S50B32 TPS een service item? -> diagnose uitgevoerd.
- MParallel
- Auto: BMW
S50B32 TPS een service item? -> diagnose uitgevoerd.
Ik kom steeds vaker posts op internet tegen die claimen dat de TPS van de M3 een service item is die bij elke inspectie II vervangen zou moeten worden.
Kan iemand dit bevestigen, dan wel ontkrachten? Op mijn 328i in 8 jaar tijd nog nooit vervangen en geeft ook geen problemen.
Vanochtend rijdend naar me werk (in de M3) van het ene op het andere moment bij gas los: bijzonder bonkend en schokkend stationair. Begon eerst met wat lichte hikjes onder het rijden. Beetje misfires achtig.
Auto tot op heden verder zo soepel als wat gelopen.
Ook erg veel herrie had ik het idee. Alsof je met een lekke uitlaat rijdt. Niet het idee dat het Vanos herrie is, maar ik sluit niks uit.
Vooral de uitlaat kant blijkt nogal eens problemen te geven. Dan wel versleten/gebroken O-ringen v.d. solenoids, dan wel de draad die gewoon afgebroken is. Ik kan geen olielekkage ontdekken bij de solenoid deksels.
Van de week wel bij het starten een keer een raar geluid, kon het niet plaatsen. Maar was daarna weer verdwenen en niet meer teruggekomen.
Vanochtend bij starten niks vreemds aan de hand. Het gebeurde na ongeveer 8km
Morgen de GT1 aansluiten en uitlezen maar.
Maar om niet de kleinste zaken uit te sluiten, is die TPS nou een item wat jullie elke inspectie II vervangen?
Kan iemand dit bevestigen, dan wel ontkrachten? Op mijn 328i in 8 jaar tijd nog nooit vervangen en geeft ook geen problemen.
Vanochtend rijdend naar me werk (in de M3) van het ene op het andere moment bij gas los: bijzonder bonkend en schokkend stationair. Begon eerst met wat lichte hikjes onder het rijden. Beetje misfires achtig.
Auto tot op heden verder zo soepel als wat gelopen.
Ook erg veel herrie had ik het idee. Alsof je met een lekke uitlaat rijdt. Niet het idee dat het Vanos herrie is, maar ik sluit niks uit.
Vooral de uitlaat kant blijkt nogal eens problemen te geven. Dan wel versleten/gebroken O-ringen v.d. solenoids, dan wel de draad die gewoon afgebroken is. Ik kan geen olielekkage ontdekken bij de solenoid deksels.
Van de week wel bij het starten een keer een raar geluid, kon het niet plaatsen. Maar was daarna weer verdwenen en niet meer teruggekomen.
Vanochtend bij starten niks vreemds aan de hand. Het gebeurde na ongeveer 8km
Morgen de GT1 aansluiten en uitlezen maar.
Maar om niet de kleinste zaken uit te sluiten, is die TPS nou een item wat jullie elke inspectie II vervangen?
Laatst gewijzigd door MParallel op 10 apr 2014, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- Josef
Re: S50B32 TPS (gasklep potentiometer) een service item?
Toen ik mijn E36 M3 in 2009 kocht heb ik helaas gedurende de eerste 2 jaar erg hoge kosten gehad aan deze auto. Ik zal het even beschrijven, misschien dat je hier iets aan hebt.
Het begon met bonkend en schokkend stationair zoals je beschrijft, de motor ging toen heel snel op en neer in toeren en sloeg ook weleens af. Hij startte daarna wel altijd gelijk weer. Dit bleek uiteindelijk de DME te zijn, hij stuurde de motor niet meer goed aan waardoor hij zo slecht liep. Na het vervangen van de DME was dit helemaal verholpen, was wel duur
Stationair liep de motor sinds het vervangen van de DME weer helemaal perfect, alleen tijdens het rijden merkte ik nog steeds dat de motor soms wat inhield en schokkerig liep wanneer ik met een constante snelheid reed. Dus met hard op trekken of van het gas af, dan liep de motor keurig. De gasklep potentiometer bleek hier toen de boosdoener, was gelukkig niet zo duur
Deze heb ik vervangen en ik heb er sinds dien gelukkig nooit meer last van gehad, motor loopt keurig
Even afkloppen...
