Swirlflaps

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Swirlflaps

Bericht door fuseekogel » 20 mei 2014, 05:34

Vraagje, hoe erg is het nu met die swirlflaps van BMW. Ik heb een M57/TU BMW dealer en bevraagde specialisten zeggen dat het allemaal enorm meevalt, behalve de eerste series is er weinig meer mee aan de hand. De versies na 2005 hebben verbeterde flaps en zouden hier geen last van hebben. In gevallen waar dat wel is gebeurt is er ernstige vervuiling opgetreden en zijn de flaps gewoon vast gekoekt. Als de auto dan op zijn staart getrapt wordt breekt het spul af. Als ik echt wil kan men een nieuw inlaatspruitstuk bestellen en deze monteren, verwijderen begint men niet aan.

Een monteur maakte nog een leuk grapje; er zijn meer BMW's om een boom gevouwen, ga ik nu ook niet meer langs bomen rijden. Anyway, hij geeft aan dat iedereen elkaar gek loopt te maken op het internet en dat het zeker wel gebeurt, maar dat het zwaar overtrokken is, als er niks mee is gewoon laten zitten.

Maar hoe zit het nu echt?

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Swirlflaps

Bericht door Erik K. » 20 mei 2014, 08:35

Ik werk inmiddels zo'n 6 jaar bij een BMW dealer.
Mijn ervaring hier in is dat het afbreken van de delen weinig voorkomt en steeds minder wordt omdat de nieuwere types waarschijnlijk beter zijn ja.
Wat meer voorkomt is vervuiling/dichtkoeken van het inlaatspruitstuk en olielekkage. Om die reden worden de spruitsukken nog wel eens vervangen.
Ik heb af en toe spruitsukken gezien die vrijwel dicht zaten en nog braken de onderdelen niet af.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Swirlflaps

Bericht door Niels » 20 mei 2014, 12:44

Ik denk ook niet dat de betreffende auto's nog bij een dealer lopen Erik :wink:

Cijfers en kans berekeningen zijn allemaal wel leuk en aardig totdat je zelf aan de beurt bent :) ik had ze er iig uit gehaald, een DIY staat hier wel ergens.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Swirlflaps

Bericht door fuseekogel » 20 mei 2014, 17:35

Spruitstuk is 100℅ schoon ook egr en LMM zijn goed/schoon. Ik had een motorstoring en dat bleek de vacuüm regelpompje onder spruitstuk te zijn. Alles is er uit geweest, ik heb nog overlegd met de garage maar het spruikstuk lekte geen olie, bovendien zou men anders een nieuw spruitstuk monteren, flaps weghalen begonnen zij niet aan. Ik had er al het vertrouwen in tot dat ik op een ander forum voor dom werd uitgemaakt. Ik ging dus twijfelen :D

Mijn auto is volledig dealer onderhouden dus deze auto s komen nog wel degelijk bij de dealer. Er is zelfs in het laatste half jaar voor bijna 4000 aan versleuteld bij de dealer' echter ik denk dat de laatste motorstoring de inruil druppel was.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Swirlflaps

Bericht door fuseekogel » 20 mei 2014, 17:39

Ik had de DIY inderdaad gevonden, niet van plan om zet te doen trouwens. Is mij net FF stapje te gevoelig om te experimenteren

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Swirlflaps

Bericht door matthyssie » 20 mei 2014, 21:07

Op het 3 series forum is iemand die heeft de flaps afgebroken gehad in z'n E46 (320d). Blok naar de klote. Nu heeft hij een E91 320d en heeft de flaps eruit gehaald. Hij had 1 van de E46 bewaard en wat blijkt... Exact hetzelfde, terwijl BMW zegt dat ze verbeterd zijn?

Afijn, ik zou ze zelf lekker laten zitten. De kans dat ze afbreken is zeer klein.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: Swirlflaps

Bericht door Flamman » 20 mei 2014, 21:26

matthyssie schreef:Op het 3 series forum is iemand die heeft de flaps afgebroken gehad in z'n E46 (320d). Blok naar de klote. Nu heeft hij een E91 320d en heeft de flaps eruit gehaald. Hij had 1 van de E46 bewaard en wat blijkt... Exact hetzelfde, terwijl BMW zegt dat ze verbeterd zijn?

Afijn, ik zou ze zelf lekker laten zitten. De kans dat ze afbreken is zeer klein.
Het materiaal is wel gelijk maar de aansturing is veranderd, maw als de flaps nu te zwaar gaan lopen worden ze niet meer aangestuurd waar in het verleden gewoon aansturing bleef plaats vinden en de kans op breken dus groter is.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Swirlflaps

Bericht door matthyssie » 20 mei 2014, 21:35

Flamman schreef:
matthyssie schreef:Op het 3 series forum is iemand die heeft de flaps afgebroken gehad in z'n E46 (320d). Blok naar de klote. Nu heeft hij een E91 320d en heeft de flaps eruit gehaald. Hij had 1 van de E46 bewaard en wat blijkt... Exact hetzelfde, terwijl BMW zegt dat ze verbeterd zijn?

Afijn, ik zou ze zelf lekker laten zitten. De kans dat ze afbreken is zeer klein.
Het materiaal is wel gelijk maar de aansturing is veranderd, maw als de flaps nu te zwaar gaan lopen worden ze niet meer aangestuurd waar in het verleden gewoon aansturing bleef plaats vinden en de kans op breken dus groter is.
Ah, dat verklaart eea, thanks! :thumbup:

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Swirlflaps

Bericht door fuseekogel » 21 mei 2014, 07:49

Dus eigenlijk als je het vacuümslangetje er af trekt ben je er ook?

Sta eerlijk gezegd niet te springen om de boel weer open te halen, geen idee wat zoiets ook kost. Heb het natuurlijk laatst wel open gehad, maar zaten ook kosten voor diagnose en testen bij. Uren waren volgens mij wel met een vork geschreven, maar dat denk je altijd als je de rekening ziet :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten