Nieuw of tweedehands?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Peter Tunissen

Nieuw of tweedehands?

Bericht door Peter Tunissen » 22 mar 2006, 16:58

Wat heeft jouw voorkeur en waarom?

Nieuw:
+ Precies de uitvoering, kleur, opties etc. die je wil hebben.
+ Speciale gevoel van handtekening zetten, is bij een tweedehandsje toch heel wat minder.
+ Garantie, mobiliteitsservice.
+ Betrouwbaarheid.
+ Nieuwste model.
- $$$ dus lang sparen als je niet voor een auto wil lenen.
- Afschrijving als de Titanic.
- Kinderziektes die sommige auto's plagen.

Gebruikt:
+ Dankzij internet goed overzicht van aanbod en ruime keuze.
+ Er zijn meer poetsers dan rijders op de wereld; niet zo'n kunst om een nette auto te vinden dus.
+ Goedkoper rijden in dezelfde auto. Of even duur een paar treetjes hoger rijden.
- Handelaren die rommel verkopen, kans op onopgemerkte oude schades of achterstallig onderhoud.
- Hier kraakt wat, daar piept wat en daar gaan wat dingetjes kapot.

Ik ben er na een paar auto's eigenlijk wel uit dat nieuw kopen mij niet zo heel veel zegt.
Tuurlijk heeft het voordelen en als geld geen enkele rol speelt dan doe maar een nieuwe F430 of zo, geen probleem, maar helaas is dat even niet zo.
Het staat of valt ook met persoonlijke ervaringen denk ik; na de 75 had ik eigenlijk voorgoed genezen moeten zijn van OK-Sjons, maar een Impreza van bijna 10 jaar oud is weer betrouwbaarder dan een bijna nieuwe 147, tsja. :roll:
Denk dat als ik even vooruit kijk dat de komende 3-4 auto's die op de wishlist staan allemaal occasions gaan worden, dat zegt eigenlijk wel genoeg denk ik?
Nieuw is leuk, maar niet voor mij.

Shakes

Bericht door Shakes » 22 mar 2006, 17:05

Ik heb geen behoefte aan nieuw, A omdat ik de auto's die ik wil niet kan betalen en B omdat ik het niet wil betalen.

Auto's die ik nu gaaf vind kosten 70/80K nieuw en dat zit er voor mij niet in. Tel daarbij op de giga afschrijving op dure auto's en het is water naar zee dragen.

Markt is tegenwoordig zo slecht (voor de verkopende partij) dat er veel aanbod is en weinig vraag. Hier kun je dus extra je voordeel mee doen.
Je kunt wel je auto vinden, exact zoals je hem wilt. Kost wat tijd maar eigenlijk vind ik dat leuk aan een auto kopen. Na de koop staat ie er en dan is het bijzondere gevoel weg.

Geef m'n geld liever uit aan een huis/vakantie, iig iets duurzamers dan een koekblik. Dat zijn auto's toch wel geworden voor mij.

N.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 22 mar 2006, 18:38

Grootste voordeel van nieuw is dat je niet andermans elende/plekjes/dingetjes koopt, maar ik heb het geld er niet voor om de auto die ik wil nieuw te kopen en dan moet je concessies doen :P
Tevens is de afschrijving van een nieuwe auto niet op te brengen voor mij...
Mocht ik het geld echter hebben, zou ik altijd nieuw willen rijden; voor bijvoorbeeld 50k zou ik liever een 'leuke' auto nieuw kopen dan een wat extremere die wat ouder is.

Tom

Bericht door Tom » 22 mar 2006, 19:32

Ik hou niet van oude auto's... van die afgeragde dingen. Hoe nieuwer hoe beter. Maar nieuw is zonde van het geld, tenzij dat geen rol speelt is het geen optie. Daarom het liefste auto's van een jaar of 3-4 oud, hebben een relatief lage km-stand, kleine kans op verrassingen qua onderhoud en afhankelijk van het merk met garantie.
De S2000 heb ik dan wat pech mee gehad, maar die auto zag er echt als nieuw uit. En die 330i ook, en daar heb je nog eens twee jaar garantie op ook.