Na het vervangen van de gasklep potentiometer kreeg ik het advies om deze met regelmaat te vervangen. Dit lijkt mij eerlijk gezegd overdreven, ik weet nu wat de oorzaak toen der tijd was en mocht het ooit nog terug komen dan weet ik dat ik de gasklep potentiometer gewoon moet vervangen.
Maar heb jij dit probleem dus alleen bij stationair draaien? Want het stationair slecht draaien werd bij mij dus veroorzaakt door een defecte DME. De gasklep potentiometer veroorzaakte bij mij dus alleen problemen tijdens het rijden onder deel last.
Het begon met bonkend en schokkend stationair zoals je beschrijft, de motor ging toen heel snel op en neer in toeren en sloeg ook weleens af. Hij startte daarna wel altijd gelijk weer. Dit bleek uiteindelijk de DME te zijn, hij stuurde de motor niet meer goed aan waardoor hij zo slecht liep. Na het vervangen van de DME was dit helemaal verholpen, was wel duur

Stationair liep de motor sinds het vervangen van de DME weer helemaal perfect, alleen tijdens het rijden merkte ik nog steeds dat de motor soms wat inhield en schokkerig liep wanneer ik met een constante snelheid reed. Dus met hard op trekken of van het gas af, dan liep de motor keurig. De gasklep potentiometer bleek hier toen de boosdoener, was gelukkig niet zo duur

Na het vervangen van de gasklep potentiometer kreeg ik het advies om deze met regelmaat te vervangen. Dit lijkt mij eerlijk gezegd overdreven, ik weet nu wat de oorzaak toen der tijd was en mocht het ooit nog terug komen dan weet ik dat ik de gasklep potentiometer gewoon moet vervangen.
Maar heb jij dit probleem dus alleen bij stationair draaien? Want het stationair slecht draaien werd bij mij dus veroorzaakt door een defecte DME. De gasklep potentiometer veroorzaakte bij mij dus alleen problemen tijdens het rijden onder deel last.
- MParallel
Een falende DME moet wel heel erg uitzonderlijk zijn. Ik heb inmiddels al tig artikelen gelezen over hetzelfde verschijnsel, maar daar zat nooit een falende DME bij.
Dus ik ga er vanuit dat dit het niet is(!)
Rond 16:00 ga ik de auto uitlezen en dan weet ik hopelijk meer.
Kwam net op m5board.com een draadje tegen met een E39 M5 eigenaar met soortgelijke symptomen. Daar was het een versleten soldeer punt om 1 van ze solenoids. Opnieuw gesoldeerd en weg problemen.
Na het uitlezen zal ik ook meteen het dekseltje van de uitlaat solenoids even loshalen om te checken op olielekkage en om te kijken of de bedrading nog op zijn plek zit.
Dus ik ga er vanuit dat dit het niet is(!)
Rond 16:00 ga ik de auto uitlezen en dan weet ik hopelijk meer.
Kwam net op m5board.com een draadje tegen met een E39 M5 eigenaar met soortgelijke symptomen. Daar was het een versleten soldeer punt om 1 van ze solenoids. Opnieuw gesoldeerd en weg problemen.
Na het uitlezen zal ik ook meteen het dekseltje van de uitlaat solenoids even loshalen om te checken op olielekkage en om te kijken of de bedrading nog op zijn plek zit.
- Josef
Ik hoop voor je dat het wat kleins is, laat nog even weten wat het is, ik ben benieuwd!
- Erik K.
Net even de Inspectie voorschriften nagekeken.
Er staat niets in vermeld mbt het vervangen of controleren van de gasklep potentiemeter.
Uiteraard wel storingsgeheugen uitlezen.
Waar ik zelf bij mijn M3 last van heb gehad is dat de stekker verbinding van de gasklep potentiemeter beschadigd raakte omdat de stekker bij dicht doen van de klep zo ongeveer in de isolatie van de klep gedrukt wordt. Na een stuk uit de isolatie gesneden te hebben en de stekker te hebben vernieuwd was het probleem weg.
