Welke olie (Samsonas Dogbox)
- Sjef
Welke olie (Samsonas Dogbox)
Beetje rond aan het zoeken welke olie ik nu precies in mijn samsonas dogbox moet gooien.
http://samsonas.com/wp-content/themes/S ... ts.html#12" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoor verschillende meningen, heb al aardig gegoogled maar lees wat uiteenlopende dingen. Alvorens zelf al wat te posten, is er hier iemand die uitsluitsel kan geven wat nu het beste is?
http://samsonas.com/wp-content/themes/S ... ts.html#12" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoor verschillende meningen, heb al aardig gegoogled maar lees wat uiteenlopende dingen. Alvorens zelf al wat te posten, is er hier iemand die uitsluitsel kan geven wat nu het beste is?
-
Re: Welke olie (Samsonas Dogbox)
Zat die versn. bak er al onder of heb je die zelf ergens laten maken? En bevalt die goed?
- Sjef
Bevalt prima. De bak zat bijgeleverd in mn e46 bouwpakket.
Opschakelen is zonder koppelen maar wel nog in H-Patroon. Even kwart gas liften en van tevoren beetje druk op de pook zetten en hij knalt echt in de volgende versnelling. Persoonlijk vind ik het nog leuker dan sequentieel omdat je echt lol hierin hebt ipv naar voren en achter te trekken. Je moet nog iets meer werken tijdens het rijden.
Enige nadeel is de schakelfouten die je kunt maken. Als je niet goed voelt wat je aan het doen bent of niet oplegt met het brugje te leggen (gaat echt supersnel ook al denk je misschien dat dat niet kan bij H-bak) maak je de 1-2-1 versnelling fout (of 3-4-3). Zeker met de 8000rpm die een e46 m3 al draait is dat nou niet echt goed voor je blokje.
Normaal rijden op de openbare weg is minder praktisch maar als je beetje weet bij welk toerental de verzetten aangrijpen (hierbij koppel ik wel bij opschakelen) is het ook goed te doen. Onder de 2000toeren schakelen is altijd goed zonder kloenk, erboven heb je altijd het *Kloenk* effect.
Eerste wedstrijd had ik een probleem met de koppelingscilinder waarbij deze niet goed de verbinding naar het pedaal maakte en waardoor de koppeling ook in de ingetrapte stand helaas nog bleef aangrepen. Rustig schakelen (in zn 1 of op verbinding) ging dus ook altijd met een klap omdat de as niet langzamer ging draaien.
Filmpje wat ik zelf leerzaam vond om te zien voor te leren omgaan met deze bak (PPG maar zelfde principe)
http://www.youtube.com/watch?v=n_1jO64tuQA" onclick="window.open(this.href);return false;
Opschakelen is zonder koppelen maar wel nog in H-Patroon. Even kwart gas liften en van tevoren beetje druk op de pook zetten en hij knalt echt in de volgende versnelling. Persoonlijk vind ik het nog leuker dan sequentieel omdat je echt lol hierin hebt ipv naar voren en achter te trekken. Je moet nog iets meer werken tijdens het rijden.
Enige nadeel is de schakelfouten die je kunt maken. Als je niet goed voelt wat je aan het doen bent of niet oplegt met het brugje te leggen (gaat echt supersnel ook al denk je misschien dat dat niet kan bij H-bak) maak je de 1-2-1 versnelling fout (of 3-4-3). Zeker met de 8000rpm die een e46 m3 al draait is dat nou niet echt goed voor je blokje.
Normaal rijden op de openbare weg is minder praktisch maar als je beetje weet bij welk toerental de verzetten aangrijpen (hierbij koppel ik wel bij opschakelen) is het ook goed te doen. Onder de 2000toeren schakelen is altijd goed zonder kloenk, erboven heb je altijd het *Kloenk* effect.
Eerste wedstrijd had ik een probleem met de koppelingscilinder waarbij deze niet goed de verbinding naar het pedaal maakte en waardoor de koppeling ook in de ingetrapte stand helaas nog bleef aangrepen. Rustig schakelen (in zn 1 of op verbinding) ging dus ook altijd met een klap omdat de as niet langzamer ging draaien.
Filmpje wat ik zelf leerzaam vond om te zien voor te leren omgaan met deze bak (PPG maar zelfde principe)
http://www.youtube.com/watch?v=n_1jO64tuQA" onclick="window.open(this.href);return false;
- Sjef
Overigens, om het hoofdonderwerp op gang te houden:
Ik ga Motul Gear competition 75W140 gebruiken.
Ik ga Motul Gear competition 75W140 gebruiken.
- william
Ik heb gebruik de olie van Miller. Deze werd mij geadviseerd door Samsonas : CRX LS 75W140 NT
Vollsynthetisches Getriebeöl für Sperrdifferentiale und Schaltgetriebe mit Differentialsperre, so wie Transaxles, die ein API GL4 oder API GL5 Öl erfordern und z.B. durch Langstreckenrennen oder bei einer Rallye stark beansprucht werden. Das Öl kann sowohl in synchronisierten, wie nicht synchronisierte Getriebe verwendet werden.
Welke pook gebruik je? Ik heb in het begin wat moeite gehad met schakelen, daarna heb ik er een van samsonas gekocht en dat gaat een heel stuk beter!
