Nederland slibt dicht

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Nederland slibt dicht

Bericht door Wouter81 » 15 mei 2007, 00:08

Rapport: autoverkeer blijft fors groeien

DEN HAAG - Het aantal auto's in Nederland zal in 2040 zijn gegroeid van 6,5 miljoen nu tot minimaal 7,7 miljoen en maximaal 12 miljoen. Invoering van het rekeningrijden zal nauwelijks voor vermindering van de verkeersdrukte zorgen.

Dat staat in een nog vertrouwelijke notitie van het ministerie van VROM, die maandag via RTL Nieuws is uitgelekt.

Volgens het stuk zal de toename van het autoverkeer voor steeds langere files zorgen. Ook op- en afritten slibben dicht. In de steden ontstaat een groot gebrek aan parkeerplaatsen. De geluidshinder van de auto's neemt toe.

Oorzaken van het toenemende autogebruik zijn de economische groei, waardoor meer behoefte ontstaat aan mobiliteit, en de vergrijzing. Ouderen zijn meer dan jongeren geneigd de auto te nemen in plaats van het openbaar vervoer.

Een woordvoerder van VROM-minister Jacqueline Cramer benadrukte dat het om een intern stuk - een gespreksverslag - gaat en ,,helemaal nog geen enkele beleidsconclusies'' zijn getrokken. Het departement is volgens hem bezig met de toekomstige ruimtelijke opgaven, vanaf 2020.

Met de groei van het autopark hebben we in de Nota Mobiliteit ook al rekening gehouden, reageerde de woordvoerder van minister Camiel Eurlings van Verkeer. Eurlings ,,gaat'' over de door dit kabinet voorgenomen versnelde invoering van een kilometerheffing, voor 2012.

Deze nota is door de vorige Tweede Kamer goedgekeurd en loopt tot 2020. Eurlings' woordvoerder benadrukte dat deze beprijzingsplannen in eerste instantie uitgaan van het eerlijkheidsprincipe. ,,Degenen die meer rijden, gaan meer betalen.'' Oftewel niet het bezit van een auto, maar het gebruik wordt aangepakt.

In tweede instantie zijn er naar zijn zeggen de beoogde effecten op de mobiliteit. ,,De kilomterheffing is nooit bedoeld om de files op te lossen, maar om ze terug te dringen'', onderstreepte de zegsman.

In de VROM-notitie staat ook een prognose over de te verwachte groei van Schiphol. Het aantal vliegbewegingen daar zal stijgen van 400.000 nu naar minimaal 600.000 en maximaal 1,7 miljoen in 2040. Het aantal passagiers neemt toe van circa 45 miljoen nu tot 215 miljoen in het scenario met het hoogste aantal. Volgens de notitie is in dat laatste geval uitbreiding van het aantal banen onontkoombaar.
En dan klagen we nu al. Het wordt alleen maar erger...

wimwerf

Bericht door wimwerf » 15 mei 2007, 07:37

Leuk zeg dat de mens steeds ouder moet/kan worden..

Leuk zeg dat de overheid geen mens stimuleerd om dicht bij huis te gaan werken..door een bonus ofzo..

Leuk om te weten dat de snelwegen die nu uitgebreid worden eigenlijk al te klein zijn...ondanks de vele overlast ivm bouwputten op de rijkswegen...

Joepie

Tom

Bericht door Tom » 15 mei 2007, 09:41

Ja en wat doen ze eraan......

Iedereen betaald bakken met geld om een beetje auto te rijden maar meegroeien met het verkeersaanbod lopen ze dertig jaar in achter. Ik vind het goed dat ze nu op een aantal plekken aan de weg aan het werken zijn maar het zijn oplossingen die tien jaar terug al nodig waren.

Daniel

Bericht door Daniel » 15 mei 2007, 09:55

Feitelijk is het meer een stedebouwkundig issue dan een vervoerskwestie. De overheid heeft dit zelf in de hand gewerkt met het Vinex-beleid en de bijbehorende decentralisatie. Het uit elkaar trekken van woon- en werkgebieden zorgt ervoor dat elke werkdag hele volksstammen van slaapstad naar werkstad moeten komen en terug. In het weekend trekken we massaal naar tuincentra, bouwmarken en andere PDC's (Perifere DetailhandelsCentrum) die ook weer aan de stadsranden of langs snelwegen gelegen zijn. Nog meer verkeer.

