ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11 dec 2013, 15:32
ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
bij mij 1x gebeurd,met DE 130i (ingrijpen dsc)
merkte dat mn voor geremd werd met een raar geluid
vervolgens sloeg motor af,sleutel r uit/in kon weer verder naar huis
het ging niet hard (was op driftcursus)
Die direct door mij beëindigd werd ,het driften kon niet met de aanwezige elektronica op karretje
merkte dat mn voor geremd werd met een raar geluid
vervolgens sloeg motor af,sleutel r uit/in kon weer verder naar huis
het ging niet hard (was op driftcursus)
Die direct door mij beëindigd werd ,het driften kon niet met de aanwezige elektronica op karretje
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
Het idee van een driftcursus is natuurlijk ook dat je je DSC uitschakelt.
- Arthur
- Berichten: 43158
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
En hier op het forum de posts van GTRene niet als voorbeeld neemt 

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
LOLSnipe schreef:Het idee van een driftcursus is natuurlijk ook dat je je DSC uitschakelt.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
Dat de motor afslaat had waarschijnlijk te maken dat je niet optijd je koppeling intrapte.
Maar op de vraag is of het veilig is, voor 90% ja. Ik heb zelf een keer een spin gemaakt op ijzel waarbij de DSC ingreep terwijl het juist niet moest doen. Ik was al zelf aan het corrigeren maar de DSC ging daar juist contra tegenin en spin tot resultaat.
Maar op de vraag is of het veilig is, voor 90% ja. Ik heb zelf een keer een spin gemaakt op ijzel waarbij de DSC ingreep terwijl het juist niet moest doen. Ik was al zelf aan het corrigeren maar de DSC ging daar juist contra tegenin en spin tot resultaat.
- JoostSchouten
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
- Locatie: Waalwijk
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
Ik ben er geen fan van, wil nog wel eens gekke zwiepers veroorzaken bij driftjes. Heb hem dan ook vaak helemaal uit staan, maar voor de gemiddelde gebruiker zal het prima werken.
Motor afslaan is niet door DSC gekomen inderdaad.
Motor afslaan is niet door DSC gekomen inderdaad.
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
Tsjah, ik heb ermee in de sneeuw gereden. Je kunt in een bocht vol op het gas gaan staan, maar uitbreken doet-ie niet. In een uitzonderlijke situatie dat het beter is om gas bij te geven ipv terug te nemen zal DSC negatief werken. Ik vind het echter een topsysteem.
Al heb ik hem in de sneeuw vrijwel direct uitgezet
Even ter info: Als je de DTC/DSC knop 1x indrukt, laat hij hem beperkt doorslippen en zal hij het meest doorslippende wiel iets afremmen om een sper te simuleren. Mijn ervaring dat dit totaal geen nut heeft voor driften, alles uit en open diff werkt beter. Als je wilt wegrijden en je zakt weg in de sneeuw oid is het wel handig.
Al heb ik hem in de sneeuw vrijwel direct uitgezet

Even ter info: Als je de DTC/DSC knop 1x indrukt, laat hij hem beperkt doorslippen en zal hij het meest doorslippende wiel iets afremmen om een sper te simuleren. Mijn ervaring dat dit totaal geen nut heeft voor driften, alles uit en open diff werkt beter. Als je wilt wegrijden en je zakt weg in de sneeuw oid is het wel handig.
-
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
Hetzelfde meegemaakt met regen+winterbanden in een ibiza 1.4. Een klein beetje onderstuur wat DSC omzette in flink overstuur en met de neus naar de binnenkant van de rotonde staan. Daarna nog een keer geprobeert met DSC uit (althans dat wilde het knopje mij doen geloven) en hetzelde resultaat.Tristan schreef:Dat de motor afslaat had waarschijnlijk te maken dat je niet optijd je koppeling intrapte.
Maar op de vraag is of het veilig is, voor 90% ja. Ik heb zelf een keer een spin gemaakt op ijzel waarbij de DSC ingreep terwijl het juist niet moest doen. Ik was al zelf aan het corrigeren maar de DSC ging daar juist contra tegenin en spin tot resultaat.
Verder heb ik he systeem nog niet opgemerkt of nodig gehad, maar in die situaties haalt het alle controle weg. Ik heb weinig vertrouwen in DSC.
- Knot
- Berichten: 40240
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
Het systeem werkt best goed, ik heb e46, z4, e39 etc gehad. Als je maar met 4 dezelfde banden aan de grond staat. Bijvoorbeeld op de nordschleife, pflanzgartwn 2 kom je met een wiel los dan dist dsc je en kom je blokkerend neer.
Op straat prima, alleen tc uit en dsc aan maar circuit liefst alles uit bij voldoende ervaring en juiste weersonstandigheden.
Op straat prima, alleen tc uit en dsc aan maar circuit liefst alles uit bij voldoende ervaring en juiste weersonstandigheden.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
DSC? was dah
wel ooit 1x gehad op de S54 M coupe, dat was ff wat wennen en je gaat al snel daar op bouwen wat je ook eigenlijk niet wil maar wel veilig? handig uitkomt soms
veiliger wellicht maar je gaat er ook wat meer op vertrouwen wat dan ook weer wat kan 'uitlokken'
als je daarna weer een auto zonder hebt (meeste ouwe bakkies) dan moet je weer omschakelen en er op letten dat je het niet hebt.

