Autoverkopen 2014

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Re: Autoverkopen 2014

Bericht door RVV » 01 apr 2014, 15:55

Misschien zijn er ook gewoon teveel dealers?

Bovendien zijn 8 van de 10 contact momenten die ik heb gehad met een dealer afgelopen jaren negatief geweest. Als je op maandagmorgen binnenloopt en aangeeft interesse te hebben lopen ze je straal voorbij en bij herhaald vragen krijg je een prijslijst en een folder in de handen met nog net niet de opmerking en nou oprotten.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 apr 2014, 15:56

RVV schreef:Misschien zijn er ook gewoon teveel dealers?
Bij te weinig kopers is dat idd snel het geval :tooth:

Snipe

Bericht door Snipe » 01 apr 2014, 16:10

RVV schreef:Misschien zijn er ook gewoon teveel dealers?

Bovendien zijn 8 van de 10 contact momenten die ik heb gehad met een dealer afgelopen jaren negatief geweest. Als je op maandagmorgen binnenloopt en aangeeft interesse te hebben lopen ze je straal voorbij en bij herhaald vragen krijg je een prijslijst en een folder in de handen met nog net niet de opmerking en nou oprotten.
Natuurlijk zijn er te veel dealers, veel te veel zelfs. Al die dealers zijn van een garage met drie man en een paard doorgegroeid tot megapaleizen, maar je moet natuurlijk veel meer auto's verkopen om zo'n circus draaiend te houden. Er zijn zelfs schattingen waarin gezegd wordt dat een kwart van de dealers weg moet om de rest rendabel te maken (of krijgen).

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 01 apr 2014, 16:12

Andre schreef:Ja Luco jij bent niet de enige. Zo denken er momenteel velen met je en staan er dus veel dealers met het water tot aan de lippen. Waar uiteindelijk de overheid de grote schuldige van is.
Het gros van de particulieren kocht nieuwe auto's van overwaarde en lenen.nl, en dat is gewoon niet meer.
Dus de hoeveelheid dealers kan flink omlaag, hoe zuur het ook is.

glnk

Bericht door glnk » 01 apr 2014, 16:18

RVV schreef:.... Als je op maandagmorgen binnenloopt en aangeeft interesse te hebben lopen ze je straal voorbij en bij herhaald vragen krijg je een prijslijst en een folder in de handen met nog net niet de opmerking en nou oprotten.
Zo werd ik ook ongeveer behandeld bij een niet nader te noemen Audi dealer een jaar of 3 geleden. Je kan toch niet zomaar binnen komen lopen, komop zeg. Eerst via de site een afspraak maken. Proefrit aanvragen via de site en uiteindelijk komt de dag dat je even mag sturen in een auto welke je 40k gaat kosten. We waren geinteresseerd in een benzine maar kregen een diesel mee, jammer maar de rest van de auto konden we gelukkig nog bewonderen. 'Ben je over 30 minuten weer terug?' vroeg de verkoper ons, want er staan nog meer mensen te wachten (wat achteraf helemaal niet waar bleek te zijn). Die arrogantie van de verkopers daar, niet normaal. Uiteindelijk proberen ze je een minimale motorisering aan te praten, in dit geval de 'pittige' 1.4 turbo met 122pk in een auto van bijna 1400kg. En dan alle mogelijke opties aanvinken. Nou, wij zijn hard weggelopen. Uiteindelijk bij een andere verkoper van een andere vestiging de auto besteld. Tot onze verbazing belde de oorspronkelijke verkoper die voor ons de proefrit etc etc had 'geregeld' ons nog op ook. Of wij wilden doorgeven dat hij de auto aan ons verkocht heeft, zodat hij van een bonus kan genieten. :D :D

Dat dit soort dealers stuk gaan ben ik niet rauwig om maar die arrogantie komt vaak ergens vandaan. Blijkbaar kunnen ze zich dat veroorloven. De kleinere dealers waar je wel netjes geholpen wordt zijn waarschijnlijk de klos. Die moeten het meer van verkopen hebben ipv lease.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 apr 2014, 22:27

Martin van der Zwaard schreef:
RVV schreef:Veel beter dan auto's nu zijn of eigenlijk al een tijd zijn worden ze ook niet.
Dat zou ik niet al te hard zeggen. De moderne auto's hoor je steeds vaker problemen mee. Distributies, EGR-kleppen, etc etc.

