Onnodig links rijden, rechts inhalen (en vluchtstrook)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
HansD

Bericht door HansD » 09 mei 2007, 14:12

I´m with Macboy. Had het zelf op kunnen schrijven.

Rechts inhalen doe ik regelmatig als er weer eens een rij loopt te suffen op de linkerbaan. Vluchtstrookje pakken doe ik nooit (net zoals verdrijvingsvlakken of rood licht). Hard rijden maak ik me zo nu en dan wel eens schuldig aan :wink:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 09 mei 2007, 14:29

Het over de vluchtstrook inhalen is zowiezo linker (leuke woordspeling)
omdat jij al op de helft van de vlucht strook zit voordat je kan zien of er wel een auto op staat,met alle gevolgen van dien.
Ik rij altijd wel te hard maar wel zeer geconcentreerd.
Opduwen of rechts inhalen of vlak voor iemand de afrit nemen zal ik niet doen.
Vandaar dat ik me ook in het verhaal van Cor kan vinden.

grtz,Hanz06
Laatst gewijzigd door Downforce Hans op 09 mei 2007, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Macboy

Bericht door Macboy » 09 mei 2007, 15:12

Hanz. Het begint nu een beetje irritant te worden. Nu herhaal je weer dat het slecht te zien is. Dan kán je dus niet over de vluchstrook, omdat je kennelijk geen overzicht hebt.

Laten mensen nou niet doen alsof er geen stukken zijn waar je geen overzicht hebt ! Meestal kun je wel 2/3 kilometer vooruit kijken !

Ik zoek dus ándere argumenten.

Je woordspeling was overigens :)

Dutch

Bericht door Dutch » 09 mei 2007, 15:24

Macboy schreef:En je voorganger-opmerking is natuurlijk kolder. Als ik naar rechts kan voor iemand die sneller is, dan doe ik dat. Of er nu voor mij iemand is waar ik zelf voorbij wil of niet.

Dat is nu typisch Hollands asociaal gedrag. Ik ga NIET naar rechts, want mijn voorganger ga ik zelf inhalen. Nou en? Is dat een rechtvaardiging om onnodig links te rijden???
Ja, dat blijft natuurlijk lastig. 'Voor iemand die sneller is'? Wie is dat in zo'n rijtje van 15 auto's achter een zondagsrijder die met 110 een vrachtwagen of caravan inhaalt? De auto met volgens de boekjes de hoogste topsnelheid?

Vroeger dacht ik ook: leuk, jullie daar op de linkerbaan, maar ik haal jullie rechts wel in. Maar dat vind ik eigenlijk gewoon voordringen. De auto's vóór mij in dat linkerbaantreintje willen harder dan 110, ik wil dat en die achter mij ook. Wie ook voorbij die caravan wil, sluit maar achteraan aan. Zolang je in dat treintje zit, is het totaal onduidelijk wie daarvan 'sneller' is. En als ik uit dat rijtje opzij ga, omdat ik het idee heb dat die dikke BMW achter mij wel sneller zal zijn zodra we weer de ruimte hebben, dan mag ik daarna achteraan aansluiten, want niemand die mij er meer tussenlaat.

Dus no way dat ik nu nog uit dat linkerbaantreintje stap. Waar het dus op neerkomt, is dat mensen sneller moeten inhalen... :lol:

(Geldt natuurlijk niet voor vrachtwagens die met 82 op de snelheidsbegrenzer moeten inhalen, wat dit soort situaties ook zo vaak veroorzaakt, maar die begrenzer moet er dan ook gewoon af.)

Waar ik wel een probleem mee heb, is mensen die ook ná zo'n inhaalactie links blijven rijden. Of op twee snelwegen die samenvoegen (2 + 2 = 4) op de twee linkerbanen blijven rijden, uit gewoonte ofzo, weet ik veel.

