Het grote DF MTB topic!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Reind » 03 mar 2014, 20:02

Bedankt weer voor het adviezen. Ik ga opzoek naar een 19 inch

Fully betekend voor en achter vering? En waarom is dat overkill? Sorry, ik ben een noob en meer van het :df: :D

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 03 mar 2014, 20:22

Van begin af aan beginnen:

1) Soort beoogde routes/ gebruik
2) Gericht op op den duur flink te knallen of meer speels door het bos
3)waar gaat voorkeur naar uit, fully, hardtail, ik zie nu twee fietsen gepost worden die zowel voor als achtervering hebben. (is dat een keuze of zomaar wat je tegenkwam.
4) Prijsklasse
5) je kunt niet zomaar zeggen "dan zoek ik een 19", misschien is van merk a de 19"wel te groot, en van merk b de 18"al groot zat. Zit veel verschil in. Meten is ook hier weten (en gevoel, ik vind het prettig om als ik boven het frame sta dat ik dan niet de buis al tegen de kinderbijslag voel :wink:

1) bedoel ik dan vooral of je van plan bent buitenland trips te maken met grote klimmen en afdalingen, of vooral routes in Nederland te pakken.

2) heb je voor ogen dat wanneer je een stuk kent je voor jezelf een uitdaging hebt het sneller/ technisch beter te gaan rijden of dat je vooral veel zult spelen schansen zoeken/ maken waarje vanaf kunt springen of overheen jumpt dat soort zaken.

Mijzelf als voorbeeld nemend, kom zelden in het buitenland met de fiets en fiets vooral de routes in het oosten van Nerderland. (vlakker, meer singeltrack, sneller)

Daarom zweer ik bij een hardtail, elke trap komt over, en er verdwijnt geen energie in achtervering, voel meer wat de fiets doet, fiets is lichter, minder onderhoud. Een fully vind ik (mening) in Nederland erg overkill aangezien je hier weinig rotsige afdalingen oid zult tegenkomen, of je moet een slechte rug hebben, het prettiger vinden wat meer comfort te hebben. Al hangt dat ook weer erg van de geometrie van de fiets af.
Een fully met een race houding is natuurlijk ook belastend voor de rug.

EDIT***
misschien kun je hier wat mee
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 1&t=105862" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door frankv » 03 mar 2014, 23:09

@Tim N, goede tips. Een fully is idd overkill in NL, zeker een traditionele fully. Ik heb ook altijd een hardtail gereden, en dat gaat prima. Maar ja, ik ben nu "om" naar een Palomino

Mijn ervaring is dat je met een goede conditie prima een hardtail kunt rijden. Maar ik ben nu ook weer 10 jaar ouder dan toen ik de attitude kocht, en ik merk nu dat ik (eerste helft 40-er) ook best wel eens baat heb bij dat ik even kan gaan zitten op de hobbels. Maar als de conditie beter is, kun je langer knallen op een hardtail voordat je last krijgt.

Een nadeel van een fully is dat hij zwaarder is, en dat er allerlei draaipunten op zitten die speling kunnen ontwikkelen. En de geometrie is vaak niet optimaal waardoor je gaat bobben bij het staan in de pedalen. Als je een "noob" bent, kun je beter wat geld in een goede lichte maar dikke achterband steken, en die op iets minder dan 2bar rijden. Dan heb je ook wel wat veercomfort.

ps., Ik heb contact met een oud werknemer van Maverick die de achtervork van de Palomino heeft geleverd, en hij kan mij een Maverick tussenstuk met lagers ipv bussen leveren. Kost wel weer wat, maar dan gaat het ook lang mee. De bussen van de Palomino schijnen snel speling te ontwikkelen.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 04 mar 2014, 08:32

O ja sorry, gisteren vergeten je die MAVERICK info te sturen. Is gelukt dus?

Zoals Frank meld, zeker in het begin zou ik voor een goed frame gaan. Zag een cannondale F2 te koop op MP gisteren voor rond de 600,00 stond meen ook in de buurt. Zwarte en wat mij vooral mooi leek is de zin in de text: "Casette en tandwielen kunnen nog even mee, maar zijn nog wel eerste montage"

Ofwel, ding heeft niet veel kilometers gemaakt.
Ik zou ook even mijn neus binnensteken bij Ten Tusscher als je toch uit de buurt komt Reind weet je meer over wat jou past en misschien hebben ze nog een leuke 2e hands voor je staan.

