Martijn's Coopertje

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gijs Evo
Berichten: 516
Lid geworden op: 14 sep 2010, 00:38
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Gijs Evo » 29 mar 2014, 22:22

Ben benieuwd, misschien gelijk een ander blok met supercharger :df:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door MartijnGizmo » 08 apr 2014, 10:11

#becauseracekor :tooth:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43240
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Arthur » 08 apr 2014, 10:34

Die stoel en die doos Snickers snap ik nog maar waar kijk ik verder naar? :tooth:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Tristan » 08 apr 2014, 10:35

Balanceerstoestel voor de kat.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door MartijnGizmo » 08 apr 2014, 10:38

^^ dat :tooth:


(kuipstoel, stuk schuim ipv de achterbank-zitting en stang ipv de achterbank-leuning)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43240
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Arthur » 08 apr 2014, 10:51

:lol: :thumbup:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Steven N. » 08 apr 2014, 11:13

Top man, ben benieuwd.. eigenlijk nog meer naar de veranderingen onder de neus :thumbup:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Robin Hartog » 08 apr 2014, 11:17

Ziet er goed uit allemaal Martijn!

Maarre, welke V8 komt er nou eigenlijk in? :tooth:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Snipe » 08 apr 2014, 11:24

MartijnGizmo schreef:stuk schuim ipv de achterbank-zitting en stang ipv de achterbank-leuning
Ik dacht dat je een Mini Coupé onpraktisch vond omdat 'ie geen achterbank heeft.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door MartijnGizmo » 08 apr 2014, 11:29

Ja, maar ik heb toch geen vrienden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Snipe » 08 apr 2014, 11:32

Oh, dan kan het wel ;-)

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Petrolhead Tom » 08 apr 2014, 13:22

:mrgreen:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door MartijnGizmo » 18 apr 2014, 19:21

So this just happened... :tooth:

AfbeeldingCooper hybrid by MartijnKoevoets, on Flickr

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28660
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Martijn_bmw » 18 apr 2014, 20:09

Nieuwe accu? :tooth:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Riceaux » 18 apr 2014, 20:11

Aaah kom op. Niet zo'n flauwe teaser. Gewoon foto's en filmpjes van de ombouw plaatsen!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door MartijnGizmo » 18 apr 2014, 20:18

Zodra ik tijd heb om een verhaaltje te tikken! :tooth:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door MartijnGizmo » 19 apr 2014, 11:32

En dat had ik nu eindelijk... schaamteloze copy/paste van het MINI-forum! :tooth:
Verhaaltjes-tijd! :mrgreen:

Alweer bijna een jaar geleden was ik voornemens om de Midlands van mijn Coopertje te vervangen door een Getrag-6-bak. Spenki zou dat graag voor me doen, maar gaf me al te kennen dat het bijna net zoveel werk is als meteen een S-motor erin hangen. Goed punt, maar ach, we zien wel. Tot ik ergens in juni lekker op een terrasje zat en hij me een foto stuurde van een auto die bij hem in onderhoud was, en nogal onfortuinlijk aan z'n einde was gekomen. Of ik niet meteen de hele motor+bak en alles erin wilde?

AfbeeldingDonor by MartijnKoevoets, on Flickr

Twijfel twijfel, maar m'n vriendin vond meteen dat ik het gewoon moest doen. :D Zo gezegd, zo gedaan, dus de donor nog even bekeken. Een beetje zanderig van de aanvaring met een bijna lege sloot, maar met zo'n 130.000km nog redelijk vers en 10.000km geleden nog door Spenki van een nieuwe koppeling voorzien. De auto zelf heeft voor Spenki ook nog een speciale betekenis, wat het verhaal alleen maar mooier maakt.