Hier aan de overkant zit de Audi maar daar staat bijna elke week wel een auto op de brug met de motor er naast. En dan heb ik het niet over een auto van 10 jaar oud.......en zo zijn er meer merken met issues.
Dan heeft RVV toch gelijk, anders gelezen kun je wel stellen dat een oudere auto zeker niet slechter is dan een nieuwe. Dus waarom nog nieuw kopen :) Maar jouw ervaring deel ik Martin!

PD power

Bericht door PD power » 01 apr 2014, 22:50

glnk schreef:
Andre schreef:De co2 tax helpt complete dealerschappen omzeep. Het ene jaar wil iedereen een mitsubishi dan weer een Renault megane en nu zijn het weer Volvo s. Je kan er als dealer niet meer op anticiperen. En andere merken die net niet die co2 tax hebben voor een lagere bijtellings auto maken zich ook niet druk om Nederland voor die twee en halve kop die hier een nieuwe auto koopt.
Autos koop je niet in Nederland. Die koop je in Duitsland. Maar het gaat nog verder dan dat. Tanken? Tanken doe je niet in Nederland, dat doe je in Duitsland. Boodschappen? Doe je niet in Nederland, dat doe je in Duitsland. Weet je hoeveel dat allemaal scheelt :D En dat ligt allemaal aan de lompe belastingen van dit kutland. Niet huilen dat het slecht gaat met de economie want ze maken het zelf kapot.

Je zal maar een pompstation hebben in het grensgebied. Toevallig woon ik in het grensgebied en ik weet hoe die pomphouders op het moment zaken doen. Ze kopen de grootste rommel benzine in tegen een lage prijs om nog in leven te blijven, maar dat houden ze echt niet lang meer vol.
Woon ook heel dicht bij de grens, diesel is hier niks duurder dan in de BRD, economisch gaat het ook weer de goede kant op, dus snap je verhaal niet helemaal, want ook de aankoop van een auto in duitsland is vaak niet goedkoper, vaak is er meer keuze in luxe uitvoeringen in de BRD.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 02 apr 2014, 12:19

Ik snap het ook wel.... Normaal gesproken kocht mijn vader elke 2 a 3 jaar een nieuwe auto. Hij rijdt nu inmiddels al 5 jaar in zijn Honda Accord en die rijdt nog als nieuw. Dus waarom wat anders kopen?

martll

Bericht door martll » 04 apr 2014, 10:22

glnk schreef:
RVV schreef:.... Als je op maandagmorgen binnenloopt en aangeeft interesse te hebben lopen ze je straal voorbij en bij herhaald vragen krijg je een prijslijst en een folder in de handen met nog net niet de opmerking en nou oprotten.
Zo werd ik ook ongeveer behandeld bij een niet nader te noemen Audi dealer een jaar of 3 geleden. Je kan toch niet zomaar binnen komen lopen, komop zeg. Eerst via de site een afspraak maken. Proefrit aanvragen via de site en uiteindelijk komt de dag dat je even mag sturen in een auto welke je 40k gaat kosten. We waren geinteresseerd in een benzine maar kregen een diesel mee, jammer maar de rest van de auto konden we gelukkig nog bewonderen. 'Ben je over 30 minuten weer terug?' vroeg de verkoper ons, want er staan nog meer mensen te wachten (wat achteraf helemaal niet waar bleek te zijn). Die arrogantie van de verkopers daar, niet normaal. Uiteindelijk proberen ze je een minimale motorisering aan te praten, in dit geval de 'pittige' 1.4 turbo met 122pk in een auto van bijna 1400kg. En dan alle mogelijke opties aanvinken. Nou, wij zijn hard weggelopen. Uiteindelijk bij een andere verkoper van een andere vestiging de auto besteld. Tot onze verbazing belde de oorspronkelijke verkoper die voor ons de proefrit etc etc had 'geregeld' ons nog op ook. Of wij wilden doorgeven dat hij de auto aan ons verkocht heeft, zodat hij van een bonus kan genieten. :D :D