Sterker nog, hoe meer rijstroken er zijn, des te meer linksplakkers, zo lijkt het soms. Neem de A4 tussen Nieuw-Vennep en Amsterdam, 4 à 5 rijstroken, met vaak de volgende bezetting: een enkele vrachtwagen op de eerste rijstrook, een volledig verlaten tweede rijstrook, een stel tutten die met 100 op de derde strook voortkachelen en op de vierde rijstrook een ellenlange trein van bumperklevers achter een auto die met 110 die tutten inhaalt.

Is het zo gek dat ik dan dat hele stuk in m'n eentje op de tweede rijstrook rij en op m'n dooie akkertje met 120 iedereen voorbijzeil? Een actie die bij al die dwaallichten op de twee linkerstroken geen enkel lichtje doet branden in de zin van 'goh, misschien zouden wij met ons tempo ook maar beter rechts kunnen gaan rijden'? Nee, want ik durf erom te wedden dat die mensen me niet eens hebben gezien. Daarom durf ik er ook met gerust hart rechts langs...

En als er dan een fuik zou staan aan het einde van die A4, wie moet er volgens jullie dan een bon krijgen? Ik als enige, omdat ik rechts heb ingehaald? Of die 100 andere bestuurders die collectief bleven linksplakken? Ongetwijfeld pakt de lange arm der wet mij eruit, maar voor het spekken van de staatskas én het verbeteren van de doorstroming zou keuze 2 veel beter zijn.

Verder is er nog wel een subtiel verschil tussen rechts inhalen en over de vluchtstrook inhalen: in het laatste geval werp je ook nog eens een kiezelregen op voor je achterliggers, dus dat maakt het helemaal aso.

Michel P

Bericht door Michel P » 09 mei 2007, 15:52

Of links rijders die daar rijden zonder enig verkeer op de weg, en pas na lichtsignalen naar rechts gaan en prompt nadat je er voorbij bent weer de linker baan opzoeken. Zo het liefst dat soort gasten aan de kant zetten en het rijbewijs afnemen. Die mensen horen niet in en auto, maar in de trein, want dan worden ze op het goede spoor gehouden ;-)

Michel

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 09 mei 2007, 15:56

@Macboy

Ben het niet met je eens. Jij vind dus, mits overzichtelijk, dat het inhalen op de vluchtstrook hetzelfde is dan een wagen rechts inhalen. Rechts inhalen kost 130eu en over de vluchtstrook 200. Rechts inhalen is in de meeste gevallen te verantwoorden maar over de vluchtstrook gewoon niet. Maar dit is een welles nietes discussie waar toch geen winnaar uitkomst. Beide gevallen zijn strafbaar in Nederland dus in princiepe moet je het niet doen. Ben geen moraalridder want doe het zelf ook (behalve vluchtstrook) maar hier kunnen we nog zolang over lullen tot we een ons wegen.

Daniel

Bericht door Daniel » 09 mei 2007, 16:34

Rechts inhalen doe ik ook bijna dagelijks, met name om het ongelofelijke linksplakken van de meeste Nederlanders te ontlopen. Ik rij dan gewoon keurig 120 langs het rijtje, simpelweg omdat dat prettiger is dan zo dicht op elkaar. Dat is inderdaad niet toegestaan maar voor de doorstroming wel aanzienlijk beter. Keep your lane is op tweebaanswegen een betere manier dan het zo veel mogelijk rechts rijden dat doorgaans wordt vervangen door zo veel mogelijk links rijden.

Maar stel nou dat de rechterbaan ook vol is, ga ik er dan maar over de vluchtstrook langs? Ik dacht het niet, de vluchtstrook is precies dat: een strook om naar toe te vluchten bij een pech- of noodgeval. Geen een optionele uitbreiding van het beschikbare asfalt als de normale rijbanen vol zijn.