De klachten waren met name bij stationair draaien soms schokken en soms zelfs afslaan van de motor.
Dat afslaan komt doordat als je de stekker tijdens draaien los haalt het DME een storing ziet en de motor afzet.
Dit gebeurd ook als je bv de luchtmassameter los trekt bij draaiende motor.
Er staat niets in vermeld mbt het vervangen of controleren van de gasklep potentiemeter.
Uiteraard wel storingsgeheugen uitlezen.
Waar ik zelf bij mijn M3 last van heb gehad is dat de stekker verbinding van de gasklep potentiemeter beschadigd raakte omdat de stekker bij dicht doen van de klep zo ongeveer in de isolatie van de klep gedrukt wordt. Na een stuk uit de isolatie gesneden te hebben en de stekker te hebben vernieuwd was het probleem weg.
De klachten waren met name bij stationair draaien soms schokken en soms zelfs afslaan van de motor.
Dat afslaan komt doordat als je de stekker tijdens draaien los haalt het DME een storing ziet en de motor afzet.
Dit gebeurd ook als je bv de luchtmassameter los trekt bij draaiende motor.
- ///Joost
Een TPS is inderdaad geen service item. Dit is weer zo'n typisch uit de lucht gegrepen broodje aap verhaal, waar iemand op een forum ooit eens heeft geroepen dat het een service item is. Iedereen die het maar weer klakkeloos overneemt...net als dat hele 10W60 verhaal.
Afijn, ik heb hier ergens op het forum nog zo'n ding opengehaald (met foto's) toen ik de mijne preventief vervangen had. Ze dragen wel vaak bij aan motorproblemen, maar dat komt dan vaak omdat ze nooit vervangen zijn. Het is niets meer dan een sleepcontact a la old school luchthoeveelheidsmeter. Je kunt je voorstellen dat zo'n contact slijt, alleen niet met de snelheid van een inspectie II kilometrage.
de symptomen die jij beschrijft duiden volgens mij meer op Vanos related of een nokkenassensor. Afijn, met je GT1 zou je wel wat moeten kunnen uitlezen. Ik ben benieuwd!
Afijn, ik heb hier ergens op het forum nog zo'n ding opengehaald (met foto's) toen ik de mijne preventief vervangen had. Ze dragen wel vaak bij aan motorproblemen, maar dat komt dan vaak omdat ze nooit vervangen zijn. Het is niets meer dan een sleepcontact a la old school luchthoeveelheidsmeter. Je kunt je voorstellen dat zo'n contact slijt, alleen niet met de snelheid van een inspectie II kilometrage.
de symptomen die jij beschrijft duiden volgens mij meer op Vanos related of een nokkenassensor. Afijn, met je GT1 zou je wel wat moeten kunnen uitlezen. Ik ben benieuwd!
- MParallel
Leek mij ook een broodje aap. Die op de 328i zit er al 8 jaar op. Althans, ik heb de auto nu 8 jaar en nooit vervangen. Kan zomaar zijn dat het gewoon de originele is.
Erik: idd dat ding maakt echt een rare knik. Mede door die tie-wrap die niet zover van het einde zit.
Alleen me multimeter vergeten. Voor de zekerheid de solenoids doormeten. Zou 4ohm weerstand moeten geven als je een van de buitenste contacten met de middelste meet.
Goed, ik zal de diagnoseresultaten uiteraard posten.
Erik: idd dat ding maakt echt een rare knik. Mede door die tie-wrap die niet zover van het einde zit.
Alleen me multimeter vergeten. Voor de zekerheid de solenoids doormeten. Zou 4ohm weerstand moeten geven als je een van de buitenste contacten met de middelste meet.
Goed, ik zal de diagnoseresultaten uiteraard posten.
- ///Joost
Van mijn oude topic:
Ik heb n.a.v. een hapering tijdens de acceleratie (en onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen') een nieuwe TPS gemonteerd. Aangezien ik al meerdere malen heb gelezen dat dit een Inspectie II onderdeel zou zijn, heb ik besloten het ding eens open te maken. Duidelijk is te zien dat de 'baan' waar de sleepcontactjes overheen gaan afgesleten is. Maar je kunt toch niet echt goed visueel zien dat het ding versleten is.
