2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door GTRene » 21 feb 2014, 12:00

Mooi verhaal :D

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Andre » 21 feb 2014, 12:39

Prachtig verslag Erik! Heerlijk om te lezen.

Robin
Berichten: 55252
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Robin » 21 feb 2014, 13:03

Mooi verhaal Erik en Andre!

Een volgende keer(mss feb '15) wil ik wel mee, serieus. Maar daar heb we 't onderling nog wel even over.:)

(Eerst Papenburg 23 maart)

:D :df:

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Erik » 21 feb 2014, 13:11

Volgende keer wordt augustus denk ik ;)
23 maart zit ik in de sneeuw tw wintersporten. Met een AWD bedenk ik me, de wagen van moeder de vrouw (Legacy met 3liter boxer). Mmmmmmmmmm. :tooth:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Peric » 21 feb 2014, 13:33

Mooi verhaal Erik. Lijkt me inderdaad wel ultiem om een keer zoiets mee te maken.
GAAF!

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29389
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Luco » 21 feb 2014, 14:05

Het is vrijdag he.

Ik vond de sprongetjes wat lafjes :popcorn:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Fabian » 21 feb 2014, 14:27

Prachtig geschreven ook :D Leef er helemaal in mee :df:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Steven N. » 21 feb 2014, 14:39

Gaaf verhaal, verschrikkelijk toffe ervaring! Meer materiaal mag gedeeld worden :swinging:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Tim N » 21 feb 2014, 14:48

Gaaf verhaal!! Mooie ervaring, en kan mij indenken dat je geen oog dichtdoet s'nachts voor en tijdens dit soort dagen

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Erik » 21 feb 2014, 16:31

Hier nog in de 325i met de legendarische naam Rovanperä nog erop, machtig mooi ding heel veel plezier in gehad met "slechts" 205pk op de achteras......ik had er in het begin de handen meer dan vol aan, maar wederom met die uitstekende pushende instructeur naast me, die het beste in me naar boven haalde, mooie dingen mee mogen doen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OYwGBkL- ... e=youtu.be[/youtube]

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Andre » 21 feb 2014, 16:39

Finland 2014 De tweede stap.


Vorig jaar was mijn kennismaking met rally rijden in Finland. Het rally virus was er altijd al maar na vorig jaar moest er natuurlijk een vervolg komen. Dus een paar maanden geleden datum’s geprikt om samen met Erik de Man af te reizen naar Finland. Erik had naar aanleiding van mijn verslag van vorig jaar ook de drang gekregen om dit een keer mee te maken. Na overleg met Erik en Kees Burger van Rally Promotion Finland waren de plannen inmiddels definitief gemaakt.

De dag was aangebroken om af te reizen naar Finland. Ik was de dag ervoor behoorlijk verkouden geworden en baalde daar behoorlijk van! Ik naar Erik gereden en daar overgestapt in 580pk richting schiphol, incl. 2 dozen tempo zakdoekjes en een dozijn stophoestjes. Erik had inmiddels al tientallen filmpjes gezien om zich voor te bereiden op wat komen ging. De gesprekken over rally rijden in Finland begonnen al op weg naar Schiphol. Prachtige verhalen kwamen van Erik over de techniek van Subaru's. Turbo hier, Anti Lag system etc. Die man rijdt op het moment een M5 maar zijn hart ligt toch bij Subaru, dat kon je zo horen. Ik deelde in het vliegtuig zoveel mogelijk info over het rijden in de sneeuw, hopende dat het voor Erik een extra snel sprongetje zou zijn.


Na dik een uur verhalen over leftfoot braking, instuur momenten, in de rats blijven en nog tientallen verhalen zat Erik inmiddels in de overload modus en was het zwaar tijd geworden voor iets anders.
Ik had zondag Top Gear gemist, dus ik had het op de Ipad staan. Ik dacht, die kunnen we wel even kijken. Geluid op max. maar we verstonden er niks van, geluid was te zacht. Gelukkig had ik oordopjes mee. Dus daar zaten we. Ik een dopje in mijn rechter oor en Erik eentje in zijn linker oor. We kregen vreemde blikken van mensen die door het gangpad liepen. Ik wil niet weten wat ze gedacht hebben….

