BMW e36 325i Cabrio > te koop!
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW e36 325i Cabrio
Mooi setje AP schroefpoten, of staat hij al weer netjes op de poten?
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio
Staat nog niet netjes op z'n pootjes. Maar als er geen verkorte dempers onder zitten komen er eibach veren onder. Huidige veren is 60mm verlaging volgens mij. Eibach is 30mm. Dempers zijn nog prima. Comfort is ook prima. Alleen staat ie gewoon te laag voor bepaalde drempels.Tim N schreef:Mooi setje AP schroefpoten, of staat hij al weer netjes op de poten?
Koppeling, stoelen en nieuwe banden om de 17 inchers zijn de volgende stap.

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio
Wiehoe, volgens de rdw site heeft ie nieuwe APK. Zit helaas zelf nog steeds te wachten tot de garage belt dat ze klaar zijn. 

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio
Gisteren rond 3 uur was de BMW weer klaar. Dus snel met de trein richting Franeker. Uit eindelijk om een paar minuten voor half 6 aangekomen daar. Net op tijd (open tot half 6.) BMW'tje stond alweer klaar, nog steeds net zo smerig als toen ik 'm af had geleverd. Dus eerst maar richting huis en 't hok even gewassen. Daarna maar even een paar foto's gemaakt.
Wat is er allemaal vervangen voor de APK:
-Koplampen
-Knipperlichten
-Motorsteunen
-Ruitersproeierpomp
-Uitlaateinddemper
Daarnaast nog even de waterpomp en thermostaat laten vervangen en wat dingen beter vast laten zetten.
Gelukkig was het gisteren mooi weer dus direct de kap weer naar beneden en de treinreis was binnen een paar minuten weer uit m'n geheugen gewist.
Paar foto'tjes:





Op naar de volgende onderhoudsbeurt.
Wat is er allemaal vervangen voor de APK:
-Koplampen
-Knipperlichten
-Motorsteunen
-Ruitersproeierpomp
-Uitlaateinddemper
Daarnaast nog even de waterpomp en thermostaat laten vervangen en wat dingen beter vast laten zetten.
Gelukkig was het gisteren mooi weer dus direct de kap weer naar beneden en de treinreis was binnen een paar minuten weer uit m'n geheugen gewist.
Paar foto'tjes:
Op naar de volgende onderhoudsbeurt.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW e36 325i Cabrio foto update pag 15
heb je weer aardig wat laten fixen
kon je het merken?
eneuh...volgens mij kan jij wel een setje rondom spoorverbreders gebruiken

kon je het merken?
eneuh...volgens mij kan jij wel een setje rondom spoorverbreders gebruiken

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio foto update pag 15
Is zeker te merken. Bij volgas optrekken kwam de motor iets omhoog bij het schakelen, waardoor de voorkant ging springen bij het schakelen. Dat is nu gelukkig weer over. En de einddemper was zo lek als een mandje dus dat verschil is goed hoorbaar. Had verwacht dat ie nu heel stil zou worden maar het valt me nog mee gelukkig.GTRene schreef:heb je weer aardig wat laten fixen![]()
kon je het merken?
eneuh...volgens mij kan jij wel een setje rondom spoorverbreders gebruiken
En er komen binnenkort andere velgen onder met andere et waarden. Als het goed is komen die precies ver genoeg naar buiten.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW e36 325i Cabrio foto update pag 15
altijd fijn dat het merkbaar is, dan weet je waar je het voor hebt gedaan.
ben benieuwd wat voor wielen en hoe dat straks gaat staan, das wel de betere oplossing andere et waarden en dan zonder spacers, scheelt ook weer een setje langere velgbouten
ben benieuwd wat voor wielen en hoe dat straks gaat staan, das wel de betere oplossing andere et waarden en dan zonder spacers, scheelt ook weer een setje langere velgbouten

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio foto update pag 15
Velgen die onder m'n vorige BMW zaten komen hier weer onder. Style 68. Maar dan in een kek kleurtje.
Moet alleen nog even plastidip bestellen en 2 achterbanden. (Nankang oid, lekker glijden)
Moet alleen nog even plastidip bestellen en 2 achterbanden. (Nankang oid, lekker glijden)
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio foto update pag 15
20 mei komt er een nieuwe koppeling in. Weer een stukje dichterbij een technisch 100% e36. 