In het verkeer is wel degelijk onderscheid te maken tussen de ernst van bepaalde overtredingen en ik zie niet in waarom je hypocriet zou zijn als je vindt dat bepaalde overtredingen weliswaar bestraft worden maar moreel nog door de beugel kunnen, en andere absoluut not done zijn.
De wetgever denkt daar net zo over: doorrijden na een ongeval is droogweg een misdrijf, maar 10 km te hard rijden levert je tientje of wat boete op. Door rood rossen is ook duurder dan fout parkeren. Met bepaalde overtredingen breng je anderen meer in gevaar dan met andere, vandaar dat ze strenger worden bestraft. Dat in gevaar brengen van anderen zou ook voor jezelf een grens moeten zijn waar je niet overheen gaat.

Tom

Bericht door Tom » 09 mei 2007, 16:41

Inhalen over de vluchtstrook zal ik nooit doen. Ook nooit gedaan. Dat vind ik te aso. Ik ben best een nette rijder op twee punten na: snelheid te hoog en rechts inhalen. En heel af en toe door rood, maar dan alleen 's nachts, binnen de bebouwde kom en wanneer er veel overzicht is.

Ik ga niet minutenlang achter zo'n linksplakker zitten, dat weiger ik. Rechts inhalen doe ik erg vaak.. is trouwens ook slimmer dan bumperkleven (dan kun je in aanraking komen met justitie, met rechts inhalen hoef je alleen een boete af te tikken) ;)

Jochem Vaartjes

Bericht door Jochem Vaartjes » 09 mei 2007, 17:03

Het word tijd dat we in Nederland net zo gaan rijden als in de US. Lekker links en rechts inhalen. Rechts afslaan bij roodlicht etc. Ik woon 6 maanden per jaar in California en iedere keer moet ik mijzelf weer compleet omschakelen als ik in Nederland de snelweg op ga.

Over de vluchtstrook inhalen doe ik nooit. Rechts in halen wel alleen als ze echt heeeeel lang links blijven hangen.

Shakes

Bericht door Shakes » 09 mei 2007, 17:13

Ik doe altijd precies wat de heer Spee wil.

N.

RVV

Bericht door RVV » 09 mei 2007, 17:27

Het gevaar van over de vluchtstrook zit hem in het onverwachte denk ik.

ook al heb je overzicht en kun je ver vooruit kijken, je weet nooit of er iemand onverwacht naar de vluchtstrook kachelt.

Een ander punt is dat de vluchtstrook de enige baan op de sneweg is waar auto's stil zouden kunnen staan. En ook dat valt weer onder de catagorie onverwacht, want niemand gaat er zomaar vanuit dat iemand stilstaat op de vluchtstrook. Stilstaande auto's op de vluchtstrook zijn ook altijd een bezienswaardigheid, want wie kijkt nou niet naar een stilstaande auto ? Ik denk iedereen.

De vluchtstrook is er voor om zeer ernstige ongelukken op de snelweg te voorkomen, stel dat er geen vluchtstrook zou zijn en een auto komt stil te staan met in zijn kielzog een groepje jakkerende auto's die er met 140/150 aan komen ?

Zou een zooitje worden met kans op vele doden. Een vluchtstrook moet iedereen op de snelweg veiligheid bieden, voro diegene die er met pech naar uitwijkt maar vooral ook voor de auto's die er absoluut van uit gaan dat er geen auto met pech op de rijbaan staat. Daarom is de vluchtstrook een no go gebied voor rijdendende/inhalende auto's want als je geen veilige plek hebt om noodzakelijke te kunnen stoppen op de snelweg is die hele snelweg levensgevaarlijk.

Mensen moeten er 100% van op aan kunnen dat ze veilig op de vluchtstrook kunnen staan. in ieder geval 90% van je kunt ook niet in een auto blijven wachten want zo gevaarlijk is het ook wel weer met slingerende koffiezettende vrachtwagen chauffeurs en slaapkoppen die niet doorhebben dat ze richting berm kachelen.