Dat dit soort dealers stuk gaan ben ik niet rauwig om maar die arrogantie komt vaak ergens vandaan. Blijkbaar kunnen ze zich dat veroorloven. De kleinere dealers waar je wel netjes geholpen wordt zijn waarschijnlijk de klos. Die moeten het meer van verkopen hebben ipv lease.
Dit gevoel heb ik ook al een hele tijd. Het gaat dus nog niet slecht genoeg.

Maar jij hebt mazzel dat je nog een proefrit mocht maken. Ik wou een proefrit maken, bericht gestuurd, ja ik moest maar bellen als ik een proefrit wou maken, oke als het moet bel ik wel, ja allemaal goed auto zal klaar staan. Nou dat is mooi. 2 uur rijden naar de dealer, daar aangekomen stond de auto bovenin de showroom.... ja moeilijk, moeten auto's verzetten, maar u mag er wel even in zitten. Nou oke, zat goed en was netjes, zag wel wat puntjes, maar dat komt bij de onderhandeling over de prijs wel dacht ik.
Koffie? Ja, er werd mij koffie aangeboden! :beer: :headbang: :coffee:
Even aan tafel zitten, verkoper was wel van de koetjes en kalfjes maar ging ondertussen meteen een offerte opstellen. Wilt u garantie? Nieuwe APK? Nee, ik zou graag willen rijden met de auto. Oh, maar meneer dat is niet gebruikelijk bij dit soort auto's, wij weten hoe er met dit soort auto's wordt omgegaan. Ik wou nog vragen of de auto dan was afgetrapt... maar ik hield het bij; kan er dan geen verkoper mee? Want inmiddels heb ik wel in de gaten gekregen dat dit bij veel autobedrijven gebruikelijk is. Nee, zijn allemaal druk. Oke, dat is jammer dan. Paar honderd kilometer voor niks gereden.
2 weken later werd ik gebeld, of ik nog interesse had in de auto. (ze wouden hem dus toch wel kwijt) Ik vriendelijk bedankt en nogmaals uitgelegd dat ik altijd wel graag een proefrit maak voordat ik een auto koop dus nu ergens anders een auto heb gekocht. Maar dat is geen probleem meneer blabla.
:eatpaper:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 04 apr 2014, 10:56

Als een lokale dealer van een 'premium' merk hier in de buurt (herhaaldelijk) niet eens reageert op een e-mail met een offerteverzoek (en dat is niet het eerste klantonvriendelijke incident daar), dan gaat het inderdaad nog niet slecht genoeg.

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2014, 11:20

Mijn toko gaat om 10 uur open.. alle winkels hiero.. dus redelijk logisch. Werd ik vanochtend toen ik mijn zoon naar school reed gebeld door een klant op mijn gsm. Die wilde langskomen maar de vraag was of ik eerder open kon zijn. Het was 5 voor 9 op dat moment reed net terug naar huis voor een bak koffie. Werd allemaal wat lastig.. maar toch.. ik zeg ik probeer het 9 uur kan ik niet redden (25 km rijden) maar 9:15 zou kunnen.
Geen idee of ik wat zou verkopen.. om 10:00 gaan de klanten weer de deur uit.. met een order van 1250 euro. Superblij dat ik ondanks allerlei gevlieg eerder voor hun open wilde gaan.

Je moet het wel snappen. Dat besef lijkt veel verkopers en autoverkopers in het bijzonder niet te hebben.

dvh

Bericht door dvh » 04 apr 2014, 11:35

Vast contract. M'n baas is een lul. Geld wordt toch wel gestort. Boeiuh!..