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje
Weer even een vraagje.
Heb in januari de olie laten wisselen voor goedkope 10w40, omdat ik niet wist wat voor olie erin zat wou ik de motor eerst even spoelen met goedkopere olie voordat er echt goede olie in komt. Zit nu dus 10w40 volsyntheet in en het olie verbruik is vrij hoog. Nu hoop ik dat die opgelost is met andere olie. Blok is aan de onderkant helemaal droog en aan de bovenkant zweet ie alleen een beetje. Nu zat ik te denken aan Castrol 10w40 of 10w60. Lees op verschillende fora dat 10w60 aan wordt geraden als je regelmatig hoog in de toeren rijdt. Nou gebruik ik de auto alleen om af en toe een lekker stukje te knallen. Dus dat hoog in de toeren is voor mij wel toepasbaar. Maar klopt dit advies? En is Castrol Edge 10W60 dan een goede olie? En is het verstandig om direct weer het olie filter mee te pakken? Is dus in januari ook al vervangen.
Alvast bedankt voor de reacties!
Heb in januari de olie laten wisselen voor goedkope 10w40, omdat ik niet wist wat voor olie erin zat wou ik de motor eerst even spoelen met goedkopere olie voordat er echt goede olie in komt. Zit nu dus 10w40 volsyntheet in en het olie verbruik is vrij hoog. Nu hoop ik dat die opgelost is met andere olie. Blok is aan de onderkant helemaal droog en aan de bovenkant zweet ie alleen een beetje. Nu zat ik te denken aan Castrol 10w40 of 10w60. Lees op verschillende fora dat 10w60 aan wordt geraden als je regelmatig hoog in de toeren rijdt. Nou gebruik ik de auto alleen om af en toe een lekker stukje te knallen. Dus dat hoog in de toeren is voor mij wel toepasbaar. Maar klopt dit advies? En is Castrol Edge 10W60 dan een goede olie? En is het verstandig om direct weer het olie filter mee te pakken? Is dus in januari ook al vervangen.
Alvast bedankt voor de reacties!

-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje
Nu je het er over hebt, gisteravond rook ik zo nu en dan toch wel een oliegeur als ik achter je reed... 

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje
Ja dat had ik zelf ook al door. Maar het olieverbruik is vooral hoog als je lange tijd hoog in toeren rijdt. Als je normaal rijdt tikken de kleppen ook bijna niet en ruik je ook geen olie.matthyssie schreef:Nu je het er over hebt, gisteravond rook ik zo nu en dan toch wel een oliegeur als ik achter je reed...

- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje
Half syntheet! Zeker geen vol syntheet in zo'n oudere kar. Ga voor 5w40.
- Arthur
- Berichten: 43221
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje
En ook een nieuw filter.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje
Top! Nog een bepaald merk wat specifiek goed is voor een m50?
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje
Volgens mij is geen enkele 10w40 volsyntheet, maar ik kan er naast zitten....
Ik zou in jouw geval geen 10w60 gaan gebruiken. Lekker sportief rijden en af en toe doortrekken in toeren is altijd nog iets anders dan uren knallen op een circuit. 0w40 of 5w40 lijkt me prima. Ik heb afgelopen jaar van twee specialisten advies gekregen om Kroon te gebruiken, zowel in de ZZZ als in de MMM.
@Niels: Waarom geen volsyntheet? Vanwege mogelijk meer olieverbruik bij zo'n oud beestje?
Ik zou in jouw geval geen 10w60 gaan gebruiken. Lekker sportief rijden en af en toe doortrekken in toeren is altijd nog iets anders dan uren knallen op een circuit. 0w40 of 5w40 lijkt me prima. Ik heb afgelopen jaar van twee specialisten advies gekregen om Kroon te gebruiken, zowel in de ZZZ als in de MMM.
@Niels: Waarom geen volsyntheet? Vanwege mogelijk meer olieverbruik bij zo'n oud beestje?
Laatst gewijzigd door Vlokmans op 11 mei 2014, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje
Idd loop je de kans op toenemend olie verbruik. Vol syntheet heeft reinigende eigenschappen, vanaf nieuw is dat prima maar vanaf 2ton zit je daar niet op te wachten. Oude olie resten die ineens los komen en rond gepompt worden kan ook nogal eens voor problemen zorgen bv.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje
En wat nou als er altijd een volsyntheet in gegooid is? Ik gooi in m'n Mazda van 22 jaar ook gewoon dezelfde 5W30 Full Synthetic als in de E90.Niels schreef:Idd loop je de kans op toenemend olie verbruik. Vol syntheet heeft reinigende eigenschappen, vanaf nieuw is dat prima maar vanaf 2ton zit je daar niet op te wachten. Oude olie resten die ineens los komen en rond gepompt worden kan ook nogal eens voor problemen zorgen bv.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje
een goede 5w40 volsynth zou ik doen,
sommige vinden bv kroon oil not so, maar die heeft verschillende types net als bv Castrol waar je de 1 wel moet hebben maar de ander beter kan laten staan voor bepaalde auto's, als je de
5w40 Emperol van Kroon Oil neemt dan heb jij ook kans dat je auto minder olie verbruikt en kan ook hoge temperaturen aan en dus ook regelmatig gassen zeg maar.
zit een vrij hoog getal van een bepaald goedje in wat het lekker doet in wat oudere motoren, bovendien niet zo hel duur en als je wat op het net speurt vaak nog met wat korting ook! fijn spul wat ook wel wat kan hebben.
sommige vinden bv kroon oil not so, maar die heeft verschillende types net als bv Castrol waar je de 1 wel moet hebben maar de ander beter kan laten staan voor bepaalde auto's, als je de
5w40 Emperol van Kroon Oil neemt dan heb jij ook kans dat je auto minder olie verbruikt en kan ook hoge temperaturen aan en dus ook regelmatig gassen zeg maar.
zit een vrij hoog getal van een bepaald goedje in wat het lekker doet in wat oudere motoren, bovendien niet zo hel duur en als je wat op het net speurt vaak nog met wat korting ook! fijn spul wat ook wel wat kan hebben.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje
Wat vind je een hoog olie verbruik?
Als de uitlaat gassen naar olie stinkt is er meer aan de hand, dat los je niet op met andere olie.
De 318iS die ik heb gehad zoop een halve liter olie op 1 tank, ook pluimde die behoorlijk onder vollast.
Uit eindelijk is er wel een zuiger kapot gegaan en het blok in de soep gelopen.
Als de uitlaat gassen naar olie stinkt is er meer aan de hand, dat los je niet op met andere olie.
De 318iS die ik heb gehad zoop een halve liter olie op 1 tank, ook pluimde die behoorlijk onder vollast.
Uit eindelijk is er wel een zuiger kapot gegaan en het blok in de soep gelopen.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje
De 318i hier rijdt al sinds mensenheugenis op dezelfde 5w30 volsyntheet en verbruikt ook nagenoeg geen olie na 310k. Ligt er dan net aan bij welke km-stand of wanneer je begint met volsyntheet.
Nu is een 10w40 geen volsyntheet, dus ik denk ook niet dat hem daar het hoge olieverbruik in zit, zeker niet als je auto walmt en naar olie ruikt.
Nu is een 10w40 geen volsyntheet, dus ik denk ook niet dat hem daar het hoge olieverbruik in zit, zeker niet als je auto walmt en naar olie ruikt.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje
1 liter op 1000-1500 km. Hmm, hoe kan je kijken of er meer aan de hand is? Compressietest of moet het hele blok dan uit elkaar?Jan-Willem schreef:Wat vind je een hoog olie verbruik?
Als de uitlaat gassen naar olie stinkt is er meer aan de hand, dat los je niet op met andere olie.
De 318iS die ik heb gehad zoop een halve liter olie op 1 tank, ook pluimde die behoorlijk onder vollast.
Uit eindelijk is er wel een zuiger kapot gegaan en het blok in de soep gelopen.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje
hoe zit dat ook al weer met bv versleten kleprubbers...
wat doet ie dan ook alweer, geloof ook wat walmen onder bepaalde last e.d.?
dan zou in theorie je compressie goed kunnen zijn maar de rubbers bv niet.
ik noem maar wat
wat doet ie dan ook alweer, geloof ook wat walmen onder bepaalde last e.d.?
dan zou in theorie je compressie goed kunnen zijn maar de rubbers bv niet.
ik noem maar wat

- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje
Compressie test kan je al een goed beeld krijgen.
Door een afwijkende kleur op een bougie ( zwarte aanslag ) kan het betekenen dat die zuigerveren of olie schraapveer niet helemaal fijn zijn.
Ook als de compressie achter blijft kan dat te maken hebben met de zuiger.
Als dat allemaal goed is kan het aan de klepseals liggen ( de afdichten van de klepsteel )
Ik durf alleen niet te zeggen of deze te vervangen zijn met de kop erop, wel is het erg veel werk want de nokkenassen moeten er sowieso uit.
Als er geen fysieke olie lekkage is moet de olie ergens anders naar toe gaan, dan kan je er wel goede dure olie op gooien maar dan los je het probleem niet op.
Door een afwijkende kleur op een bougie ( zwarte aanslag ) kan het betekenen dat die zuigerveren of olie schraapveer niet helemaal fijn zijn.
Ook als de compressie achter blijft kan dat te maken hebben met de zuiger.
Als dat allemaal goed is kan het aan de klepseals liggen ( de afdichten van de klepsteel )
Ik durf alleen niet te zeggen of deze te vervangen zijn met de kop erop, wel is het erg veel werk want de nokkenassen moeten er sowieso uit.
Als er geen fysieke olie lekkage is moet de olie ergens anders naar toe gaan, dan kan je er wel goede dure olie op gooien maar dan los je het probleem niet op.
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje
Je zou eens een lange afdaling kunnen opzoeken, de auto op compressie naar beneden laten rijden en onderaan de helling weer flink op het gas gaan staan. Als degene die achter je aan rijdt een rookwolk ziet weet je dat ie langs de klepsteelrubbers lekt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Martijn_bmw en 4 gasten