Vorige week teruggekomen van een weekje Mallorca, we zaten in Cala d'or (zuidoost) en om toch wat van het eiland te zien 3 dagen een auto gehuurd. Had al zitten kijken maar de onbekende verhuurders was het allemaal niet duidelijk of het nu allrisk was, aanvullende kosten, full to empty en dan 100 euro voor brandstof rekenen enz enz.
Bij het Hotel kon je huren maar ben zelf even rondgelopen en direct bij avis/roig was het goedkoper. Iedereen huurt dus een 208 op steelies, vaak rommelig en toch klein (4 volwassenen en de kleine meid moesten mee), dus voor iets meer geld een Lexus CT200h genomen (3 dagen was 200 euro). Zo zie je dat de meeste mensen goedkoop willen huren/rijden want deze auto was bijna niet verhuurd, stond 600km op de klok en rook nog als nieuw.
Wat me als eerste opviel toen ik instapte, direct een perfecte zitpositie, klopt gewoon zoals stuur en stoel staan, desgewenst een kleine aanpassing maar goed afgestemd. De stoelen bieden ook goede steun vond ik en het materiaal is fijn om op te zitten. Stuurtje ook voorzien van fijn leder, net als het dashbord. Alleen de middentunnel heeft dan wel weer iets te hard plastic en de lederen stootbandjes voor je been hadden van mij iets dikker gemogen.
Sleutel hoeft nergens in, auto openmaken en power inschakelen, even die ouderwetse mercedes voethandrem eraf en rollen maar. Had recent geen hybride meer gereden dus was weer even nieuw. De armsteun en steun in de deur zijn wat lager t.o.v. bmw dus dat is even wennen. Genoeg ruimte om normaal te zitten, al was het met een kinderstoel in het midden wel wat krapper maar voor 4 volwassenen (en eventueel kind op een verhogen ipv volledige kinderstoel) leek mij prima te doen. Kofferbak is wat klein door accu pakket maar ik vond dat ze veel loze ruimte onder de plaat hadden, eerst een opbergbak voor dingen die uit het zicht moeten en daaronder de krik en gereedschap waar plaats is voor een compleet wiel bijna.
De ECO mode bijna niet gebruikt, erg trage gasreactie dan, normal voldoet prima. De sport mode is wel grappig dat de eco meter dan verandert in een toerenteller, echt veel toeren maakt ie niet, blok is getuned op zuinigheid, meestal net boven de 4000 en als je echt in de aanval gaat dan wil ie net boven de 5000 draaien in tussenacceleraties of bergop. De stuurbekrachtiging is ook wat zwaarder in sport, vond ik wel fijn als je wat bochtjes gaat nemen.
EV mode werkt prima, kan je met de knop forceren maar als je rustig wegrijdt start ie zelf eigenlijk altijd als EV (lampje aan). blijf je in de onderste helft van de ecometer hou je hem in EV, kom je in de bovenste helft dan slaat de motor aan. Het kan wel om tot 60 als EV te blijven maar dan gaat het extreem traag en heb je claxonerende spanjaarden achter je (51......52........53.....). Beter is om even kort in de powerzone te gaan en daarna gas eraf en kruissnelheid rollen.
Vind het wel geniaal dat de auto zo lang uit kan rollen omdat bij gas los na een paar seconden (op lagere snelheden alleen) de motor uit gaat, spaart brandstof en je hebt geen remmende werking, alleen maar laden door uitrollen, extra laden door licht bijremmen en daarna weer met een klein beetje gas als EV wegrijden vanuit stilstand. Op hogere snelheden zakt het toerental naar 1500rpm ergens, dus dan blijft de motor wel aan maar rol je ook veel verder uit dan een handbak of normale automaat zou doen.
Dacht dat ik de accu wel leeg zou maken bij sportief rijden maar je gaat in bochtige weggetjes toch steeds van je gas af en je moet ook aanremmen (sportief dan wel op de remblokken + laden natuurlijk dus minder rendement) maar hij laadt dan toch weer aardig bij, is niet zomaar leeg te krijgen tenzij je echt gek gaat doen.
Ben veel met zn 3en of 5en onderweg geweest maar ook een stukje met Nienke gereden en een stukje alleen gestuurd. De demping is voor sportief straatgebruik prima, zeker geen zwabberbak. Bij insturen een vrij scherpe reactie op je stuurinput, had ik niet verwacht. Wel jammer dat je er niet ECHT sportief mee kunt sturen, als je op de apex af stuurt en gas geeft krijg je eerst een seconde een klimmend/hoog toerental en dat wordt een stuk na de apex pas omgezet in aandrijving/versnelling, blijft een cvt bak. Hierdoor ook niet echt het onder- en overstuur kunnen testen omdat je een te indirecte gasreactie hebt. Ga je een knijpende bocht in dan komt het esp erin nadat de auto licht onderstuurt, afgesteld op veiligheid. Tot de 100/120 is het prima te doen, zeker 0-100/120 omdat je een zet mee krijgt van de electromotor. Daarna zwakt ie af en zeker boven de 160 heb je weinig te zoeken tenzij je op en lang stuk snelweg zit, maar die had ik niet voorhanden. Als je half gas geeft gaat de motor bij tussenacceleraties toch op 4000 staan maar voel je weinig gebeuren. Trap je het gas volledig in blijft de motor rond die 4000 hangen maar krijg je wel veel meer acceleratie.... daar snap ik het nut niet van, laat hem bij half gas dan op 3000 houden lijkt me. Voor een sprintje zet je bij stilstand de rem erop, gas erbij, pakt ie netjes 3000 vast en als je de rem viert ga je er nog best vlot vandoor met die 136pk gecombineerd.
Als je de P inschakelt voor een stoplicht moet je dus niet voorzichtig op de rem trappen en hem in D zetten want dan krijg je hem er niet af. Echt als een dombo hard op het pedaal trappen en dan kan ie uit P gehaald worden. Ook grappig op een helling, flink hard de rem inhouden dan gaat het lampje knipperen op je dashbord en zit je in hill assist mode.
In de bergen vond ik de B (brake) stand wel handig, extra afremmen op de motor en meteen extra opladen van de accu. Dat remmen moet je trouwens matig doen anders maak je er niet maximaal gebruik van, een sport om het licht slepend te doen en de charge meter bijna volledig uit te laten slaan en zo de remblokken niet aan te spreken.
Audio was redelijk, vond het niet echt bijzonder maar voldeed. Ik had overigens een basic uitvoering, geen navi maar wel usb aansluiting op de middenconsole.
Vind dit een veel mooiere auto om te zien dan een prius of een auris, gewoon een mooie lijn, net lichtmetaal en niet direct het idee dat je een schraper bent. Heb een kleine 500km gereden en ik was 25 liter kwijt, heb niet extreem geplankt maar heb m ook niet gespaard, gewoon 1 op 20 gemiddeld gedaan. Benzine was 1.47 dus een lachtertje om 3 dagen te rijden.
Vond de bergen in het westen echt prachtig. Vanaf Alcudia (strand) de bergen in gegaan, via Pollenca de C-710 op, bij Lluc de PM213 terug gepakt naar Inca (tijd was op), maar eigenlijk moet je die C-710 doorrijden naar Soller of zelfs een complete dag voor die bergweggetjes uittrekken en helemaal naar het zuidwesten rijden naar Andratx.
Route C-710 westkust