AfbeeldingDonor by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingDonor by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingDonor by MartijnKoevoets, on Flickr

Mijn plan was om eerst nog een tijdje met de standaard motor rond te gaan rijden, maar volgens Spenki is de pulley veel makkelijker te vervangen als het blok toch uit de auto is. Ok, vooruit, meteen maar wat spullen besteld: Kavs 17% pulley, kortere riem, koudere bougies, een gebruikte GRS Motorsport Version intercooler en zelf een luchtfilter in Dave.F-stijl gemaakt:

AfbeeldingGo Faster Goodies by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingGRS Motorsport Version by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingHybrid Airbox by MartijnKoevoets, on Flickr

Ondertussen was de donor al van z'n motor ontdaan:

AfbeeldingStripping The Donor by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingStripping The Donor by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingStripped by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingW11 by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingParts Ready To Go by MartijnKoevoets, on Flickr

En de kleinere pulley alvast op het blok:

AfbeeldingKavs 17% Installed by MartijnKoevoets, on Flickr

Ondertussen leek het mij een goed idee om nog een keer de 0-100 te meten/filmen met de oude motor. Dat resulteerde in een Midlands-bakje die in z'n 2 vast bleef zitten... :() Dus in z'n 2 naar huis getuft en de auto op laten halen door de MINI-koning van Enschede:

AfbeeldingTransport by MartijnKoevoets, on Flickr

Die man kan niet stilzitten, dus dezelfde avond nog zag de auto er al zo uit:

AfbeeldingStripped by MartijnKoevoets, on Flickr

Dat betekende wel dat ik per TREIN naar Enschede moest, een licht traumatische ervaring:

AfbeeldingI Hate Trains by MartijnKoevoets, on Flickr

In Enschede aangekomen lag de oude motor er al praktisch uit:

AfbeeldingStripped by MartijnKoevoets, on Flickr

Overal kwam nog grind van de roadtrip door Schotland vandaan:

AfbeeldingScottish Gravel by MartijnKoevoets, on Flickr

Vervolgens de nieuwe motor op z'n plek gesleept en begonnen met inbouwen:

AfbeeldingNew Heart by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingNew Heart by MartijnKoevoets, on Flickr

De nieuwe intercooler erop:

AfbeeldingMounted Up by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingNew Heart by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingGetrag 6-Speed by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingGearbox Oil by MartijnKoevoets, on Flickr

De nacht doorgebracht in een hotelletje net over de grens in Gronau:

AfbeeldingHotel by MartijnKoevoets, on Flickr

En de volgende ochtend weer verder gegaan waar we gebleven waren:

AfbeeldingSecond Day by MartijnKoevoets, on Flickr

Ondertussen had Spenki de complete motor-kabelboom al aan de nieuwe stekker gezet:

AfbeeldingRewired by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingHybrid Airbox by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingNew Engine by MartijnKoevoets, on Flickr

Draadeindes van de crashbalk even extra vastlassen:

AfbeeldingWelding by MartijnKoevoets, on Flickr

Crashbalk erop:

AfbeeldingFitting The Crashbar by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingHalfway Done by MartijnKoevoets, on Flickr

Achterkantjes van de sleutels omgewisseld voor de chip van de startblokkering:

AfbeeldingKey Modding by MartijnKoevoets, on Flickr

Een Varley Red Top 25 past net in het kleine bakje onder de kofferbakvloer van een Cooper:

AfbeeldingBattery by MartijnKoevoets, on Flickr

Toen was het tijd voor de eerste start. Die verliep vlekkeloos... heel even draaien tot er weer benzinedruk was, en toen sloeg ie meteen aan. Toch wel even een euforisch momentje! :mrgreen:



Bumper en wielen er weer op:

AfbeeldingAlmost Ready by MartijnKoevoets, on Flickr

Motorkap van de donor overgezet op mijn MINI:

AfbeeldingS-Bonnet by MartijnKoevoets, on Flickr

Wielen er weer op:

AfbeeldingAlmost Done by MartijnKoevoets, on Flickr

En dat was het eigenlijk, qua ombouwen. Eerste testrondje waarbij alles ok bleek... alleen gaat ie nu veel harder. :lol: Geen idee wat het exacte vermogen is, maar anderen zitten met deze mods op 200-205pk, en zo voelt het eigenlijk ook wel. :df:

AfbeeldingAll Done by MartijnKoevoets, on Flickr

Eenmaal thuisgekomen een vlot rondje met mijn breed grijnzende vriendin gedaan en de auto helemaal gewassen (jaja!):

AfbeeldingClean! by MartijnKoevoets, on Flickr

Afbeelding#aintcare by MartijnKoevoets, on Flickr

Het plan was vervolgens om het nog even niet op internet te gooien tot de auto ook door de RDW was omgekeurd, uit de categorie "je weet maar nooit". Dat zou slechts een formaliteit zijn, enkele weken laten... maar dat liep iets anders. Ik kreeg het door omstandigheden ontzettend druk qua werk (goede zaak natuurlijk) met als gevolg dat ik werkelijk nérgens tijd voor had. Wel in een half jaar tijd ruim 25.000km gereden met de ombouw, die daarbij geen krimp heeft gegeven. Verbruik bleef verrassend genoeg ook gelijk, al bestond het rijden wel voornamelijk uit urenlang 130-140 in z'n 6 op de snelweg.