EDIT Niet in de buurt maar wel nette bike zo op eerste oog, en frame is nog het handmade caffeine frame erg fijne fiets om mee te beginnen kan ik uit ervaring melden.
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook een nette bike zeker voor het geld, al is het frame van 2005 dit was toen wel de top, wielset is super als het een nette fiets is zeker koop waard. (mocht je willen gaan kijken wil best met je mee als ik tijd vrij kan maken)
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door frankv » 04 mar 2014, 21:47

Tim, ik ben er inmiddels achter dat er 3 monolink versies bestaan:
1) Klein versie magnesium met bussen (schijnen snel speling te vertonen, sommigen vervangen ze 3x per jaar)
2) Maverick versie magnesium met lagers met dezelfde layout als 1
3) Maverick versie aluminium met lagers met een aangepaste layout voor meer plushness

Ik heb nu 1, en kan 2 of 3 kopen, voor ongeveer hetzelfde geld. Ik heb met wat ik er over lees op het internet het idee dat 3 ontwikkeld is omdat veel mensen de versies 1 en 2 te weinig "fully" vonden rijden. Ik ben geneigd om 2 te kopen, lichter en dezelfde layout als 1, die ik nu heb. 1 en 2 rijden meer als een hardtail, en dat ben ik gewend en het klimt ook beter.

Heb jij ervaring met de versies?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 04 mar 2014, 22:36

Nee geen ervaring mee, helemaal niet met fully's gebouwd na 2004.
Leuke materie, voor aanschaf zou ik mij hierin wel gaan verdiepen. Al geef je je eigen antwoord eigenlijk al :wink:
Wat voor bedragen praten we over? Is beiden niet een mogelijkheid? Kun je het testen

Misschien heb je hier wat aan?
http://forums.mtbr.com/bike-frame-discu ... 10079.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Reind » 05 mar 2014, 09:07

Bedankt voor alle adviezen Tim. Ik weet alweer wat meer van de MTB wereld.

Ik heb kunnen regelen dat ik een fiets kan lenen van een maatje. Binnenkort eens die route in Haaksbergen doen en kijken of het me bevalt.

Daarna op fietsen jacht.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 05 mar 2014, 11:52

:thumbup: stel jezelf niet een te groot doel, hele route is voor beginnen vors te noemen met 68km :wink:

Gebruikersavatar
Cpee
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2011, 09:03
Locatie: Veendam

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Cpee » 05 mar 2014, 14:36

Afbeelding

Je zou dan ook erover na kunnen denken om eens een keer te gaan Downhillen.
Er zijn meerdere parcoursen aangelegd in Nederland of in 3 uur rijden ben je in Winterberg en daar heb je de keus uit 9 parcoursen plus voor weinig geld kun je er een Downhill fiets huren. Deze MTB sport geeft ook meteen een enorme adrenaline boost!!

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 09 mar 2014, 15:09

Nou naar aanleiding van het Nürburgring MTB route idee:

Datum is gezet op 24-25 mei
Emiel en ikzelf gaan iig.

Idee is zaterdag optijd weg richting Ring, en dan zaterdag middag en zondag fietsen.
Zondag eind middag weer terug naar huis.

EmielS60 schreef:
Menrik schreef:
Tim N schreef:Leuk idee Menrik, heb het er ook al vaker met Emiel over gehad, ontbreekt mij vaak aan effectieve tijd..
Maar ver in te voren moet er wat te regelen zijn. (al gaat mijn voorkeur uit naar voorjaar, afgelopen weekend door glijende modderpaden op klein voor groot achter dood boven gekomen haha)
Dan kijken we t.z.t. wel voor een datum eind maart/begin april wanneer het wat beter weer wordt. :)
Gaan we dit voorjaar?

Mag ik wel gaan trainen... :hot:

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Mnrk » 11 mar 2014, 10:02

Tim N schreef:Nou naar aanleiding van het Nürburgring MTB route idee:

Datum is gezet op 24-25 mei
Emiel en ikzelf gaan iig.

Idee is zaterdag optijd weg richting Ring, en dan zaterdag middag en zondag fietsen.
Zondag eind middag weer terug naar huis.
Top! Ik heb 'm ook in de agenda gezet...

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 11 mar 2014, 21:25

Leuk!!!

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Jeroen » 13 mar 2014, 10:49

Hoe lang doen jullie eigenlijk met tandwielen en ketting? Ik heb het namelijk nog nooit hoeven vervangen, maar moet daarbij zeggen dat ik het spul erg goed schoon en in de olie houd. Ik ben ook een mooi weer rijder, dus het mechaniek ziet weinig modder, dat scheelt uiteraard ook.

Gebruikersavatar
Gijs Evo
Berichten: 516
Lid geworden op: 14 sep 2010, 00:38
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijs Evo » 13 mar 2014, 21:47

Mooie fiets voor weinig, voor huis, tuin en af en toe de modder ingaat.

http://2wielerspecialist.nl/index.php?o ... &Itemid=58" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 13 mar 2014, 22:01

Daar koop je beter een nette 2e hands voor....
Leuk dat er Specialized opstaat maar dit is vooral om leuk stoer te doen op verharde of hooguit zandpaden :tooth:

Gebruikersavatar
Gijs Evo
Berichten: 516
Lid geworden op: 14 sep 2010, 00:38
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijs Evo » 13 mar 2014, 22:08

Zit ook een beetje rond te kijken voor rond de €750,- voor een leuke fiets.
Voor veel verhard en graspaden/schelpenpaden op mijn werk en af en toe eens naar het Bergsebos voor een beetje offroad.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 13 mar 2014, 22:11

Voor dat soort bedragen kocht ik liever een impuls aankoop van een ander in een hogere categorie wat afmontage en frame betreft :wink:

Vul de punten die ik aangegeven heb bovenaan deze pagina maar eens in dan weet je al iets meer welke richting je kunt gaan zoeken.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door frankv » 15 mar 2014, 09:06

Voor de liefhebbers :-) Ik heb gisteren de hard benodigde verbetering aan mijn Palomino binnen gekregen, een mooie retro Marzocchi Z1 met echt goede demping.

