Wastegate turbo, vermogenverlies

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Tsi

Wastegate turbo, vermogenverlies

Bericht door Tsi » 13 apr 2014, 08:56

Beste mensen,

De wanhoop is nabij. Ik heb een jetta 1.4 tsi 170pk met een compressor en een turbo.
De compressor doet z'n werk goed, maar de turbo weigert. Hij bouwt druk op maar kan hier vervolgens niets mee doen omdat de wastegateklep dichtblijft. De turbo is nieuw. Al 3 verschillende vw stealers langs geweest maar weten niet wat ze er mee aan moeten. verschillende lokale garages ook niet. Alle omliggende scenario's zijn afgelopen en bijbehorende onderdelen vervangen (bougies, bobines, magneetklep, software update etc). De turbo werkt computergestuurd en met handpomp ook gewoon. Echt alles. Mijn vraag is of iemand een dergelijk probleem heeft meegemaakt of iemand die echt verstand heeft van dergelijke problemen waar Ik m'n auto langs kan brengen. Mijn dank is onbeschrijfelijk groot!

Please help...!

JP

Re: Wastegate turbo, vermogenverlies

Bericht door JP » 13 apr 2014, 08:59

Wat zegt PON, de importeur ?

Tsi

Bericht door Tsi » 13 apr 2014, 09:06

T betreft n model 2008 overigens. Pon zegt dat ze er niets aan kunnen doen omdat de auto niet elke beurt bij de dealer heeft gehad. :?

JP

Bericht door JP » 13 apr 2014, 09:21

Als het gaat om reparatie uit coulance of onder garantie dan zal PON altijd zoeken naar uitwegen om vooral je niet te helpen, want dan kost het hun geld. Of ze zeggen inderdaad dat ze nog nooooit van jouw probleem gehoord hebben en dat je echt de eerste bent met die specifieke problemen.

Je zou ook kunnen zeggen, we helpen je maar kunnen dit door eerder genoemde redenen niet (volledig) onder garantie laten vallen aka het kost je als consument geld.

HJ2

Bericht door HJ2 » 13 apr 2014, 09:55

Uhmmm... de wastegate hoort toch dicht te zitten totdat de druk te hoog wordt?
En hoezo kan hij niks met de druk doen? De druk wordt toch opgebouwd in het inlaatspruitstuk?

Ikke niet snap... :bag:

Tsi

Bericht door Tsi » 13 apr 2014, 12:36

Dat is t ook.. Hii bouwt die druk op maar kan t niet kwijt. Waardoor die gaat schokken en er geen vermogen is

Joy

Bericht door Joy » 13 apr 2014, 13:23

Solenoid Valve N75 - Turbo Charge Pressure control valve

Is die al vervangen?

http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=2780449" onclick="window.open(this.href);return false;

HJ2

Bericht door HJ2 » 13 apr 2014, 15:27

Overboost dus? Zie je dat terug op je boostmeter?
Bij mijn mechanische wastegate wil de actuator wel eens wat plakken. Hem met de hand forceren totdat het plakeffect weg is helpt dan (wastegate wiggle) Misschien helpt 't jou ook.
Zijn alle druk en vacuumverbindingen getest en OK bevonden? ALs hij dan niet plakt, is het wellicht de actuator zelf.

Tsi

Bericht door Tsi » 13 apr 2014, 17:53

N75 is vervangen en verschillende andere sensoren die de aansturing regelen verwisseld. alsmede een sensor bij het inlaatspruitstuk. Daar zat nog een foutmelding maar ook die schijnt gewoon goed te werken. Alle metingen zijn binnen de grenzen, behalve die overcompressie dus. Niemand kan wat vinden en er is van alles geprobeerd, ik ben zelf geen techneut. Dus als iemand een adres weet waar ik geholpen kan worden..heel graag. Ik ben het meer dan spuugzat. Ben al 3000e verder. En nog steeds geen fatsoenlijke auto

JP

Bericht door JP » 13 apr 2014, 18:35

VAG techniek in Nuenen misschien, of JD Engineering in Lochem?

HJ2

Bericht door HJ2 » 13 apr 2014, 20:14

Afhankelijk van hoe je wastegate aansturing werkt zou ik er druk / vacuum / 12V op zetten en gewoon kijken of dat ding beweegt. Beweegt hij, en beweegt hij goed, dan is je aansturing niet in orde (dus een MAP sensor oid) Beweegt hij niet, dan is er iets mechanisch niet in orde.

Het kan bijvoorbeeld zomaar een slechte massa zijn in je MAP sensor, dan ga je al de bietenbrug op ..

Tsi

Bericht door Tsi » 13 apr 2014, 22:08

VAG techniek of jd engineering.. Ik zal ze contacteren en kijken wat ze zullen zeggen.. Dank je!

Tsi

Bericht door Tsi » 13 apr 2014, 22:10

Vacuüm en computergestuurd gaat ie wel open. Een mechanisch mankement in de turbo is uitgesloten.

Maar eenmaal een draaiende motor doet ie dus niets. Map sensor is meerdere keren gecheckt is ook goed.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 apr 2014, 23:12

Een schrale troost maar je bent niet de enige met een problemen 170pk TSI.... Op papier is het allemaal veel belovend, de praktijk helaas anders. Een collega van me had ellende vanaf nieuw.

Te veel druk zal het noodprogramma aanspreken en een te hoge druk kan een slechte afregeling door de waste gate zijn idd maar dat lijkt me toch uit te lezen. JD zou ik eens contacten idd.

Tsi

Bericht door Tsi » 14 apr 2014, 18:38

Mijn eerste en zeker ook de laatste vw! En nog niet eens zo zeer om de motor, maar de service. En de onkunde daarin. Stelletje amateurs bij mekaar.

Plaats reactie