkelijk waar een magnifieke wagen. Onderstuur was alleen in de regen te bespeuren, en zelfs dan nog weinig voor een FWD.

Power is gewoon meer als voldoende, topsnelheid rond de 240 ofzo. Stoelen zijn fantastisch.

Is een keer wat anders en over het algemeen erg betrouwbaar.

Gr

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 15 mei 2007, 21:35

Ik heb er ook wel eens in gereden, en ook serieus overwogen om er 1 te kopen. Die celica rijd gewoon goed. Klaar!

Het enige wat mij opviel is, dat je bij het overschakelen van 2 naar 3 je net buiten het soort vtec (geen idee hoe het bij Toyota heet) valt. Dat vond ik toch wel minder. Zeker omdat er een 6-bak in zit.

Verder schijnen er ook nogal eens wat kleppen in de motor krom te raken doordat er mis geschakeld word. De versnellingen liggen namelijk erg dicht bij elkaar en een foutje is zomaar gemaakt. Volgens mij is er een terugroep actie van geweest, en is het daarmee verholpen. Bij de latere versies van de Celica is het tijdens de productie al aangepast.

Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04

Bericht door Cupra R » 15 mei 2007, 22:33

Mooie ondergewaardeerde auto.
Laatst gewijzigd door Cupra R op 29 jun 2007, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 15 mei 2007, 23:03

Maik schreef:ik hoorde uit de lotus-hoek dat de 192pk toyota blokje ook niet echt het oerdegelijke imago van toyota veel goeds doet. Die blokjes in elise's in ieder geval schijnen ook weleens mankementjes te hebben... Wel een stuk beter dan de oudere rover K motoren, maar ook niet zaligmakend dus :wink:
Dat is in de Lotus dan. Problemen met de middenmotor en de koeling mogelijk. Ander probleem is mogelijk de rijstijl van de gemiddelde Elise-rijder, die wellicht ook iets pittiger is. Die combinatie levert dan problemen op.

Jacco zal ongetwijfeld kunnen vertellen of ze Celica's met problemen hebben, maar ik verwacht dat die er weinig zijn.

Zelf vond ik de T-Sport ook wel een prettige auto. Ook nog overwogen, net zoals de MR-2 trouwens voordat die uit productie ging. MR-2 is overigens nooit als T-Sport geleverd, ook niet in Japan. Wel zijn er in Japan tuners die er een andere motor in hebben gelepeld ;)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 15 mei 2007, 23:27

Positieve verhalen dus! Wel een beetje een muurbloempje (onterecht denk ik) CTR zou me meer aanspreken.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40415
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 mei 2007, 08:14

Bedankt voor de reacties weer. Ik vind het weer wat anders, meer sportauto dan de hoge/vierkante CTR, echter elke sportieve auto heeft zn probleempjes.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40415
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 mei 2007, 08:16

Jan Visser schreef: Het enige wat mij opviel is, dat je bij het overschakelen van 2 naar 3 je net buiten het soort vtec (geen idee hoe het bij Toyota heet) valt. Dat vond ik toch wel minder. Zeker omdat er een 6-bak in zit.

Verder schijnen er ook nogal eens wat kleppen in de motor krom te raken doordat er mis geschakeld word. De versnellingen liggen namelijk erg dicht bij elkaar en een foutje is zomaar gemaakt. Volgens mij is er een terugroep actie van geweest, en is het daarmee verholpen. Bij de latere versies van de Celica is het tijdens de productie al aangepast.
Ja, dat zou aan moeten sluiten met schakelen, steeds in het juiste gebied terugvallen, zit bij de civic wel precies goed volgens mij.

Lees meer over de bak trouwens, de syncromesh die stukgelopen zijn door verkeerd schakelen.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 16 mei 2007, 09:41

Stéphane schreef:
Maik schreef:ik hoorde uit de lotus-hoek dat de 192pk toyota blokje ook niet echt het oerdegelijke imago van toyota veel goeds doet. Die blokjes in elise's in ieder geval schijnen ook weleens mankementjes te hebben... Wel een stuk beter dan de oudere rover K motoren, maar ook niet zaligmakend dus :wink:
Dat is in de Lotus dan. Problemen met de middenmotor en de koeling mogelijk. Ander probleem is mogelijk de rijstijl van de gemiddelde Elise-rijder, die wellicht ook iets pittiger is. Die combinatie levert dan problemen op.

Jacco zal ongetwijfeld kunnen vertellen of ze Celica's met problemen hebben, maar ik verwacht dat die er weinig zijn.

Zelf vond ik de T-Sport ook wel een prettige auto. Ook nog overwogen, net zoals de MR-2 trouwens voordat die uit productie ging. MR-2 is overigens nooit als T-Sport geleverd, ook niet in Japan. Wel zijn er in Japan tuners die er een andere motor in hebben gelepeld ;)
Ah, oke, dan blijft bij knot alles wel heel ja 8) :wink:

Ik wilde alleen even zeggen dat hij iets zwakker als de gemiddelde toyota motor is... Gemiddeld gezien waarschijnlijk nog best heel goed.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40415
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 mei 2007, 09:49

Je maakt gewoon veel toeren en daar slijt een blokje van, maargoed dat is bij een M3 of CTR niet anders toch. Al vond ik dat mijn M3 GT het goed kon hebben, dagelijks continu naar 7300rpm.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 16 mei 2007, 13:54

ja:

VVTi-L blok heeft een beveiliging bij koude motor, hij stopt dan bij 6500toeren *(wat dan nog best hoog is) betrouwbaarheid bij de T-Sport modellen is gewoon standaard degelijkheid al zul je iets meer slijtage hebben dan het standaard 1.8 VVT-i blok *(die moeiteloos tonnen draaien)

Lotus heeft idd. last van wat zaken zoals olielekkage maar vooral bij de Exige Compressor blokken waar die Engelsen weer met hun fikken aan hebben gezeten :-)

Celica TS is idd. schaars maar hebben een lange statijd dus de dealer zal wel genegen zijn je een leuke korting te geven.

Ook hier hetzelfde blijf uit de buurt van louche bedrijven ook dan kan een TS slechts zijn.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40415
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 mei 2007, 16:56

Het zou beter zijn geweest als die beveiliging op 4500rpm stond, maargoed, sowieso apart dat het erop zit, ik heb het niet eerder gezien. Bij de E46 M3 branden er lampjes maar je kan wel verder als je dat wil.

Deze had ik op het oog, maar mag eigenlijk niet meer dan 15.000 kosten, dat is een dikke 2000 euro eraf als je afleverkosten etc meerekent wat ze ook nog eens proberen door te belasten.

http://www.autoweek.nl/occasiondata.php ... 6&cache=no

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 16 mei 2007, 17:19

Als het echt een zeer nette auto is met leder *(wat ik zo zie) is de prijs niet verkeerd, die kleur zou niet mijn persoonlijke smaak zijn maar goed. Mooiste kleur is Quick Silver ....

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 16 mei 2007, 21:50

~Dit blok is dan ook door Yahama ontwikkeld op high-performance en is idd wat minder duurzaam de 1.8 VVTI 143pk versie die wel van Toyota zelf is...

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 16 mei 2007, 21:58

indobesar schreef:~Dit blok is dan ook door Yahama ontwikkeld op high-performance en is idd wat minder duurzaam de 1.8 VVTI 143pk versie die wel van Toyota zelf is...
Je zou idd ook voor een 143pk versie kunnen gaan en deze laten chippen.
Bovenstaande kleur vind ik erg mooi.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mil0 en 3 gasten