Wat vinden jullie van banden van 8 jaar oud?
- Mark 320iS
Wat vinden jullie van banden van 8 jaar oud?
Ik ben een beetje aan het twijfelen wat ik met mijn zomervelgen voor de e46 m3 moet doen.
Mijn huidige velgen zijn redelijk netjes en lopen keurig rond, maar voor het mooie zou ik ze eigenlijk moeten laten herstellen. Nu kan ik in Duitsland voor circa 800 euro aan een nieuw setje velgen komen voor 800 euro met 'nieuwe' conti sport contact's. Alleen... die conti's zijn weliswaar ongebruikt, maar hebben wel een dot uit december 2005.
Wat vinden jullie? Zijn die banden nog bruikbaar of niet? Heb weinig zin om bij wijze van, met 200+ in de Fuchsrohre of bij Schwedenkreuz een klapband te krijgen.
Op mijn eigen velgen zijn de achterbanden overigens compleet weg.
Mijn huidige velgen zijn redelijk netjes en lopen keurig rond, maar voor het mooie zou ik ze eigenlijk moeten laten herstellen. Nu kan ik in Duitsland voor circa 800 euro aan een nieuw setje velgen komen voor 800 euro met 'nieuwe' conti sport contact's. Alleen... die conti's zijn weliswaar ongebruikt, maar hebben wel een dot uit december 2005.
Wat vinden jullie? Zijn die banden nog bruikbaar of niet? Heb weinig zin om bij wijze van, met 200+ in de Fuchsrohre of bij Schwedenkreuz een klapband te krijgen.
Op mijn eigen velgen zijn de achterbanden overigens compleet weg.
- markk
Re: Wat vinden jullie van banden van 8 jaar oud?
Hangt er vanaf hoe ze zijn opgeslagen. In de zon, buiten of gewoon droog in een donkere schuur.
In dat laatste geval, zou ik ze zonder twijfel gewoon monteren. Extra check op droogte schuurtjes kan geen kwaad natuurlijk.
Mark.
In dat laatste geval, zou ik ze zonder twijfel gewoon monteren. Extra check op droogte schuurtjes kan geen kwaad natuurlijk.
Mark.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Tja, als ze geen haarscheurtjes vertonen...
Toch snap ik je gevoel wel, ik heb het met 1 band van de Saab cabrio, die is van 2004. De andere is wss lek geweest en is nu van 2009. Profiel is nagenoeg gelijk maar ik zit toch ook te denken om deze twee weg te doen voor twee recentere/nieuwe.

- ///Joost
Ik zou ze niet monteren. Ook al hebben ze geen scheurtjes, het rubber kan gewoon uitharden, waardoor de grip aanzienlijk minder wordt. 8 Jaar is bij mij echt de grens (na 2 jaar rijden zijn ze dus al 10 jaar oud...waar stop je???).
Op banden gewoon niet bezuinigen. Niet op een M3, niet op een Aygo. Punt.
Laat je eigen velgen herstellen en koop 2 nieuwe achterbanden.
- 328Ti
Mwoah.... een Aygo....///Joost schreef:Ik zou ze niet monteren. Ook al hebben ze geen scheurtjes, het rubber kan gewoon uitharden, waardoor de grip aanzienlijk minder wordt. 8 Jaar is bij mij echt de grens (na 2 jaar rijden zijn ze dus al 10 jaar oud...waar stop je???).

- Niels
- Auto: Prius+
Het uitharden is idd gewoon aan de gang. Weekmakers lossen in de loop van de tijd op en zo'n band zal ook meer lawaai maken dan een frissere. Het zou mijn keus ook niet zijn, zeker niet als je autobahn en Ring rondes rijdt.
- Mark 320iS
Tja, eigenlijk wil je hier eigenlijk niet op bezuinigen hé, een paar weken geleden had ik ze eigenlijk al 'afgeschoten', maar gisteravond begon ik weer te twijfelen.
Ik weet ook niet zo goed wat ik moet doen met mijn eigen velgen. Ze zijn nu zilvergrijs en dat vind ik stiekem wel mooi, maar origineel is het natuurlijk niet. Anderzijds ben ik bang dat ze niet mooi worden als ik ze blackchrome laat maken, in die zin dat dat wellicht nooit zo wordt als origineel, maar eerder antraciet.
Eigenlijk moet ik maar 'gewoon' een setje CSL velgen kopen
Ik weet ook niet zo goed wat ik moet doen met mijn eigen velgen. Ze zijn nu zilvergrijs en dat vind ik stiekem wel mooi, maar origineel is het natuurlijk niet. Anderzijds ben ik bang dat ze niet mooi worden als ik ze blackchrome laat maken, in die zin dat dat wellicht nooit zo wordt als origineel, maar eerder antraciet.
Eigenlijk moet ik maar 'gewoon' een setje CSL velgen kopen