Joy

Bericht door Joy » 22 mar 2006, 22:17

Voor de zaak, een nieuwe. Moet 100% betrouwbaar zijn en moet tot het einde van de afschrijvingstermijn geld voor de zaak verdienen.

Privé een gebruikte. De afschrijving van een nieuwe auto is zo fors dat je daar met gemak een gebruikte dikke auto van kan onderhouden cq opleuken. En ten slotte is toch alles naar je eigen wensen aan te passen.

RVV

Bericht door RVV » 22 mar 2006, 23:20

Zakelijk altijd nieuw ivm de afschrijving en bijtelling. Privé liever gebruikt waardoor anders onbereikbare autos mogelijk worden in beide gevallen wil ik maximaal 50K uitgeven indien mogelijk natuurlijk.

Knot

Bericht door Knot » 22 mar 2006, 23:23

Rico, hoe zat dat nou precies met zakelijk kopen en afschrijving (geen lease dus)?

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 22 mar 2006, 23:30

2e hands word t helaas.Heb liever nieuw maar ik woon niet aan t water dus het schip met geld komt helaas niet bij mij.

RVV

Bericht door RVV » 22 mar 2006, 23:43

Knot de afschrijving (kostenpost) trek je van de winst af en daar betaal je dus geen belasting over. Boekhouder smeert dit uit over 5 jaar.

Knot

Bericht door Knot » 23 mar 2006, 11:29

Oke, maar of dat nou altijd voordeliger is in verhouding tot een 2e hands auto die een stuk minder kost in aanschaf??

Tristan

Bericht door Tristan » 23 mar 2006, 11:45

Zakelijk: nieuw

Prive: jong gebruikt

RVV

Bericht door RVV » 20 apr 2006, 19:22

Het mooiste van nieuw is dat alles vers is en vooral belangrijk, helemaal naar je zin. optielijstjes samenstellen, strepen, toevoegen, kleuren kiezen, bekleding ed. Gewoon leuk en altijd goed als je weet waar je mee bezig bent.

Gebruikt, tja je moet gewoon datgene vinden waar je 100% in kunt vinden, meestal lukt dit niet en is het maximaal 95% dus doe je weer concessies. Aan de kleur bv of de stoelen. En als je dan wel veel geld wil uitgeven is dit wel een beetje slikken, tenminste zo ervaar ik het. De perfecte gebruikte auto is soms zoeken naar een speld in een hooiberg.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 20 apr 2006, 19:43

Ik rij ook zakelijk nieuw en prive gebruikt. Echter sinds 1,5 jaar. Ik heb altijd nieuwe auto's zakelijk aangeschaft of geleast en deze dan vervolgens ook prive genruikt. Bijtelling was dus het gevolg. Nu dus prive een gebruikte auto. Bevalt me tot nu toe prima.

Lionheart

Bericht door Lionheart » 20 apr 2006, 19:45

---
Laatst gewijzigd door Lionheart op 10 mei 2006, 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.

SweetRyan

Bericht door SweetRyan » 20 apr 2006, 20:17

Nieuw, ik hoef de ellende van een ander niet 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2006, 21:00

Voorkeur gaat uit naar tweedehands. Toevallig afgelopen anderhalf jaar heel druk over lopen nadenken. Aangezien wij geen winst maakten was zakelijk kopen niet interessant. Als we ons startkapitaal (wederzijds) hadden geaccepteerd was de keuze makkelijk: leasen.

Inmiddels anderhalf jaar verder en in een hele andere situatie. Lang genoeg nagedacht over wat ik precies wil. De enige reden voor mij om nog nieuw te gaan rijden is als ik een Smart Roadster Coupé voor een prikkie kan kopen bij de dealer met garantie. Of middels een terugkoopverklaring voor weinig kan 'huren'.