Tommy

Bericht door Tommy » 09 mei 2007, 18:21

@Nandor,
da's nou net het probleem... Spee wil dat je in de fout gaat, anders lever je geen bijdrage aan zijn nieuwe volvo euh staatskas.

Maik

Bericht door Maik » 09 mei 2007, 18:42

Over de vluchtstrook doe ik ook nooit. Dat gaat mij iets tever, al was het alleen maar omdat als je daar met 100+ overheen boendert je een heleboel stenen en anders lakonvriendelijke zooi KAN opwerpen voor het andere verkeer.

Macboy

Bericht door Macboy » 09 mei 2007, 20:23

Dutch schreef:Ja, dat blijft natuurlijk lastig. 'Voor iemand die sneller is'? Wie is dat in zo'n rijtje van 15 auto's achter een zondagsrijder die met 110 een vrachtwagen of caravan inhaalt? De auto met volgens de boekjes de hoogste topsnelheid?

Simpel. Diegene die dit denkt moet gewoon naar rechts :) Nee serieus, niemand is sneller. Ze rijden allemaal even snel. Heb je dat niet in de gaten? Ze halen elkaar alleen in, omdat ze geen voorligger kunnen tolereren. Iets psychisch. Ik ga ook vaak inhalen als ik iemand voor me zie. Op een of andere manier is dat een automatisme.

Dus die gast met 115 op de teller, wordt ingehaald door de gast met 120 op de teller. Feitelijk gaan ze even snel (wisselingen in tellers).

En dat soort gasten rijden altijd achter elkaar op de linkerbaan. Gewoon langs de kant, kogel door de kop en klaar nietwaar Scorpion ;)

Dutch schreef: Zolang je in dat treintje zit, is het totaal onduidelijk wie daarvan 'sneller' is.
Onzin. Het is altijd exact duidelijk. Je hebt hardrijders en je hebt 120 rijders en je hebt 100 rijders. Zijn maar 3 categorieën. De 120km categorie heeft dat alleen niet in de gaten. Gaan alleen naar rechts als ze de voorganger in hebben gehaald, hoe klein het snelheidsverschil ook is. En zullen nooit tussen twee vrachtwagens in naar rechts gaan (ik wel :) )Soms denk ik: ga even naar rechts, laat me erdoor en ga dán naar links. Heel af en toe maak ik dat mee.

Mensen zijn zich totaal niet bewust van hun omgeving. Erg triest.
Dutch schreef: En als ik uit dat rijtje opzij ga, omdat ik het idee heb dat die dikke BMW achter mij wel sneller zal zijn zodra we weer de ruimte hebben, dan mag ik daarna achteraan aansluiten, want niemand die mij er meer tussenlaat.

Mensen die er niet tussen kunnen komen: ook langs de kant en afschieten. Ik kom overal tussen. Er is letterlijk NOOIT een moment geweest dat ik er niet tussen kom. Vooral die aso's vind ik mooi, die mij de ruimte niet gunnen. Dan doe ik eerst mijn knipperlichten aan, dan langzaam naar links en uiteindelijk duw ik gewoon door totdat ik ertussen zit.
Dutch schreef: En als er dan een fuik zou staan aan het einde van die A4, wie moet er volgens jullie dan een bon krijgen? Ik als enige, omdat ik rechts heb ingehaald? Of die 100 andere bestuurders die collectief bleven linksplakken? Ongetwijfeld pakt de lange arm der wet mij eruit, maar voor het spekken van de staatskas én het verbeteren van de doorstroming zou keuze 2 veel beter zijn.
Hulde ! Amen :lol: Ik ga never nooit niet zo'n boete betalen. Liever dat alles wat ik bezit in beslag wordt genomen (zo principieel ben ik) dan die boete te betalen zonder dat die andere klootviolen voor onnodig links rijden zijn bekeurd (serieus).

Corvette

Bericht door Corvette » 09 mei 2007, 21:33

Beste Ilja en Michel,

laten we ons er maar niet verder over opwinden, want de gemiddelde weggebruiker zal de komende 50 jaar toch niet veel beter gaan rijden. Zelfs bij het lessen wordt er vaak al een soort trutterige manier van rijden aangeleerd en door de Nederlandse mantaliteit ( van die Spee achtige figuren dan, want ze denken tegenwoordig allemaal dat ze rechter moeten spelen ) daarbij opgeteld zal het waarschijnlijk wel nooit beter worden.

Op dit forum zijn we in ieder geval met autorijden bezig en de meeste andere weggebruikers doen van alles en nog wat en tussendoor rijden ze ook nog af en toe. :mrgreen:

Vr. Gr.

Corvette

Jorrit

Bericht door Jorrit » 09 mei 2007, 21:54

Amen @ Cor

Waar ik mij vooral over verbaas is het feit dat heel veel mensen NIET EENS IN DE GATEN HEBBEN DAT ZE BIJNA EEN ONGELUK HADDEN
Er schieten me er metteen 100-den te binnen. Meest bekende zal wel zijn iemand die zonder te spiegelen met 90 een vrachtwagen gaan inhalen. En vervolgens ook de "bumperklever" er achter nog eens een brake test durfen te geven. Niet wetende dat de "bumperklever" niet aan het bumperkleven is maar een vole noodstop aan het maken is om er niet achter in te rijden.
(zal vele van hier wel bekent voor komen)

Daniel

Bericht door Daniel » 09 mei 2007, 22:00

Jorrit schreef: Waar ik mij vooral over verbaas is het feit dat heel veel mensen NIET EENS IN DE GATEN HEBBEN DAT ZE BIJNA EEN ONGELUK HADDEN
Inderdaad, ik zie mensen echt de meest debiele capriolen uithalen en als je er dan uiteindelijk als door een godswonder zonder brokken langs komt zitten ze gewoon nog net zo schaapachtig voor zich uit te staren als normaal. Het is verbijsterend hoeveel mensen in een kennelijk volledig vegetatieve staat achter het stuur zitten.

Shakes

Bericht door Shakes » 09 mei 2007, 22:01

Draai het eens om:

Door het absurd strenge beleid gaan mensen gekke dingen doen.
Door de weeks is het niet te doen harder te rijden dan 80, gaan mensen op zoek naar kicks in het weekend. Is het geen 200 rijden dan is het rechts inhalen, al dan niet over de vluchtstrook. Hoe strenger het beleid, hoe meer excessen je zult tegenkomen.

N.

Dutch

Bericht door Dutch » 09 mei 2007, 22:29

Macboy: ik bespeur in je repliek een nogal grote kloof tussen wens (al die gasten aan de kant, methode nekschot) en de praktijk (ze rijden er gewoon, wat je ook wilt).

En zolang je zonder risico op zeepjes bukken niets aan de praktijk kunt veranderen, haak ik links bij dat treintje aan, zuchtend om de zondagsrijder die voor locomotief speelt. Maar ik ga niet opzij voor de douwer die dan achterop komt en er het liefst overheen zou willen vliegen. Jammer, je wacht maar op je beurt. Ik heb net zo veel haast als jij.

Rij jij 'm er dan rechts langs en buts je 'm er bij mij voor? Prima, ik wil geen schade en dus laat ik je ervoor.

Maar dan vind ik je net zoals ik in de supermarkt bij de kassa een asociale voordringer. :lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 10 mei 2007, 00:17

haha Dutch. Ik zal er nooit rechts voorbij gaan tenzij daartoe gelegenheid bestaat. Daar bedoel ik niet mee dat er plek is rechts (want die is er altijd met 400Nm) maar dat de gast voor me kans krijgt om weg te gaan. En mijn geduld raakt niet snel op.

Vraag Michel maar over die motorrijder die links bleef plakken met 200-220 km/h.

