Naast bovenstaande V70 staat er nu een V70 D5 van het nieuwer model naast. Vriendinlief heeft een nieuwe job op 25 km van huis maar wordt geacht tot 1 juli op de huidige kantoorlokatie te werken en die ligt 125 km van huis in Bodegraven. Dat worden dus dagelijks 250 km en dat 5 dagen per week. Da's prima te doen in haar 2006 Swift maar zo'n dikke V70 D5 automaat is natuurlijk nog net wat relaxter. Waarschijnlijk ga ik er vanaf 1 juli in rijden en stapt zij weer in haar Swift.
Toevallig liep ik tegen onderstaande V70 D5 in de meest luxe summum-uitvoering aan. De huidige eigenaar had hem niet meer nodig ivm minder km dus kon ik hem voor een relatief bescheiden bedrag overnemen. Het ontbreekt aan vrijwel niets: automaat, leer, cruise-control, regensensor, el.verstelbare stoelen met geheugen, el. inklapbare spiegels, stoelverwarming, xenon, aut. dimmende binnenspiegel, Volvo-zonwering rondom achterin, parkeersensoren, afneembare trekhaak etc.. het zit er allemaal op. Eigenlijk ontbreken alleen een schuifdakje en standkachel als eventueel zinvolle opties. De vorige eigenaar heeft de bak recent gespoeld dus hij schakelt heerlijk soepel.
Hij is uit oktober 2004, net het facelift-model met heldere koplampen en achterlichten, heeft 296k gelopen en kan dus nog wel even mee. Uiteraard zijn er wel wat schoonheidsfoutjes na al die kilometers, maar velen krijg ik er met detailen waarschijnlijk wel uit. Morgen even een ander onderste achterlichtunit halen voor 5 tientjes bij de Volvo-onderdelenboer want die is overleden nadat de vorige eigenaar achteruit tegen de kliko was gereden.
Gisteren zo'n 200 km gereden en tot mijn verbazing stond de bc op 5,2 l/100 km. Uiteraard is die wat te optimistisch, maar 1:16 a 17 lijkt wel haalbaar op lange afstanden. Wat is zo'n automaat toch weer heerlijk cruisen! Eigenlijk ben ik wel jaloers op vriendinlief want ik zit maar te poken in mijn oude Classic

Volgende week even een beurtje geven met verse vloeistoffen en filters. Disriem, spanrollen en waterpomp laat ik vervangen want aan dat soort werk waag ik me niet. Momenteel zitten er forse 18"-ers onder die hem in mijn ogen wat hoog doen staan. De Vredestein-banden zijn echter dermate nieuw dat ik ze eigenlijk nog niet weg wil doen. Heb er ook een set 16" velgen met winterbanden bij dus die gaan er binnenkort onder omdat we over twee weekjes weer eens richting de sneeuw gaan. Daarna mijn detailkunsten maar eens loslaten op dit schip.
296k dus net ingereden

Da's prima toeven in die heerlijk zittende stoelen
Voldoende ruimte voor de ski- en kampeervakanties
Inclusief afneembare trekhaak