M3 rally

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Sjef

M3 rally

Bericht door Sjef » 26 feb 2014, 16:32

Na een heleboel jaar in de 325i challenge gereden te hebben uiteindelijk besloten om een andere auto op te bouwen en in een andere klasse te gaan rijden.
De keus is bij BMW gebleven dus vrij logisch dat het een potente 3 serie zou worden Na eerst lange twijfel om een e36 3 op te bouwen of een e87 1-serie kwam toevallig dit e46 chassis voorbij:

Afbeelding

Zaten leuke goodies bij zoals proflex onderstel, samsonas 6bak dogbox, m5 diff met korte overbrenging, pedalbox, AP racing remmerij voor en achter, uniball ophanging en flink wat carbon delen. Echter ook veel werk. Geen motor, de complete voorkant moest opnieuw opgebouwd worden, elektronica ditjes en datjes, cardanas verlengen voor de versnellingsbak etc. etc. Op relatief korte tijd (2 maand) is het meeste wel op de plaats gekomen.

De motor, uiteraard de S54 die bij deze koets hoort, compleet nieuw opgebouwd:

Afbeelding

En daarna verder alles van plaatwerk in orde maken, uitlaat monteren, diff opbouwen, interieur, etc. etc.

Afbeelding

Afbeelding

Het project schiet nu lekker op. Auto rijdt, deze week interieur/bedrading verder afwerken, uitlijnen en hopelijk volgende week testen op Niederrhein! Helaas door allerlei vreemde beslissingen in NL mag de auto daar iig de komende tijd niet op de nederlandse rallypaden. Ons plan was echter toch al om in België (en Duitsland) te gaan rijden en zodoende komen we daar dit seizoen uit in de M16 klasse samen met de potente 1- en 3-series!

GTRene

Re: M3 rally

Bericht door GTRene » 26 feb 2014, 16:52

gave kar man :df:
ziet er goed uit.

Peric

Bericht door Peric » 26 feb 2014, 16:54

Stoer apparaat! Gaaf hoor, zo in het wit.
Zit er nou kleurverschil in de kop en de carrosserie?
Succes met de nieuwe auto!
Pics van de onderkant zien we graag tegemoet. Ook van het interieur natuurlijk.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 feb 2014, 18:36

Schitterend!

Knot

Bericht door Knot » 26 feb 2014, 19:28

Erg gave stap genomen!

Had m op FB al in de gaten gehouden maar moet m binnenkort als ie knort maar eens IRL komen bekijken.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 26 feb 2014, 20:10

Ontzettend gave stap! Als jullie net zo veel blijven filmen als met de e30, kijk ik nu al uit naar de verslagen :df:

Tim N

Bericht door Tim N » 26 feb 2014, 20:12

Mooie stap, ding ziet er mooi uit. Ben benieuwd naar uiteindelijk resultaat met de bestickering.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 feb 2014, 20:25

Super gaaf :headbang:

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 26 feb 2014, 20:38

Gaaf opgebouwd! heb je ook snel voor elkaar gekregen zo in 2 maanden tijd;)
Veel :df:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 26 feb 2014, 21:36

Heerlijk zeg!
Houdt ons op de hoogte van het project, zowel opbouw als de wedstrijden! :)

Sjef

Bericht door Sjef » 27 feb 2014, 10:26

Thx! Komt zeker genoeg beeld en filmmateriaal als ie eenmaal aan wedstrijden meedoet.
Inderdaad is er kleurverschil met de kop en de rest. Ondanks dat ik een oud paneel aangeleverd heb loopt het niet super over kwa kleur. Dit weekend echter komt de bestickering over de auto dus dan is dat weggewerkt ;)

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 27 feb 2014, 10:39

Ontzettend gaaf. :D

Andre

Bericht door Andre » 27 feb 2014, 11:05

Hier heb je toch div5 voor dit soort auto s?

