Bericht
door Bert ///M3 » 03 mar 2014, 04:43
Ja klopt maar dan limiteer je ook je winst potentieel weer.
Als je het al doet dan moet je erg goed zijn met je timing, put kopen bij lage vola. Je call kan je traden, schrijven bij hoge vola terugkopen bij lage vola en tijdswaarde is in je voordeel.
Je put kan je ook traden maar eigenlijk wil je dat niet, volatiliteit schiet er meestal erg snel in en als je dus bescherming nodig hebt is het ineens erg duur.
Ik had een snel rekensommetje gemaakt met wat aandelen RDSA maar voor een particulier met een paar duizend euro loont dat niet. Alleen mijn iPad flikkerde de tekst weg omdat ik even van pagina wisselde.
100 X RDSA op 26,48
Put 26 jun 2015 2,06
Kost je ca 2854 euro, break even 28,54
Schrijf je call jun 2015 op 0,88 dan word je break even dus 27,66, maar bij 28 word je waarschijnlijk aangewezen voor uitoefening. Maximale winst dus 34 euro, maximaal verlies 166 euro. Dat is de moeite niet.
Je krijgt wel wat dividend over je aandelen, rond de 130 euro. Dat maakt Max winst 164 euro en verlies 32 euro. Echter, doordat je calls schrijft kan je ook voor early excersise aangewezen worden voordat de looptijd om is, dan heb je dus wel je 34 euro winst maar niet het dividend als het voor de ex dividend datum is.
Calls schrijven dichter bij de strike price en korte looptijden kan ook maar dan word de kans op uitoefening ook groter.