
Martijn's Coopertje
- Gijs Evo
- Berichten: 516
- Lid geworden op: 14 sep 2010, 00:38
- Locatie: Krimpenerwaard
Re: Martijn's Coopertje
Ben benieuwd, misschien gelijk een ander blok met supercharger 

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Arthur
- Berichten: 43240
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Martijn's Coopertje
Die stoel en die doos Snickers snap ik nog maar waar kijk ik verder naar? 

- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Martijn's Coopertje
Balanceerstoestel voor de kat.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's Coopertje
^^ dat 
(kuipstoel, stuk schuim ipv de achterbank-zitting en stang ipv de achterbank-leuning)

(kuipstoel, stuk schuim ipv de achterbank-zitting en stang ipv de achterbank-leuning)
- Arthur
- Berichten: 43240
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: Martijn's Coopertje
Top man, ben benieuwd.. eigenlijk nog meer naar de veranderingen onder de neus 

- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Martijn's Coopertje
Ziet er goed uit allemaal Martijn!
Maarre, welke V8 komt er nou eigenlijk in?
Maarre, welke V8 komt er nou eigenlijk in?

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Martijn's Coopertje
Ik dacht dat je een Mini Coupé onpraktisch vond omdat 'ie geen achterbank heeft.MartijnGizmo schreef:stuk schuim ipv de achterbank-zitting en stang ipv de achterbank-leuning
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's Coopertje
Ja, maar ik heb toch geen vrienden.

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Martijn's Coopertje
Oh, dan kan het wel 

- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Martijn_bmw
- Berichten: 28660
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Martijn's Coopertje
Nieuwe accu? 

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Martijn's Coopertje
Aaah kom op. Niet zo'n flauwe teaser. Gewoon foto's en filmpjes van de ombouw plaatsen!
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's Coopertje
Zodra ik tijd heb om een verhaaltje te tikken! 

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's Coopertje
En dat had ik nu eindelijk... schaamteloze copy/paste van het MINI-forum!