[**KNIP GAT VAN EEN HALF JAAR**]

Een Volvo gekocht en de MINI bij Spenki achtergelaten voor groot onderhoud. O.a. een nieuw wiellager, wat onderstel-geluiden, verse APK, oliebeurt, etc, etc. Dat was uiteraard geen enkel probleem voor de beste man, en gisteren toog ik dan ook weer richting Enschede om samen naar de RDW te gaan. Spenki had zelfs een verwoede poging gedaan om de MINI weer schoon te krijgen! :yeah

AfbeeldingC-c-c-c-combo Spot by MartijnKoevoets, on Flickr

Eenmaal bij onze afspraak bij de RDW, bleek dat de keurmeester er niet zo heel veel van snapte. Wat overleg met een collega en een telefoontje naar het kenniscenter later, was het allemaal al in orde. Alleen wat gemopper op de door mij gekozen rijhoogte, maar complimenten voor de nette inbouw... toch leuk, die erkenning voor al het werk! :))

AfbeeldingRDW by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingRDW by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingRDW by MartijnKoevoets, on Flickr

Vervolgens verraste de keurmeester mij met de vraag of de spoorbreedte ook meteen aangepast moest worden. Dat uiteraard meteen gedaan, en die komt nu met 152cm op het nieuwe kentekenbewijs. Dus altijd een slag om de arm als ik ooit wordt aangehouden voor de wielen met ET25 ipv de originele ET48... :mrgreen:

Met een paar dagen kan ik m'n nieuwe kentekencard thuis verwachten, met daarop 120kW ipv 85kW... Het is inmiddels een beetje meer dan dat, maar iig klopt alles qua motornummer etc. 8)


Dit lijkt me ook de uitgelezen plek om Spenki te bedanken voor alle uren die hij erin heeft gestoken. Je bent een topper man! :thumbup:

Deze badge leek me wel op z'n plek inmiddels:

AfbeeldingCooper hybrid by MartijnKoevoets, on Flickr

Maar op deze ben ik eigenlijk nog veel trotser:

AfbeeldingASE Motorsport by MartijnKoevoets, on Flickr

Auto Spenkelink Enschede is mede wat de MINI-hobby voor mij zo leuk maakt! :hosanna:

Afbeelding#racekor by MartijnKoevoets, on Flickr

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door GTRene » 19 apr 2014, 12:00

wow, mooi werk en handig zo'n 'mini' mannetje :mrgreen:

leuke upgrade en mooi verhaal incl foto's :df:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43240
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Arthur » 19 apr 2014, 12:11

Dus d'r zit al een half jaar een S motor in?? Superding :thumbup:

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Niels v/d burgh » 19 apr 2014, 13:37

Supergaaf!!! :thumbup: :thumbup: :df: :df:

Gebruikersavatar
Jonh
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 jul 2013, 11:46
Locatie: Zuid Holland

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Jonh » 19 apr 2014, 17:45

Gave Mini en mooi project. :clap:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door dvh » 19 apr 2014, 17:59

Dit is toch wel de kroon op al je werk :-)
Leuk hoor. Heerlijk bommetje zo.

RonH
Berichten: 216
Lid geworden op: 02 jan 2011, 20:47

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door RonH » 19 apr 2014, 18:07

Vind het een heel gaaf ding! En die velgjes zien er onwijs goed uit onder zo'n Mini, juist met deze maat qua velg en band dikte.. :D

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door WJ » 19 apr 2014, 20:12

Erg gaaf! :df:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door InjectTheVenom » 19 apr 2014, 21:55

Mooie samenloop van omstandigheden :D En die foto in de trein kon zo uit een horrorfilm komen :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bjeffindividual, Erminio, erwin20vt, Fabian, Google [Bot], SlowCo en 2 gasten