Sjef

Bericht door Sjef » 27 feb 2014, 11:53

Dat klopt Andre. Daar zou de auto ook invallen echter heeft de KNAF besloten dat er geen nieuwe S21 auto's (boven 3.0l) toegelaten worden die niet aan het opeens nieuwe veranderde reglement en waardoor de klasse S21 volgend jaar komt te veranderen (lees vervallen).
De oude autos (alle m3 3.2's, 1M's, Kleinjan Porsche etc.) mogen dit jaar nog meedoen en moeten dan volgend jaar voldoen aan een motor tot max 3.0L. Theoretisch mag je nog wel meedoen met een 3.2 als je daar max 2 kleppen per cilinder inzet (complete onzin dus).
Nieuwe aanwas of coulance toont de KNAF niet dit jaar meer tenzij je je aanpast aan het nieuwe reglement. Iedereen die dus veel geld twee jaar geleden in zijn project gestopt heeft kan daar naar fluiten als je in Nederland mee wil doen in div 5 S21.
.

Die regel is op zichzelf al vreemd want de regulering voor div 5 blijft hetzelfde. Max 350pk, minimum gewicht en topsnelheid van max 190km/h gps. Was allemaal prima en ook duidelijk hoewel deze begrippen misschien wel wat opgerekt werden door de huidige deelnemers. Bepaalde auto's hadden aannemelijk hogere vermogens. Aan de bond om dat te controleren echter ipv deze regels te handhaven volgen nu dus allerlei rare beslissingen waardoor wij (en volgend jaar de andere Div 5 S21 rijders) niet meer mogen starten in de huidige setup. Beetje jammer dat de bond zo een auto of 10-15 letterlijk naar het buitenland jaagt. Overigens, als de 350z cup 1 dezer jaren zou ophouden en niet meer onder hun eigen klasse valt kun je die autos ook opdoeken want daar mag je dan ook niet meer mee starten in Nederland. Over logica gesproken.

Ik woon toch op de grens met België en wedstrijden zijn stukken dichterbij dan de meeste wedstrijden in Nederland. Voor de leercurve gingen we toch buitenland rijden. Echter de beslissing die nu gemaakt is door de bond gaat voor dalende deelnemersaantallen in Nederland zorgen en verdere exodus naar het buitenland stimuleren. Erg onnodig en eigenlijk onbegrijpelijk vanuit een bond. Ik ga er dan ook van uit dat deze beslissing nog eens tegen het licht gehouden gaat worden en ze daar inzien dat ze een fout begaan.

Andre

Bericht door Andre » 27 feb 2014, 12:55

Nou Sjef ik had het ook redelijk snel bekeken in Nederland qua rally. Belgie en Duitsland is inderdaad een betere optie. Ik ga van het zomer weer naar Finland toe voor extra trainingen en uiteindelijk is het doel om een Rally in Finland te kunnen rijden. Ik zie het nut niet om te investeren in een Rally auto om in te zetten in Nederland. Ik loop wel met het idee een STI te kopen om er een trackday/driftauto van te maken om het 4wd gevoel te verbeteren. Als je veel met RWD hebt gereden moet je echt weer gewennen aan 4wd.

Sjef

Bericht door Sjef » 27 feb 2014, 13:21

Heb me wel vermaakt tijdens wedstrijden in Nederland hoor Andre. Zijn paar hele mooi rally's. Vechtdal rally en GTC rally (etten-leur) zou echt iets voor jou ook zijn.

Idd is een 4wd ook super. Heb getwijfeld om deze auto te bouwen of een Evo in gr. N of A spec te bouwen/kopen. Running costs van een Evo (of STI) zijn echter een stuk hoger. Bovendien blijf ik toch BMW fanaat en wilde ik ooit ook nog een e46 M hebben. Die trainingen in Finland zijn gaaf! Wil ik ook echt nog keertje doen!

Knot

Bericht door Knot » 27 feb 2014, 13:32

Top van 190.... moet je m dan zo kort vertanden dat ie in de begrenzer loopt in 6?