Vollsynthetisches Getriebeöl für Sperrdifferentiale und Schaltgetriebe mit Differentialsperre, so wie Transaxles, die ein API GL4 oder API GL5 Öl erfordern und z.B. durch Langstreckenrennen oder bei einer Rallye stark beansprucht werden. Das Öl kann sowohl in synchronisierten, wie nicht synchronisierte Getriebe verwendet werden.
Welke pook gebruik je? Ik heb in het begin wat moeite gehad met schakelen, daarna heb ik er een van samsonas gekocht en dat gaat een heel stuk beter!
- Bijlagen
-
- sam.jpg (13.18 KiB) 2060 keer bekeken
- Sjef
Hmm. Je gebruikt toch sperdiff olie. Ik twijfelde ook eerst castrol saf-xj 75w140 erin te doen. Deze gebruik ik ook voor mn sperdiff. Dat is vergelijkbare olie met wat jij noemt. Kan alleen het sper-verhaal/werking niet vertalen naar wat de bak doet. Vandaar mijn keuze voor de motul olie hier boven genoemd. Denk niet dat de bak minder gesmeerd zal raken dan jouw genoemde olie toch?
Ik gebruik nog een originele bmw shortshifter, iets gemodificeerd. Gaat eigenlijk prima. Heb wel al anderen met die shifter v samsonas zien rijden. Wat is volgens jou het verschil? Het ziet er overigens wel ook erg goed uit! Lijkt bijna sequentieel zo.
Ik gebruik nog een originele bmw shortshifter, iets gemodificeerd. Gaat eigenlijk prima. Heb wel al anderen met die shifter v samsonas zien rijden. Wat is volgens jou het verschil? Het ziet er overigens wel ook erg goed uit! Lijkt bijna sequentieel zo.
-
Het verschil tussen sper olie en niet sper olie is het limited slip aditief. Dat is een silicone goedje wat het frictie verlaagd van staal op staal onder druk. Het is op geen manier schadelijk voor je versnellingsbak, eerder een beetje beter voor je synchroringen. Ik zou niet zo snel castrol in diff of bak gebruiken omdat het geen volsyntheet is. Je hebt met een echte volsynthetische olie betere smering en geen nutteloze wax in je olie zitten. Het zal best werken met castrol, maar waarom niet gelijk goede olie gebruiken als je er toch voor betaalt.Sjef schreef:Hmm. Je gebruikt toch sperdiff olie. Ik twijfelde ook eerst castrol saf-xj 75w140 erin te doen. Deze gebruik ik ook voor mn sperdiff. Dat is vergelijkbare olie met wat jij noemt. Kan alleen het sper-verhaal/werking niet vertalen naar wat de bak doet. Vandaar mijn keuze voor de motul olie hier boven genoemd. Denk niet dat de bak minder gesmeerd zal raken dan jouw genoemde olie toch?
- Sjef
OK, de samsonas bak heeft echter geen synchromeshringen dus vandaar ook mijn vraag waarom je een limited slip toevoeging zou moeten gebruiken. Jouw verhaal bevestigd ook mijn keuze voor de Motul olie. Overigens is castrol syntrax 75w140 wel een volsyntheet.Jurrian schreef:Het verschil tussen sper olie en niet sper olie is het limited slip aditief. Dat is een silicone goedje wat het frictie verlaagd van staal op staal onder druk. Het is op geen manier schadelijk voor je versnellingsbak, eerder een beetje beter voor je synchroringen. Ik zou niet zo snel castrol in diff of bak gebruiken omdat het geen volsyntheet is. Je hebt met een echte volsynthetische olie betere smering en geen nutteloze wax in je olie zitten. Het zal best werken met castrol, maar waarom niet gelijk goede olie gebruiken als je er toch voor betaalt.Sjef schreef:Hmm. Je gebruikt toch sperdiff olie. Ik twijfelde ook eerst castrol saf-xj 75w140 erin te doen. Deze gebruik ik ook voor mn sperdiff. Dat is vergelijkbare olie met wat jij noemt. Kan alleen het sper-verhaal/werking niet vertalen naar wat de bak doet. Vandaar mijn keuze voor de motul olie hier boven genoemd. Denk niet dat de bak minder gesmeerd zal raken dan jouw genoemde olie toch?
- william
Ik had in het begin wat moeite met schakelen van zijn 2 naar drie.... Hij wou dan weleens naar de 1 met opschakelen en dat vind de motor niet zo heel fijn
Heb toen met Samsonas overlegt en toen maar besloten om deze pook aan te schaffen.
Deze heeft een behoorlijke hefboomwerking en toch een goed gevoel met schakelen. Het bevalt mij beter dan wat ik gehad heb.

Heb toen met Samsonas overlegt en toen maar besloten om deze pook aan te schaffen.
Deze heeft een behoorlijke hefboomwerking en toch een goed gevoel met schakelen. Het bevalt mij beter dan wat ik gehad heb.
-
OnlineLuco
Ik gebruik ook 75 w 140 voor de sadev met sper.
Met sper alleen wat vaker wisselen, maar dat doe ik zowiezo na elke trackday of wedstrijddag/weekend
Met sper alleen wat vaker wisselen, maar dat doe ik zowiezo na elke trackday of wedstrijddag/weekend