Peric

Bericht door Peric » 04 apr 2014, 11:58

Yup, als ik ergens zo behandeld wordt heb ik toch wel heel erg de neiging om de directeur te willen spreken en 'm vertellen hoe er in z'n zaak gewerkt wordt..

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 apr 2014, 16:41

Je moet het wel snappen. Dat besef lijkt veel verkopers en autoverkopers in het bijzonder niet te hebben.
Dit dus !

Ik zal me inhouden, maar ik had dus een proefrit bij Porker PON te Leusden afgesproken d.d. 26-10-2013 om te gaan proefrijden met een Cayman S

Om het verhaal kort te maken zonder op details in te gaan;

- Ik had me zeer verheugd
- Afspraak, nota bene per mail bevestigd, bleek niets waard
- De deceptie kon niet groter zijn, laat staan om daar ooit nog een auto te kopen (wat ook niet gaat gebeuren)
- 4 maanden later een mailtje sturen; "kunnen we nog iets voor U betekenen?"

Kortom; zie bovenstaande quote...............werkelijk niets begrepen, en dan praat je over >€100K

Niet dat het bedrag moet uitmaken overigens, ook als je voor €10K een kar koopt hoort daar een verkoop attitude bij die recht doet aan de kopende partij.
Je kan die lijn doortrekken ongeacht het product waar van wordt overwogen wordt om het te kopen.

WJ

Bericht door WJ » 04 apr 2014, 21:50

Je moet het soms ook gewoon treffen met een verkoper/dealer.
Ik zat best bij vdv, snapte dat ik sportief met modificaties wilde en fabrieks garantie, gaf bij inruil ook meerdere keren een prijs terug waar ik tevreden over was (want dat sportieve spul slijten ze toch wel aan een liefhebber, daar stonden ze om bekend ook), etc. Perfect dus.

Maarja, die is niet meer :( Ik ben een tijdje terug voor een andere auto rond wezen kijken maar de moed zakt je bij sommige dealers/verkopers echt in de schoenen.

glnk

Bericht door glnk » 04 apr 2014, 21:58

romo schreef:
Dit dus !

Ik zal me inhouden, maar ik had dus een proefrit bij Porker PON te Leusden afgesproken d.d. 26-10-2013 om te gaan proefrijden met een Cayman S

Om het verhaal kort te maken zonder op details in te gaan;

- Ik had me zeer verheugd
- Afspraak, nota bene per mail bevestigd, bleek niets waard
- De deceptie kon niet groter zijn, laat staan om daar ooit nog een auto te kopen (wat ook niet gaat gebeuren)
- 4 maanden later een mailtje sturen; "kunnen we nog iets voor U betekenen?"

Kortom; zie bovenstaande quote...............werkelijk niets begrepen, en dan praat je over >€100K

Niet dat het bedrag moet uitmaken overigens, ook als je voor €10K een kar koopt hoort daar een verkoop attitude bij die recht doet aan de kopende partij.
Je kan die lijn doortrekken ongeacht het product waar van wordt overwogen wordt om het te kopen.
Lol, en in Duitsland word je als twintiger zo de sleutels van een nieuwe Porsche toegeworpen. Zonder afspraak, zonder verkoper die er naast komt zitten, zonder afspraken dat je na de proefrit meteen een zak geld op tafel zet. Vrijblijvend, zoals het hoort.