Nadat we geland waren in Finland, waren we ineens zo door de douane heen en stonden we al bijna bij de uitgang. We waren ergens verkeerd gelopen en konden nergens de transportbanden vinden voor onze koffers. We moesten opnieuw onze paspoorten laten zien en weer door douane terug en toen heeft een lieftallige vrouw op Helsinki airport ons via een backdoor bij de transportbanden gebracht. Ik zei tegen Erik: we zijn nu de weg al kwijt. Kijkend naar de transportband lagen er nog 2 koffers op, jullie snappen het wel…

Kees stond al te wachten om ons op te halen met de RS4. Mocht even duren zegt ie. Klein koffer probleempje Kees haha. Het was ca. 45 min. rijden om bij ons hotel te komen. Alles was perfect geregeld door Kees. Hotel was prima en de kamers dik in orde. We gingen snel naar bed, slaap hadden we nodig. Maar ja dat werd natuurlijk niks. Spanning, last van de keel en de verkoudheid. En natuurlijk de berichten uit de kamer ernaast van Subaru filmpjes. Midden in de nacht, ik was bijna in slaap, kreeg ik een bericht. Half in mijn slaap pak ik telefoon, die flikkert op grond en ik er half achteraan. Ik klik de eerste film aan, BAM SMS, u zit al over uw maximale datalimit heen. Eyeopener dat ik moest gaan slapen waarschijnlijk. Klok van half 4 nog gezien. Ca. 3 uurtjes slaap max. Maar in die jaren racen weet ik inmiddels wel hoe het werkt, slaap heb je altijd te weinig als je moet racen/rally rijden.

S ochtend’s koffie, dat drink ik normaal nooit, maar die had ik nu wel nodig. Overal en helm inpakken en 10 uur kwam Kees voorrijden met de truck en oplegger. Erik was al overdonderd van de truck, maar die had nog geen idee in wat voor droom hij terecht zou komen. Met de truck en oplegger over besneeuwde rally wegen rijden is al kunst op zich. Sper vast zetten, niet te snel bij afdalingen en gang houden bij de heuvels, anders sta je vast. Eenmaal aangekomen in Saukkola lagen de kapot gereden rally bumpers al op een hoop in de bossen. Hmmmm, dat zet je even aan het denken. Hoe ziet het er hier uit en hoe krap is het etc.

Eerst kreeg Erik de nodige instructie, ik keek even mee en nam er nog 2 koffie achteraan. Toen kregen de darmen een jumpstart, na die Mexican burger van gisteravond had ik even wat tijd voor mezelf nodig… Inmiddels was de instructie al bijna klaar en konden we ons omkleden. De auto’ s werden uitgeladen en Erik en Ik stonden als kindertjes voor een snoepwinkelraam likkebaardend naar de Rally auto’s te kijken. Mijn vrouw zegt altijd: ik heb 3 kinderen, terwijl ik er maar 2 heb.:)

Erik had de eerste dag een 325i BMW rally auto op full spikes tot zijn beschikking dat was voor hem een goeie leer om eerst maar eens de basis beginselen van rijden met spikes op ijs en sneeuw in een RWD te doen. De snelheidsopbouw is een stuk lager dan een bij een 4wd. Maar de remweg is bijna gelijk tussen een 4wd en Rwd. Ik ging foto’s maken. Met de camera in de hand op raceschoenen over ijs, sneeuw en drap gelopen. Ik lag bijna gestrekt tussen de sneeuwhopen. Erik zijn eerste rondjes gingen mooi. Prachtige RWD drifts en je zag dat hij al snel later ging remmen.

Toen was ik aan zet met ca. 3 uur slaap en verkoudheid was ik niet top fit kan jullie vertellen. Maar met een adrenaline stoot van 6 bar gaat ook dat goed komen. Ik had nergens meer last van. Het voelde niet langer dan een maand terug dat ik voor het laatst in Finland had gereden. Alleen ik was weer veel te vroeg met tegensturen, dat is een RWD afwijking in een AWD. Te vroeg tegensturen in een AWD resulteert in onderstuur. Te laat tegensturen in RWD is een sneeuwwal in. Dus ik moest schakelen en daar had ik toch echt even paar sessies voor nodig.

Zo, nu eerst koffie. Erik was net zo rood als de Finse huisjes die er stonden. Ik ben verslaafd zegt ie. Ik zeg dat gaat knaken kosten:) Dat denk ik ook, zegt Erik. Ik stortte echt compleet in na de middag, ik had het zwaar. Ik had meer caffeïne nodig. Kees had gelukkig een fles cola mee en daar leefde ik weer even van op. En zo kon ik toch het einde van de eerste rally dag halen. Met een voldaan gevoel stapten we uit de truck bij ons hotel. De hele avond was het filmpjes, ipad’s en laptops en over en weer filmpjes uitwisselen en ook nog lekker eten. Vroeg op bed was er niet bij, het was alweer na elf uur dat we op onze kamers waren. Ik viel om 24.00 uur in slaap, maar opeens werd ik wakker, Ik dacht: zo, ik heb een lekkere lange nacht gehad, kijk ik op de klok, 02.00 uur.. Nee! klaarwakker. Heeft ongeveer een uurtje geduurd en om 03.00 viel ik weer in slaap, toen mooi doorgehaald tot 08.00 uur. Verkoudheid was aan het verdwijnen ik voelde me goed.