Sjef

Bericht door Sjef » 27 feb 2014, 13:57

Knot schreef:Top van 190.... moet je m dan zo kort vertanden dat ie in de begrenzer loopt in 6?
Kan, of afregelen op de DTA dat ie niet verder gaat.
325i challenge auto liep ook maar 185km/h gps op top.
De bak in deze M is ook met andere verhoudingen (lange 1 en dan de andere 5 verzetten kort op elkaar). en 4.45 sperdiff. Top ligt als ik de calculator er op los laat op 210 km/h maar heb nog niet kunnen testen.

hanske

Bericht door hanske » 27 feb 2014, 18:23

Hoorde in de wandelgangen dat het Rally Team Brabant (http://www.rtbrabant.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) en met hen vele anderen ook (door toedoen KNAF) zijn vertrokken naar onze zuiderburen. Krijgen we een massale leegloop in de NL rally wereld?

Martijn M

Bericht door Martijn M » 27 feb 2014, 19:55

Ik heb bedragen gehoord die je moet betalen in NL en in België... Dat scheelt niet een 'klein' beetje...

Noud

Bericht door Noud » 27 feb 2014, 20:07

Gerommel in de kampioenschappen(RTB), gerommel in reglementen (div5), brandblussercontroles en de daarop volgende boetes, waarvan enkele kwijtgescholden werden en anderen weer niet. De KNAF scoort geen punten in rally nederland. :stom:

Er zijn al een aantal equipes die hebben aangegeven niet te starten of enkel hun thuiswedstrijd te rijden in NL.

Hier dus weer een voorbeeld van een team dat het buitenland op zoekt mede door de regels. Terwijl ze dit (potente, achterwielaangedreven auto's) naar mijn mening zouden moeten promoten!

Veel succes dit jaar en vooral veel plezier! :df:

Luco

Bericht door Luco » 27 feb 2014, 20:11

in de racerij is het net andersom, daar maakt de belgische tak er een puinzooi van.

Wel jammer voor de rallysport.

Marsnel
Auto: Civic B18c | E91 335D

Bericht door Marsnel » 27 feb 2014, 22:11

Erg gave wagen. Zou hem graag zien rijden. Dit zijn toch de smaakmakers van een rally imo.
Die standaard evo'tjes en ander gepeupel zijn echt geen drol aan.

Jammer om te lezen dat de KNAF de sport verpest in Nederland.

Over twee weken de Tank-s rally. Heb er zin in.

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 28 feb 2014, 13:43

Goed bezig! :df:

Hopelijk snel een keer in het echt bekijken

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 01 mar 2014, 12:40

Mooie wagen die E46 !!!
Zitten ook beste fietspompen onder, Proflexen ?

Mbt de rally, de uitsanering van de R4 (leuk als je net 150k hebt geinvesteerd) en introductie van de R5 (>250k investering) tja waar zijn ze mee bezig de rally sport moet blijkbaar weer een elite sport worden, ben benieuwd hoe lang GroupN het nog vol houdt dan.

Finland is wel top natuurlijk (ik ga weer mee met Andre van de Zomer) maar je bent wel verpest voor het leven, je referentie is compleet verneukt. Ikzelf heb daar niet zoveel problemen mee, met 3x per jaar een week door de bossen blaffen is ok voor mij, meten aan andere equipes hoef je dan in NL niet meer te doen, zoals Andre zegt misschien eens een Neste rally, of een Artic rally rijden, in Finland gewoon om het mee te maken.

Mijn ambities liggen dan meer op Dakar achtige evenementen.
Over de NL kan ik niets zeggen want heb die nog nooit gereden (omdat ik qua skills nog heel veel moet leren) maar van wat ik op de tv zie of via rallymedia zit er weinig onverhard in en kun je met 2 pacenotes wel redelijk toe haaks links haaks rechts. Dat is in de praktijk natuurlijk anders dat weet ik ook wel maar ik chargeer even.

Wat de knaf doet in NL is gewoon schandalig daar hoef je geen rally voor gereden te hebben.
Stelletje ambtenaren met debiele regeltjes zijn het, en dan vooral regeltjes wijzigen debiele regeltjes en anderen op mega kosten jagen. Laten we eerlijk zijn die 6cyl heeft niemand om gevraagd toen, gaaf was het wel dus mensen gaan ermee aan de slag. En dan zeggen >3 liter 2 kleppen max welke imbeciel verzint zoiets ? Verbied dan gewoon die motoren boven 3 liter.

Plaats reactie