Verhaaltjes-tijd!![]()
Alweer bijna een jaar geleden was ik voornemens om de Midlands van mijn Coopertje te vervangen door een Getrag-6-bak. Spenki zou dat graag voor me doen, maar gaf me al te kennen dat het bijna net zoveel werk is als meteen een S-motor erin hangen. Goed punt, maar ach, we zien wel. Tot ik ergens in juni lekker op een terrasje zat en hij me een foto stuurde van een auto die bij hem in onderhoud was, en nogal onfortuinlijk aan z'n einde was gekomen. Of ik niet meteen de hele motor+bak en alles erin wilde?
Donor by MartijnKoevoets, on Flickr
Twijfel twijfel, maar m'n vriendin vond meteen dat ik het gewoon moest doen.Zo gezegd, zo gedaan, dus de donor nog even bekeken. Een beetje zanderig van de aanvaring met een bijna lege sloot, maar met zo'n 130.000km nog redelijk vers en 10.000km geleden nog door Spenki van een nieuwe koppeling voorzien. De auto zelf heeft voor Spenki ook nog een speciale betekenis, wat het verhaal alleen maar mooier maakt.
Donor by MartijnKoevoets, on Flickr
Donor by MartijnKoevoets, on Flickr
Donor by MartijnKoevoets, on Flickr
Mijn plan was om eerst nog een tijdje met de standaard motor rond te gaan rijden, maar volgens Spenki is de pulley veel makkelijker te vervangen als het blok toch uit de auto is. Ok, vooruit, meteen maar wat spullen besteld: Kavs 17% pulley, kortere riem, koudere bougies, een gebruikte GRS Motorsport Version intercooler en zelf een luchtfilter in Dave.F-stijl gemaakt:
Go Faster Goodies by MartijnKoevoets, on Flickr
GRS Motorsport Version by MartijnKoevoets, on Flickr
Hybrid Airbox by MartijnKoevoets, on Flickr
Ondertussen was de donor al van z'n motor ontdaan:
Stripping The Donor by MartijnKoevoets, on Flickr
Stripping The Donor by MartijnKoevoets, on Flickr
Stripped by MartijnKoevoets, on Flickr
W11 by MartijnKoevoets, on Flickr
Parts Ready To Go by MartijnKoevoets, on Flickr
En de kleinere pulley alvast op het blok:
Kavs 17% Installed by MartijnKoevoets, on Flickr
Ondertussen leek het mij een goed idee om nog een keer de 0-100 te meten/filmen met de oude motor. Dat resulteerde in een Midlands-bakje die in z'n 2 vast bleef zitten...) Dus in z'n 2 naar huis getuft en de auto op laten halen door de MINI-koning van Enschede:
Transport by MartijnKoevoets, on Flickr
Die man kan niet stilzitten, dus dezelfde avond nog zag de auto er al zo uit:
Stripped by MartijnKoevoets, on Flickr
Dat betekende wel dat ik per TREIN naar Enschede moest, een licht traumatische ervaring:
I Hate Trains by MartijnKoevoets, on Flickr
In Enschede aangekomen lag de oude motor er al praktisch uit:
Stripped by MartijnKoevoets, on Flickr
Overal kwam nog grind van de roadtrip door Schotland vandaan:
Scottish Gravel by MartijnKoevoets, on Flickr
Vervolgens de nieuwe motor op z'n plek gesleept en begonnen met inbouwen:
New Heart by MartijnKoevoets, on Flickr
New Heart by MartijnKoevoets, on Flickr
De nieuwe intercooler erop:
Mounted Up by MartijnKoevoets, on Flickr
New Heart by MartijnKoevoets, on Flickr
Getrag 6-Speed by MartijnKoevoets, on Flickr
Gearbox Oil by MartijnKoevoets, on Flickr
De nacht doorgebracht in een hotelletje net over de grens in Gronau:
Hotel by MartijnKoevoets, on Flickr
En de volgende ochtend weer verder gegaan waar we gebleven waren:
Second Day by MartijnKoevoets, on Flickr
Ondertussen had Spenki de complete motor-kabelboom al aan de nieuwe stekker gezet:
Rewired by MartijnKoevoets, on Flickr
Hybrid Airbox by MartijnKoevoets, on Flickr
New Engine by MartijnKoevoets, on Flickr
Draadeindes van de crashbalk even extra vastlassen:
Welding by MartijnKoevoets, on Flickr
Crashbalk erop:
Fitting The Crashbar by MartijnKoevoets, on Flickr
Halfway Done by MartijnKoevoets, on Flickr
Achterkantjes van de sleutels omgewisseld voor de chip van de startblokkering:
Key Modding by MartijnKoevoets, on Flickr
Een Varley Red Top 25 past net in het kleine bakje onder de kofferbakvloer van een Cooper:
Battery by MartijnKoevoets, on Flickr
Toen was het tijd voor de eerste start. Die verliep vlekkeloos... heel even draaien tot er weer benzinedruk was, en toen sloeg ie meteen aan. Toch wel even een euforisch momentje!![]()
Bumper en wielen er weer op:
Almost Ready by MartijnKoevoets, on Flickr
Motorkap van de donor overgezet op mijn MINI:
S-Bonnet by MartijnKoevoets, on Flickr
Wielen er weer op:
Almost Done by MartijnKoevoets, on Flickr