De vork die in de Palomino zat was een Rockshox Tora, wat een slechte demping, veel te hard op kleine oneffenheden, en de rebound instelling tussen de schildpad en haas verandert vrijwel niets, echt een vork die afbreuk deed aan de kwaliteit van de rest van de fiets, zonde.

Ik kon mijn Marzocchi Z2 Atom Race niet omzetten omdat de stuurbuis te kort was afgezaagd voor de Palomino. Maar het bleek lastig om een een vork te vinden die net zo goed was als de Atom:
- stuurbuis van 220mm (vrijwel alle stuurbuizen zijn korter afgezaagd)
- nokken voor v-brakes (verkopen ze niet meer)
- een top-dempingssysteem met shims (lastig te vinden)

Eigen waren alleen de oude Marzocchi's geschikt, en van andere top-merken als Fox weet ik te weinig om de kwaliteit van de dempers in te kunnen schatten. Dus ik heb een lijst gemaakt, want ook van de Marzocchi's heeft maar ongeveer 1/4 de juiste demper met shims uit de motorhistorie van Marzocchi. En alleen die vorken hebben de perfecte demping op zowel grote lange, als kleine korte oneffenheden, en zijn instelbaar. Jammer is dat Marzocchi door de jaren heen verschillende termen voor die dempers heeft gebruikt, dus je kunt niet simpelweg zoeken naar dempertype X, maar je moet goed kijken wat er precies op zit. Dus heb ik nu het eerste type Z1 uit 1996 (!) gemonteerd, met veren, oliebad, shims, instelbare preload en rebound. Wel wat zwaar met 2075 gram, maar het rijdt hopelijk weer fantastisch. Straks uitproberen en dan op zoek naar een later type met dezelfde techniek, maar wat gewichtsbesparing…

Afbeelding

Gebruikersavatar
ArjanS
Berichten: 363
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door ArjanS » 15 mar 2014, 15:52

Marzocchi Z1 heb ik ook nog eens gehad.

Mijn MTB staat te koop, zie http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 52&t=28044" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ga voor een fully. Beter voor mijn rug.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Joopieboy » 15 mar 2014, 17:38

Dat probleem heb ik dus ook, heb een wat oudere Trek 4500 staan die ik opgeknapt hebt, alleen de vork moet nog. En ik heb ook v brakes en wil het liefste 80mm of mss zelfs 100mm, lastig te vinden.

Is dus een Trek 4500 uit 2000 met een XL frame, 22,5 inch. Je moet wat met 1.97m.

Paar veranderingen zijn nieuwe handvaten, nieuwe kabels, afgesteld en gesmeerd, conti binnenbanden en Speed King 2.1 buitenbandjes, Mountain King 2.4 heb ik ook nog liggen. Verder een Selle Italia Team Edition zadel.
Afbeelding
Bevalt prima. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 16 mar 2014, 20:56

Marzocchi Bomber heb ik idd ook in mijn eerste fiets gekocht toen z2 Light meen ik.
Nog steeds kwa looks en demping iig een van de mooiere vorken.
Maar zoals je al meld Frank, die dingen zijn loei en loei zwaar.

@Joopieboy, best dranghek :wink: Have fun met de opknapper, zou lekker bij 80mm blijven, waarom naar 100mm gaan.

@Arjan S wat heb je op het oog/ gekocht? Fully voor de rugklachten is vooral juist afhankelijk van de geometrie die de betreffende fully heeft, koop je een snelle fully blijf je nog je rug belasten.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Joopieboy » 16 mar 2014, 21:06

Aah een bekende van het mtb forum of tweakers wss. :mrgreen:

Gebruikersavatar
ArjanS
Berichten: 363
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door ArjanS » 16 mar 2014, 21:22

Tim:

Ga een Cube ams 120 race kopen (29-NINER). Schijnt comfortabel te zitten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 16 mar 2014, 21:41

Joopieboy schreef:Aah een bekende van het mtb forum of tweakers wss. :mrgreen:
MTB forum kijk ik eigenlijk enkel bij de te koop sectie en SYS topic hoezo?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 16 mar 2014, 21:46

Toch nog een vrij racy houding hoor, zie zadel balhoofd hoogte verschil(maar je kunt altijd een stuur plaatsen die iets meer rechtop houding geeft Nette fiets, maar niet de gele variant?
ArjanS schreef:Tim:

Ga een Cube ams 120 race kopen (29-NINER). Schijnt comfortabel te zitten.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], WJ en 7 gasten