Pinksterweekend was ik op stap met de BoxsterS. Inmiddels alweer 14 jaar en zelf nu ook door Porsche erkent als "classic" (geldt voor alle 986/996 modellen want zijn al meer dan 10 jaar uit productie). Gewoon nog zo'n ouderwets ding, 7200rpm redline, atmopherisch en levert pas echt goed vermogen en porrie als ie boven de 5000rpm jubelt.
Vroeger was je met zo'n ding redelijk heer en meester. Nu wordt je door moderne turbo diesels opgedrukt als je rustig in 6 bij 130 km/h gas geeft bij 3500rpm. Simpel op te lossen door even terug naar 4 te gaan maar toch...
Ik zie het overal om me heen. Iedereen rijdt gewoon harder en wilder met zo'n turbo ding. Waar vroeger de normale "huisvrouw" gewoon rustig reed trappen ze nu gewoon het gas is van de turbo lease diesel van manlief en knallen ze weg bij het stoplicht, etc. Merk het ook altijd aan m'n eigen rijstijl, in een turbo (benzine of diesel) ben ik altijd meer aan het knallen. Onbewust.
Begrijpelijk natuurlijk want het koppel en vermogen is opeens veel toegankelijker geworden. Waar je eerst gewoon niet moest schakelen en doorhalen naar 5000+ rpm is nu het koppel en vermogen al lager beschikbaar. Vrouwlief kwam vroeger nooit boven de 3000rpm uit want dan maakte die zo'n "lawaai en was je aan het scheuren". Nu natuurlijk nog zo, vrouwlief komt nog steeds niet boven de 3000rpm uit maar in zo'n turbo-diesel is dat natuurlijk prima om met 2 dikke strepen weg te trekken bij het stoplicht en om ff op de snelweg in no-time van 120 naar 150 te tikken. En dat gebeurt dus ook...
Vraag me af wat dat nou betekent voor de verkeersveiligheid. Helemaal als je bedenkt dat we straks steeds meer met elektromotoren gaan rijden die vanaf 0 rpm vol koppel leveren. Hou een BMW i3 maar eens bij van 0-50 vanaf het stoplicht...
Mark.
Disclaimer: Vrouwlief in de turbo-diesel leasebak is maar een metafoor en mag je vervangen door iedereen die niet op dit soort fora rondhangt en gewoon zoals geleerd bij 3000rpm schakelt en denkt bewust en veilig aan het verkeer deel te nemen en niet te scheuren zoals al die alfa mannetjes met te kleine XXX op fora zoals deze