Huis & Tuin: Wat is het beste geluidsisolatiemateriaal

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
328Ti

Huis & Tuin: Wat is het beste geluidsisolatiemateriaal

Bericht door 328Ti » 13 mar 2014, 08:14

Zoals jullie al weten heb ik (nog steeds) een luidruchtige buur. Wellicht kan dit draadje ook wel van toepassing zijn als je een Dyno-hoek aan het bouwen bent o.i.d. in de DF hoek.

Twee zaken als vertrekpunt:
1). Huis staat "onder water". Verkopen is minimaal 40k afschrijven
2). Isolatie = symptoombestrijding. Ik ga in gesprek met de gemeente en probeer samen te werken aan dit buurtprobleem (minimaal 3 buren die overlast ondervinden).

Punt 1 is een aardig dominante factor en Merian en ik hebben besloten dat we na het afstuderen (6mnd) op huidige locatie aan kinderen willen beginnen. We gaan ervan uit dat we 5 jaar blijven wonen, om daarna het huis de verkoop in te zetten. Soms moet je gewoon even slikken... :blackeye:

Aanpak symptoombestrijding
Dus... Wat is het beste geluidsabsorberend/dempend materiaal? Ik heb op het http://www.geluidsforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; rondgestruind. Daar is het IWAB gehalte erg hoog. Ik kom hier niet uit, ondanks ik een aardige achtergrond heb qua geluidstechniek vanuit ervaring via Public Adress systemen.

Het idee: tenzij iemand met een bewezen andere oplossing komt:
- Metalen / houten strips/skelet tegen de muur aan
- Tussen de ontstane vlakken geluidsabsorberend/dempend materiaal plakken aan gipsplaatzijde
- Gipsplaat schroeven op het houten skelet met al dan niet contactarme tape (moet ik nog onderzoeken, nut en noodzaak)
- 1cm luchtbrug tussen muur en isolatie
- maximaal 5 a 7 cm qua nieuwe muurdikte

Top 3 GELUIDisolatiematerialen

Glaswol
+ punten
- Hoge isolatiewaarde qua energieverbruik
- Hoge Geluidsisolatiewaarde

- punten
- Relatief duur
- Geeft een bende en is irriterend om te verwerken ( neefje heeft het over dat glaswol het nieuwe asbest is van de 20e eeuw)

Afbeelding

Vlokkenschuim
+ punten
- Hoge geluidsisolatiewaarde maar andere eigenschappen als glaswol. Meer op ontdreuningsvlak
- Makkelijk te verwerken

- punten
- Relatief veel geld
- Minder isolerend effect qua energieverbruik t.a.v. glaswol (maar daar gaat het me ook niet om)
Afbeelding

Noppenschuim
+ punten
- Erg goedkoop
- Bewezen functie, maar geldt dit ook met de bovengenoemde toepassing?
- Makkelijk en veilig te verwerken

- punten
- Geen thermische functie

Afbeelding

Andere isolatiesoort? Tell me!
Afbeelding

Alvast heel erg bedankt. Hopelijk kunnen jullie me helpen om de juiste beslissing te maken. dit gezien hier aardig wat DHZers rondwaren.

Hartelijke groet,

Jans

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Re: Huis & Tuin: Wat is het beste geluidsisolatiemateriaal

Bericht door matthyssie » 13 mar 2014, 08:33

Volgens mij wordt steenwol tegenwoordig gebruikt als vervanger voor glaswol.

Glaswol is in principe prima mee te werken, maar zorg voor voldoende bescherming. Goede (bij voorkeur rubber want daar komen de glasvezels niet doorheen) handschoenen, iets met lange mouwen. Deze zou je dan bijv met wat tape aan je handschoenen kunnen binden zodat je geen zooi op je pols krijgt. Evt een mondkapje is niet onverstandig.

Mocht je het wel op je handen krijgen oid, ga ze dan wassen met warm water. In warm water gaan de porien in je huid open staan en gaan de vezels er makkelijker uit.
Laatst gewijzigd door matthyssie op 14 mar 2014, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

hanske

Bericht door hanske » 13 mar 2014, 16:44

Het enige wat werkt is isoleren aan de kant van de geluidsbron met noppen- of vlokkenschuim. Deze materialen zullen de geluidsgolven moeten absorberen om effectief te zijn. Al het andere (tussen de wand isoleren) geeft maar een minimaal effect.
Dit komt er op neer dat je de woonruimte van je buurman aan de binnenkant zal moeten gaan bekleden.............................of hij hier mee akkoord zal gaan betwijfel ik. :?

Succes. :blink:

GTRene

Bericht door GTRene » 13 mar 2014, 20:04

kwam net dit tegen met info en meer op die site>

http://www.gehorighuis.nl/begrijpen/" onclick="window.open(this.href);return false;

maar ook dit is misschien handig, bovenin staat Burenlawaai maatregelen :D

http://rigolett.home.xs4all.nl/GV/buren/h3bu.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 14 mar 2014, 08:44

Beste geluidsisolatie is massa! Goed samengeperst, dus zwaar, piepschuim platen met gipsplaat ervoor zou ik overwegen. Constructie van hout, ook lekker van gewicht.
Luco kan je vast er meer over vertellen.

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 14 mar 2014, 12:12

Gewoon steenwol gebruiken ( steenwol is fijner te verwerken ipv glaswol ) , een wat hardere persing vinden en desnoods een lap rubber erachter . En zorgen dat je geen geluidslek hebt.

Lijkt mij de goedkoopste manier. Vlokkenschuim kan ook ( is flink duurder volgens mij in de gewenste dikte) . Alles heeft zijn voor en nadelen.

Belangrijkste is dat je het boeltje goed dicht maakt. Voor de rest weet ik niet hoe de muur eruit ziet en waar de rest van het geluid eventueel heen kan gaan in de woning .

Zijn nog meer opties maar die lopen in de portemonnee , en voor die geringe opbrengst van geluidswering is dat het niet waard.

polystyreen werkte niet voldoende ( beetje als contactgeluid, maar niet als luchtgeluid ) . Is een thermische isolatie voornamelijk.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik niet thuis ben in het isoleren van woningen, voornamelijk privejachten. En als er ergens zeikerds zijn van geluid.. dan zijn dat wel volgevreten miljardairs haha.

HJ2

Bericht door HJ2 » 16 mar 2014, 19:12

Los van wat je neemt: let even op de brandklasse!
Alles wat drupt als het fikt zou ik niet nemen iig (je zou wel gek zijn)

Kijk even bij Merford (maar volgens mij heb je dat al gedaan)
En: veel succes!

328Ti

Bericht door 328Ti » 16 mar 2014, 20:29

BedankT voor jullie tips!

Het wordt waarschijnlijk steenwol op de bg en vlokken schuim op de 1e

Maus

Bericht door Maus » 23 mar 2014, 15:59

Laat je ook goed informeren en / of zoek zelf goed uit wat de beoogde isolatie en constructie voor effect heeft op de akoestiek bij jou zelf in huis.
Je kan de geluidsoverlast van de buren wel helemaal uitgebannen hebben, maar als daardoor de akoestiek in jouw eigen huis naar de knoppen is, koop je er niets voor.

Plaats reactie