Kees zou er om 10.00 uur zijn, dus we zaten nog rustig even het Nederlandse nieuws te kijken op onze i-pads, maar om 09.30 uur was ie er al. Erik zegt; shit, daar is ie al! Ik zeg: snel spullen pakken! hij stond natuurlijk het verkeer op te houden… Het wachten was op Erik, die moest meer dan alleen zijn spullen pakken volgens mij… Eindelijk op weg voor de 2e dag. Voor Erik natuurlijk extra spannend, want nu stond er een Subaru rally auto klaar. Een merk, waar hij veel passie voor heeft.

Erik mocht deze dag weer starten, dus ik dacht: ik ga nu niet weer op mijn raceschoenen foto ’s schieten. Dus nu op bergschoenen in raceoveral foto ’s en filmpjes gemaakt. Dat ging me een stuk beter af. Erik ging naar mijn idee veel beter met de Subaru dan met de BMW. Je kon zien dat 4wd meer zijn ding is. De leercurve was sneller dan met de BMW. De snelheid zat er al goed in. Nu was het mijn tijd om in te stappen. Rustig beginnen, nieuwe baan, eerst 2 ronden pacenotes maken en toen kon het gas erop.

Wat een stage, dit was ongelooflijk! Achterin kwam je met de 4e versnelling het rechte stuk op met heuvels die allemaal volgas waren. Net voor de laatste heuvel kort remmen, terug naar 4 en op trailing throttle door een gevaarlijke linkerknik, pffff… Die comfort zone van dag 1 kon ik wel vaarwel zeggen. Daarna ging je het bos in. Boomstronken op de binnenkant van de Apex. Sneeuw wallen die je zo de greppel introkken, blinde bochten die je zo een gat in lieten vallen, Bomen als flat gebouwen. Ja, zo kwamen ze op mij af! Elke pacenoot van de Navigator had ik nodig, hoe meer info hoe beter. Echt smerige knijpende bochten, waar je snel te vroeg op je gas gaat staan en als je dan met links remmen de auto niet meer binnen krijgt, lig je gewoon midden in het bos. Niet alleen de auto zat in de toerenbegrenzer maar Dre zelf ook…
Hoe dan ook, ik laat mij nooit kennen. Ik kom hier om dit te masteren en niet om op mega marge een stage te rijden. Ik kwam er met 2 trillende handen uit. Dit was ver, maar dan ook heel ver uit mijn comfort zone… Circuit rijden zou je dan bijna bestempelen als gemakkelijk, terwijl dat dus niet zo is. Maar doordat je met zoveel zaken rekening moet houden word er gewoon meer van je gevraagd. Alles tegelijk, ogen, oren en voetenwerk. Tommi Makkingen zegt: you need to train the eyes. Je moet 20 dingen meer zien dan een gemiddeld persoon. Mijn Finse instructor zei: you did nice for a start, not ready yet…

Zo, eerst die Cafeïne cola fles maar uit de tas. Zweet liep inmiddels al op plekken, waar ik het normaal niet heb. Gelukkig zag Erik er ongeveer hetzelfde uit. Ik liep naar mijn tas trok er een schone onderbroek uit. Zei tegen Erik, ik heb er een mee als je er een nodig hebt. Stiekum dacht ik: die heb ik eerder zelf nodig…

Gelukkig waren de pauzes iets langer en kon ik even tot rust komen om alles op me in te laten werken. Pacenotes waren nu wel heel belangrijk, ik kon de stage nog niet uit mijn hoofd, en een foutje wordt meteen afgestraft. Ik stapte in voor een volgende run en de snelheid kwam heel natuurlijk, het ging prachtig, maar we kregen na aantal km toch te warme banden. Hoe kan dat, zul je denken. Sneeuw en te warme banden? jazeker, werkt net zo als op een circuit. Als de banden te warm worden, verlies je grip. Daarmee was mijn vertrouwen weer zomaar terug bij af. Je begint vroeg te remmen, de snelheid is er uit. Terug in de service, en Kees zei: ik ga wel wat anders voor je regelen. Michelin spikes eronder, ik de stage weer in. Wat een grip, de confidence steeg en de bomen gingen van flatgebouwen naar kabouter huisjes. Navigator push, push, brake later! en het ging echt mega. Onderstuur wegtrappen met het gaspedaal, hairpins inzetten met de handrem, echt mooi! Ik kreeg een goed ritme. De Finse instructor/navi zei: I am scared, I don t want you to push any harder.

