Heb lang voor de keuze gestaan om toch mijn M3 E93 in te ruilen en weer voor een BMW M te gaan.
Dit in de vorm van een M6 Gran Coupe of een M550D.
Maar diep van binnen was er toch nog altijd 1 auto die me nog meer aantrok.
Ongeveer 3 weken gelden heb ik een test rit gemaakt van een uur en daarna de knoop doorgehakt en mn droom auto gekocht bij PCG:
Een Porsche 911 997 GT3 MK2 van 2011
Auto is voorzien van vrijwel alle opties die mogelijk waren op een GT3:
Automatische dimmende binnen en buiten spiegels
Cruise control
Getinte baan op voorruit
Middenconsole achter leer
Leren achter zittjes
Regensensor
Pcm met navigatie module
Bleutooth module voor PCM
Sportchrono pakket plus
Voetsteun sport look
Verwarmbare voorstoelen
Adaptive sportstoelen elektrische verstelbaar
6 cd-dvd wisselaar
Dynamische bochtverlichting
Gordels Indisch rood
Porsche wapens in hoofdsteunen
PCM console in leer uitgevoerd
Sounds package plus
Universelle aux ingang ipod, usb, iphone
Alarm klasse 5 met voertuig volg systeem
Vorig jaar heb ik met de 997 GT3 Mk1 gereden en deze was "kaal" uitgevoerd. Daar had ik geen goed gevoel bij omdat ik de auto als daily driver gebruik.
Wat deze zo speciaal maakt en mij over de streep trok is toch wel de; Adaptieve elektrische verstelbare sportstoelen met stoelverwarming, cruise controle en navigatie met soundpackage plus.
En natuurlijk dat het een MK2 3.8 is, en een van de aller laatste echte handgeschakelde GT3's
Had direct een goed gevoel bij het binnen stappen bij de Porsche dealer.
Je wordt direct uiterst correct behandeld en klant vriendelijkheid staat gewoon heel hoog in het vaandel!! Iets waar BMW nog wat van kan leren. (De dealer in Velp in het bijzonder!!)
Een groot voordeel tov BMW is de mogelijkheid van het bijkopen van garantie om het jaar.
Heb de auto gekocht met 12 Porsche approved garantie en lakverzegeling.
Het rijden:
Het is een wereld van verschil tov de M3
Merk het direct in het stuurgedrag, wat rijdt dit ding enorm goed zeg! De grip van de auto lijkt oneindig!
Het zal hem ook zitten in het enorme gewichts verschil van bijna 500kg, mn laaste auto de M3 cabrio woog bijna 1900kg

Oke, de M3 coupe was wel lichter tov de M3 cabrio maar beide auto's voelen totaal verschillend aan in vergelijking met de GT3
Al moet het wel wennen om hard te rijden op bochtige wegen etc.
Bij voluit accelereren wordt de neus een beetje gelift en dat merk je echt wel in het stuurgedrag, hij gaat een beetje zoeken.
Laat je dan het gas een beetje los dan voel je de auto direct weer "bijten".
Vind de stuurreactie's ook verdomd snel, je hoeft maar een tikje aan het stuur te komen en hij reageerd direct.
In de M3 was dit veel minder, bij deze auto kon je door een druk op de knop het sturen veel zwaarder instellen.
Vind de GT3 wel heel licht sturen op hogere snelheid en dat moet gewoon wennen.
Ook merkte ik heel snel dat de kont van de auto door wil zetten als je het gas een beetje licht in een bocht, komt natuurlijk door de plaatsing van de motor.
Dit is heel makkelijk te corisseren door wat gas bij te geven. Als je de auto eenmaal door hebt dan ligt dit lat volgens mij erg hoog.
Reed met de M3's regelmatig tegen de grens aan, zodat de elektrische vangnetten (DSC, ESP) op de auto ingrepen.
Heb dit nog niet meegemaakt met de GT3, daar is mijn hart nog niet groot genoeg voor

Al ben ik wel voor mijn gevoel enorm hard door een paar bochten gegaan

Is echt een enorm sensatie hoe dit apparaat rijdt

Het geluid is gewoon weg bizar, Bij 4000 toeren klinkt het alsof de motor bijna gaat exploderen, maar dan heb je nog eens 4500 rpm te gaan voordat het oranje driehoekje gaat branden om je te vertellen dat je moet opschakelen.
Het kopel van de motor bij laag toerental is ook super. Je kan dan ook heel rustig met de auto rijden, waarbij je een hele zware brom hoort als je de motor laag in toeren houdt.
Ben echt superblij met deze auto.