En dat was het eigenlijk, qua ombouwen. Eerste testrondje waarbij alles ok bleek... alleen gaat ie nu veel harder.Geen idee wat het exacte vermogen is, maar anderen zitten met deze mods op 200-205pk, en zo voelt het eigenlijk ook wel.
![]()
All Done by MartijnKoevoets, on Flickr
Eenmaal thuisgekomen een vlot rondje met mijn breed grijnzende vriendin gedaan en de auto helemaal gewassen (jaja!):
Clean! by MartijnKoevoets, on Flickr
#aintcare by MartijnKoevoets, on Flickr
Het plan was vervolgens om het nog even niet op internet te gooien tot de auto ook door de RDW was omgekeurd, uit de categorie "je weet maar nooit". Dat zou slechts een formaliteit zijn, enkele weken laten... maar dat liep iets anders. Ik kreeg het door omstandigheden ontzettend druk qua werk (goede zaak natuurlijk) met als gevolg dat ik werkelijk nérgens tijd voor had. Wel in een half jaar tijd ruim 25.000km gereden met de ombouw, die daarbij geen krimp heeft gegeven. Verbruik bleef verrassend genoeg ook gelijk, al bestond het rijden wel voornamelijk uit urenlang 130-140 in z'n 6 op de snelweg.
[**KNIP GAT VAN EEN HALF JAAR**]
Een Volvo gekocht en de MINI bij Spenki achtergelaten voor groot onderhoud. O.a. een nieuw wiellager, wat onderstel-geluiden, verse APK, oliebeurt, etc, etc. Dat was uiteraard geen enkel probleem voor de beste man, en gisteren toog ik dan ook weer richting Enschede om samen naar de RDW te gaan. Spenki had zelfs een verwoede poging gedaan om de MINI weer schoon te krijgen! :yeah
C-c-c-c-combo Spot by MartijnKoevoets, on Flickr
Eenmaal bij onze afspraak bij de RDW, bleek dat de keurmeester er niet zo heel veel van snapte. Wat overleg met een collega en een telefoontje naar het kenniscenter later, was het allemaal al in orde. Alleen wat gemopper op de door mij gekozen rijhoogte, maar complimenten voor de nette inbouw... toch leuk, die erkenning voor al het werk!)
RDW by MartijnKoevoets, on Flickr
RDW by MartijnKoevoets, on Flickr
RDW by MartijnKoevoets, on Flickr
Vervolgens verraste de keurmeester mij met de vraag of de spoorbreedte ook meteen aangepast moest worden. Dat uiteraard meteen gedaan, en die komt nu met 152cm op het nieuwe kentekenbewijs. Dus altijd een slag om de arm als ik ooit wordt aangehouden voor de wielen met ET25 ipv de originele ET48...![]()
Met een paar dagen kan ik m'n nieuwe kentekencard thuis verwachten, met daarop 120kW ipv 85kW... Het is inmiddels een beetje meer dan dat, maar iig klopt alles qua motornummer etc. 8)
Dit lijkt me ook de uitgelezen plek om Spenki te bedanken voor alle uren die hij erin heeft gestoken. Je bent een topper man!![]()
Deze badge leek me wel op z'n plek inmiddels:
Cooper hybrid by MartijnKoevoets, on Flickr
Maar op deze ben ik eigenlijk nog veel trotser:
ASE Motorsport by MartijnKoevoets, on Flickr
Auto Spenkelink Enschede is mede wat de MINI-hobby voor mij zo leuk maakt!![]()
#racekor by MartijnKoevoets, on Flickr
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Martijn's Coopertje
wow, mooi werk en handig zo'n 'mini' mannetje
leuke upgrade en mooi verhaal incl foto's

leuke upgrade en mooi verhaal incl foto's

- Arthur
- Berichten: 43240
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Martijn's Coopertje
Dus d'r zit al een half jaar een S motor in?? Superding 

- Niels v/d burgh
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
- Auto: Zweedse diesel
- Locatie: Noord- NL
Re: Martijn's Coopertje
Supergaaf!!!





- Jonh
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 01 jul 2013, 11:46
- Locatie: Zuid Holland
Re: Martijn's Coopertje
Gave Mini en mooi project. 

- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Martijn's Coopertje
Dit is toch wel de kroon op al je werk
Leuk hoor. Heerlijk bommetje zo.

Leuk hoor. Heerlijk bommetje zo.
-
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 20:47
Re: Martijn's Coopertje
Vind het een heel gaaf ding! En die velgjes zien er onwijs goed uit onder zo'n Mini, juist met deze maat qua velg en band dikte.. 

- WJ
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Martijn's Coopertje
Erg gaaf! 

- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: Martijn's Coopertje
Mooie samenloop van omstandigheden
En die foto in de trein kon zo uit een horrorfilm komen 


Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bjeffindividual, Erminio, erwin20vt, Fabian, Google [Bot], SlowCo en 2 gasten