Bij doormeten lag die van mij trouwens buiten het originele bereik van 1-4 kOhm. Ik meette iets van 0.9 kOhm dicht en 5.3 kOhm open.
- MParallel
Nou ik heb zojuist de auto uitgelezen.
Nou, wat ik al vermoedde:
162 Nokkenas-synchronisatie.
Echter lijkt het niet de uitlaatkant te betreffen. Na het uitvoeren van een Vanos testm het volgende:
De maximale verstelling van van de inlaatkant naar vroeg kon niet worden bereikt.
(...)
De maximale verstellening van de inlaatkant naar laat werd niet bereikt.
De solenoids afzonderlijk getest en deze hoor je duidelijk klikken. Ik hoop nu toch dat de o-ringen v.d. inlaatsolenoids dan lek zijn waardoor die geen druk kan opbouwen. Alleen verwacht je dan eigenlijk wel olielekkage achter dat dekseltje. Die pakking daar is volgens mij geen een om olie tegen te houden.
DIS geeft ook nog de suggestie dat de VANOS druk accumulator kapot kan zijn als je geen sissend geluid hoort na afzetten motor (niet op gelet en aangezien de motor als een tractor loopt niet nogmaals gestart, het starten zelf gaat zéér moeilijk)
Maar als die stuk zou zijn, dan verwacht ik dat ik dezelfde fouten als hierboven zou krijgen voor de uitlaat zijde.
Schiet me net nog iets te binnen. Bij uitlezen DME waardes:
Nokkenas is positie inlaat: 60 *kw
Nokkenas moet-zijn positie 55*kw
En nu komt het
Nokkenas is positie uitlaat 0 *kw
Nokkenas moet-zijn positie 0 *kw
0!? Alsof de positie niet uitgelezen kan worden. Zou de sensor van de inlaat kant soms stuk zijn?
Hoewel de inlaatkant is kaduuk volgens DIS. Misschien dat de inlaat ook juist op 0/0 had moeten staan?
Er brandt overigens geen Check Engine lampje. Ik weet niet of een kapotte sensor die triggert of niet.
Nou, wat ik al vermoedde:
162 Nokkenas-synchronisatie.
Echter lijkt het niet de uitlaatkant te betreffen. Na het uitvoeren van een Vanos testm het volgende:
De maximale verstelling van van de inlaatkant naar vroeg kon niet worden bereikt.
(...)
De maximale verstellening van de inlaatkant naar laat werd niet bereikt.
De solenoids afzonderlijk getest en deze hoor je duidelijk klikken. Ik hoop nu toch dat de o-ringen v.d. inlaatsolenoids dan lek zijn waardoor die geen druk kan opbouwen. Alleen verwacht je dan eigenlijk wel olielekkage achter dat dekseltje. Die pakking daar is volgens mij geen een om olie tegen te houden.
DIS geeft ook nog de suggestie dat de VANOS druk accumulator kapot kan zijn als je geen sissend geluid hoort na afzetten motor (niet op gelet en aangezien de motor als een tractor loopt niet nogmaals gestart, het starten zelf gaat zéér moeilijk)
Maar als die stuk zou zijn, dan verwacht ik dat ik dezelfde fouten als hierboven zou krijgen voor de uitlaat zijde.
Schiet me net nog iets te binnen. Bij uitlezen DME waardes:
Nokkenas is positie inlaat: 60 *kw
Nokkenas moet-zijn positie 55*kw
En nu komt het
Nokkenas is positie uitlaat 0 *kw
Nokkenas moet-zijn positie 0 *kw
0!? Alsof de positie niet uitgelezen kan worden. Zou de sensor van de inlaat kant soms stuk zijn?
Hoewel de inlaatkant is kaduuk volgens DIS. Misschien dat de inlaat ook juist op 0/0 had moeten staan?
Er brandt overigens geen Check Engine lampje. Ik weet niet of een kapotte sensor die triggert of niet.
- Flamman
Re: S50B32 TPS een service item? -> diagnose uitgevoerd.