wel ooit 1x gehad op de S54 M coupe, dat was ff wat wennen en je gaat al snel daar op bouwen wat je ook eigenlijk niet wil maar wel veilig? handig uitkomt soms

veiliger wellicht maar je gaat er ook wat meer op vertrouwen wat dan ook weer wat kan 'uitlokken'
als je daarna weer een auto zonder hebt (meeste ouwe bakkies) dan moet je weer omschakelen en er op letten dat je het niet hebt.
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
Wanneer merk ik 't? Vrij weinig tenzij je echt gek gaat doen.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
IK vind het best prima werken idd.
Een kleine drifthoek op nat is goed te doen met het systeem aan, daarna corrigeert ie wel meteen weer maar doet dat naar mijn ervaring best netjes (e46 325i)
Een kleine drifthoek op nat is goed te doen met het systeem aan, daarna corrigeert ie wel meteen weer maar doet dat naar mijn ervaring best netjes (e46 325i)
-
- Berichten: 55259
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
Wat Tristan zegt.
Verder, 'nog-niet-zo-heel-lang-geleden' op 'n onbenullig baantje niet zo heel ver hier vandaan.
DTC/DSC/TC bestond nog niet:)
En ja natuurlijk was de totale gesteldheid/banden/remmen /chassis van de voertuigen toen minder dan hedendaagse auto's, maar fysiek is fysiek. Als je nu eraf gaat, waarschijnlijk nog harder eraf.
Verder, 'nog-niet-zo-heel-lang-geleden' op 'n onbenullig baantje niet zo heel ver hier vandaan.
DTC/DSC/TC bestond nog niet:)
En ja natuurlijk was de totale gesteldheid/banden/remmen /chassis van de voertuigen toen minder dan hedendaagse auto's, maar fysiek is fysiek. Als je nu eraf gaat, waarschijnlijk nog harder eraf.

- Jonh
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 01 jul 2013, 11:46
- Locatie: Zuid Holland
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
En toen hoefde je gelukkig nog geen veiligheidsgordels om. Goede oude tijd. 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
dat muziekje er ook bijRobin schreef:Wat Tristan zegt.
Verder, 'nog-niet-zo-heel-lang-geleden' op 'n onbenullig baantje niet zo heel ver hier vandaan.
DTC/DSC/TC bestond nog niet:)
En ja natuurlijk was de totale gesteldheid/banden/remmen /chassis van de voertuigen toen minder dan hedendaagse auto's, maar fysiek is fysiek. Als je nu eraf gaat, waarschijnlijk nog harder eraf.

gek genoeg stapten de meesten gewoon uit (of vlogen eruit) dat is ook bets opmerkelijk.
de porsche 911's bleven mooi vlak waar anderen over de kop rolden, ook iets om over na te denken als je een klassieker aanschaft

- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
Loop je dan niet wat hard van stapel? Je kunt toch alles uitzetten en lekker verder gaan met driften? Op dat soort terreinen kun je toch vaak maar moeilijk iets kapot rijden.pegro schreef:bij mij 1x gebeurd,met DE 130i (ingrijpen dsc)
merkte dat mn voor geremd werd met een raar geluid
vervolgens sloeg motor af,sleutel r uit/in kon weer verder naar huis
het ging niet hard (was op driftcursus)
Die direct door mij beëindigd werd ,het driften kon niet met de aanwezige elektronica op karretje
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11 dec 2013, 15:32
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
tom:"Je kunt toch alles uitzetten en lekker verder gaan met driften?"
nee DAT kan niet bij een bmw....zei de instructeur....
maar hij had het ook over een sperdiffirentieel die niet spert of zo
....
het zou kunnen dat DAT de oorzaak is van, niet mogelijk te driften met de 130
nee DAT kan niet bij een bmw....zei de instructeur....
maar hij had het ook over een sperdiffirentieel die niet spert of zo

het zou kunnen dat DAT de oorzaak is van, niet mogelijk te driften met de 130
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
Alles kan uit bij (bijna) elke BMW bij de 130i sowieso.
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
Ik zou alle hulpjes eerst nog maar een tijdje aan laten staan pegro.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29390
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
Hielke schreef:Ik zou alle hulpjes eerst nog maar een tijdje aan laten staan pegro.

- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
Pegro, je hebt de pech gehad dat je een instructeur hebt getroffen die e.e.a. matig aan je heeft uitgelegd.
Een 130i heeft standaard geen sperdifferentieel, oftewel een open differentieel. Dat betekent dat op het moment dat je heel veel gas geeft in een bocht met de intentie om te gaan driften, beide wielen evenveel aandrijfkrachten krijgen. Maar het binnenste wiel is door de gewichtsverplaatsing in een bocht ontlast, waardoor dat geneigd zal zijn door te spinnen. Op het moment dat dat gebeurt, kun je geen snelheid meer opbouwen en is het dus moeilijk (niet onmogelijk) om bewust te gaan driften.
Heeft je auto een sperdifferentieel, meestal kort sper genoemd, dan worden er meer aandrijfkrachten naar je buitenste wiel gestuurd en daardoor kun je in een bocht de auto gecontroleerd uit laten breken en toch blijven versnellen door gas te blijven geven. Snap je dit trucje, dan heb je je eerste stappen in de driftwereld gezet.
Sper of geen sper staat verder los van het DSC systeem. DSC zorgt ervoor dat de auto maar zeer beperkt uit zal breken, waarna de elektronica de motor knijpt. Wil je gaan driften, dan zal dit dus altijd uit moeten en dat kan bij een 130i ook gewoon.
Als je me een mailtje stuurt op peter(at)driving-fun.com , dan kunnen we altijd eens verder kijken, want een sper voor een 130i kunnen we gewoon leveren en ligt volgens mij zelfs op voorraad in Middenmeer.
Een 130i heeft standaard geen sperdifferentieel, oftewel een open differentieel. Dat betekent dat op het moment dat je heel veel gas geeft in een bocht met de intentie om te gaan driften, beide wielen evenveel aandrijfkrachten krijgen. Maar het binnenste wiel is door de gewichtsverplaatsing in een bocht ontlast, waardoor dat geneigd zal zijn door te spinnen. Op het moment dat dat gebeurt, kun je geen snelheid meer opbouwen en is het dus moeilijk (niet onmogelijk) om bewust te gaan driften.
Heeft je auto een sperdifferentieel, meestal kort sper genoemd, dan worden er meer aandrijfkrachten naar je buitenste wiel gestuurd en daardoor kun je in een bocht de auto gecontroleerd uit laten breken en toch blijven versnellen door gas te blijven geven. Snap je dit trucje, dan heb je je eerste stappen in de driftwereld gezet.
Sper of geen sper staat verder los van het DSC systeem. DSC zorgt ervoor dat de auto maar zeer beperkt uit zal breken, waarna de elektronica de motor knijpt. Wil je gaan driften, dan zal dit dus altijd uit moeten en dat kan bij een 130i ook gewoon.
Als je me een mailtje stuurt op peter(at)driving-fun.com , dan kunnen we altijd eens verder kijken, want een sper voor een 130i kunnen we gewoon leveren en ligt volgens mij zelfs op voorraad in Middenmeer.
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
Heb ik toch netjes gezegd, of niet soms.Luco schreef:Hielke schreef:Ik zou alle hulpjes eerst nog maar een tijdje aan laten staan pegro.

-
OnlineLuco
- Berichten: 29390
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
- Ronnie
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
- Locatie: Limmen
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
Ik ben weleens vergeten mijn DSC uit te zetten bij het driften (gaat namelijk automatisch weer aan als je de motor uitzet) en het verbaasde me serieus hoe 'goed' dat systeem werkt. ik kreeg hem op een kletsnat circuit niet in een drift. ding reed gewoon rechtdoor hoe gek ik ook deed.
Uiteraard na een paar seconden kreeg ik door dat de DSC nog aanstond....
verder nooit gebruikt en staat eigenlijk altijd uit.
Uiteraard na een paar seconden kreeg ik door dat de DSC nog aanstond....

- Arthur
- Berichten: 43158
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: ervaringen met ingrijpen DSC, werkelijk veilig?
Dus je zet hem bij elke rit, of start vd motor, uit?