-
Ik had mijn Z3 gekocht met Conti SP2's van '04 erop. Was een regelrecht drama: uitgehard, veel rolgeluid, weinig grip en voelden zeer zweverig op hoge snelheden.
Ik zou er zeker niet meer aan beginnen. Voor mij zelfs geen banden meer die ouder zijn dan 5 jaar.
Ik zou er zeker niet meer aan beginnen. Voor mij zelfs geen banden meer die ouder zijn dan 5 jaar.
- Hielke
Nooit aan beginnen.
En voor circuitgebruik al helemaal niet.
- Paskal
- Auto: meerdere
+1,
8 jaar oud rubber onder een dikke E46 M3? In mijn ogen een no-go. Onder de velgen die ik voor mijn MX-5 heb gekocht zaten ook 8 jaar oude Conti's: hard en vooral zeer weinig grip. Ondanks dat er meer dan voldoende profiel op zat hebben we ze toch vervangen voor vers rubber en dat is echt een wereld van verschil.
Onder mijn 205 ook eens 1 dagje met 7 jaar oude banden Ringwaarts gegaan omdat ik toen nog geen setje andere velgen had. Helaas begon het toen ook nog te regenen en het is echt bedroevend om te zien hoe weinig grip je dan hebt met dat oude spul eronder.
8 jaar oud rubber onder een dikke E46 M3? In mijn ogen een no-go. Onder de velgen die ik voor mijn MX-5 heb gekocht zaten ook 8 jaar oude Conti's: hard en vooral zeer weinig grip. Ondanks dat er meer dan voldoende profiel op zat hebben we ze toch vervangen voor vers rubber en dat is echt een wereld van verschil.
Onder mijn 205 ook eens 1 dagje met 7 jaar oude banden Ringwaarts gegaan omdat ik toen nog geen setje andere velgen had. Helaas begon het toen ook nog te regenen en het is echt bedroevend om te zien hoe weinig grip je dan hebt met dat oude spul eronder.
- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
Rij elke jaar weer op ouwe DOT serie banden onder de Viper, mede omdat ik anders geen banden kan krijgen in mijn maat en ik moet zeggen dat ik echt geen enkel probleem ervaar.
Dit zijn dan Kumho V70a banden die gewoon goed opgeslagen zijn geweest en ik verder als nieuw opkoop. Prima grip en een stuk beter dan nieuwe DOT Michelin pilot sport cups.
Denk dat het gewoon erg ligt aan hoe de banden zijn opgeslagen al die tijd. Als de banden door de leeftijd hard worden is de Viper toch wel een auto waar je dat vrij snel merkt
Dit zijn dan Kumho V70a banden die gewoon goed opgeslagen zijn geweest en ik verder als nieuw opkoop. Prima grip en een stuk beter dan nieuwe DOT Michelin pilot sport cups.
Denk dat het gewoon erg ligt aan hoe de banden zijn opgeslagen al die tijd. Als de banden door de leeftijd hard worden is de Viper toch wel een auto waar je dat vrij snel merkt

- ///Joost
Jouw beredenering lijkt me eerder een kwestie van goedpraten. Diep van binnen weet jij ook wel beter, niet? Er zullen weinig mensen zijn die jouw mening delen in ieder geval.Nutkees schreef:Rij elke jaar weer op ouwe DOT serie banden onder de Viper, mede omdat ik anders geen banden kan krijgen in mijn maat en ik moet zeggen dat ik echt geen enkel probleem ervaar.
- Niels
- Auto: Prius+
Ik denk niet dat Kees dat dan zou melden hier
E.e.a. ligt natuurlijk ook aan het compound en hoe oud oud is. 8 jaar is toch wel behoorlijk oud, 3 jaar kan nog prima zijn afhankelijk van het compound. Het hangt er vanaf zeg maar....