Om nog even op de vraag terug te komen, bij de S50B30 staat het vervangen van de gaskleppotmeter weldegelijk in het onderhouds voorschrift !
Ik heb deze informatie uit het onderhoudsboekje (1993) en staat ook op de TIS onderhoudsbeurt lijst.
Bij de 3.2 idd niet, ondanks dat het exact dezelfde sensor betreft !
Deze sensor wordt niet gebruikt bij de normale motoren zoals de 328I dus daar is dat idd niet nodig.
@Joost kijk eens achterin je onderhoudsboekje bij inspectie 2 en vertel eens of het dan nog steeds een broodje aap verhaal is.
Ik heb deze informatie uit het onderhoudsboekje (1993) en staat ook op de TIS onderhoudsbeurt lijst.
Deze sensor wordt niet gebruikt bij de normale motoren zoals de 328I dus daar is dat idd niet nodig.
@Joost kijk eens achterin je onderhoudsboekje bij inspectie 2 en vertel eens of het dan nog steeds een broodje aap verhaal is.
- Erik K.
Flamman schreef:Om nog even op de vraag terug te komen, bij de S50B30 staat het vervangen van de gaskleppotmeter weldegelijk in het onderhouds voorschrift !
Klopt inderdaad, bij een 3.0 staat in het voorschrift van een Inspectie II de Gaskleppotentiemeter vervangen.
Raar dat het bij de 3.2 dan ineens niet nodig zou zijn.
- MParallel
Iemand in de buurt waarvan ik ze nokkenassensor kan testen? 

- ///Joost
Ik zal vanavond eens kijken, het lijkt me echter een vreemd verhaal omdat er weinig in zo'n ding zit wat echt kan slijten. Vandaar dat het waarschijnlijk bij de 3.2 is komen te vervallen.Flamman schreef: @Joost kijk eens achterin je onderhoudsboekje bij inspectie 2 en vertel eens of het dan nog steeds een broodje aap verhaal is.
Desondanks zal ik de laatste zijn die zegt dat preventief vervangen onzin is, vooral als ie nooit vervangen is. Een TPS is een TPS. Er zal qua mechanische werking weinig verschil zitten tussen een TPS van een Mxx of S50 blok. Laat staan een Toyota, BMW, Mazda of Subaru.
- ///Joost
Heb je de weerstand al eens doorgemeten koud/warm? Nu ben ik zelf ook wel eens benieuwd, zie namelijk:MParallel schreef:Iemand in de buurt waarvan ik ze nokkenassensor kan testen?
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &start=250
- MParallel
Is een nokkenassensor een bekende faal eigenlijk ? Los of dat wel of niet mijn probleem is.
Of is het puur hit and miss?
Het is jammer dat ik niet weet wat bij uitlezen DME kan uitsluiten of die wel of niet werkt.
Geeft een kapotte een check engine light?
Aan de andere kant, de auto start wel, zij het zeer moeilijk. Met een kapotte sensor lees ik eigenlijk dal de motor dan helemaal niet te starten is.
Of is het puur hit and miss?
Het is jammer dat ik niet weet wat bij uitlezen DME kan uitsluiten of die wel of niet werkt.
Geeft een kapotte een check engine light?
Aan de andere kant, de auto start wel, zij het zeer moeilijk. Met een kapotte sensor lees ik eigenlijk dal de motor dan helemaal niet te starten is.
- ///Joost
Voor zover ik begrepen heb komt een kapotte nokkenassensor vaker voor. De motor start dan gewoon. Het wordt pas lastiger als de krukaspositiesensor stuk is. Dan gaat het starten erg moeilijk.
Ik had tevens nog even nagekeken of de TPS een service item is, en wat blijkt...nergens te vinden.
Let wel, ik heb een relatief vroege E36 M3 uit mid 1993.

Ik had tevens nog even nagekeken of de TPS een service item is, en wat blijkt...nergens te vinden.

Let wel, ik heb een relatief vroege E36 M3 uit mid 1993.
- MParallel
Zal mijn boekje ook eens checken.
- Erik K.
Blijft een raar verhaal.
