Twee zaken als vertrekpunt:
1). Huis staat "onder water". Verkopen is minimaal 40k afschrijven
2). Isolatie = symptoombestrijding. Ik ga in gesprek met de gemeente en probeer samen te werken aan dit buurtprobleem (minimaal 3 buren die overlast ondervinden).
Punt 1 is een aardig dominante factor en Merian en ik hebben besloten dat we na het afstuderen (6mnd) op huidige locatie aan kinderen willen beginnen. We gaan ervan uit dat we 5 jaar blijven wonen, om daarna het huis de verkoop in te zetten. Soms moet je gewoon even slikken...

Aanpak symptoombestrijding
Dus... Wat is het beste geluidsabsorberend/dempend materiaal? Ik heb op het http://www.geluidsforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; rondgestruind. Daar is het IWAB gehalte erg hoog. Ik kom hier niet uit, ondanks ik een aardige achtergrond heb qua geluidstechniek vanuit ervaring via Public Adress systemen.
Het idee: tenzij iemand met een bewezen andere oplossing komt:
- Metalen / houten strips/skelet tegen de muur aan
- Tussen de ontstane vlakken geluidsabsorberend/dempend materiaal plakken aan gipsplaatzijde
- Gipsplaat schroeven op het houten skelet met al dan niet contactarme tape (moet ik nog onderzoeken, nut en noodzaak)
- 1cm luchtbrug tussen muur en isolatie
- maximaal 5 a 7 cm qua nieuwe muurdikte
Top 3 GELUIDisolatiematerialen
Glaswol
+ punten
- Hoge isolatiewaarde qua energieverbruik
- Hoge Geluidsisolatiewaarde
- punten
- Relatief duur
- Geeft een bende en is irriterend om te verwerken ( neefje heeft het over dat glaswol het nieuwe asbest is van de 20e eeuw)
Vlokkenschuim
+ punten
- Hoge geluidsisolatiewaarde maar andere eigenschappen als glaswol. Meer op ontdreuningsvlak
- Makkelijk te verwerken
- punten
- Relatief veel geld
- Minder isolerend effect qua energieverbruik t.a.v. glaswol (maar daar gaat het me ook niet om)
Noppenschuim
+ punten
- Erg goedkoop
- Bewezen functie, maar geldt dit ook met de bovengenoemde toepassing?
- Makkelijk en veilig te verwerken
- punten
- Geen thermische functie
Andere isolatiesoort? Tell me!
Alvast heel erg bedankt. Hopelijk kunnen jullie me helpen om de juiste beslissing te maken. dit gezien hier aardig wat DHZers rondwaren.
Hartelijke groet,
Jans