Verder is de keuze duidelijk: privé blijven rijden voorlopig. Dus tweedehands. Als ik privé geld had en geen bedrijf, dan zou ik dat altijd zo blijven doen. Als ik zakelijk (veel) geld zou verdienen dan zou ik zakelijk nieuw kopen. Wat Rico zegt: afschrijven tot je een ons weegt, en lang leve de belastingdienst. Hoe meer kostenposten, hoe beter.

Dus daar ligt het een beetje aan.

Maar ik weet nu wel dat ik met 2e hands auto's meer keuze heb. En als ik in die zakelijk sterke situatie zou terechtkomen dan kun je ook met 2e hands auto's nog wel leuke dingen, afschrijvingstechnisch, maar dan nekt die bijtelling je weer. Dat schiet niet op.

Maar 2e hands kopen is ook wel spannend. Je moet echt op zoek naar een goede auto, die voldoet aan al je eisen. Die zoektocht is leuk! En soms gaat het met vallen en opstaan tot je een auto vindt die je 100% ook zou hebben besteld als ie nieuw was geweest. Soms koop je een kat in de zak... that's life.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 apr 2006, 21:02

SweetRyan schreef:Nieuw, ik hoef de ellende van een ander niet 8)
Mee eens. Je weet nooit hoe 't gebruikt is:
http://www.e90post.com/forums/attachmen ... 2107&stc=1

stefan van der burgh

Bericht door stefan van der burgh » 21 apr 2006, 10:58

2e hands no problemo. Liefst zo goed mogelijke auto voor zo weinig mogelijk geld. Keuring laten doen, ding keer stofzuigen en poetsen doe ik zelf wel.

Dutch

Bericht door Dutch » 21 apr 2006, 11:45

Dennis Cavallino schreef:Maar 2e hands kopen is ook wel spannend. Je moet echt op zoek naar een goede auto, die voldoet aan al je eisen. Die zoektocht is leuk! En soms gaat het met vallen en opstaan tot je een auto vindt die je 100% ook zou hebben besteld als ie nieuw was geweest. Soms koop je een kat in de zak... that's life.
Voor veel mensen is dat niet leuk, maar vermoeiend. :lol:

Andre

Bericht door Andre » 21 apr 2006, 12:01

Liefst nieuw.

Maar ja met nieuw en 2e hands ga je dit soort vergelijkingen krijgen.

2e hands m3 of nieuwe evo 9
2 hands GT3 of een nieuwe M3

Dan neig ik toch altijd weer naar nieuw toe.

Kijk als je een Gt3 koopt van 80k uit 2000 of een 2006 nieuwe m3 met 2 jaar garantie etc. Tja dan is de keus voor mij niet zo moeilijk en kies ik een m3.

Kijk als je voor 55k a 60k een 2000er gt3 kan kopen met weinig km dan zou ik dat misschien nog wel doen. Op die gt3 van 80k krijg je na 2 jaar ook 60 of 55k inruilen dan heb je nagenoeg net zoveel afschrijving als op een nieuwe m3 na 2 jaar.

2e hands wil ik wel maar dan moet ie echt heel weinig kosten.

Knot

Bericht door Knot » 21 apr 2006, 12:11

Ik zou prive nooit nieuw kopen, je gooit gewoon te veel geld weg in 1x. Enige optie is om die auto nieuw te kopen, helemaal naar wens samen te stellen en er dan 10 jaar in te blijven rijden maar dat doet bijna niemand die echt van autorijden houdt.

Shakes

Bericht door Shakes » 22 apr 2006, 18:45

En dan sta ik op de stoep :D

Zomaar een voorbeeld:

Dinsdagmiddag, nieuwe M5 gekocht. 140K?

Half jaar later wat anders.

Bye bye 40K!

En bedankt!

Tom

Bericht door Tom » 24 apr 2006, 13:53

http://www.hessing.nl/preowned/default. ... =130&int=4

tering, wat schrijven die dingen veel af!

Plaats reactie