Staat dus niet het boekje, wel in de gegevens van de dealer voor de 3.0 dan, nergens voor de 3.2...
Staat dus niet het boekje, wel in de gegevens van de dealer voor de 3.0 dan, nergens voor de 3.2...
- Vlokmans
In het Duitstalige boekje van mijn 3.2 kan ik ook niets vinden over de TPS.
- MParallel
Bij mij ook niet.
- Jesper
- Auto: BMW M135i
Wat de TPS betreft zou ik zoiets hebben van: if it ain't broke don't fix it.
- MParallel
Nee daarom.
Ik heb nu nieuwe o-ringen, pakkingen en boutjes voor beide kanten van de Vanos besteld.
Die wilde ik los van dit probleem al preventief vervangen. Natuurlijk geen idee of dit al eens gedaan is in het leven van deze auto.
Daarbij ook meteen het filtertje, die heb ik al klaarliggen.
Hopelijk is het gewoon zoiets stoms, zo niet dan is al me hoop op de inlaat nokkenassensor gevestigd.
Ben alleen bang als dat zo is dat me hele injector/benzine rail los moet. Ik weet niet hoe diep die sensor de kop in gaat.
Ik heb nu nieuwe o-ringen, pakkingen en boutjes voor beide kanten van de Vanos besteld.
Die wilde ik los van dit probleem al preventief vervangen. Natuurlijk geen idee of dit al eens gedaan is in het leven van deze auto.
Daarbij ook meteen het filtertje, die heb ik al klaarliggen.
Hopelijk is het gewoon zoiets stoms, zo niet dan is al me hoop op de inlaat nokkenassensor gevestigd.
Ben alleen bang als dat zo is dat me hele injector/benzine rail los moet. Ik weet niet hoe diep die sensor de kop in gaat.
- ///Joost
Om mezelf eens te quoten...waarom meet je de weerstandswaarden niet? Al is het alleen maar als ie koud is. De stekkers zitten onder dat zwarte kapje. Als je de fan er even afhaalt kun je er makkelijk bij. Ik heb de waardes voor je voorgekauwd. Kunnen we mooi even kijken of de waardes dicht bij elkaar liggen van jouw en mijn auto.///Joost schreef:Heb je de weerstand al eens doorgemeten koud/warm? Nu ben ik zelf ook wel eens benieuwd, zie namelijk:MParallel schreef:Iemand in de buurt waarvan ik ze nokkenassensor kan testen?
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &start=250
- MParallel
Joost, via DIS heb ik alle 4 magneetventielen apart aangestuurd en ik hoor ze klikken.
Volgens mij kan ik dan alleen concluderen dat ze het doen en de ventielen zelf niet het probleem zijn. Of is dit onjuist?
Zonder je topic bekeken te hebben, wat ik lees zou er 4 ohm weerstand gemeten moeten worden. (de ventielen zelf, ik heb geen weerstand van de sensor gemeten.
Moet een nieuwe MM hebben, want me oude is overleden.
Trouwens TDC sensor*? Ik dacht dat de krukassensor dit bepaalde? Jij hebt natuurlijk een 3.0, misschien werkt die sowieso met andere waardes.
* gevonden, is een 3.0 ding. 3.2 heeft die niet.
Volgens mij kan ik dan alleen concluderen dat ze het doen en de ventielen zelf niet het probleem zijn. Of is dit onjuist?
Zonder je topic bekeken te hebben, wat ik lees zou er 4 ohm weerstand gemeten moeten worden. (de ventielen zelf, ik heb geen weerstand van de sensor gemeten.
Moet een nieuwe MM hebben, want me oude is overleden.
Trouwens TDC sensor*? Ik dacht dat de krukassensor dit bepaalde? Jij hebt natuurlijk een 3.0, misschien werkt die sowieso met andere waardes.
* gevonden, is een 3.0 ding. 3.2 heeft die niet.
- ///Joost
Ja, ik bedoelde inderdaad het doormeten van de nokkenassensoren (hall sensoren), en niet van de ventielen, want die blijken te werken volgens je test. Ik zet m'n geld nog steeds op een nokkenassensor, dus ik was wel benieuwd wat de weestandswaardes zijn in rust.