Bij het uitstappen van de auto zei hij: your basic rally training is very good. Ik was inmiddels wel compleet brak, mijn huidskleur was van rood naar grijs gegaan. Mijn grijze haren vielen al niet eens meer op… De volgende stap zou Gravel moeten zijn en nog een betere pacenoot training, specifiek voor Finland. Mijn wens is: om ooit een rally in Finland te rijden. Ik ben met de voorbereiding bezig, laten we hopen, dat die wens ooit in vervulling mag gaan.

Erik en ik hebben s avonds eindeloze gesprekken gehad in het hotel, over hoe deze dagen voorbij waren gevlogen. We hebben echt super genoten en mega gelachen. Deze achtbaan eindigde in Schoorl. Ik hoop dat we allebei nog eens kunnen gaan. Het liefst met nog meer rally liefhebbers! It s the ride of the Century!


Thanks to:

Kees Burger Rally Promotion Finland
Jarko Rally Promotion Finland
Erik de Man For all his Laughs
Laatst gewijzigd door Andre op 21 feb 2014, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Erik » 21 feb 2014, 16:55

Mooi gschreven Dre, maar toen jij op me stond te wachten met Kees voor de deur was ik gewoon even een mexicaan op de trein aan het zetten hoor :) ik wilde jullie de voorloop poepies in die mooie racetruck niet aan doen :bag:

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door EmielS60 » 21 feb 2014, 17:20

Mooie verhalen heren!

Enthousiasme druipt er vanaf.. :lol:

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Walter » 21 feb 2014, 17:51

.
Laatst gewijzigd door Walter op 10 dec 2015, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Robin Hartog » 21 feb 2014, 17:58

Damn.. Gave ervaringen zeg! Jaloers. :)

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door hanske » 21 feb 2014, 18:35

Andre schreef: Hoe dan ook, ik laat mij nooit kennen. Ik kom hier om te masturberen en niet om op mega marge een stage te rijden.

Fixed. :wink:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9065
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Joop » 21 feb 2014, 19:32

Beide epistels gelezen, maar jullie hebben samen schik voor 10 gehad...

...moet echt serieus super zijn als ik dat verhaal van jullie beiden lees.

Overigens even van de beelden die ik op FB voorbij heb zien komen: is het gewoon een stuk afgezet bos, met een paar leuke rallypaden in prive bezit? Zo te zien wel alle ruimte om diverse scenarios te kunnen 'masteren'. :df:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door romo » 21 feb 2014, 19:45

Fantastisch om te lezen, nog beter om mee te maken.....wat een :df: :df: :df:

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Erik » 21 feb 2014, 19:50

Ja dit is een terrein van ik schat ca 100 hectare waarop diverse proeven uitgezet kunnen worden.
Het is "gewoon" te huur.
Ook bestaat de mogelijkheid wegen te huren welke in prive bezit zijn.
vanaf 12u mag je herrie maken in Finland en dat is ook zeker gebeurd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door GTRene » 21 feb 2014, 19:56

mooi verhaal Dre :mrgreen:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29389
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Luco » 23 feb 2014, 21:46

Nog een paar jaartjes oefenen grijze dakduif :tooth:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=b02NaOCI ... SlaINNmc0T[/youtube]

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Andre » 24 feb 2014, 00:01

Klopt Luco. Maar met 41 jaar heb ik de intentie niet meer om een kampioenschap rally binnen te halen. Dan had ik met 16 jaar al in een rally auto moeten zitten. Qua autosport heb ik al vele mooie races meegemaakt en rally rijden in finland wil ik ook kunnen, al zal dat waarschijnlijk nooit op mijn circuit racen nivo komen. Maar 1 ding beloof ik wel. Als je naast me zit en we vliegen met 160km per uur over een heuvel met 4 wielen los en dan remmend een 4 versnellings bocht in. Dat jij in ieder geval een schone onderbroek nodig bent. Zo snel gaat het wel:)

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3534
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Booooh » 24 feb 2014, 00:30

Ik heb net op basis van de verhalen en filmpjes al een verschoninkje gedaan ;) , wat een geweldig avontuur mannen :thumbup: ...

Ben

PS Dat vrouwtje hiernaast loopt ook gewoon ff 160 km/h :) ...
Laatst gewijzigd door Booooh op 24 feb 2014, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29389
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Luco » 24 feb 2014, 00:31

Klopt, heb ik bij sommige mensen al in het normale verkeer, laat staan in een rallyauto :lol:
Maar lijkt me ontzettend gaaf om een keer te doen.
Maar ja, centenkwestie :tooth:

Online
Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Thomas H » 24 feb 2014, 09:36

Wauw, wat een onwijs gave ervaring moet dat zijn! Leuke verslagen om te lezen ook! Erg vermakelijk!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, erwin20vt, Fabian, SAH, SlowCo en 4 gasten