Maar na 5 km en de nodige signalen (bumperkleven doe ik als laatste redmiddel om te laten zien dat ik sneller ben, dus het naderen) ga ik er toch echt rechts voorbij :)

Macboy

Bericht door Macboy » 10 mei 2007, 00:20

Maar het meest trieste is dat die groep hardrijders geasocieerd wordt met agressieven.

En die kliklijn. 56 personen. Nou poe hee. 56 personen op 5 miljoen auto's? Das wel veel !

En al die mongolen waar we het hier over hebben die ongelukken veroorzaken dan????

Geen énkele aandacht. Inhalen op een B-weg met 85km/h tegen een auto die 80 km/h rijdt. In de vijfde versnelling (toeren maken is niet goed voor de motor hoor !)

.... gek word ik ervan...

Dutch

Bericht door Dutch » 10 mei 2007, 08:55

Macboy schreef:haha Dutch. Ik zal er nooit rechts voorbij gaan tenzij daartoe gelegenheid bestaat.
Ja, als er rechts gewoon ruimte is - zoals op mijn voorbeeld van de A4 - dan haal ik ook gewoon rechts in. Maar als er op een snelweg met twee rijstroken iemand wordt ingehaald, ook al is het met een slakkengangetje, dan blijf ik maar in het treintje zitten dat zich al gauw links vormt in plaats van het treintje rechts in te halen totdat ik mezelf klemrij op het in te halen voertuig.

Die lui die dat doen en 'm er dán nog midden in het treintje voorduwen, daar heb ik niet zo veel mee... (Deed 't vroeger zelf ook, maar m'n geduld is wat langer geworden, zullen we maar zeggen.)

Corvette

Bericht door Corvette » 10 mei 2007, 09:16

Mannuh,

we zijn nog een hele grote bron van ergernis vergeten :evil: :twisted: :evil:

Wat dacht je van rotondes :?: :?: :?:

Dat is 1 groot drama voor wat betreft het richting aangeven of niet.

Waarschijnlijk weet de helft niet hoe het hoort, want er zijn er zelfs bij die als ze drie kwart rond moeten, dus links af, dan knipperen ze eerst naar rechts :!: :!: :!: , zodra ze op de rotonde zitten knipperen ze vervolgens links, en als ze de rotonde verlaten dan knipperen ze rechts wat dan ook de enige goeie is van het hele gedoe. Dus alleen bij het verlaten ven de rotonde richting aangeven.

Moeilijk he............ verkeersregeltjes :mrgreen:

Vaak sta je te wachten omdat er zich iemand op de rotonde bevind en dan gaat tie vlak voor je snuit toch rechtsaf en dus stond je voor Jan Lul te wachten :twisted: :evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil:

Wellicht kunnen we een top 10 opstellen.

DE GROEN EN GEEL TOP 10

Numero uno >>> ( natuurlijk ) de linksplakkers.

Vr. Gr.

Corvette

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 10 mei 2007, 09:33

Ik heb af en toe een zwarte z06 voor me rijden die niet opzij wil.
Zit een wat oudere suffe man in.
Persoonlijk is dat ergenis nr 1 voor mij :mrgreen:

Michel P

Bericht door Michel P » 10 mei 2007, 09:48

Nummer 2: geen richting aangeven in het algemeen!
Nummer 3: de opkomst van de verkeers NSB-ers onder aanvoering van KooSSpee
Nummer 4: drempels in de buitengebieden, zelfs in bochten!!!
Nummer 5: inhalende vrachtwagens

@macboy, die neqschoten zijn wel een briljant idee, links rijders uitroeien als of het muskusratten zijn!

Die motorrijder in D. spande de kroon, 5 a 10km doelloos links plakken met 190 a 200km/h op de klok, terwijl meer dan genoeg ruimte was om een haastige advocaat, stoned van de benzine dampen even voorbij te laten. De zelfde advocaat die normaal dagelijks word vergiftigd door dieseldampen :lol:

Michel

Plaats reactie