Koppel en veiligheid

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
markk

Koppel en veiligheid

Bericht door markk » 09 jun 2014, 15:18

We kennen allemaal wel de discussie over hoge vermogens en veiligheid. Met ruime regelmaat komt er een discussie voorbij dat motorfietsen beperkt zouden moeten worden tot 100 pk. Ook discussies over snelle auto's die veel pk uitbraken zijn aan de orde van de dag. Denk ook aan de snelheidsbeperking van een maximale top van 250 km/h welke Duitse fabrikanten, muv Porsche, zichzelf hebben opgelegd. Om er vervolgens natuurlijk weer dik geld aan te verdienen om die begrenser hoger neer te leggen als je het "sport drivers package" besteld.

Pinksterweekend was ik op stap met de BoxsterS. Inmiddels alweer 14 jaar en zelf nu ook door Porsche erkent als "classic" (geldt voor alle 986/996 modellen want zijn al meer dan 10 jaar uit productie). Gewoon nog zo'n ouderwets ding, 7200rpm redline, atmopherisch en levert pas echt goed vermogen en porrie als ie boven de 5000rpm jubelt.

Vroeger was je met zo'n ding redelijk heer en meester. Nu wordt je door moderne turbo diesels opgedrukt als je rustig in 6 bij 130 km/h gas geeft bij 3500rpm. Simpel op te lossen door even terug naar 4 te gaan maar toch...

Ik zie het overal om me heen. Iedereen rijdt gewoon harder en wilder met zo'n turbo ding. Waar vroeger de normale "huisvrouw" gewoon rustig reed trappen ze nu gewoon het gas is van de turbo lease diesel van manlief en knallen ze weg bij het stoplicht, etc. Merk het ook altijd aan m'n eigen rijstijl, in een turbo (benzine of diesel) ben ik altijd meer aan het knallen. Onbewust.

Begrijpelijk natuurlijk want het koppel en vermogen is opeens veel toegankelijker geworden. Waar je eerst gewoon niet moest schakelen en doorhalen naar 5000+ rpm is nu het koppel en vermogen al lager beschikbaar. Vrouwlief kwam vroeger nooit boven de 3000rpm uit want dan maakte die zo'n "lawaai en was je aan het scheuren". Nu natuurlijk nog zo, vrouwlief komt nog steeds niet boven de 3000rpm uit maar in zo'n turbo-diesel is dat natuurlijk prima om met 2 dikke strepen weg te trekken bij het stoplicht en om ff op de snelweg in no-time van 120 naar 150 te tikken. En dat gebeurt dus ook...

Vraag me af wat dat nou betekent voor de verkeersveiligheid. Helemaal als je bedenkt dat we straks steeds meer met elektromotoren gaan rijden die vanaf 0 rpm vol koppel leveren. Hou een BMW i3 maar eens bij van 0-50 vanaf het stoplicht...

Mark.
Disclaimer: Vrouwlief in de turbo-diesel leasebak is maar een metafoor en mag je vervangen door iedereen die niet op dit soort fora rondhangt en gewoon zoals geleerd bij 3000rpm schakelt en denkt bewust en veilig aan het verkeer deel te nemen en niet te scheuren zoals al die alfa mannetjes met te kleine XXX op fora zoals deze ;-)

Joy

Re: Koppel en veiligheid

Bericht door Joy » 09 jun 2014, 15:29

Het zijn toch vaak gewoon de kleine turboloze autootjes met moeders erin die als een malle rondscheuren door de binnenstad. Hoe vaak ik deze groep rijders niet vlak op de achterbumper heb zitten is niet meer op 1 hand te tellen. Niet zozeer de auto als wel de mentaliteit van mensen is veranderd.

Tommy

Bericht door Tommy » 09 jun 2014, 16:18

Eens, ik rij met zo'n benzine turbo tor met 8 traps automaat als daily en rij er juist heel rustig mee. In de atmo 6 in lijn is het altijd stampen.

Arjan S.
Auto: G31 540i xDrive

Bericht door Arjan S. » 09 jun 2014, 18:29

Net de atmo 6-in-lijn ingeruild op een turbo 6-in-lijn. Ik zal in de gaten houden hoe leip ik ga rijden... :tooth:

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 09 jun 2014, 20:55

Ik zie dat verband niet zozeer tussen veel koppel onderin oid. Bij mij is het meer de gasrespons die uitnodigt. Tov de Mazda heeft de 325i echt een belabberde gasrespons (als je normaal in D rijdt). Met de Mazda kan ik het nooit laten even een versnelling terug te schakelen en wat gas te geven. Ook mede door t fantastische geluid.

Reind

Bericht door Reind » 10 jun 2014, 15:11

Mijn vrouwlief ( geen metafoor :blink: ) reed met mijn gechipt 330d net zo langzaam dan in haar huidige Renault Scenic. Wat er feitelijk op neerkomt dat ze bij de een het gaspedaal (veel) verder indruk dan bij de ander. En ik vind haar wel een typische gemiddelde bestuurder.

Ik denk dan ook niet dat de gemiddelde autobestuurder harder gaat rijden omdat het vermogen veel toegankelijker is. Ze rijden gewoon zo hard ze mogen en goed op het brandstofgebruik letten.

Het valt me de laatste jaren sowieso op dat er minder hard word gereden en de portemonnee de stand van het gaspedaal bepaald.

Pertolheads zijn een uitstervend ras

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 10 jun 2014, 21:40

Reind schreef: Ik denk dan ook niet dat de gemiddelde autobestuurder harder gaat rijden omdat het vermogen veel toegankelijker is. Ze rijden gewoon zo hard ze mogen en goed op het brandstofgebruik letten.
Brandstofverbruik? Ik denk eerder dat ze de telefoon in de gaten houden.

Marc R

Bericht door Marc R » 10 jun 2014, 21:53

^^CHECK! :lollerdelol:

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 10 jun 2014, 22:22

Ik heb meer het gevoel dat het met het geluid te maken heeft. De nieuwe auto's zijn een stuk stiller dan vroeger, waardoor de snelheidsbeleving veel minder is. Ik rijd in de racer op de snelweg bijvoorbeeld veel rustiger dan met de Alfa of de M3. Idem als je de radio vrij hard hebt, dan merk je ook niet zo goed dat je te snel rijdt.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 13 jun 2014, 16:51

Daar ben ik het wel mee eens, met de S60 die aardig stil is rijd ik ook altijd aardig door en met de 205 die compleet kaalgetrokken, etc is rijd ik ook altijd zo'n beetje de maximumsnelheid.

Mijn vriendin rijd met de S60 ook altijd fors harder dan met de Nissan Almera die ze thuis tot haar beschikking heeft.
Krijg dan ook als commentaar dat je het niet merkt en het zo gemakkelijk gaat.

Plaats reactie