Geen wonder dat de Hollandse Brug en de Vechtbrug bij Muiden half in elkaar flikkeren...als een stad met 180.000 inwoners en eentje met 750.000 inwoners via alleen die bruggen met elkaar verbonden zijn. Dat ene spoorlijntje helpt daar verder ook weinig bij.

Nederland heeft wat betreft de Randstad veel te lang uitgegaan van de gedachte dat het losse stedelijke gebieden met daartussen groene ruimte betreft, terwijl het eigenlijk al lang een metropool met 8 miljoen inwoners is, vergelijkbaar met steden als Londen en Parijs. De verkeersstromen binnen een metropool moeten veel zwaarder leunen op het OV om uberhaupt op gang te blijven. Je kunt nu heffingen invoeren wat je wil, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat en levert hooguit extra geld op. Als dat nu werd geïnvesteerd in het optimaliseren van het wegennet en het OV hadden we er op de langere termijn nog wat aan, maar waarschijnlijk verdwijnt het zonder speciale bestemming op de grote hoop. Uiteindelijk is de noodzaak voor mobiliteit nog steeds aanwezig.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 mei 2007, 10:54

Hmm, ik blijf maar naast kantoor wonen denk ik. Wanneer krijg ik mijn <blijf daar wonen bonus> ???

Pim Fortuyn zei het al: Het fileprobleem kan ik niet oplossen, wel heb ik wat ideeen om een aantal groepen te stimuleren om:
- op andere tijden te gaan werken
- dichtbij huis een baan te zoeken
- thuis te werken
- openbare kantoorpanden rond grote woonkernen te plaatsen waar je gewoon een werkplek kunt huren voor korte of lange tijd.

Het zal er allemaal wel komen, maar met de huidige NEUZEL politiek komen we natuurlijk nergens.

Ik ga sowieso mijn motorrijbewijs halen over een tijdje en blijf voorlopig lekker wonen naast kantoor. Bevalt mij erg goed.

RVV

Bericht door RVV » 15 mei 2007, 17:17

Daniel schreef:Feitelijk is het meer een stedebouwkundig issue dan een vervoerskwestie. De overheid heeft dit zelf in de hand gewerkt met het Vinex-beleid en de bijbehorende decentralisatie. Het uit elkaar trekken van woon- en werkgebieden zorgt ervoor dat elke werkdag hele volksstammen van slaapstad naar werkstad moeten komen en terug. In het weekend trekken we massaal naar tuincentra, bouwmarken en andere PDC's (Perifere DetailhandelsCentrum) die ook weer aan de stadsranden of langs snelwegen gelegen zijn. Nog meer verkeer.

Geen wonder dat de Hollandse Brug en de Vechtbrug bij Muiden half in elkaar flikkeren...als een stad met 180.000 inwoners en eentje met 750.000 inwoners via alleen die bruggen met elkaar verbonden zijn. Dat ene spoorlijntje helpt daar verder ook weinig bij.

Nederland heeft wat betreft de Randstad veel te lang uitgegaan van de gedachte dat het losse stedelijke gebieden met daartussen groene ruimte betreft, terwijl het eigenlijk al lang een metropool met 8 miljoen inwoners is, vergelijkbaar met steden als Londen en Parijs. De verkeersstromen binnen een metropool moeten veel zwaarder leunen op het OV om uberhaupt op gang te blijven. Je kunt nu heffingen invoeren wat je wil, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat en levert hooguit extra geld op. Als dat nu werd geïnvesteerd in het optimaliseren van het wegennet en het OV hadden we er op de langere termijn nog wat aan, maar waarschijnlijk verdwijnt het zonder speciale bestemming op de grote hoop. Uiteindelijk is de noodzaak voor mobiliteit nog steeds aanwezig.
Goed gesproken, ik denk ook dat Nederland niet ontkomt aan veel telewerken

Jorrit

Bericht door Jorrit » 15 mei 2007, 17:55

Ik rij er nu soms(meer dan 1x per week) al meer dan 3,5 uur om op het werk te komen. (5 uur per dag woon/werk is eerder regel dan uitzondering)
160KM/3,5 uur is een gemiddelde snelheid van 45KM/h

Tele werken is voor mij geen optie omdat ik fisiek aanwezig moet zijn. Dichter bij gaan wonen ook niet. Omdat het wisseld tussen Rotterdam/Amsterdam/Apeldoorn/Roermond.

Maar ik zal mijn steentje bijdragen aan de oplossing voor het file probleem. Ik ben op zoek naar ander werk

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 20 mei 2007, 18:51

Televergaderen wordt ook steeds meer gebruikt..

Plaats reactie