- Knot
Hoe ouder de band, hoe lekkerder die drift.... mishandelen dus met stunten maar niet hard mee gaan rijden, geen timeattacks.Hielke schreef:Nooit aan beginnen.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Kan ook een setje 17" kopen voor de Saab, zelfde velgen als ik er nu onder heb. Echter daar liggen ook zomerbanden om van 2006... Toch bieden ze als gekken op het setje (vp 595,-) dat ik toch maar afgehaakt ben. Hij wilde niet verkopen zonder banden, ik heb nl al zomerbanden liggen.
- ///Joost
Banden zijn helaas een van de zaken waarop men doorgaans te veel bezuinigt. Ik vind het eigenlijk ook vreemd dat de APK geen minimum bandenleeftijd hanteert. Mijn pa is er ook zo een. Die gooit net zo gemakkelijk banden van 10 jaar oud erop, als ze op het oog er goed uit zien.Arthur schreef:Kan ook een setje 17" kopen voor de Saab, zelfde velgen als ik er nu onder heb. Echter daar liggen ook zomerbanden om van 2006... Toch bieden ze als gekken op het setje (vp 595,-) dat ik toch maar afgehaakt ben. Hij wilde niet verkopen zonder banden, ik heb nl al zomerbanden liggen.
-
///Joost schreef:Mijn pa is er ook zo een. Die gooit net zo gemakkelijk banden van 10 jaar oud erop, als ze op het oog er goed uit zien.
Laat je pa dan wel de raad van knot opvolgen!!!

Knot schreef:Hoe ouder de band, hoe lekkerder die drift.... mishandelen dus met stunten maar niet hard mee gaan rijden, geen timeattacks.
- ///Joost
- Knot
Als iemand in de buurt van Gouda/Rotterdam/Utrecht nog 10 jaar oude 15inch banden heeft liggen hoor ik het graag, moet 15 maart weer naar Weeze 

-
OnlineEvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Eigenlijk raar, want de banden zijn het enige wat je op de weg houdt. Ik had op één van mijn vorige 7 series redelijk oude banden. Bij nat weer was dat geen pretje. Geen traction control en net iets teveel vermogen op de achterwielen. Dat is geen goede combinatie.///Joost schreef: Banden zijn helaas een van de zaken waarop men doorgaans te veel bezuinigt. Ik vind het eigenlijk ook vreemd dat de APK geen minimum bandenleeftijd hanteert. Mijn pa is er ook zo een. Die gooit net zo gemakkelijk banden van 10 jaar oud erop, als ze op het oog er goed uit zien.
- Knot
Tsja, wat ga je dan verbieden.
10 jaar oude Michelin Pilot Sport PS2 en nieuwe Wanli S1063 wel goedkeuren?

- ///Joost
Daar zeg je zoiets, maar ik zou niet verbaasd zijn als die Wanli's op dat moment beter presteren dan de PS2. Waarschijnlijk niet...maar het kan wel.Knot schreef:Tsja, wat ga je dan verbieden.
Maar goed, zo zijn er wel meer regels die ter discussie kunnen staan, zeker in de racerij. Ik denk hierbij aan 'overjarige' gordels of helmen. Zijn die allemaal 'onveilig'? Lijkt me sterk, maar er is wel een regel die gehanteerd moet worden, anders is het einde zoek.
- Knot
Neehoor, we hebben met driften (zegmaar 10 man die testen uit de vrienden/bekendenkring) echt alles gehad. Topper zijn Toyo CF1 van 10 jaar oud, die hebben gewoon nog onwijs veel grip. 2e plaat voor Goodyear banden, bijvoorbeeld de Excellence.
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Oude banden...
Onder de Ferrari zitten nu ook achterbanden van 10 jaar oud, vooral als het koud of vochtig is kan je er niet normaal mee rijden. Gelukkig rijden we er dan niet mee, maar een fijn gevoel geeft het toch niet. Dus toch maar nieuwe banden besteld laatst, ondanks dat het profiel nog diep genoeg is.
Onder de Ferrari zitten nu ook achterbanden van 10 jaar oud, vooral als het koud of vochtig is kan je er niet normaal mee rijden. Gelukkig rijden we er dan niet mee, maar een fijn gevoel geeft het toch niet. Dus toch maar nieuwe banden besteld laatst, ondanks dat het profiel nog diep genoeg is.
- MVB
Banden worden harder naar mate ze ouder worden, dat is een feit.
Gekoeld opslaan (7gr) in het donker is de beste manier om het verouderingsproces te vertragen.
Maar tegenhouden kun je niet helaas.
Mijn ervaring is dat na 4 jaar na productie de band niet meer moet gebruiken voor de grip.
WW-verkeer of driften is natuurlijk geen probleem, maar de Nord-schleife of een track-day lijkt me geen goed idee.
Gekoeld opslaan (7gr) in het donker is de beste manier om het verouderingsproces te vertragen.
Maar tegenhouden kun je niet helaas.
Mijn ervaring is dat na 4 jaar na productie de band niet meer moet gebruiken voor de grip.
WW-verkeer of driften is natuurlijk geen probleem, maar de Nord-schleife of een track-day lijkt me geen goed idee.