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2014, 22:30

Maar wel met papa ernaast :lollerdelol:

glnk

Bericht door glnk » 04 apr 2014, 22:37

Nee hij houdt niet van mijn rijstijl. Hij is ook nog maar 1x mee geweest in de Z4 en dat was voor hem voldoende :P

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 05 apr 2014, 11:10

Ik werd "vroeger" bij Martinistad in Groningen ook niet aangekeken. De laatste 2 jaar gaat het goed. Ik kom eigenlijk alleen voor onderdelen, maar ook die zijn van goud. De meneer van de onderdelen weet mijn naam, dat vind ik al een hele prestatie. Ik hoef de onderdelen ook niet van tevoren te betalen, wat bij andere toko's wel gebeurt. Het kan wel, maar het ging niet vanzelf. Het hangt er maar net vanaf wat voor personeel je hebt staan. Een vriend van mij heeft hele andere ervaringen met Martinistad. Als je dat hoort dan zakt de moed je wel in de schoenen.

Joy

Bericht door Joy » 05 apr 2014, 11:16

Ik vraag me wel af waardoor dit is ontstaan. Komt het door de opleiding die arrogantie in de hand werkt of zijn verkopers over het algemeen behept met een bepaald karakter?
Ik weet niet wat een gemiddelde autoverkoper verdient maar als je hun houding tegenover anderen bekijkt lijkt het wel of ze goud verdienen. Een dikke demo en een maatpak doet waarschijnlijk ook wat.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 05 apr 2014, 13:28

EvdP schreef:Ik werd "vroeger" bij Martinistad in Groningen ook niet aangekeken. De laatste 2 jaar gaat het goed. Ik kom eigenlijk alleen voor onderdelen, maar ook die zijn van goud. De meneer van de onderdelen weet mijn naam, dat vind ik al een hele prestatie. Ik hoef de onderdelen ook niet van tevoren te betalen, wat bij andere toko's wel gebeurt. Het kan wel, maar het ging niet vanzelf. Het hangt er maar net vanaf wat voor personeel je hebt staan. Een vriend van mij heeft hele andere ervaringen met Martinistad. Als je dat hoort dan zakt de moed je wel in de schoenen.
Martinistad is verschrikkelijk. Paar jaar terug was ik aan het chauffeuren met een 7-serie. Klant net afgezet bij een afspraak, wil even naar tankstation rijden. Motorstoring. Was vlakbij Martinistad dus daar maar even langs. Ze wouden me niet helpen omdat het niet mijn auto was. Terwijl die auto daar wel gewoon in onderhoud was. :kotsen:

2 jaar terug bij Martinistad gekeken met m'n pa naar een e92 325i. Hadden de auto gezien op internet en wouden meer informatie. Lopen de showroom in, spreken de verkoper aan dat we graag wat meer info willen over de auto. Zegt ie doodleuk, ja auto is los boekjes liggen er vast wel in. Direct weer weggegaan en doorgereden naar Assen waar we uitstekend geholpen zijn.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 05 apr 2014, 15:18

En dan te bedenken dat Vriesendijk van dezelfde eigenaar is.

350 Z

Bericht door 350 Z » 05 apr 2014, 15:49

Komt het door de opleiding die arrogantie in de hand werkt of zijn verkopers over het algemeen behept met een bepaald karakter?
Beide

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 06 apr 2014, 13:41

Ik heb het bij BMW te Heemstede eens nog gekker meegemaakt. Was toendertijd aan het kijken naar een (jonge) E60 M5, welke ik later uiteindelijk bij Ekris Nijkerk heb gekocht.

Lang verhaal kort, verkoper vertelde me dat de betreffende M5 met een kleine 20000km rechtstreeks van de eerste particuliere eigenaar afkomstig was, en dat deze eigenaar meerdere auto's had. Nou het klopte wel dat er maar 1 eigenaar was geweest, de eerste eigenaar was BMW Den Haag. Wat bleek: was dus de ''pers slet ''geweest na wat research op het kenteken van de auto op internet.

Ik had de week erop een afspraak met de geblondeerde (LOL) verkoper en toen ik hem foto's liet zien van de M5 driftend over het circuitpark Zandvoort wist meneer opeens van niks en werd ik ronduit bot afgeserveerd.

Desbetreffende verkoper was de boel bewust aan het bedonderen. Daar kom ik dus nooit meer!

:lollerdelol:

Plaats reactie